Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia XCeed – Jen módní záležitost?

Stanislav Švarc
Diskuze (47)

Kia XCeed dostala spoustu vlastností, které mají dnešní zákazníci rádi. Ale to z ní samozřejmě automaticky nedělá dobré auto. 

Design, interiér


Trend posledních let je jasný, lidé čím dál častěji vyhledávají SUV a crossovery – přestože s nimi třeba i nikdy neopustí asfaltovou silnici. Pokud se jich zeptáte na důvody, dostanete nejčastěji odpovědi, že se jim prostě líbí, že se v takovém voze cítí bezpečněji, že se jim líbí vyšší pozice za volantem, díky níž mají lepší výhled, nebo že se do auta s vyšším podvozkem lépe nastupuje.

Něco na tom je. Třeba můj tatík podobné automobily oceňuje. Přestože to není žádný stařík o holi, naopak, drží se celkem ve formě, i tak je po 30 letech práce na šachtě rád, když se při nastupování a vystupování nemusí zbytečně ohýbat a krčit.

Mně osobně se na vyšší světlé výšce líbí taková ta blbuvzdornost při parkování kolmo k obrubníku, kdy nemusím řešit, jestli náhodou (ne)odřu spodek nárazníku. Ne že bych brousil spodky aut o obrubník, to fakt ne. Ale s „normálním“ vozidlem jsem prostě podvědomě ostražitější a pomalejší, SUV si můžu dovolit k obrubníku jednoduše „poslat“.

A právě se světlou výškou si Kia u XCeedu vyhrála, novinka má dokonce podvozek dál od země než Kia Sportage, což je klasické SUV nižší střední třídy – 184 milimetrů. Na pohled přitom XCeed nepůsobí, že by stál na chůdách, díky velkým kolům to celé vypadá docela přirozeně.

Automobilka si totiž dala práci i s designem. Tohle vážně není jen hatchbackový Ceed na vysokém podvozku, Kia pro novinku rovnou vytvarovala novou karoserii – tedy až na přední dveře a zrcátka, tyhle díly zůstaly z klasického Ceedu. Stejný je pochopitelně i základ skeletu.

Jinak z auta křičí snaha designérů navrhnout vyloženě líbivý stroj, najdeme tu totiž řadu dnes tak oblíbených prvků jako výrazně tvarované nárazníky, hodně skloněné přední i zadní sloupky, nízkou střechu či svažující se záď ve stylu kupé. Jinými slovy, Kia naroubovala skoro až sportovní tvary na vyšší podvozek. Prostě crossover jak vyšitý.

V nabídce korejské značky XCeed vyplňuje mezírku mezi klasickým Ceedem a esúvéčkem Sportage, čemuž odpovídají i rozměry.

Rozměrové srovnání Ceed XCeed Sportage
Délka [mm] 4310 4395 4485
Šířka [mm] 1800 1826 1855
Výška [mm] 1447 1495 1645
Rozvor [mm] 2650 2650 2670
Zavazadlový prostor [l] 395 426 480

Všimněte si, že Ceed i XCeed sice sdílejí stejný rozvor, ale že nejnovější karosářská verze je o poměrně výrazných 85 milimetrů delší.  Důvod najdeme na obou koncích vozu – XCeed má totiž delší převisy karoserie, vpředu o 25 milimetrů, vzadu o 60 mm.

Poprvé digitálně

Protažení zádi přináší dvě pozitiva, výrobci se díky němu povedlo i pod nízkou a svažující se střechu dostat docela velký zavazadelník a současně zajistit pohodlí pro cestující na zadních sedadlech.

Kufr nabízí slušný objem 426 litrů, takže je dokonce o 31 litrů větší než u hatchbackového Ceedu. Využitelnost však není ideální, omezuje ji mělkost, vysoká nákladová hrana a poměrně úzký přístup. Potěší však háčky na tašky nebo úchytem po levé straně.

Drobné předměty můžete naskládat pod podlážku, a když si připlatíte za paket Premium (50.000 Kč), dostanete elektrické ovládání víka a opěradlo ve druhé řadě sklopné v poměru 40:20:40.

Mile překvapený jsem byl z prostoru na zadních sedadlech, rozhodně jsem při pohledu na siluetu auta nečekal, že s výškou 182 centimetrů vzadu najdu místo nad hlavou. Ale je tam, dokonce zbývala několikacentimetrová rezerva. A špatné to není ani s prostorem na nohy.

Kia XCeed Kia XCeed

Interiér se pochopitelně podobá tomu v klasickém Ceedu, takže je útulný a působí docela hodnotně. Poloha sedadel je oproti konvenčním variantám zvýšena o 42 mm, což přináší pocit, že sedíte „nad provozem“, ale na druhou stranu není rozdíl tak velký, že byste měli pocit, že řídíte na židli. V XCeedu se totiž snadno uvelebíte v příjemné řidičské poloze s nohama dopředu, nikoli dolů.

Novinka je první kiou na evropských trzích, která dostává digitální přístrojový štít. Má úhlopříčku 12,3 palce, kvalitní obraz, přehledné uspořádání, avšak jen dva motivy zobrazení. Jeden klasický, druhý pro sportovnější jízdní režim. Oba se vyznačují tradičním uspořádáním s naznačením analogových budíků, sportovní kromě výraznějších barev poznáte podle číselného vyobrazení otáček vpravo.

Myslím, že se z toho dalo vytřískat víc, třeba v oblasti navigace. Vždyť konkurence dokáže na panelu zobrazit kompletní navigaci i s mapou – nejen pokyny v podobě šipek.

Mezi zajímavé položky se řadí rovněž multimediální systém s 10,25“ obrazovkou uprostřed. Také tady dostáváte kvalitní obraz, svižný systém a možnost uspořádání si domovské obrazovky podle vašich představ. Výtku mám snad jen k dotykovým ploškám pod displejem, které jsou malé a blízko u sebe, takže se snadno překlepnete. Nepřesvědčila mě ani jejich odezva, reakce na dotyk se mi zdály letargické. Často jsem na plochu sahal vícekrát, nebyl jsem si totiž jistý, jestli můj první dotyk ovladač pobral.

Fajn je, že zůstávají konvenční otočné ovladače pro nastavení hlasitosti či oddálení mapy. Stejně tak je zachován i samostatný panel pro nastavování teploty, jenž je intuitivní a přehledný.

Motor, jízdní vlastnosti


Rychlý, ne moc úsporný

Nabídka motorizací je poměrně široká. XCeed můžete mít se vznětovou jedna-šestkou v provedeních s 85 a 100 kW, pokud dáváte přednost benzinu, k dispozici je litrový tříválec o výkonu 88 kW, dále 1,4litrový čtyřválec poskytující 103 kW a šestnáctistovka se 150 kW. Všechny motory jsou přeplňované turbodmychadlem.

Nám Kia do redakce poslala nejsilnější motorizaci s označením 1.6 T-GDI, který zmíněných 150 kW (204 koní) dává v 5500 otáčkách a 265 N.m točivého momentu máte k dispozici už v 1500 ot/min. Zmíněné údaje svádí k myšlenkám na zajímavé, až sportovní svezení. Pravda je trochu jiná.

Takhle, síly má jedna-šestka dost, víc než dost, ale její projev moc sportovní, nebo dokonce vzrušující, není. Působí trochu „izolovaně“ a k dravějšímu zacházení moc nevybízí, přestože s autem dokáže zacvičit slušně. Lépe se přitom cítí ve vyšších otáčkách, pod 3.500 otáčkami se chová mírně letargicky. 

Musím ale říct, že mi nenucený projev vrcholné jednotky nevadil. Kdyby šlo o hot-hatch, určitě bych se kvůli absenci šťavnatosti zlobil, ale ke crossoveru mi takové chování docela sedí. Čtyřválec je navíc hezky utlumený a kultivovaný, takže o něm po většinu času nebudete vědět. Jen když budete potřebovat okamžitě zrychlit, třeba při předjíždění, můžete se spolehnout, že máte v zásobě hodně koní. A že není těžké jim popustit uzdu.

Kia XCeed Kia XCeed

Sympaticky si motor rozumí také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která řadí nejen hladce a rychle, ale také logicky.

A spotřeba? No, po pravdě, pro mě docela zklamání. A v případě přeplňované jedna-šestky z dílny skupiny Hyundai/Kia to není poprvé. Cestování po městě podle palubního počítače znamenalo průměrný apetit 12,3 l/100 km, pohyb mezi městy byl za 8,5 l/100 km a dlouhodobý průměr činil 9,1 l/100 km.

Měkčí a pohodlnější

Kia k novém XCeedu přistoupila docela důkladně, kromě designu totiž velkou pozornost věnovala také podvozku. Jiné naladění je vzhledem k vyšší světlé výšce samozřejmé, ale automobilka šla víc do detailu. XCeed dostal poddajnější tlumiče a měkčí pružiny, vpředu o 7 %, vzadu o 4 %, dodatečné výztuhy a zapracovalo se rovněž na zvukové izolaci.

Novinkou jsou hydraulické dorazy tlumičů, které přinášejí plavnější chování. Jejich hlavní výhodou je, že přední kola při nárazu do nerovnosti „nezakopnou“ a nebouchnou, takže třeba retardéry XCeed přejede s lehkým zhoupnutím a tichým hupsnutím. Občas se ale Kia přece jen nachytat nechá a přejezd díry v silnici doprovodí hlasitější ducnutí.

Spíš než techniku podvozku bych z toho možná vinil 18palcová kola, která navíc na městských kostkách občas způsobují bubnování i lehounké vibrace v řízení. Není to ale nic hrozného nebo rušivého. Podvozek XCeedu potěší také stabilitou – zadní víceprvková náprava ani na rozbitém povrchu jen tak neuskočí.

V zatáčkách pak má XCeed rozhodně blíž k hatchbacku než SUV. Drží zvolenou stopu, karoserie se nenaklání tolik, jak byste od auta s takovou světlou výškou čekali, a také máte absolutní jistotu v řízení s tužším naladěním. Řízení sice není vzorem komunikativnosti, ale čitelnosti vozu to nijak neškodí.

Závěr


Abych to shrnul: na XCeedu je cítit, že si na něm tvůrci dali záležet. Není to odbytá stylová verze standardního modelu, která vznikla jen proto, že lidé zrovna chtějí crossovery. Tohle auto totiž nabízí mnohem víc než módní tvary.

Souhlasil bych tedy s prvním Standou, který v prvních dojmech XCeed označil za nejvyspělejšího člena své rodiny. Přiznávám, že jsem vzhledem ke zkušenostem s podobnými crossovery neměl před testem vysoká očekávání, o to víc jsem však byl překvapen, hlavně příjemnými jízdními vlastnostmi s hezky naladěným podvozkem. A také slušnou praktičností.

Jak asi čekáte, ve srovnání s klasickým Ceedem je XCeed dražší, a to (v závislosti na výbavě) minimálně o 100.000 Kč dražší než hatchback. Kompenzuje to však bohatou výbavou s klimatizací, elektrickým ovládáním oken, tempomatem či plně diodovými svítilnami. Navíc vypadá tak nějak zajímavěji…

Kia XCeed Kia XCeed

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalitní a prostorný interiér
  • Zajímavý design

Minusy

  • Nepříliš úsporný motor
  • Horší využitelnost zavazadelníku
  • Vyšší cena (oproti Ceedu)
Nejlevnější verze modelu 484.980 Kč (Kia XCeed 1.0 T-GDI GPF)
Základ s testovaným motorem 614.980 Kč (Kia XCeed 1.6 T-GDI GPF)
Testovaný vůz bez příplatků 654.980 Kč (Kia XCeed 1.6 T-GDI GPF 7DCT)
Testovaný vůz s výbavou 759.980 Kč (Kia XCeed 1.6 T-GDI GPF 7DCT)

Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (47)

Doporučujeme

Kia XCeed
Cena základní sestavy 654 980 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová hliníková kola, vnější zpětná zrcátka - vyhřívaná, elektricky ovládaná, elektricky sklopná, hlavní světlomety Full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů, denní svícení LED, zadní světlomety LED, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 10,25palcová integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, Bluetooth handsfree, USB rychlonabíječka, zásuvka 12V ve středovém panelu, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, vyhřívaná přední sedadla a volant, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, dvojitá podlaha, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, 6x airbag, asistent pro rozjezd do kopce, systém pro jízdu v pruzích, sledování únavy řidiče, systém autonomního nouzového brzdění aj. Kč
Cena testované sestavy 759 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (15.000 Kč), Paket Tech zahrnující pokročilý adaptivní tempomat, ukazatel rychlostních limitů, asistent následování v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (40.000 Kč), Paket Premium obsahující bezklíčový vstup, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce, sklopné zadní sedačky v poměru 40:20:40, elektricky ovládané víko pátých dveří, zatmavená okna zadních a pátých dveří, hliníkové pedály, digitální přístrojový štít s 12,3palovým displejem, audio JBL (50.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.8 / 6.5
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 426 / 1378
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1527 / 0
Rozměr pneu: 235/45 R18
Kia XCeed
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Doupik
8. 1. 2020 21:38
Re: Spotreba
Mám Soul se stejným motorem i převodovkou a město opravdu za 12. Mám dlouhodobu spotřebu (po 50 000 km) 11 litrů :-(
16. 12. 2019 14:43
Spotřeba
...úplně mimo vaši vášnivou diskusi. Za 12 ve městě je mírně vyšší spotřeba? To je číslo tak na starou 525i. A žravej korejec za 750? Trochu úlet...
14. 12. 2019 11:39
Re: Spotreba
Proceed GT 2019 manual, najeto 10 tis km, prumerna spotreba komplet 8 litru. Manzelce by mozna stacila jednactyrka, ale ja jsem za moznost vyuziti vyssiho vykonu ve strednich a vyssich otackach rozhodne rad a ten cca litr a pul rozdilu ve spotrebe je z meho pohledu akceptovatelny.
Avatar - wakantanka
13. 12. 2019 10:57
Re: Spotreba
Tak ženy všeobecne majú svoje videnie automobilového sveta :D Ja to vidím rovnako tak u mojej manželky, sestry či mamy. :D A tiež občas krútim hlavou nad podobnými paradoxmi. :)
13. 12. 2019 09:34
Re: Spotreba
Preto som písal, že si nepohorší. A na diaľnici si možno aj polepši, lebo tam bude väčšiu rolu zohrávať aerodynamika v ktorej Juke nevyniká.
Môžeme tu polemizovať, ale ja by som ti doporučil oba motory aspoň vyskúšať a nespoliehať sa len na katalógové údaje. Ak neposiela motor často k červenému polu, tak pocitoví rozdiel vo výkone nebude nijak dramatický.