Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini John Cooper Works – Absolutní radost

Ondřej Láník

Přeplňovaná benzinová jedna-šestka dnes už není žádný zázrak, chce se při pohledu na základní specifikaci vrcholného Mini říct. Ovšem pro definitivní soud je nezbytné podrobné studium všech parametrů, použité techniky, ale hlavně dlooouhé svezení.

Začít jinak než motorem a jízdními dojmy by u tohoto auta byl velký hřích. Pod kapotou sice už nepracuje ve prospěch relativně malého čtyřválce mechanicky poháněný Rootsův kompresor, jako v předchozí generaci, je tu ale i z ostatních modelů Mini známý, špičkově vyladěný motor, tentokrát přeplňovaný turbodmychadlem. Ten dělá řidiči hromadu radosti už od prvního startu.

Se stiskem malého tlačítka na přístrojové desce se totiž ozve hlasité brumlání, rozléhající se a mohutně sílící v kabině při každém přidání plynu. Změny převodových stupňů provází pokaždé hlasité štěknutí do výfuku, jakoby v roce 2008 žádné hlukové nebo emisní normy neexistovaly. Ale pozor, aby náhodou nevznikla nějáká mýlka. Nejsilnější Mini je schopno plnit už od uvedení trh nejpřísnější emisní normy včetně Euro V a severoamerických předpisů.




Z hluboka dýchat!
Zvýšení výkonu motoru proti tomu v Mini Cooper S bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu do a odvádění výfukových plynů z motoru a dále novým nastavením turbodmychadla. Modifikovány byly prvky jako vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, aby se minimalizovaly ztráty škrcením na sací a výfukové straně motoru. Všechny změny se odrazily také na specifickém zvuku motoru. Zvenku je z celého systému viditelná jen dvojice leštěných koncovek výfuku s průměrem 85 mm.



O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. To pomáhá omezit vlivy protitlaku od jednotlivých válců ve výfukovém potrubí v nízkých otáčkách a lépe využívat tlakové pulzace. Turbína je vyrobena ze speciálního vysoce odolného materiálu. Plnicí tlak byl zvýšen z 0,9 bar na 1,3 bar. Od 1850 ot./min je k dispozici 260 Nm, krátkodobě - při zrychlování - lze díky funkci overboost získat až 280 Nm mezi 1950 a 5500 ot./min.

Šest rychlostních stupňů padá do kulisy s neuvěřitelnou samozřejmostí, páka má obrovskou hlavici, která roli řidiče-pilota zvýrazňuje. Motor vyniká značnou zásobou točivého momentu ke zrychlování už ve velmi nízkých otáčkách. Tím myslíme to, že když šlápnete na plyn ve 2000, auto snadno, nenuceně a hlavně bez prodlevy akceleruje. A nutno dodat, že akceleruje velmi dlouho bez reálné potřeby řadit.

mini malevozy testy mini malevozy testy

Převody jsou příjemně blízko u sebe a velká momentová pružnost ulehčuje rozhodování, zda je vhodné mít při výjezdu z táhlé zatáčky trojku nebo čtyřku. V mnoha případech je totiž možné obojí, aniž by to mělo zásadní vliv na výslednou rychlost. Užuž si říkáte, že by bylo třeba řadit výše, kvůli krásnému ale již dost výraznému tónu výfukové soustavy, jenže to pravé nakopnutí a frenetický jekot se v tomto Mini dostavuje teprve kolem 5000 ot./min. Pokračování motoristické extáze pak obvykle pokračuje až za 6500 ot./min. Uspokojeny jsou snad všechny smysly.




Motor z MINI John Cooper Works CHALLENGE
Tajemství takřka dokonalého motoru spočívá k nekompromisní technice, která je přímo odvozena od závodních pohárových speciálů. Blok motoru s objemem 1598 cm3 je odlit z hliníkové slitiny a v jednom kuse jsou společně integrována ložisková vedení (průměr jen 45 mm) klikového hřídele. Rozvod DOHC má plynule variabilní časování sacích ventilů, výfukové ventily jsou plněny sodíkem pro lepší chlazení v extrémně náročných provozních režimech. Proti přeplňovanému motoru Cooperu S jsou písty i hlava válců zesíleny a jinak tvarovány a společně s ventily jsou také vyrobeny z jiných odolnějších materiálů. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar.

Dojde-li na brzdění hned zjistíte, že na špičkově vyhlížející brzdové kotouče a rudé třmeny s nápisem John Cooper Works je spoleh. Zpočátku se vám bude zdát nástup příliš rychlý, ale jde jen o zvyk. Po několika kilometrech se snadno budete pohybovat i v městských kolonách, kde bude jízdu s volnoběžnými otáčkami nenávidět hlavně motor. Jeho chvílemi neklidný běh napovídá, že doménou této šestnáctky je bezprostřední zrychlování, které prostě miluje. Brzdy se naopak s chutí oddávají razantním opakovaným zpomalením, bez náznaku vadnutí.

mini malevozy testy mini malevozy testy



Podvozek John Cooper Works: Pozor zákruta!
Motokárové jízdní vlastnosti Cooperu S je opravdu možné posunout ještě dále. Kdo chce využívat ještě určitého kompromisního pohodlí, dostane s JCW to, co mají majitelé Cooperu S, ale pro ty ostatní je připravena sada s tužšími tlumiči, o 10 mm sníženou světlou výškou a mohutnějšími nápravovými stabilizátory. Sportovní pneumatiky 205/45 W 17 jsou standardně obuty do nejlehčích sedmnáctipalcových kol (váží méně než 10 kg) na trhu a komu je to málo, může si připlatit za kola 18palcová.



Standardem pro všechna Mini je nezávislé zavěšení všech kol. V kategorii aut s délkou 3,7 m stále rarita!

Obavy o jízdní vlastnosti přemotorovaného prcka se brzy rozplývají. Ve většině akceleračních manévrů se točivý moment od motoru nepere s momentem, kterým působíte na volant. Stane se tak jen v napínavé atmosféře nad zmíněnými 5000 ot./min, kdy už čekáte snad úplně vše. Stačí buď ubrat, nebo – lépe – trochu více řídit. Mini je dobrým příkladem toho, že i moderní posilovače řízení šetřící palivo, mohou být bezprostřední a dávat řidiči skrze volant tu informaci, kterou očekává. Platí to pro základní modelOne, i pro špičkový John Cooper Works.

mini malevozy testy mini malevozy testy

Rychlé řízení a malý moment setrvačnosti podporují nesmírně dynamickou charakteristiku tohoto modelu. Auto zatáčí okamžitě po natočení volantu a kdo to umí, může s částečně vypnutým stabilizačním systémem jezdit s rozevlátou zádí. Navzdory uspořádání vše vpředu.

Tlačítko Sport, které můžete mít před řadicí pákou i v ostatních Mini za 3.250,-Kč, sice jen mění elektrický převod pedálu plynu nebo uměle generovanou intenzitu vypomáhání posilovače, ale dojem z mnohem větší bezprostřednosti reakcí auta je skvělý.

Návrat do reality

Síla a rychlost Mini John Cooper Works je úchvatná, ale co každodenní ježdění s tímto exotem? V prvé řadě je třeba upozornit na decentní, stylovou a nenápadnou barvu British Racing Green, která úspěšně maskuje potenciál, který tento automobil má. Za jízdy je snad toto Mini JCW více slyšet než vidět! Kdo chce být na očích, ten zvolí červenou nebo modrou barvu a nakombinuje ji s dalšími dekoračními prvky, kterých prodejce dokáže nabídnout bohatou škálu a za mnoho z nich v této výbavě ani není třeba platit.

Velmi dobrou zprávou pro budoucí majitele je, že nenechají-li se ochotou k dovádění s autem vyprovokovat, umí Mini John Cooper Works jezdit s příjemně nízkou spotřebou. Od auta, které umí stovku za 6,5 s snad nikdo nic lepšího než 7 l/100 km při 100 km/h a 8,3 l/100 km při 130 km/h nečeká.

mini malevozy testy mini malevozy testy

Mini je sice čtyřmístné, ale se zadními sedadly raději při plánování cest moc nepočítejte. Vpředu se usadí i dlouháni, budou si ale připadat jako Goliášové. Specifický vnější design se odráží i v designu a uspořádání interiéru. Perfektní tvar standardního sportovního volantu včetně optimální tloušťky a tvarování věnce a nízký posaz kontrastují s tradičně kolmým čelním sklem a nízkými bočními okny. Černý strop interiér dále opticky zmenšuje, což přidává na pocitu rychlosti za jízdy.

Asi není třeba připomínat, že Mini John Cooper Works je extrémním strojem na zábavu za volantem, který posunul hledisko jízdního pohodlí do ústraní. Kdo zůstane u standardního podvozku, dostane auto, které ještě přeci jen tlumí nerovnosti českých silnic. Na dlouhých cestách vás tak překvapivě bude obtěžovat víc sportovní zvuk motoru. Recept na tento malicherný neduh je jednoduchý: uberte plyn :-). V běžných rychlostech je motor zatížen jen minimálně a s tím klesá razance, s jakou se ozývá sportovní výfuková soustava.

mini malevozy testy mini malevozy testy

Za špičkové svezení se u BMW i Mini tvrdě platí. Troufáme si říci, že koupě Mini John Cooper Works je pro jezdce, kteří nemají zkušenost s Cooperem S, zbytečnými plýtváním penězi a adrenalinovým potenciálem do budoucna. Hodně ze zážitků, které v JCW eskalují, vám v předestilované podobě dá i slabší esko. Teprve až najdete limity Cooperu S, začnete chápat, proč chce Mini za jméno a svezení v John Cooper Works o 140 tisíc korun víc.

Závěr

Odvolávání se na zkušenosti z motorsportu a přímou návaznost sériových modelů na závodní speciály je dnes u řady automobilek běžným marketingovým tahem. U Mini tomu po svezení s nejnovějším John Cooper Works naprosto věříme. Snad jen ta hmotnost 1130 kg ke sportovnímu naturelu a délce 3,7 m příliš nesedí.

Sladění motoru, převodovky, podvozku, řízení a brzd je v tomto autě s motorem vpředu a pohonem kol přední nápravy dovedeno na vrchol technických možností. Řidič z toho profituje na každém kilometru, v každé zatáčce.

mini malevozy testy mini malevozy testy






První cena vozu 410.000,- Kč (Mini One, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 707.500,- Kč (Mini John Cooper Works, 155 kW)
Základní cena testovaného vozu 707.500,- Kč (Mini John Cooper Works, 155 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 884.250,- Kč (Mini John Cooper Works, 155 kW)

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor

 

  • Dokonalé řízení

 

 

  • Perfektní brzdy se snadno dávkovatelným účinkem

 

 

  • Zvukový projev

 

 

  • Snadná ovladatelnost

 

Minusy

  • Stísněný interiér

 

  • Obtížně použitelná zadní sedadla

 

 

  • Malý zavazadlový prostor

 

 

  • Nevhodné vozidlo na dlouhé cesty

 

Související články

 

 

 

 

Ondřej Láník
Mini Cooper John Works
Cena základní sestavy 410 000 Kč
Výbava základní sestavy Dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakce (DTC), 6 airbagů, ABS, Indikátor poklesu tlaku v "Runflat" pneumatikách, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, 17" kola z lehké slitiny "Cross Spoke Challenge", antracitové čalounění stropu, kontrola opotřebení brzdového obložení, kontrola brzd při zatáčení (CBC), tlačítko "Sport", sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, mechanické nastavení předních sedadel s výškovým nastavením sedadla řidiče, sportovní kožený volant, elektricky ovládaná okna s pojistkou pro řidiče a spolujezdce, centrální zamykání, včetně 2 dálkových ovládání s integrovaným klíčem, opěrka levé nohy z nerezavějící oceli, rádio "MINI CD", 6 reproduktorů. Kč
Cena testované sestavy 884 250 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+10.750,-Kč), aerodynamický paket (+38.500,-Kč), sada Chili, obsahující sportovní nastavení podvozku, zatmavená okna, bi-xenonové světlomety, bílá směrová světla, sportovní kožený volant, velurové koberečky, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, odkládací paket, mlhová světla, manuální klimatizace, palubní počítač, světelný paket, lombinace látka / kůže "Ray" (67.500,-Kč), příprava pro mobilní telefon Bluetooth s rozhraním USB-Audio (18.250,-Kč), Rádio "MINI Boost CD", 6 reproduktorů, včetně podpory MP3 (5.250,-Kč), příprava pro CD měnič (+1.250,-Kč), automatická klimatizace (+8.250,-Kč), zadní parkovací asistent (PDC) (+7.750,-Kč), "Chrome Line Interior" – vnitřní ozdobné prvky v chromu (+3.750,-Kč), Visibility paket – vyhřívané čelní sklo s dešťovým senzorem, automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním (+ 7.750,-Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+7.750,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1850 - 5600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 238
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.6 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / 680
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 450
Rozměr pneu: 205/45 R17
Mini Cooper John Works
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3714
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1407
d) rozvor (mm): 2467
e) rozchod vpředu (mm): 1453
f) rozchod vzadu (mm): 1461
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1150
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano