Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia XCeed
Kia XCeed
Kia XCeed
Kia XCeed
76 Fotogalerie

Jízdní dojmy: Kia XCeed na trase Praha-Marseille budila rozruch a přesvědčila skvělým podvozkem

Zářivě žlutý xceed jste si mohli prolézt během výstavy Auta na náplavce, krátce po ní vyrazil zbrusu nový kus na svou zatím nejdelší výpravu. Samozřejmě pod naší taktovkou.

Je neděle 1. září krátce po osmnácté hodině. Automobilová výstava Auta na náplavce 2019 končí svůj čtyřdenní program a jednotlivé vozy opouští břehy Vltavy. Je mezi nimi i nová Kia XCeed, která si ale příliš neodpočine. Dá si jen osvěžující spršku, protože druhý den už zase musí stát na značkách. Já za Auto.cz a kolega Jirka Baborský z časopisu Svět motorů totiž krátce po poledni usedáme do fungl nového vozu a se 142 ujetými kilometry na počítadle vyrážíme na bezmála 1400 km dlouhou výpravu do Marseille. Francouzské město se totiž o den později stane dějištěm prvních mezinárodních jízd. Před ostatními kolegy tak máme vcelku slušný náskok.

Líbivá včelka

Zvídavé pohledy budí zářivě žlutý xceed ještě před samotným výjezdem, když si jej před naším vydavatelským domem Czech News Center „ladíme“ na úvodní fotografii. „To je pěkné autíčko. Nový Ceed? Na kolik přijde?“ ozývá se od kolemjdoucích i našich kolegů z ostatních redakcí. Jen uvedení věcí na pravou míru pozdrží odjezd o několik minut.

Není se co divit, xceed je skutečně stylové auto, na které převládají pozitivní reakce. Nepřekvapuje nás ani záměna za klasický ceed, vždyť jsou oba vozy z jedné líhně. Xceed se ale kromě zvýšeného podvozku snaží odlišit atraktivnějšími tvary se sportovním nádechem, které doprovází stylově se svažující záď ve stylu kupé. Vždyť shodné jsou pouze zrcátka a přední dveře. Právě o styl jde dle Kie zákazníkům v tomto segmentu především, proto také u čtvrté karosářské verze ceedu hraje prim.

V době, kdy automobilky nabízí několik SUV a crossoverů, které se rozměrově tolik neliší, je asi zbytečné se ptát, proč Kia takové auto postavila. Jeho hlavní rolí je výplň mezery mezi modely Ceed a Sportage. Podstatně blíže má samozřejmě k tomu, ze kterého vychází. Automobilka ani neočekává, že by se oba vozy navzájem okrádaly o zákazníky. Zatímco XCeed je určený hlavně mladým lidem coby atraktivnější alternativa kompaktního hatchbacku, Sportage je a zůstane plnotučným SUV pro rodiny.

Jak dokládá přiložená tabulka, mezi oba vozy zapadá novinka i rozměrově. Ve srovnání s klasickým ceedem narostla, shodný zůstává jen rozvor 2650 mm. XCeed je o 85 mm delší, 26 mm širší a 36 mm vyšší (obouvá-li základní šestnáctipalcová kola). Crossover se samozřejmě chlubí i vyšší světlou výškou, čemuž pomáhají pneumatiky (+17 mm) a zvýšený podvozek (+20 mm). Celkový nárůst o 37 milimetrů znamená, že xceed je 184 mm nad zemí. To je slušná světlost, přesto na první pohled pořád působí jako robustnější hatchback, než klasické „esúvéčko“. Podtrhuje to rovněž použitá technika s absencí pohonu všech kol, ale o ní až později.

Kia XCeed - rozměrové srovnání s modely Ceed a SportageCeedXceedSportage
Délka [mm]431043954485
Šířka [mm]180018261855
Výška [mm]144714951645
Rozvor [mm]265026502670
Zavazadlový prostor [l]395426480

A pak že to nejde…

V interiéru se těžko hledají nějaké chybky. XCeed je uvnitř útulný a pracoviště řidiče obklopují hodnotné materiály včetně měkčených plastů. Ty chybí snad jen na jediném důležitém místě – u kolena řidiče, kde už je plast tvrdý a z delších cest tak můžete mít otlačené koleno. Nad poněkud neohrabaným přechodem mezi materiály v oblasti panelu pro nastavování teploty jsme si posteskli už u proceedu a tady se nic nezměnilo.

Naopak si pochvalu zaslouží sedačky. Nejsou sice zas až tak výrazně tvarované, ale naddimenzované a hlavně pohodlné, takže ani štreky čítající stovky kilometrů nebudou problémem. Osobně na bolesti zad při delším cestování dost trpím, ale čtrnáct stovek kilometrů za dva dny tu nebyl žádný problém. Stejně je tomu s prostorností. Vpředu zůstává dostatek místa pro nohy (takže koleno opíráte jen v momentě, kdy se opravdu rozvalíte) i nad hlavou. S výškou 176 cm si sedám sám za sebe a před kolena i nad hlavu by se mi ještě vešla dlaň. Daň za krásu svažující se střechy? Minimální. Pak že to nejde!

Rychle se ale projeví jinde. Kufr je totiž vcelku mělký, což v kombinaci s klesající zádí přináší stísněný prostor (avšak stále o 31 litrů bohatší než u klasického ceedu). Drobné předměty můžete naskládat pod podlážku, a když si připlatíte za paket Premium (+50.000 Kč), dostanete elektrické ovládání víka a opěradlo ve druhé řadě sklopné v poměru 40:20:40. Ani příležitostný nákup garnýže nebude takovým oříškem.

Digitální budíky poprvé

K omluvě vyšší cenovky xceedu ve srovnání s klasickým ceedem neslouží jen o pár centimetrů vyšší podvozek, ale i moderní pracoviště řidiče. Novinka je první kiou na evropských trzích, která dostává digitální přístrojový štít. Má úhlopříčku 12,3 palce, kvalitní obraz, přehledné uspořádání, avšak jen dva motivy zobrazení. Jeden klasický, druhý pro sportovnější jízdní režim. Oba se vyznačují tradičním uspořádáním s naznačením analogových budíků, sportovní kromě výraznějších barev poznáte podle číselného vyobrazení otáček vpravo.

Mezi neokoukané položky se řadí rovněž multimediální systém s 10,25“ obrazovkou uprostřed. Také tady dostáváte kvalitní obraz, svižný systém a možnost uspořádání si domovské obrazovky přesně podle vašich představ. Výtku máme snad jen k dotykovým ploškám pod displejem, které jsou malé a blízko u sebe. Při přepínání za jízdy se vám povede nejeden překlep. Kvitujeme ale, že zůstávají konvenční otočné ovladače pro nastavení hlasitosti či oddálení mapy. Stejně tak je zachován i samostatný panel pro nastavování teploty, jenž je intuitivní a přehledný.

Střední cesta, klidně dvě sta

Nabízené pohonné jednotky už dobře známe z jiných modelů koncernu Hyundai-Kia. Paletu otevírá přeplňovaný litrový tříválec T-GDI s výkonem 88 kW, jenž se páruje výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Zlatou střední cestu mezi benziny tvoří testovaná čtrnáctistovka, vrcholem je jedna-šestka o síle 150 kW. Také oba tyto motory jsou vybaveny turbodmychadlem a kromě manuálu je lze spojit se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nezapomnělo se ani na diesel, jenž je zastoupen motorem 1.6 CRDi ve verzích s 85 a 100 kW.

Ale zpět k té střední cestě, která se nacházela v útrobách našeho exempláře. Jedna-čtyřka disponuje výkonem 103 kW v 6000 otáčkách a maximum točivého momentu 242 newtonmetrů je k dispozici od 1500 do 3200 otáček. Zkoušená verze se samočinnou převodovkou zvládá stovku za 9,5 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 200 km/h.

Přesně mezi maličký tříválec a nejvýkonnější verzi s 200 koníky spadá tento motor i svým charakterem. Má „správný“ počet válců a kultivovanější chod, úplný trhač asfaltu to ale není. Akcelerace probíhá spíše lineárně, kombinace s automatem skoro budí dojem, že pod kapotou pracuje nějaká atmosféra. Pochvalu si zaslouží odhlučnění, o motoru v kabině skoro nevíte. Náš zlatý kousek měl na svém kontě jen pár desítek kilometrů, závěrem německého úseku už jsme se nebáli využít plný potenciál neomezených dálnic a přesvědčili se, že uvedená maximální rychlost není jen tabulkovým výmyslem. Spotřeba 8,8 litru po cestě, která čítala v drtivé většině dálnice a svižnější tempo, je za nás slušná. Zajetý xceed bude na českých cestých jistojistě o nějaký ten litr úspornější.

Největší překvapení

O suverénně největší překvapení se ale postaral podvozek na modulární platformě K2. Ještě před tradiční zastávkou na Rozvadově jsme se s Jirkou shodli, že se nám auto jeví ve srovnání s klasickým ceedem tišší a komfortnější. Druhý den jsme na oficiální tiskové konferenci dostali za pravdu. XCeed dostal poddajnější tlumiče a měkčí pružiny – vpředu o 7 %, vzadu o 4 %. Zapracovalo se rovněž na zvukové izolaci, takže je novinka o 0,4 dBa tišší než hatchback, byť má o palec větší kola.

V praxi to znamená, že je xceed docela slušným dálničním křižníkem. Drobné nerovnosti žehlí s grácií, bez jakýchkoliv negativních dopadů na komfort posádky. Navíc v zatáčkách jízdním projevem spíše než SUV připomíná klasické hatchbacky. Drží zvolenou stopu, karoserie se nenaklání a máte absolutní jistotu v řízení s tužším naladěním. Volba sportovního režimu trochu okoření chování převodovky a rovněž řízení klade větší odpor, rozdíly ale nejsou tak markantní.

Nezapomínejme ale na to, že rajónem kompaktních crossoverů často bývají městské uličky. Právě proto dostává xceed delší a měkčí tlumiče i pružiny, stejně jako nové hydraulické dorazy propružení. Ty oceníte hlavně na městských kostkách nebo retardérech, které xceed zvládá přejet s hupsnutím, ale bez jakýchkoliv tupých ran. K naladění nového žilinského klenotu nemůžeme mít výhrad, auto nám zkrátka sedlo na první dobrou.

Závěr

Kia XCeed je jednoznačně nejvyspělejším členem své rodiny, což nedokazuje jen prostorná a moderní kabina, ale i sympatické jízdní vlastnosti s výborně naladěným podvozkem. Vůz zanechal vskutku dobrý první dojem, přičemž největší pihou na kráse je snad jen menší zavazadelník.

Ve srovnání s klasickým ceedem je novinka ve všech ohledech lepší, což se ale promítá i v ceně. Pokud po xceedu pokukujete, připravte se na to, že je (v závislosti na výbavě) o minimálně 100.000 Kč dražší než hatchback. Kompenzuje to však bohatou výbavou s klimatizací, elektrickým ovládáním oken, tempomatem či plně diodovými svítilnami. A co víc, sáhnout můžete i po limitované edici 75, kterou si značka Kia nadělila k výročí založení. Vznikne pouze 75 kusů vyznačujících se bohatou výbavou a žlutými detaily v kabině.

A pokud by vás ani tohle nestačilo, můžete ještě pár měsíců počkat na elektrifikovanou variantu. S plug-in hybridním pohonem dorazí kombík a právě xceed už v příštím roce. Se spalovacím motorem novinku objednáte už nyní.

Kia Xceed 2020: České ceny 
Motor1.0 T-GDI1.4 T-GDI1.6 T-GDI1.6 CRDi1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3]9981353159115911591
Válce/ventily3/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]88/6000103/6000150/550085100
Nejvyšší točivý moment [Nm/min]172/1500-4000242/1500-3200265/1500-4500--
Převodovka6M6M/7A6M/7A6M6M/7A
Max. rychlost [km/h]186200220--
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,39,4 (9,5)7,6 (7,5)--
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,4-5,76-6,2 (5,7-5,9)6,7-6,9 (6,2-6,5)--
Cena Comfort [Kč]484.980 Kč514.980 (554.980)-554.980-
Cena Exclusive [Kč]-584.980 (624.980)614.980 (654.980)-644.980 (684.980)
Cena edice 75 [Kč]-584.980 (624.980)---