Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz třídy A: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (126)
Zrodila se hvězda. Staré áčko je zapomenuto, nová třída A je dost možná nejlepším autem v segmentu.

Vyslovit zásadní soudy po krátkých jízdních dojmech je velmi ošidné. Ne vždy si totiž testované auto s tuzemskými silnicemi sedne, na prezentacích se totiž většinou jezdí po pečlivě vybraných, kvalitních silnicích.

I přesto si však dovolím tvrdit: Mercedes-Benz třídy A je nejlepším hatchbackem dneška. Uvidíme, zda mi plnohodnotný test dá za pravdu.

Golf-Klasse...či nově A-Klasse?

Nová třída A je 4.292 mm dlouhá, 1.780 mm široká a 1.433 mm vysoká, rozvor náprav je dlouhý 2.699 mm. Objem zavazadlového prostoru pak činí 341 litrů. Hlavní novinkou auta je ta, že už nemá zvýšenou karoserii a sendvičovou podlahu, nýbrž je typickým pětidveřovým hatchbackem. Oproti předchůdci je tak například o 16 centimetrů nižší, řidič sedí o 178 mm blíže vozovce a těžiště se snížilo o 40 mm.

Mercedes-Benz uvádí součinitel aerodynamického odporu 0,27, u dieselové verze A 180 CDI BlueEFFICIENCY Edition pak vynikajících 0,26. Lidé od Mercedesu jsou na tyto hodnoty pyšní, ve spojení s čelní plochou o rozměru 2,2 metru čtverečního se totiž podařilo dosáhnout výborného výsledku. Hlavní snahou bylo omezit vznik vírů a postarat se tak a co nejhladší obtékání vozu. Tomu napomáhá například dlouhý střešní spojler, snižující a posouvající zónu podtlaku dále od vozu, či patentované řešení před předními koly. Jde o jakési aerodynamické plůtky, rozdělující proud vzduchu kolem předních kol tak, jak si inženýři přejí. Odměnou za pečlivost je nejen nižší spotřeba paliva při dálničních rychlostech, ale také příjemné ticho na palubě.

Tím se nenápadně dostáváme k interiéru samotnému. Ten je možno popsat jen jedním slovem: kvalita. Materiály, slícování, ergonomie, rozměry a pohodlí sedadel, prostor kolem cestujících, to vše je zvládnuto s absolutní precizností. Na zadní sedadla s nepříliš skloněnými sedáky (naštěstí jejich délka není ošizena) se bez hrbení či dotyku se stropem posadí i 180 centimetrů vysoký muž, navíc bude mít opěrkou podepřenou hlavu a opěradlo bude končit tam, kde má: tedy pod krkem a ne někde u lopatek. Interiér se snaží cestujícího obklopovat podobně jako v BMW řady 1, oproti němu je však uvnitř o trochu vzdušněji.

Zajímavostí, která interiér velmi obohacuje, je trojice výdechů uprostřed palubní desky. Jejich povrch je galvanicky pochromován, i na dotyk proto působí „kovově“. Protože řadička sedmistupňové dvouspojkové převodovky je umístěna napravo od volantu (jde o páčku), je ve středovém tunelu jedna velká uzavíratelná odkládací schránka, kam se vejde velký kelímek či tlustá lahev s pitím. PET lahve se mimochodem vejdou i do předních dveří, které nabídnou velikostně sice nikterak oslnivé, zato chytře tvarované odkládací prostory. Jediným diskutabilním detailem je schod v napojení středového tunelu a palubní desky, který je nešikovně blízko pravého kolena.

Velice dobrá jsou sedadla, my jsme měli možnost jezdit s vozy s balíčky „Style“ a „AMG Sport“, které obsahovaly vynikající sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou ve stylu závodních skořepin. Jakkoliv mě i o něco menšímu kolegovi nastavení opěrky hlav vyhovovalo, je možné, že vyšší postavy by si polohování (jak výškové, tak podélné) opěrek možná přály. To je však dostupné jen u základních sedadel bez výraznějšího bočního vedení.

Když už jsme zmínili příplatkové „linie“, zastavme se na chvíli u nejsportovnějšího AMG Sport. Jeho součástí je totiž například výkonný brzdový systém s perforovanými předními kotouči, přímější řízení a snížený podvozek, osmnáctipalcová litá kola ve specifickém designu AMG, rudě stehovaná sportovní sedadla v kombinaci umělá kůže/mikrovlákno, kůží Nappa čalouněný zploštělý multifunkční volant, pozměněná grafika přístrojů či dvojice oválných chromových koncovek výfuku.

Milovníky moderní techniky a technologií potěší rozsáhlá integrace iPhonu (časem přibude i verze pro Android), pomocí něhož, a speciálních aplikací, můžete v autě například téměř plnohodnotně obsluhovat vaše účty na sociálních sítích. Hodně očekávaná je pak i integrace hlasového ovládání Siri, která je v plánu pro příští rok.

Mercedes chce být také bezpečný (nic jiného než pět hvězd z EuroNCAP se ani neočekává) a proto je v základní výbavě sedm airbagů (včetně kolenního řidiče) či asistent bdělosti řidiče. Svým způsobem přelomové je zařazení asistenta prevence před kolizí (COLLISION PREVENTION ASSIST) s adaptivními brzdami jako součást sériové výbavy. Potěšitelná je také sériová implementace sledování opotřebení brzdových destiček a sledování poklesu tlaku v pneumatikách, což se pojí se standardně dodávaným ESP. Do standardu patří i manuální klimatizace, Audio 5 USB se šesti reproduktory a třířádkovým displejem, elektricky ovládaná okna, přední loketní opěrka, palubní počítač, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka nebo částečně elektricky nastavitelná přední sedadla.

Motory a jízda

V nabídce je sedm motorů – tři zážehové a čtyři vznětové. Benzinové čtyřválce patří do generace M270, mají tedy přeplňování a přímý vstřik. Základní verzi představuje A 180 s 1,6litrovým agregátem s 90 kW a 200 Nm (599.000,-). A 200 uvádí do pohybu stejná šestnáctistovka, naladěná ovšem na 115 kW a 250 Nm.

Vznětový základ 180 CDI tvoří 1,5litrový turbodiesel od Renaultu o výkonu 80 kW a točivém momentu 260 Nm. Je kombinován se šestistupňovým manuálem. Na českém trhu stojí 649.059,60 Kč. Zajímavostí je to, že je zde ještě A 180 CDI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tato varianta má však pod kapotou jiný motor – 1,8litrový agregát o výkonu 80 kW a točivém momentu 250 Nm. Ve verzi 200 CDI je tento agregát naladěn na 100 kW. Od prosince pak bude v nabídce i verze 220 CDI se zdvihovým objemem 2143 centimetrů krychlových. Dvouspojková převodovka 7G-DCT zde bude standardem, přenášet bude 125 kW a 350 Nm.

Mercedes-Benz A – přehled vznětových motorizací
VerzeA 180 CDIA 180 CDI aut.A 200 CDI
Převodovka6M7DS6M (7DS)
Zdvihový objem [cm3]146117961796
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]80/400080/3200-4600100/3600-4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]260/1750-2500250/1400-2800300/1600-3000
Max. rychlost [km/h]190190210 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,310,69,3 (9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]3,84,14,3 (4,1)
Cena [Kč]649.059699.999690.000

Třešničku na dortu představuje benzinová verze A 250 s dvoulitrem o 155 kW a 350 Nm. Tento motor pohání i sportovně stylizovanou verzi A 250 Sport, vyznačující se například speciální „diamantovou“ mřížkou chladiče známou z třídveřového Conceptu A.

My jsme vyzkoušeli vznětovou verzi A 200 CDI (tedy vznětovou přeplňovanou osmnáctistovku) o výkonu 100 kW a to jak v provedení Style, tak v již zmíněném sportovním provedení AMG Sport s podvozkem naladěným lidmi od AMG.

Motor má v tomto případě dostatek síly nejen pro běžnou, ale i sportovnější jízdu. Agregát s kompresním poměrem 16,2:1 je výborně utlumen a s dvouspojkovým automatem si velice dobře rozumí. Nebojí se ani vysokých otáček, nejvyšší výkon 100 kW je totiž dostupný mezi 3.600 a 4.400 min-1. Důležité je, že ani tehdy neduní a posádka o něm prakticky neví. Opravdu povedené odhlučnění.

Jízdní vlastnosti zařazují nejmenší Mercedes na samou špičku nižší střední třídy. Pomocí ubrání plynu lze vyvolat lehkou přetáčivost, pokud však nechcete dělat vylomeniny, nabídne podvozek velice solidní vedení a to i při vysokých rychlostech.

I základní naladění přináší výborné jízdní vlastnosti. Auto se naklání jen mírně, řízení je přesné a dostatečně citlivé, byť v tomto ohledu je zadokolka BMW 1 samozřejmě o kousek dál. Mercedes však kontruje velmi dobrým komfortem a to i na sedmnáctipalcových kolech. Záď (čtyřprvkové nezávislé zavěšení) zůstává stabilní, nevlní se ani na výmolech a za celý test ani jednou neodskočila. Srovnávací testy těchto dvou vozů budou opravdovou lahůdkou.

Mercedes-Benz A – přehled zážehových motorizací
VerzeA 180A 200A 250
Převodovka6M (7DS)6M (7DS)7DS
Zdvihový objem [cm3]159515951991
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]90/5000115/5300155/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]200/1250-4000250/1250-4000350/1200-4000
Max. rychlost [km/h]202 (202)224 (224)240
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,2 (9,1)8,4 (8,3)6,6
Komb. spotřeba [l/100 km]5,5 (5,4)5,5 (5,4)6,1
Cena [Kč]599.000690.000789.999

Sportovnější naladění ve spojení s většími osmnáctipalcovými koly nabídne o něco tužší jízdu s menšími náklony karoserie, bohužel však i s nižší úrovní komfortu. Na našich silnicích tak toto (vzhledem ke kvalitám standardního podvozku) nastavení zřejmě nebude optimální volbou, počkejme si však na plnohodnotný test. Výkonnější brzdový systém však v takto povedeném šasi rozhodně má své místo. Přirozená nedotáčivost vozu je sice dána konstrukcí a pohonem, podařilo se ji však velmi výrazně potlačit a tak je možno projet zatáčku pod plynem a těšit se z dlouho neutrálního chování auta.

Hvězdný adrenalin

Na uzavřené letištní ploše jsme měli možnost krátce vyzkoušet i verzi 250 Sport. Přeplňovaný benzinový čtyřválec má pěkný, charakterní zvuk, který je při přeřazení doplněn stylovým „blafáním“ výfuků. Tato verze, podobně jako chystané A 45 AMG, je nabízena pouze s dvouspojkovou převodovkou. Ta totiž dokáže přenést až 350 Nm, což je také maximum obou vrcholných motorů (250 a 220 CDI). I tak je však jasné, že se motoráři naměřili spíše na šířku využitelného spektra, protože oba dva agregáty by prý nebyl problém naladit na o něco více než 350 Nm.

Problém však nastane u vrcholné verze od AMG, která se nám představí příští rok v Ženevě (patrně jako třídveřový vůz). Tu bude pohánět jedním turbodmychadlem dopovaný benzinový dvoulitr o výkonu přes 300 koní a s točivým momentem přes 400 Nm. Dvouspojková převodovka tedy bude muset být zesílena. Použity budou vyspělejší materiály a do spojek bude přidán další třecí kotouč. Síla se na vozovku bude přenášet pomocí pohonu všech kol a podle všeho se máme opravdu nač těšit: AMG totiž slibuje řadu chytrých řešení a nejsilnější sériově vyráběný čtyřválec na světě.

Vraťme se však ještě ke krátké projížďce v modelu 250 Sport o výkonu 155 kW. Vzhledem k tomu, že na letišti nám stačila jen dvojka a trojka, zkusil jsem si řadu přeřazení a to jak v automatickém, tak manuálním režimu. Směrem nahoru řadí převodovka vždy velmi dobře, při podřazování se však (v zájmu co nejrychlejší reakce) nerozpakuje ukázat svou závodní tvář a být trochu hrubá. Mezi kužely šlo auto vodit opravdu jako po drátkách, patnáctimetrové mezery „mezi brankami“ umí auto bez problémů proletět rychlostmi sahajícími k tuzemskému dálničnímu limitu. Brzdný účinek i stabilita při brzdění byla opravdu ukázková, auto má však stále jakoby nastražené uši a je citlivé na práci s plynem a přenášení těžiště. Tedy přesně to, co by sportovně střižené auto mělo umět.


Video se připravuje ...

Video se připravuje ...

Video se připravuje ...

Aleš Jungmann
Diskuze (126)
Avatar - Ham.
17. 7. 2012 15:54
Re: perfektní :)
no přece za to, že jsi autorovi vyčítala, že neuvádí tvou lživou teorii o torzce.
Avatar - Hammunasakra
17. 7. 2012 02:38
Re: perfektní :)
Nenapadá mne proč - proč byste ho měl říci vy mně VÍME oba.. ;-)
..a teď už (raději) zas něco o AUTECH, co vy na to? :-)
Avatar - Ham.
16. 7. 2012 21:19
Re: perfektní :)
Sorry bys měla především říci ty autorovi článku o A3.
Avatar - Hammunasakra
15. 7. 2012 20:09
Re: perfektní :)
Jako že vy od svých VÝMYSLŮ neodstoupíte..
..a i když jsou důkazy, tak VY "sorry" NIKDY NEřeknete? ;-)
PS: Nojo, muž vlevo na fotce u vašeho NICKu je vám fakt VZORem :yes: :-)
Avatar - Ham.
15. 7. 2012 18:32
Re: perfektní :)
Okecáváš to dlouze, leč marně.