TEST Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic – 4 válce x 4 kola
Po roce se na stránky Auto.cz vrací céčkové kombi s turbodieselem a pohonem všech kol. Zatímco před rokem ještě platilo, že kdo chce čtyřkolku, musí koupit šestiválec, teď jsou podmínky pro zájemce o pohon všech kol příznivější. Vedle šestiválcového kombi C 300 CDI 4Matic stojí dostupnější alternativa C 250 CDI 4Matic. Právě ta je předmětem tohoto testu.
Vrcholnou verzi řadového čtyřválce CDI už dobře známe z testu Mercedesu E 250 CDI. Jeho 150 kW stále přichází v klasických 4200 min-1, maximum točivého momentu 500 Nm je připraveno zasáhnout v téměř elektromotorickém pásmu 1600 až 1800 min-1.
mercedesbenz testy strednitrida
Novinkou, po které volali novináři i zákazníci, je spojení osvědčeného sedmistupňového automatu 7G-Tronic s turbodieselem a pohonem všech kol. Letitý pětistupňový automat se odebral do věčných lovišť a tak extrémní momentové maximum v nízkých otáčkách se sedmi stupni perfektně využijete.
Hned po startu se čtyřválec ozývá výrazným nýtováním, které se po zahřátí zklidní, ale definitivně jej zamaskuje až jízda na dálnici ve vyšších rychlostech. Krátká jednička má spolu s nedočkavým měničem tendenci hbitě vyslat auto vpřed, už když pouštíte brzdu. Změny převodů jsou plynulé i když po plynovém pedálu šlapete bezohledně. Naopak, pokud moc na plyn nešlapete, snaží se převodovka posílat motor za každou cenu do otáček momentového maxima. Dostat se ke 4000 min-1 z volnoběhu je kvůli krátkým nejnižším rychlostem snadné. Rychlý pohyb plynu směrem k podlaze končí podřazením hned o několik stupňů a vyhnáním motoru do otáček kde na vás čeká výkon, ale taky hlučnost.
Pokus o sportovní jízdu automat úspěšně tlumí. Automatické řazení totiž neoplývá rychlostí. V manuálním režimu to není o mnoho lepší.
mercedesbenz testy strednitrida Motor se snadno vytáčí, momentové maximum je sice technicky vzato pod 2000 min-1, ale motor „pod plynem“ i tak častěji použijete v klasickém pásmu mezi 2000 a 3000 min-1. Automat na sedmičku pošle motor do necelých 2100 min-1 při předpisové 130 km/h. Tato cestovní rychlost znamená spotřebu 7,3 l/100 km. Proti třílitrovému šestiválci ušetříte asi litr každých 100 km. Když se budete snažit, dá se s 1,7 tuny těžkým kombi jet i za méně než 6 l/100 km, dlouhodobý kombinovaný průměr ale nakonec stejně asi poskočí k sedmilitrové hranici.
Pohon všech kol řešený mezinápravovým planetovým diferenciálem posílá standardně dozadu 55 % hnací síly. Všech 500 Nm tedy snadno přenesete na silnici i když zrovna není sucho. Akcelerace je plynulá a celkem rychlá, ale když motoru naložíte co to dá, je neprémiově hlučný. V tomto ohledu má dražší šestiválec jasně navrch.
Předfaceliftový kabát dnes už patří ke klasice své třídy. Nejen Češi si oblíbili sportovněji působící masku s velkou hvězdou integrovanou do mřížky chladiče. Konkurenčním Audi a BMW se může směle postavit i přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou nebo podvozek, který dokáže dobře splnit nároky na dynamiku jízdy i komfort cestování.
mercedesbenz testy strednitrida Interiér je vyroben s péčí, působí nezničitelně, ale na první pohled bychom jen těžko odhadli, že patří autu, které v sériové výbavě stojí přes milion korun. Pochvalu zasluhují jednoduše vypadající přední sedadla, která však mají dlouhé sedáky i opěradla, takže ergonomie sezení je na špičkové úrovni. Na zadních místech je to o něco horší, nad hlavou je místa tak akorát, ale jen za cenu nízko uloženého sedáku, který nepodpírá nohy ani tak, jak jsou zvyklí cestující z neprémiových kombi střední třídy. Přístrojová deska s výsuvným displejem se s faceliftem změnila, podobně jako materiály na ní použité. Končící řešení středového panelu je podle našeho názoru elegantní a praktické. Nová verze přibližuje vzhled a dojem z interiéru novější třídě E.
Třída C má velmi dobrý mechanický základ. Zůstává přiměřeně komfortní, ale její tužší podvozek přidal do mixu vlastností agilitu, která si se staršími Mercedesy moc netykala. Céčko ochotně zatáčí, ale na dálnici si zachovává stoický klid. Čtyřkolka, která do toho všeho mluví jen když to opravdu potřebujete celkově dobrý dojem korunuje. A motor? Jako základní čtyřkolková motorizace má dost síly na hbitou akceleraci i rychlé dálniční přesuny. Spotřeba plus-minus odpovídá možnostem soudobé techniky, ale podobných, ne-li lepších výsledků dosáhnete i s kombi 4x4 z portfolia VW Group nebo Opelu. Největší slabinou motoru je jeho zvukový projev. Na tom zřejmě nic nezmění ani modernizace, kterou tento Mercedes právě podstoupil.
mercedesbenz testy strednitrida
První cena vozu | 894.000,-Kč (C 180 CDI) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.248.000,-Kč (C 250 CDI 4Matic) |
Základní cena testovaného vozu | 1.150.800,-Kč (C 250 CDI 4Matic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.226.014,-Kč (C 250 CDI 4Matic) |
Plusy
- ýkonný motor s mohutným točivým momentem v nízkých otáčkách
- Dobré sladění motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol
- Rychlé ale současně komfortní rozjezdy
- Spolehlivý přenos točivého momentu
- Velmi dobrá jízdní dynamika a stabilita v zatáčkách
- Přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou
Minusy
- Zvuk a vibrace motoru
- Ve srovnání s dvouspojkovými převodovkami jen průměrná rychlost řazení
- Vysoké ceny za příplatky
- Velký průměr volantu