TEST Nový Volkswagen Touran vstoupil na český trh, zkusili jsme verzi 2.0 TDI
S druhou generací Volkswagenu Touran jsme se osobně seznámili už v únoru letošního roku, později v rámci březnového autosalonu v Ženevě, kde slavil světovou premiéru, na české silnice však oficiálně vyjel teprve včera. Velký redakční test uskutečníme v nejbližší době, mezi tím si ale shrneme krátké jízdní dojmy.
Prezentace k uvedení nového Volkswagenu Touran probíhala v nově otevřeném pražském komplexu Aviatica Waltrovka, kde na nás čekal tmavě modrý exemplář s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW a točivém momentu 340 N.m. Vůz je od základu nový, čemuž odpovídá nejen použití modulární platformy MQB, ale především implementace motorů EA 211 (zážehové) a EA 288 (vznětové). Všechny agregáty plní emisní normu Euro 6, které bylo u dvoulitrového TDI docíleno díky systému vstřikování močoviny SCR.
Touran mezigeneračně hodně vyrostl. S délkou 4527 milimetrů je o 130 milimetrů delší než předchůdce, 36 milimetrů přibylo do šířky (1829 mm) a rozvor náprav má nyní délku 2791 milimetrů (+113 mm). Největší posun ale stejně zaznamenáváme po stránce vnějšího vzhledu. Vůz je nyní dospělejší, ležérnější a zároveň o něco sportovnější. Mohou za to především horizontální linky v přední části – ani bychom neřekli, že se výška zmenšila pouze o šest milimetrů (1659 mm).
Dvoulitrové TDI je na tom výkonově stejně jako čtrnáctistovka TSI, u takto velkého automobilu bychom ale rozhodně neváhali a šli do turbodieselu (rozdíl činí 60.000 Kč ve prospěch TSI za 587.900 Kč). Zkoušený exemplář byl s pouhými třinácti ujetými kilometry v „zajížděcí“ fázi, až na důvěrně známý odér „vypalování“ tepelně ovlivněných dílů to na něm ale nebylo poznat. Všech 150 koní naplno cválá v rozmezí 3500 – 4000 otáček, namísto deklarovaných 1750 jsme ale maximální zátah 340 newtonmetrů pocítili až lehce pod hranicí dvou tisíc. Jedinému turbodmychadlu zkrátka chvíli trvá, než „nakrmí“ všechny válce, průběh zrychlení pak ale není nikterak výbušný, jak se ostatně na rodinné auto sluší.
Motor je standardně párován se šestistupňovou manuální převodovkou, která se pro první české kilometry stala naší volbou. Kulisa je typicky „golfovská“, tedy s přesnými a relativně krátkými drahami, odstupňování se ale podvolilo snaze o co nejnižší otáčky. Na dálnici při rychlosti 130 km/h motor točí pouze 2200 min-1, v tomto spektru je ale velmi živý a dokáže plynule táhnout i za hranice legálních limitů. Spotřebu nelze u nezajetého vozu brát příliš vážně, necelých osm litrů včetně krátké návštěvy „klikatého“ okolí Karlštejna lze ale považovat za úspěch.
Nastavení podvozku plně odpovídá celkovému vzezření Touranu. Dokonce i bez adaptivních tlumičů DCC za příplatek 23.000 Kč se nese po silnici se zdravým nadhledem, spolehlivě tlumí většinu nerovností a občas zachybuje pouze na příčných spárách. Ani tehdy jsme se ale většího bouchání nedočkali. Jenom málokdo by s Touranem den co den „řezal“ ostré zatáčky, ani tento režim mu ale není úplně cizí. Karoserie se v oblouku vlivem měkčího pérování docela naklání, přední kola ale následuje bez problémů a k nedotáčivosti dochází až při hodně citelném utažení stopy. Zkrátka kam jej pošlete, tam velmi ochotně jede, a nesnaží se nikterak maskovat charakter pohodlného rodinného dostavníku.
Během krátké testovací jízdy jsme se stihli pouze vystřídat na místech řidiče a spolujezdce, i to ale přineslo důležité poznatky. Vyšší posez a pohodlná sedadla budou to pravé na dlouhé cestování, které navíc zpříjemní dobře odhlučněný podvozek a minimální aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Manévrování ve stísněných prostorách navíc není o nic složitější než s běžným Golfem. Škoda pouze méně kvalitního obrazového výstupu zadní parkovací kamery – s GoPro Connect to bude rozhodně lepší (viz níže)!
Na co se můžeme těšit?
Minulé generace Volkswagenu Touran se během dvanácti let výroby celosvětově prodalo zhruba 1,9 milionu kusů, nástupce má tedy nač navazovat. Vedle dospělejšího designu karoserie a nadmíru dostatečného vnitřního prostoru je to ale především výbava, kterou na nás zapůsobil už v rámci prezentace. Zvědavi jsme především na diodové přední světlomety, v nejvyšší specifikaci včetně dynamického přisvětlení do zatáček (stojí 45.400 Kč), asistent pro couvání s vozíkem (známe z Passatu), funkci zesílení hlasu (interkom) známou z Multivanu nebo zajímavou vychytávku v podobě aplikace GoPro Connect. Obraz kamery se totiž přenáší na 6,5palcovou obrazovku infotainmentu, a jak známo, GoPro můžete „přilepit“ snad kamkoliv.
Ceny nového Touranu zveřejnil český importér už na konci května, tehdy se však jednalo o předprodejní akci. Od 1. září přibyla v nabídce možnost kombinace motorů 1.6 TDI (81 kW) a 2.0 TDI (110 kW) s převodovkou DSG a čtrnáctistovku TSI (110 kW) lze objednat i s manuální šestistupňovou skříní. Základní cena 555.900 za dvanáctistovku TSI (81 kW) se však nemění. Konfigurace motorů a výbav je uzpůsobena pro český trh, proto v základní nabídce nenajdeme například čtyřválec 1.8 TSI (132 kW) – ten je nicméně možno dodat na základě individuální poptávky.
Český dovozce do těchto dnů přijal desítky závazných objednávek nového Touranu, přičemž snahou je dodat vozy zákazníkům ještě do konce roku. Očekává se, že letošní prodeje modelu přesáhnou hranici tisíci kusů, tedy nejméně o 50 více než loni. Za prvních devět měsíců roku 2015 se u nás prodalo 755 Touranů, pochopitelně se ale jedná o odcházející generaci.
Volkswagen Touran - technická data a české ceny v předprodeji | ||||
Motor | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1395 | 1598 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 81/4600-5600 | 110/5000-6000 | 81/3200-4000 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 175/1400-4000 | 250/1500-3500 | 250/1500-3000 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6M | 6M(7A) | 6M(7A) | 6M(6A) |
Maximální rychlost [km/h] | 189 | 209 | 187 | 208(206) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11.3 | 8.9 | 11.9 | 9.3 |
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] | 5.4 | 5.6(5.4) | 4.4 | 4.4(4.7) |
Cena Comfortline [Kč] | 555.900 | 587.900 | 615.900 | 647.900 |
Cena Highline [Kč] | - | 617.900 | 645.900 | 677.900 |
Údaje v závorkách platí pro převodovku DSG za příplatek 40.000 Kč |