TEST Mercedes-Benz V 300 d Exclusive 4Matic – V roli panského kočího
Třída V je skutečný prémiový všeuměl, který najde uplatnění v celé řadě rolí. Ostatně poslední testovaný kousek by mohl šlapat na paty i vrcholné třídě S.
Design, interiér
Od poslední zastávky Mercedesu třídy V v naší redakční garáži už uplynul nějaký ten pátek, přesto se na první pohled nic zásadního nezměnilo. Po ukázce modelu, který může s noblesou fungovat jako velký rodinný kočár, nám ale tentokrát automobilka zapůjčila kousek, který najde uplatnění především v hotelích, firemních autoparcích a přepravních službách, zaměřených především na prémiovou klientelu.
Model, který nese název V300d Exclusive 4Matic, vypadá na první pohled velmi elegantně, ostatně jako téměř každé véčko, jeho exteriér přitom nezdobily žádné příplatkové prvky. Metalické lakování černou obsidiánovou barvou je součástí standardní výbavy, stejně jako 19“ litá kola s desetipaprskovým designem, obutá do údajně „komfortních“ pneumatik s rozměrem 245/45 R19, nebo sportovní paket Exteriér Avantgarde.
Mercedes-Benz V 300 d Exclusive 4Matic
Proti klasické třídě V tak verze Exclusive nabízí například bohatší zdobení chromovými dekory, patrné třeba v předním nárazníku, nebo standardní „systém inteligentního osvětlení LED“. Světlomety se tak automaticky pohybují vertikálně i horizontálně a jsou variabilní dokonce i po stránce intenzity osvětlení. Jejich výkon je skutečně parádní a funkce automatického natáčení velmi příjemná.
Mimochodem sluší se také dodat, že Mercedes-Benz třídy V ve výbavě Exclusive je dostupný pouze v prostřední délce, automobilkou označované jako „dlouhá“. Na délku tedy měří 5,14 metru, jeho rozvor má hodnotu 3200 mm a maximálně pojme osm pasažérů, kterým může dělat společnost bagáž o objemu až 1030 litrů. Objem zavazadelníku je díky kolejnicovému systému variabilní, maximálně by však měl pojmout až 4630 litrů.
Královský komfort
Když jsme v minulosti testovali Mercedes-Benz třídy V, prakticky vždy mohl najít uplatnění u soukromých zákazníků. To platilo jak pro prémiovou obytku Marco Polo, tak pro přerostlý rodinný přepravník ve výbavě Avantgarde XL. Tentokrát však véčko dorazilo s velmi specifickou úpravou interiéru, kterou ocení zejména firmy nabízející prémiovou přepravu. To nejzajímavější totiž najdeme ve druhé řadě, špatné to však není ani vpředu.
Kdo je zvyklý na osobní dodávky, které navzdory všem snahám designérů stále připomínají svůj dělnický původ, ten si musí po usednutí za volant třídy V připadat jako v jiném světě. Zvláště u testované verze Exclusive.
Designéři totiž nešetřili měkčenými plasty, chromovým dekorem ani čalouněním kůží, která zdobí i palubní desku. Budíky sice nejsou plně digitální, přesto jejich středový displej nabízí dostatek informací. Uprostřed palubní desky navíc stojí samostatný 10,25“ displej multimediálního systému MBUX, pod nímž tradičně najdeme ovládání ventilace, tlačítka rychlého přístupu a nechybí ani ovládací touchpad. Na rozdíl od nedávno testovaného Citanu je přitom displej na nesrovnatelně vyšší úrovni – jen škoda, že se za podporu Apple CarPlay a Android Auto připlácí 11.217 Kč. Volant sice postrádá pro mercedesy klasické touchpady pro snazší ovládání infotainmentu/přístrojového štítu, skvěle však padne do rukou a je příjemně čalouněn. Vnitřní zpětné zrcátko navíc umí být za příplatek 17.284 Kč inteligentní, takže nabízí i pohled dozadu prostřednictvím kamery.
Mercedes-Benz V 300 d Exclusive 4Matic
Skvělý dojem z pracoviště řidiče umocňují standardně komfortní sedadla, v našem případě (bez příplatku) čalouněná kůží Nappa, která jsou vybavena vyhříváním, odvětráváním, prodloužitelným sedákem a nechybí jim ani bederní opěrka. Prostor řidiče a spolujezdce pak odděluje příjemně vytvořená konzole, která nabízí další úložné prostory, vzadu je vybavena držákem nápojů s funkcí ohřevu i chlazení a v jejích útrobách je dokonce i malá chladnička. Řidiče tedy automobilka celkem rozmazluje, to hlavní se však ukrývá ve druhé řadě.
Ta totiž v tomto případě dostala dvojici luxusních sedadel, každé v ceně 121.643 korun, která byla vyloženě stvořena k hýčkání cestujících. Kromě plně elektrického nastavení totiž nabízejí také podnožku, vyhřívání, ventilaci a nechybí ani masážní funkce. Navíc jsou sedadla vybavena odkládacími prostory, mají ambientní osvětlení a nechybí ani nabíjecí USB-C porty v područkách.
Pokud chtějí být cestující ve druhé řadě produktivní, mohou využít vcelku masivní stolky, které se vyklápějí z opěradel sedáků v první řadě. Jejich mechanismus má příjemný chod a po vyklopení působí stolky skutečně robustně. Pokud by však cestující vzadu chtěli lelkovat, mohou například sledovat oblohu přes dvojici střešních oken. Obě se dají jednoduše zastínit, to přední se dá však i odsunout, případně jen vyklopit.
Mercedes-Benz V 300 d Exclusive 4Matic
Osobně jsem sice strávil většinu času za volantem, přesto se mi povedlo užít si alespoň jednu krátkou cestu v roli spolujezdce na druhé řadě. A za sebe musím říct, že bych zde dokázal snadno strávit i mnohem delší cesty. Velkou zásluhu na skvělém komfortu měl však ještě jeden příplatkový prvek, ke kterému se dostaneme v další kapitole.
Po stránce interiéru je pak potřeba ještě dodat, že vůz měl celkem tři řady sedadel – všechny po dvou sedačkách. Sedačky ve třetí řadě už sice nebyly luxusní, přesto nabízely solidní pohodlí a stále dostatek prostoru ve všech směrech. K nástupu dozadu je však nutné nejprve pohnout celkem masivními sedadly druhé řady. Cestující úplně vzadu navíc standardně nemají ani držák nápojů – ten je třeba připlatit za 1895 Kč. Jako důležitější prvek příplatkové výbavy bych ale jistě zmínil ještě „okenní airbagy pro řidiče, spolujezdce a pro cestující v zadní části vozidla“, za které se připlácí 18.088 korun.
Motor, jízdní vlastnosti
Dvoulitrové pohlazení
Pod kapotou testovaného vozu byla uložena vrcholná motorizace s obchodním označením V 300 d, což znamená vznětový dvoulitr OM 654 v naladění na nejvyšší výkon 176 kW při 4200 min-1 a nejvyšší točivý moment 500 Nm v rozmezí 1600 až 2400 min-1. Motor je standardně spojen s devítistupňovou automatickou převodovkou 9G-Tronic, která přenášela točivý moment na příplatkový systém pohonu všech kol 4Matic za 114.203 Kč.
Zhruba 240 koní je přitom na dodávku s pohotovostní hmotností kolem 2,2 tuny (přesnou hmotnost s ohledem na bohatou příplatkovou výbavu bohužel neznáme) vcelku dostačující. Obzvlášť v konfiguraci Executive a s dvojicí luxusních křesel ve druhé řadě, která vůz předurčují především k plynulému korzování silnicemi.
Pokud je však potřeba svižně nabrat tempo, nemá s tím V 300 d žádné potíže. Ostatně akceleraci na 100 km/h zvládne za 8,6 sekundy a maximální rychlost kolem 214 km/h je na dodávku opět velmi působivá. Osobně mě však mile potěšil i samotný projev motoru.
Již od nastartování je totiž motor příjemně tichý, kultivovaný a díky skvěle odhlučněné kabině o něm většinu času nevíte. Automatická převodovka mění rychlosti až s neznatelnou plynulostí, což přispívá ke vzniku úžasně klidné atmosféry na palubě. Jediné narušení může způsobit snad jen systém stop-start, při kterém se motor lehce ozve, a osobně jsem měl problém si přivyknout na chod brzdového pedálu a celkově dávkování brzd.
Mercedes-Benz V 300 d Exclusive 4Matic
Velmi potěšující byly také hodnoty spotřeby, které zobrazoval palubní počítač po jízdě. Příměstské a meziměstské přesuny v poklidném tempu totiž třída V 300 d Exclusive 4Matic zvládala v průměru za 8,3 až 8,4 litru/100 km. Teprve nasazení ostřejšího tempa, navíc v kombinaci s hustší městskou dopravou, vedlo ke zvýšení spotřeby kamsi k úrovni 9,5 l/100 km. Když jsem ale vůz po společném týdnu vracel, ukazatel průměrné spotřeby hlásil dlouhodobou hodnotu 8,4 l/100 km. To je za mě velmi slušné! Navíc jde také o hodnotu, kterou udává sama automobilka jako kombinovaný průměr.
Pohoda na vzduchu
Naprosto skvělý dojem na mě pak udělal i podvozek, vybavený volitelným systémem vzduchového odpružení Airmatic (+54.283 Kč), který by měl přinést vyšší komfort i lepší prostupnost lehčím terénem.
Začněme zvýšeným komfortem, který by měly zajistit dva dodatečné ventily pro úpravu odskokových a kompresních sil v tlumičích, upravující nastavení tlumiče v závislosti na povrchu pod koly a jízdní situaci. Cílem systému je potlačit pohyby karoserie a současně zvýšit jízdní stabilitu.
V praxi to znamená, že je podvozek opravdu nečekaně pohodlný, přesto neztrácíte kontakt s vozovkou a stále od něj cítíte určitou zpětnou vazbu. Díky úžasné schopnosti tlumení nerovností jsem tak nemusel sundávat nohu z plynu ani na opravdu rozbitých okreskách, zatímco různé zpomalovací prahy a další městské nástrahy třída V zdolala jen s jemným zhoupnutím, které se krásně rozneslo i v 3,2 metru dlouhém rozvoru. Bavíme se přitom o komfortním nastavení tlumičů, kdy však může být vyšší komfort lehce vykoupen náklony v zatáčkách. Prostřednictvím systému Dynamic Select je však možné nastavení podvozku dále měnit.
Pokud řidič nastaví režim Sport, podvozek se sníží o 10 mm a pocitově také přituhne. Ke snížení o 10 mm nicméně dochází také zcela automaticky - při překročení rychlosti 110 km/h. Důvodem je lepší aerodynamika a nižší spotřeba.
Po navolení terénního jízdního režimu je však možné podvozek také zvýšit – a to až o 35 mm. Vůz tak získá schopnost zdolat nenáročný terén, řidič to však musí zvládnout do rychlosti 30 km/h – pak se totiž podvozek opět automaticky sníží do výchozího nastavení.
Mercedes-Benz V 300 d Exclusive 4Matic
Osobně ale mohu říct, že si nepamatuji tak pohodlnou dodávku. Kombinace vzduchového odpružení a luxusních křesel ve druhé řadě tak může z modelu V 300 d Exclusive klidně udělat velmi pohodlnou alternativu ke krátkým leteckým spojům. Navíc se neztratí ani ve městě. Navzdory délce 5,14 metru se totiž s autem velice příjemně manévruje a parkuje. To ostatně usnadňuje i standardní parkovací paket s 360° kamerou a příjemně citlivé reakce na sešlápnutí plynového pedálu.
Závěr
Závěr
Neumím si představit moc soukromých zákazníků, kteří by dokázali využít takto naspecifikovanou dodávku. Ve službách přepravních společností a firemních flotil se však může jednat o velmi komfortní a reprezentativní vůz, který hýčká posádku jak na sedadlech předních, tak i zadních. Osobně bych navíc s autem klidně zdolával i delší cesty. Ostatně s jeho rozumnou spotřebou a 70litrovou nádrží se dostane na jedno natankování opravdu daleko.
Dalším důvodem, proč bych si uměl podobný vůz představit především ve firmě, je však i jeho cena. Testovaná verze Exclusive s motorizací 300 d a pohonem všech kol totiž začíná od částky 2.087.500 Kč – ovšem bez daně. S veškerou příplatkovou výbavou už se pak dostáváme na cenu 2.707.047 Kč (bez DPH). S daní už se ovšem bavíme o částce 3.275.527 Kč. A to už je na dodávku sakra hodně.
Nejlevnější verze modelu | 1.118.000 Kč (Třída V krátká, Tourer, V 220 d, 9G-TRONIC, pohon zadních kol) |
Základ s testovaným motorem | 1.294.500 Kč (Třída V krátká, Tourer, V 300 d, 9G-TRONIC, pohon zadních kol) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.087.500 K4 (Třída V dlouhá, Tourer, V 300 d, 9G-TRONIC, pohon všech kol) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.707.047 (Třída V dlouhá, Tourer, V 300 d, 9G-TRONIC, pohon všech kol) |
Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH |
Plusy
- Komfortní vzduchový podvozek
- Opravdu luxusní sedačky
- Dostatek místa ve všech řadách
- Nízká spotřeba při slušné dynamice
- Prémiové zpracování kabiny
- Reprezentativní vzhled
Minusy
- Opravdu vysoká cena
- Specifické určení konfigurace