TEST Mercedes-Benz SL 350 – Když hvězda tančí
Roadstery jsou hned po limuzínách symbolem třícípé značky. A protože i hvězdy občas potřebují facelift, přišla ve Stuttgartu řada i na třídu SL. Jak tento téměř dvoutunový symbol všeho, co zastánci skromného života považují za rouhání, jezdí s druhým nejslabším motorem?
Odpověď zní jednoznačně a bylo by fér to přiznat už na začátku. Jízda s vozem této kategorie znamená pro majitele více než přepravu z A do B a podle toho také vůz posuzuje. A potom: Pojem „druhý nejslabší motor“ v tomto případě znamená, že šestice více než půllitrových hrníčků pod kapotou vykouzlí až 232 kW. Takže pozor, nasazujeme měřítka poněkud jiných dimenzí a vyrážíme na obhlídku.
Nedávný facelift se vnější podoby vozu dotknul nejzásadněji na přídi, která tak lépe zapadá mezi ostatní novinky značky. O poznání dynamičtější výraz přídě jde dobře dohromady s oblinami zbytku vozu, celek ale neztratil na důstojnosti a okázalosti. Jsou to sice hezká slova, podívejte se ale na fotografie a suďte.
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster
K interiéru lze říct prakticky totéž – dojem z barev ještě do fotografie nějak nacpeme, ale jejich kombinaci se zpracováním plastů, koženého čalounění a vůně si musí zažít až autentický řidič, nikoli čtenář. Pihou na přímo odkapávajícím luxusu jsou v podstatě jen barvené plasty na přístrojové desce.
Malou revoluci prodělaly sedačky, které (jaký zázrak) netroubí do světa svou „sportovnost“ a vpravdě americkou šíří jsou s to pojmout i ministra rok po volbách, přesto i takto ztepilé tělo drží v zatáčkách lépe než leckterý šotolinový kovboj. Velmi, velmi příjemnou novinkou je v opěrkách hlavy integrovaný systém Airscarf, který ohřívá vzduch v oblasti krku a podstatně tak zpříjemňuje jízdu bez střechy. I přes množství ovladačů není problém i jejich intuitivností a dosažitelností, vůz se naštěstí obešel bez všech těch veselých systémů s joysticky. Na středové konzole trůní jen kůží potažený volič automatické převodovky, ovladače zrcátek a tlačítko stahování střechy. Tak to má být.
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster
Když otočíme klíčkem ve třídě SL, měly by nám tělem projet dějiny automobilového průmyslu – praví klasik. My se zcela cynicky a neklasicky odvoláme na druhý odstavec a zamáčkneme slzu pokroku. Zatímco v padesátých letech znamenal šestiválec s výkonem 232 kW vyslyšení modliteb kdejakého závodníka, dnes jde alespoň v této třídě málem o low-end engine. Ne, vážně: agregát je to výtečný, ale vědomí, že před sebou máte ještě dva motory a oba navíc s možností AMG úprav, bere dech.
Tříapůllitr má svá specifika. Ševelení po nastartování je očekávatelné, tlumený zvuk ale pokračuje i ve vyšších otáčkách a teprve nad hodnotou 5000 je učiněno zadost i fetišistům jadrnosti. Dlouhé převody a lineární průběh točivého momentu umožňují i natěšenému majiteli dosáhnout uspokojivé dynamiky. Stručně a jasně – táhne to skvěle a brzdí ještě lépe. Motor je navíc chvályhodně lehký! Z možností ruční změny stupňů v automatické převodovce 7G-tronic jsme si nakonec vybrali pádla pod volantem, záhy ale bylo zřejmé, že k něčemu užitečnému jsou pouze při podřazování, které automatický režim pojímá se svižností krmiče želv.
Hydraulický měnič je nastaven na svatost plynulosti, což na jednu stranu umožňuje odvézt ve voze i pět plat vajec na sobě, na druhou stranu to poněkud omezuje rozlet vozu, který má motorem, podvozkem i na víc.
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster Mnoho slov nevydá za jediné svezení. Až se vám na letišti pod plným plynem dostane srdce do kalhot a nebude to strachem, ale pouze vlivem akcelerace, zapomeňte na výše uvedené. Pro tu hrstku fajnšmekrů platí následující: Jestliže je Steptronic od Audi přesný a ďábelsky rychlý, 7G-tronic triumfuje v komfortu a plynulosti. Což je přesně kategorie, do které se SL třída hodí.
Podvozek má nejlepší formu právě v takovém režimu. I přes obří kola se jízda po hrbech našich veselých městských silnic podobá plavbě a přímá jízda po dálnici připomíná rýsování. Volant sice neposkytuje takovou zpětnou vazbu, jakou bychom u této výkonové třídy uvítali, reakce vozu na jeho pohyby jsou ale přesné a zvláštním způsobem i příjemné. Na kdovíjaké drifty přejde i svátečního řidiče chuť spíš po přečtení cenovky u pneumatik než strach: Stuttgatští naopak světu předvádějí, jak málo lze ukroutit karoserii bez střechy a mírné vybočení zádě si může bez pocitu trýznění miláčka vychutnat i méně zdatný jezdec.
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster
A nakonec telegraficky několik zcela zbytečných, nezajímavých, a vlastně i nechtěných údajů. Výklopná střecha je velmi rychlá a do auta se pod ni vejde i dvoumetrový vazoun, majitelka tedy může cestovat s ochrankou. Zavazadlový prostor osciluje mezi 235 a 339 litry, ten rozdíl je střecha. Víko se dovírá elektricky a hezky to zní.
Udávaná hodnota průměrné spotřeby 7,4 l /100 km vypadá v prospektu opravdu moc hezky, realita ale záleží na tom, zda jedete ecorally nebo se chcete rozumnou nedravou jízdou v rámci rychlostních limitů někam dostat. Ale vážně – při velké snaze se dá spotřeba stlačit i pod 10 l /100 km, běžné užívání znamená tak o dva litry více a vychutnávání možností vozu už vede k hodnotám blížícím se dvacítce. Ale kdo by to řešil…
Téměř milionový odstup od stejně motorizované třídy SLK je sice bijící do očí, zároveň ale funguje jako lákadlo: na tom autě prostě MUSÍ něco být. A ono je. V bezesporu zajímavé kategorii skutečně luxusních roadsterů zaujímá Mercedes-Benz SL pevné místo nejen díky tradici.
Ctitelé vyloženě sportovního, tvrdého svezení sice možná sáhnou ke konkurenci, ve všech ostatních disciplínách má ale SL nakročeno skvěle. A to i s „low-endovým“ motorem...:-)
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster
Plusy
- Image
- Pohodlí
- Prostornost
- Jízdní komfort
- Zpracování
- Lehký a přiměřený motor
- Teplý vzduch v opěrkách hlavy
- Rozsáhlá základní výbava
- Velké možnosti individualizace
Minusy
- Imitace kovu v interiéru
- Pomalejší reakce převodovky
- Málo komunikativní řízení
- Vysoká cena
První cena vozu | 2.199.000,-Kč (SL 280 170 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.399.000,-Kč (SL 350 232 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 2.399.000,-Kč (SL 350 232 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 3.010.198,-Kč (SL 350 232 kW) |