TEST Kia XCeed – Jen módní záležitost?
Kia XCeed dostala spoustu vlastností, které mají dnešní zákazníci rádi. Ale to z ní samozřejmě automaticky nedělá dobré auto.
Design, interiér
Trend posledních let je jasný, lidé čím dál častěji vyhledávají SUV a crossovery – přestože s nimi třeba i nikdy neopustí asfaltovou silnici. Pokud se jich zeptáte na důvody, dostanete nejčastěji odpovědi, že se jim prostě líbí, že se v takovém voze cítí bezpečněji, že se jim líbí vyšší pozice za volantem, díky níž mají lepší výhled, nebo že se do auta s vyšším podvozkem lépe nastupuje.
Něco na tom je. Třeba můj tatík podobné automobily oceňuje. Přestože to není žádný stařík o holi, naopak, drží se celkem ve formě, i tak je po 30 letech práce na šachtě rád, když se při nastupování a vystupování nemusí zbytečně ohýbat a krčit.
Mně osobně se na vyšší světlé výšce líbí taková ta blbuvzdornost při parkování kolmo k obrubníku, kdy nemusím řešit, jestli náhodou (ne)odřu spodek nárazníku. Ne že bych brousil spodky aut o obrubník, to fakt ne. Ale s „normálním“ vozidlem jsem prostě podvědomě ostražitější a pomalejší, SUV si můžu dovolit k obrubníku jednoduše „poslat“.
A právě se světlou výškou si Kia u XCeedu vyhrála, novinka má dokonce podvozek dál od země než Kia Sportage, což je klasické SUV nižší střední třídy – 184 milimetrů. Na pohled přitom XCeed nepůsobí, že by stál na chůdách, díky velkým kolům to celé vypadá docela přirozeně.
Automobilka si totiž dala práci i s designem. Tohle vážně není jen hatchbackový Ceed na vysokém podvozku, Kia pro novinku rovnou vytvarovala novou karoserii – tedy až na přední dveře a zrcátka, tyhle díly zůstaly z klasického Ceedu. Stejný je pochopitelně i základ skeletu.
Jinak z auta křičí snaha designérů navrhnout vyloženě líbivý stroj, najdeme tu totiž řadu dnes tak oblíbených prvků jako výrazně tvarované nárazníky, hodně skloněné přední i zadní sloupky, nízkou střechu či svažující se záď ve stylu kupé. Jinými slovy, Kia naroubovala skoro až sportovní tvary na vyšší podvozek. Prostě crossover jak vyšitý.
V nabídce korejské značky XCeed vyplňuje mezírku mezi klasickým Ceedem a esúvéčkem Sportage, čemuž odpovídají i rozměry.
Rozměrové srovnání | Ceed | XCeed | Sportage |
Délka [mm] | 4310 | 4395 | 4485 |
Šířka [mm] | 1800 | 1826 | 1855 |
Výška [mm] | 1447 | 1495 | 1645 |
Rozvor [mm] | 2650 | 2650 | 2670 |
Zavazadlový prostor [l] | 395 | 426 | 480 |
Všimněte si, že Ceed i XCeed sice sdílejí stejný rozvor, ale že nejnovější karosářská verze je o poměrně výrazných 85 milimetrů delší. Důvod najdeme na obou koncích vozu – XCeed má totiž delší převisy karoserie, vpředu o 25 milimetrů, vzadu o 60 mm.
Poprvé digitálně
Protažení zádi přináší dvě pozitiva, výrobci se díky němu povedlo i pod nízkou a svažující se střechu dostat docela velký zavazadelník a současně zajistit pohodlí pro cestující na zadních sedadlech.
Kufr nabízí slušný objem 426 litrů, takže je dokonce o 31 litrů větší než u hatchbackového Ceedu. Využitelnost však není ideální, omezuje ji mělkost, vysoká nákladová hrana a poměrně úzký přístup. Potěší však háčky na tašky nebo úchytem po levé straně.
Drobné předměty můžete naskládat pod podlážku, a když si připlatíte za paket Premium (50.000 Kč), dostanete elektrické ovládání víka a opěradlo ve druhé řadě sklopné v poměru 40:20:40.
Mile překvapený jsem byl z prostoru na zadních sedadlech, rozhodně jsem při pohledu na siluetu auta nečekal, že s výškou 182 centimetrů vzadu najdu místo nad hlavou. Ale je tam, dokonce zbývala několikacentimetrová rezerva. A špatné to není ani s prostorem na nohy.
Interiér se pochopitelně podobá tomu v klasickém Ceedu, takže je útulný a působí docela hodnotně. Poloha sedadel je oproti konvenčním variantám zvýšena o 42 mm, což přináší pocit, že sedíte „nad provozem“, ale na druhou stranu není rozdíl tak velký, že byste měli pocit, že řídíte na židli. V XCeedu se totiž snadno uvelebíte v příjemné řidičské poloze s nohama dopředu, nikoli dolů.
Novinka je první kiou na evropských trzích, která dostává digitální přístrojový štít. Má úhlopříčku 12,3 palce, kvalitní obraz, přehledné uspořádání, avšak jen dva motivy zobrazení. Jeden klasický, druhý pro sportovnější jízdní režim. Oba se vyznačují tradičním uspořádáním s naznačením analogových budíků, sportovní kromě výraznějších barev poznáte podle číselného vyobrazení otáček vpravo.
Myslím, že se z toho dalo vytřískat víc, třeba v oblasti navigace. Vždyť konkurence dokáže na panelu zobrazit kompletní navigaci i s mapou – nejen pokyny v podobě šipek.
Mezi zajímavé položky se řadí rovněž multimediální systém s 10,25“ obrazovkou uprostřed. Také tady dostáváte kvalitní obraz, svižný systém a možnost uspořádání si domovské obrazovky podle vašich představ. Výtku mám snad jen k dotykovým ploškám pod displejem, které jsou malé a blízko u sebe, takže se snadno překlepnete. Nepřesvědčila mě ani jejich odezva, reakce na dotyk se mi zdály letargické. Často jsem na plochu sahal vícekrát, nebyl jsem si totiž jistý, jestli můj první dotyk ovladač pobral.
Fajn je, že zůstávají konvenční otočné ovladače pro nastavení hlasitosti či oddálení mapy. Stejně tak je zachován i samostatný panel pro nastavování teploty, jenž je intuitivní a přehledný.
Motor, jízdní vlastnosti
Rychlý, ne moc úsporný
Nabídka motorizací je poměrně široká. XCeed můžete mít se vznětovou jedna-šestkou v provedeních s 85 a 100 kW, pokud dáváte přednost benzinu, k dispozici je litrový tříválec o výkonu 88 kW, dále 1,4litrový čtyřválec poskytující 103 kW a šestnáctistovka se 150 kW. Všechny motory jsou přeplňované turbodmychadlem.
Nám Kia do redakce poslala nejsilnější motorizaci s označením 1.6 T-GDI, který zmíněných 150 kW (204 koní) dává v 5500 otáčkách a 265 N.m točivého momentu máte k dispozici už v 1500 ot/min. Zmíněné údaje svádí k myšlenkám na zajímavé, až sportovní svezení. Pravda je trochu jiná.
Takhle, síly má jedna-šestka dost, víc než dost, ale její projev moc sportovní, nebo dokonce vzrušující, není. Působí trochu „izolovaně“ a k dravějšímu zacházení moc nevybízí, přestože s autem dokáže zacvičit slušně. Lépe se přitom cítí ve vyšších otáčkách, pod 3.500 otáčkami se chová mírně letargicky.
Musím ale říct, že mi nenucený projev vrcholné jednotky nevadil. Kdyby šlo o hot-hatch, určitě bych se kvůli absenci šťavnatosti zlobil, ale ke crossoveru mi takové chování docela sedí. Čtyřválec je navíc hezky utlumený a kultivovaný, takže o něm po většinu času nebudete vědět. Jen když budete potřebovat okamžitě zrychlit, třeba při předjíždění, můžete se spolehnout, že máte v zásobě hodně koní. A že není těžké jim popustit uzdu.
Sympaticky si motor rozumí také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která řadí nejen hladce a rychle, ale také logicky.
A spotřeba? No, po pravdě, pro mě docela zklamání. A v případě přeplňované jedna-šestky z dílny skupiny Hyundai/Kia to není poprvé. Cestování po městě podle palubního počítače znamenalo průměrný apetit 12,3 l/100 km, pohyb mezi městy byl za 8,5 l/100 km a dlouhodobý průměr činil 9,1 l/100 km.
Měkčí a pohodlnější
Kia k novém XCeedu přistoupila docela důkladně, kromě designu totiž velkou pozornost věnovala také podvozku. Jiné naladění je vzhledem k vyšší světlé výšce samozřejmé, ale automobilka šla víc do detailu. XCeed dostal poddajnější tlumiče a měkčí pružiny, vpředu o 7 %, vzadu o 4 %, dodatečné výztuhy a zapracovalo se rovněž na zvukové izolaci.
Novinkou jsou hydraulické dorazy tlumičů, které přinášejí plavnější chování. Jejich hlavní výhodou je, že přední kola při nárazu do nerovnosti „nezakopnou“ a nebouchnou, takže třeba retardéry XCeed přejede s lehkým zhoupnutím a tichým hupsnutím. Občas se ale Kia přece jen nachytat nechá a přejezd díry v silnici doprovodí hlasitější ducnutí.
Spíš než techniku podvozku bych z toho možná vinil 18palcová kola, která navíc na městských kostkách občas způsobují bubnování i lehounké vibrace v řízení. Není to ale nic hrozného nebo rušivého. Podvozek XCeedu potěší také stabilitou – zadní víceprvková náprava ani na rozbitém povrchu jen tak neuskočí.
V zatáčkách pak má XCeed rozhodně blíž k hatchbacku než SUV. Drží zvolenou stopu, karoserie se nenaklání tolik, jak byste od auta s takovou světlou výškou čekali, a také máte absolutní jistotu v řízení s tužším naladěním. Řízení sice není vzorem komunikativnosti, ale čitelnosti vozu to nijak neškodí.
Závěr
Abych to shrnul: na XCeedu je cítit, že si na něm tvůrci dali záležet. Není to odbytá stylová verze standardního modelu, která vznikla jen proto, že lidé zrovna chtějí crossovery. Tohle auto totiž nabízí mnohem víc než módní tvary.
Souhlasil bych tedy s prvním Standou, který v prvních dojmech XCeed označil za nejvyspělejšího člena své rodiny. Přiznávám, že jsem vzhledem ke zkušenostem s podobnými crossovery neměl před testem vysoká očekávání, o to víc jsem však byl překvapen, hlavně příjemnými jízdními vlastnostmi s hezky naladěným podvozkem. A také slušnou praktičností.
Jak asi čekáte, ve srovnání s klasickým Ceedem je XCeed dražší, a to (v závislosti na výbavě) minimálně o 100.000 Kč dražší než hatchback. Kompenzuje to však bohatou výbavou s klimatizací, elektrickým ovládáním oken, tempomatem či plně diodovými svítilnami. Navíc vypadá tak nějak zajímavěji…
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Kvalitní a prostorný interiér
- Zajímavý design
Minusy
- Nepříliš úsporný motor
- Horší využitelnost zavazadelníku
- Vyšší cena (oproti Ceedu)
Nejlevnější verze modelu | 484.980 Kč (Kia XCeed 1.0 T-GDI GPF) |
Základ s testovaným motorem | 614.980 Kč (Kia XCeed 1.6 T-GDI GPF) |
Testovaný vůz bez příplatků | 654.980 Kč (Kia XCeed 1.6 T-GDI GPF 7DCT) |
Testovaný vůz s výbavou | 759.980 Kč (Kia XCeed 1.6 T-GDI GPF 7DCT) |