TEST Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi – Kosočtverec hvězdou?
Koncern Daimler postupně rozšiřuje spolupráci s aliancí Renault-Nissan. Prvním výsledkem tohoto spojení byl v roce 2012 Mercedes-Benz Citan alias převlečený Renault Kangoo. Dodávka s logem trojcípé hvězdy v letošním roce přijela v nové verzi – s extra prodlouženou karoserií se sedmimístnou kabinou.
Citan je kompaktní dodávka, dostupná i v osobní verzi pojmenované Kombi. Zatímco užitkové provedení (model Kawa) se nabízí ve třech délkách, Citan Kombi lze pořídit pouze ve dvou delších provedeních – L s rozvorem dlouhým 2.697 mm a testovaném XL s rozvorem 3.081 milimetrů.
V době uvedení na trh chtěl Mercedes-Benz pomocí Citanu získat v Evropě pětiprocentní podíl ve třídě kompaktních užitkových vozidel, v Česku ale automobil zatím takových čísel zdaleka nedosahuje. Statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) registrují v prvních pěti měsících letošního roku jenom sedm prodaných Citanů v kategorii užitkových vozů a 27 prodaných osobních Citanů ve třídě MPV. Sesterský Renault Kangoo je na tom v obou segmentech výrazně lépe, na svém kontě má letos zatím 49 registrovaných dodávek a 62 osobní exemplářů.
Dodávka s maskou céčka
Karoserie Citanu sází především na obliny, příď s oválnou maskou chladiče a na ní navazujícími světlomety odkazuje na další osobní Mercedes-Benzy, nejvíce na podobně velkou třídu C. Profil s bohatým prosklením dává najevo technickou spřízněnost s Renaultem Kangoo. Záď se ve srovnání s bratrským modelem liší koncovými svítilnami – u Citanu mají jinou grafiku a jsou umístěny níže než u Renaultu.
Uvnitř najdeme ve srovnání s Kangoo výraznější změny. Kaplička s přístroji s velkým rychloměrem, volant (až na logo) nebo „letecké“ madlo ruční brzdy jsou sice shodné, středový panel nebo opravdu masivní hlavice řadicí páky jsou však svébytné. Celkové řešení palubní desky je ryze účelové bez větších okras.
Citan dává tvrdými a lacině působícími plasty jasně najevo, že je užitkovým vozidlem. Jiné dodávky dokážou nabídnout bytelnější a hodnotněji působící zpracování. Na poměry užitkových vozů se sedí nízko, řidič však bude těžko hledat ideální pozici – volant je jenom výškově nastavitelný. Mezery v ergonomii pokračují u autorádia, které má doslova titěrná tlačítka, do kterých se při jízdě hůře trefuje.
Tempomat se “po mercedovsku” ovládá páčkou vlevo od volantu, ta je ale nešikovně umístěna jenom kousek nad ovládáním směrových světel, a tak si řidič obě páčky hlavně ze začátku plete. Vpravo pod volantem páčka mimochodem zcela chybí – stírače se spínají levou páčkou.
Praktický pracant
Co se týče odkládacích prostor, je tu zastoupena u dodávek již tradiční polička u vrchu čelního skla. Další tři odkládací schránky na drobnosti jsou vtipně umístěny nad předními sedadly. Uzavíratelná schránka před spolujezdcem překvapí malým objemem, navíc se za ní musí připlácet 997 korun.
Dozadu se nastupuje posuvnými dveřmi, se kterými je nutné pořádně „praštit“, aby se skutečně zavřely – jedná se zkrátka o vůz pro svalnaté dělníky a ne pro jemné slečinky. Na zadních sedadlech je dostatek místa všemi směry, vadí však nízké opěradlo. Velkým prostorem udivuje třetí řada – sedák je sice uložen nízko, jinak se ale jedná o plnohodnotná místa a ne nouzové řešení pro malé děti. Také přístup sem není z nejhorších.
Sedmimístné uspořádání každopádně znamená, že v této konfiguraci je zavazadelník doslova titěrný. Na délku měří jenom 430 mm, na šířku má 1.050 mm a pod plato je vysoký 560 milimetrů. Dvojici zadních sedaček můžete snadno vyjmout z auta, v takovém případě se zavazadelník prodlouží na 1.290 mm. Druhou řadu sedadel lze pouze sklopit, nikoli vyjmout, i tak vznikne takřka rovná plocha – sedáky se totiž sklápějí k podlaze. V takovém případě délka nákladního prostoru rázem činí 2.370 mm. Citan XL Kombi je díky tomu typickým zástupcem osobních dodávek, které přes týden můžou být těžkými pracanty a o víkendu milými rodinnými společníky.
Mercedes-Benz Citan XL Kombi – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Mercedes-Benz Citan XL Kombi | Fiat Doblo Panorama XL | Ford Grand Tourneo Connect | Opel Combo Tour L2H1 |
Motor | 111 CDI | 1.6 MultiJet | 1.5 TDCi | 1.6 CDTI |
Zdvihový objem [cm3] | 1461 | 1598 | 1499 | 1598 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 81/4000 | 77/4000 | 74/3750 | 77/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 240/1750-2750 | 290/1500 | 250/2000-2500 | 290/1500 |
Převodovka | 6M | 6M | 5M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 164 | ? | 164 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 13,4 | ? | 13,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 5,5 | 4,4 | 5,5 |
Objem zavazadelníku [l] | 300-3500 | 1050-4000 | 322-2620 | 1050-4200 |
Základní cena [Kč] | 542.685 | 444.900 | 610.518 | 506.990 |
Francouzské srdce
Pod kapotou testovaného exempláře pracoval turbodiesel s označením 111 CDI. Za tímto názvem se skrývá známá patnáctistovka od Renaultu, která v této vrcholné verzi dává 81 kW a 270 N.m. V recenzovaném autě motor ještě nesplňoval přísnější Euro 6, modernizovanou verzi splňující přísnější emisní normu začíná Mercedes-Benz prodávat tento měsíc. Výhodou je použití NOX katalyzátoru, díky němuž není potřeba vstřikování močoviny.
Testovaná patnáctistovka je jednou ze dvou nabízených motorů pro Citan XL, druhou možností je její slabší verze 109 CDI s 66 kW. Síla zkoušeného agregátu plně dostačuje, čemuž napomáhá kratší zpřevodování – Citan je ostatně laděn jako dodávka do města. Kratší převody se vyjeví především na dálnici, kde motor točí vysokých 2750 otáček. Turbodiesel je slušně odhlučněn, má však ryzí vznětový charakter – síla je dostupná jenom v omezeném spektru otáček.
Dlouhodobá spotřeba se zastavila přesně na hranici sedmi litrů nafty na 100 kilometrů, což je na poměry dodávek uspokojivé číslo. Při jízdě na dálnici je třeba počítat s bezmála osmilitrovou spotřebou.
Jistý jako osobák
Citan potěší jízdními vlastnosti, je si jistý za všech podmínek a není náchylný na boční vítr, až by se dalo říci, že se při jízdě chová jako osobní automobil. Také tlumení nerovností je na poměry dodávek s tuhou zadní nápravou velice slušné – konkurenční Fiat Doblo s pověstným víceprvkovým zadním zavěšením je však na tom stále o chlup lépe. Na nerovném povrchu je pak znát citelný hluk od kol.
Při jízdě s Citanem však omezovaly výrazné slepé úhly. Automobil má silné sloupky A a malá zpětná zrcátka, v nichž se snadno ztratí auto jedoucí v pomalejším pruhu. Obraz vnitřního zpětného zrcátka je zase omezen zadními dvoukřídlými dveřmi. V tomto ohledu je řešení zvolit místo dvoukřídlých dveří výklopné. Zatímco motor si s dálnicí poradí snadno, vyšší karoserie znamená citelný aerodynamický hluk.
Stuttgartská cenovka
Citan svojí vyšší cenovkou dokazuje, že „luxusní“ ceny najdeme také u užitkových Mercedes-Benzů. Testovaný model s prodlouženou karoserií a turbodieselem 111 CDI stojí 571.725 korun včetně DPH, což je o bezmála 69.000 korun více než kratší varianta Citan L. Užitkový model Kawa s extra dlouhou karoserií a testovaným motorem přijde na 526.955 korun.
Za udávanou cenu přitom zákazník nedostane nijak dobře vybavený vůz. Připlatit si musí i za autorádio, vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizaci nebo třeba uzavíratelnou schránku před spolujezdcem. Výsledná cena testovaného exempláře tak přesáhla hranici 700.000 korun. Citan v tomto ohledu na konkurenci ztrácí jak cenovkou, tak základní výbavou.
Závěr
Mercedes-Benz pomocí Citanu rozšířil portfolio užitkových vozů, které nyní sahá od kompaktní dodávky po velký van. Díky tomu už majitelé flotil čítajících několik užitkových vozidel této značky nemusejí při zájmu o kompaktní model chodit ke konkurenci a řešit hledání jiného servisu. Navíc se takoví vlastníci jistě dočkají nějaké té slevy díky velkoodběru.
Právě pro takové zákazníky dává testovaný Citan XL Kombi smysl. Zájemce vůz dokáže potěšit silným turbodieselem 111 CDI, jistou jízdou nebo prostornou kabinou, do které se skutečně pohodlně usadí sedm osob. Nevýhodou stuttgartského Kangoo je nastavená cena – za základní sumu testovaného motoru a karoserie 472.500 Kč bez DPH klient dostane holátko, jehož výbava příliš neuspokojí. Vadily též mezery v ergonomii nebo aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.
Nejlevnější verze modelu | 420.475 Kč (108 CDI/55 kW K Kawa) |
Základ s testovaným motorem | 482.790 Kč (111 CDI/81 kW L Kawa) |
Testovaný vůz s výbavou | 725.951 Kč (111 CDI/81 kW XL Kombi) |
Plusy
- Silný motor
- Prostor na zadních sedadlech
- Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
- Vysoká pořizovací cena
- Jen výškově nastavitelný volant
- Titěrná tlačítka ovládání autorádia
- Levné plasty v kabině
Foto: Petr Homolka