Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz SL 350 – Když hvězda tančí

Ondřej Šuch
4,5 m do délky, 1,8 do šířky, 1,3 m do výšky, skládací střecha a 232 kW navrch. Jak téměř dvoutunový symbol všeho, co zastánci skromného života považují za rouhání, jezdí s druhým nejslabším motorem?

Roadstery jsou hned po limuzínách symbolem třícípé značky. A protože i hvězdy občas potřebují facelift, přišla ve Stuttgartu řada i na třídu SL. Jak tento téměř dvoutunový symbol všeho, co zastánci skromného života považují za rouhání, jezdí s druhým nejslabším motorem?

Odpověď zní jednoznačně a bylo by fér to přiznat už na začátku. Jízda s vozem této kategorie znamená pro majitele více než přepravu z A do B a podle toho také vůz posuzuje. A potom: Pojem „druhý nejslabší motor“ v tomto případě znamená, že šestice více než půllitrových hrníčků pod kapotou vykouzlí až 232 kW. Takže pozor, nasazujeme měřítka poněkud jiných dimenzí a vyrážíme na obhlídku.

Nedávný facelift se vnější podoby vozu dotknul nejzásadněji na přídi, která tak lépe zapadá mezi ostatní novinky značky. O poznání dynamičtější výraz přídě jde dobře dohromady s oblinami zbytku vozu, celek ale neztratil na důstojnosti a okázalosti. Jsou to sice hezká slova, podívejte se ale na fotografie a suďte.

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster  

K interiéru lze říct prakticky totéž – dojem z barev ještě do fotografie nějak nacpeme, ale jejich kombinaci se zpracováním plastů, koženého čalounění a vůně si musí zažít až autentický řidič, nikoli čtenář. Pihou na přímo odkapávajícím luxusu jsou v podstatě jen barvené plasty na přístrojové desce.

Malou revoluci prodělaly sedačky, které (jaký zázrak) netroubí do světa svou „sportovnost“ a vpravdě americkou šíří jsou s to pojmout i ministra rok po volbách, přesto i takto ztepilé tělo drží v zatáčkách lépe než leckterý šotolinový kovboj. Velmi, velmi příjemnou novinkou je v opěrkách hlavy integrovaný systém Airscarf, který ohřívá vzduch v oblasti krku a podstatně tak zpříjemňuje jízdu bez střechy. I přes množství ovladačů není problém i jejich intuitivností a dosažitelností, vůz se naštěstí obešel bez všech těch veselých systémů s joysticky. Na středové konzole trůní jen kůží potažený volič automatické převodovky, ovladače zrcátek a tlačítko stahování střechy. Tak to má být.

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster  

Když otočíme klíčkem ve třídě SL, měly by nám tělem projet dějiny automobilového průmyslu – praví klasik. My se zcela cynicky a neklasicky odvoláme na druhý odstavec a zamáčkneme slzu pokroku. Zatímco v padesátých letech znamenal šestiválec s výkonem 232 kW vyslyšení modliteb kdejakého závodníka, dnes jde alespoň v této třídě málem o low-end engine. Ne, vážně: agregát je to výtečný, ale vědomí, že před sebou máte ještě dva motory a oba navíc s možností AMG úprav, bere dech.

Tříapůllitr má svá specifika. Ševelení po nastartování je očekávatelné, tlumený zvuk ale pokračuje i ve vyšších otáčkách a teprve nad hodnotou 5000 je učiněno zadost i fetišistům jadrnosti. Dlouhé převody a lineární průběh točivého momentu umožňují i natěšenému majiteli dosáhnout uspokojivé dynamiky. Stručně a jasně – táhne to skvěle a brzdí ještě lépe. Motor je navíc chvályhodně lehký! Z možností ruční změny stupňů v automatické převodovce 7G-tronic jsme si nakonec vybrali pádla pod volantem, záhy ale bylo zřejmé, že k něčemu užitečnému jsou pouze při podřazování, které automatický režim pojímá se svižností krmiče želv.

Hydraulický měnič je nastaven na svatost plynulosti, což na jednu stranu umožňuje odvézt ve voze i pět plat vajec na sobě, na druhou stranu to poněkud omezuje rozlet vozu, který má motorem, podvozkem i na víc.

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster Mnoho slov nevydá za jediné svezení. Až se vám na letišti pod plným plynem dostane srdce do kalhot a nebude to strachem, ale pouze vlivem akcelerace, zapomeňte na výše uvedené. Pro tu hrstku fajnšmekrů platí následující: Jestliže je Steptronic od Audi přesný a ďábelsky rychlý, 7G-tronic triumfuje v komfortu a plynulosti. Což je přesně kategorie, do které se SL třída hodí.

Podvozek má nejlepší formu právě v takovém režimu. I přes obří kola se jízda po hrbech našich veselých městských silnic podobá plavbě a přímá jízda po dálnici připomíná rýsování. Volant sice neposkytuje takovou zpětnou vazbu, jakou bychom u této výkonové třídy uvítali, reakce vozu na jeho pohyby jsou ale přesné a zvláštním způsobem i příjemné. Na kdovíjaké drifty přejde i svátečního řidiče chuť spíš po přečtení cenovky u pneumatik než strach: Stuttgatští naopak světu předvádějí, jak málo lze ukroutit karoserii bez střechy a mírné vybočení zádě si může bez pocitu trýznění miláčka vychutnat i méně zdatný jezdec.

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster  

A nakonec telegraficky několik zcela zbytečných, nezajímavých, a vlastně i nechtěných údajů. Výklopná střecha je velmi rychlá a do auta se pod ni vejde i dvoumetrový vazoun, majitelka tedy může cestovat s ochrankou. Zavazadlový prostor osciluje mezi 235 a 339 litry, ten rozdíl je střecha. Víko se dovírá elektricky a hezky to zní.

Udávaná hodnota průměrné spotřeby 7,4 l /100 km vypadá v prospektu opravdu moc hezky, realita ale záleží na tom, zda jedete ecorally nebo se chcete rozumnou nedravou jízdou v rámci rychlostních limitů někam dostat. Ale vážně – při velké snaze se dá spotřeba stlačit i pod 10 l /100 km, běžné užívání znamená tak o dva litry více a vychutnávání možností vozu už vede k hodnotám blížícím se dvacítce. Ale kdo by to řešil…

Téměř milionový odstup od stejně motorizované třídy SLK je sice bijící do očí, zároveň ale funguje jako lákadlo: na tom autě prostě MUSÍ něco být. A ono je. V bezesporu zajímavé kategorii skutečně luxusních roadsterů zaujímá Mercedes-Benz SL pevné místo nejen díky tradici.

Ctitelé vyloženě sportovního, tvrdého svezení sice možná sáhnou ke konkurenci, ve všech ostatních disciplínách má ale SL nakročeno skvěle. A to i s „low-endovým“ motorem...:-)

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster  

Plusy

  • Image
  • Pohodlí
  • Prostornost
  • Jízdní komfort
  • Zpracování
  • Lehký a přiměřený motor
  • Teplý vzduch v opěrkách hlavy
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Velké možnosti individualizace

Minusy

  • Imitace kovu v interiéru
  • Pomalejší reakce převodovky
  • Málo komunikativní řízení
  • Vysoká cena
První cena vozu 2.199.000,-Kč (SL 280 170 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 2.399.000,-Kč (SL 350 232 kW)
Základní cena testovaného vozu 2.399.000,-Kč (SL 350 232 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 3.010.198,-Kč (SL 350 232 kW)
Ondřej Šuch
Mercedes-Benz SL 350
Cena základní sestavy 2 399 000 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní brzdová světla, airbag řidiče a spolujezdce a boční airbagy Head/Thorax, akustická indikace zapnutých světlech při opuštění vozu a zatažené parkovací brzdě při rozjezdu, automatická klimatizace s kombinovaným filtrem a využitím zbytkového tepla, automatický odklon volantu při nastupování a vystupování, bezpečnostní 3bodové pásy s komfortní automatikou vč. automatického výškového nastavení, COMAND s integrovaným rádiem a 6,5" displayem s DVD přehrávačem, možností MP3, Bluetooth rozhraním, AUX-pro připojení externího audio, 8 reproduktorů, čidlo pro rozpoznání dětské sedačky (MB) na sedadle spolujezdce (automatické) a deaktivaci airbagu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, design klíček (klíček k vozidlu s chromovou aplikací), držák kelímků, elektricky ovládaná sedadla s pamětí a bederní opěrkou, elektrické ovládání oken, 2x, s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, kombinované čalounění kůže/látka "Como", kryt zavazadlového prostoru (vyjímatelný), lékárnička pod sedadlem spolujezdce, multifunkční 3 ramenný volant, osvětlená schránka proti spolujezdci, osvětlení prostoru nohou (strana řidiče a spolujezdce), ozdobné výplně interiéru: hliník, palubní počítač, popelník včetně zapalovače, síťová kapsa u nohou spolujezdce, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, střední loketní opěrka s úložnou schránkou, tempomat s variabilním omezovačem rychlosti (SPEEDTRONIC), ukazatel servisních intervalů "ASSYST", ukazatel venkovní teploty, úložná schránka pod a za sedadly, volant a řádící/volící páka v kůži, adaptivní brzdová světla v provedení LED technikou, alarm včetně ochrany proti odtahu, alu disky 5-loukoťové, 17", 4 ks, rozdílný rozměr pneu, automatická 7stupňová převodovka, 7GTRONIC, bi-xenonové reflektory vč. ostřikovačů a automatické nivoregulace, boční výztuhy karosérie, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání (vč. uzamčení schránky proti spolujezdci, středové konzole a poličky za sedadly), s vnitřním ovládáním, automatickým zamčením při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě (nárazový senzor), čelní tónované determální sklo, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, dešťový senzor, determální skla, dvojité dno zavazadlového prostoru s úložným prostorem, elektrohydraulické brzdy s rozjezdovým asistentem, elektronický imobilizér s plovoucím kódem integrovaný do infračerveného dálkového ovladače centrálního zamykání a optickým potvrzením zamknutí, elektronický program stability (ESP), indikace opotřebení brzdového obložení, indikace poklesu tlaku v pneumatikách, mlhová světla vpředu a vzadu, možnost odklopení složené střechy v zavazadlovém prostoru pro usnadnění nakládání (systém EASY-PACK), ochranný rám při převrácení s nárazovým senzorem, osvětlení pro vystupování ve dveřích, parametrické řízení s bezpečnostním sloupkem, protiblokovací systém brzd (ABS), příprava pro připojení telefonu vč.venkovní antény a kabeláže, sada na opravu pneu TIREFIT s elektrickým kompresorem, servozavírání víka zavazadlového prostoru, skládací ocelová střecha Vario lakovaná v barvě vozu s elektrohydraulickým pohonem a dálkovým ovládáním, světelný senzor (aktivace světel v tunelu), úchyty na připevnění nákladu v zavazadlovém prostoru, vnější zrcátka vyhřívaná, elektricky ovládaná, v barvě vozu, s asférickým sklem, na straně spolujezdce s parkovací funkcí, vyhřívaná nádobka ostřikovače, zásuvka (12V) v zavazadlovém prostoru, elektrický nastavitelný volant, paměťový blok (sedadlo řidiče, volant a vnější zrcátka el.nastavitelná s pamětí včetně parkovací polohy), ochrana proti větru, alu disky 5-dvouloukoťové, 4 ks Kč
Cena testované sestavy 3 010 198 Kč
Výbava testované sestavy Přední a zadní parkovací senzory (22.620,-Kč), vyhřívané opěrky hlavy (15.708,-Kč), čalounění designo dvoubarevné (135.089,-Kč), COMAND APS multimediální systém: rádio s trojitým tunerem, integrovaným měničem na 6 DVD, integrovaným barevným displejem 6,5", Bluetooth rozhraní s handsfree sadou, AUX-IN vstup pro externí audio přístroje ve schránce před spolujezdcem, rychlá navigace s daty na pevném disku pro digitalizované oblasti Evropy, 4 GB paměť (Music Register) pro komprimovaná audio-data (mp3, wma), vstup pro SD paměťovou kartu, DVD Audio/Video, hlasové ovládání LINGUATRONIC pro audio, telefon a navigaci, 8 reproduktorů (61.575,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 232 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 7.4 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 339
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1825 / 295
Rozměr pneu: 255/45 R17
Mercedes-Benz SL 350
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4562
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1317
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600