Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva 1,4 Turbo – Proti všem

Ondřej Pavlůsek Aleš Jungmann
Diskuze (104)
Vyrostla, dostala nové motory a velmi dobré jízdní vlastnosti. Klíčovou novinkou jsou ale její dveře.

Nebojte se, nebudeme si opakovat dílo Aloise Jiráska, ale podíváme se na novou generaci malého MPV s bleskem ve znaku. Meriva s výbavou Cosmo a nejvýkonnějším benzinovým motorem pod kapotou se totiž bouří proti všem konvencím své kategorie.

Nová Meriva sleduje filozofii nastolenou Insignií a novou Astrou. Zřejmé je pokračování v novém designovém směru, ale také extrémní nárůst rozměrů, díky němuž se novinka řadí na samotný vrchol segmentu malých MPV a začíná konkurovat i o třídu větším rodinným automobilům.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Nová karoserie má sice zásadní podíl na zvětšení vnitřního prostoru, ale zároveň i na zvýšení hmotnosti. A těžké auto potřebuje pořádný motor, což ostatně potvrzuje paleta nabízených benzinových čtyřválců. Všechny mají objem jen 1,4 litru, avšak nabízejí výkony od 74 kW (100 k) do 103 kW (140 k). Vrcholné provedení přeplňované čtrnáctistovky pohánělo testovanou Merivu.

FlexDoors

Dveře otevírané proti směru jízdy jsou v dnešní době naprostým unikátem. Pyšní se jimi Opel Meriva a potom již jen současné modely značky Rolls-Royce, patřící ovšem do trochu jiné ligy. Co z toho má běžná rodina?

Opel se hrdě bije do prsou, že FlexDoors je mnohem praktičtější než klasické dveře otevírané po směru jízdy a zároveň přitom zapomíná na posuvné dveře. Ve srovnání s klasickými dveřmi je to rozhodně příjemné, když chcete z předního sedadla rychle k zadnímu, ale jen v případě, že stojíte doma na dvorku.

Na parkovišti u hypermarketu nebo kdekoliv jinde, kde jste z obou stran obloženi cizími auty a máte k dispozici jen úzkou uličku, je situace jiná. U předních dveří si pro pohodlné vystupování a nastupování většina z nás lehce pohlídá, aby nezanechaly nesmazatelnou stopu na sousedově laku, ale u těch zadních už to taková legrace není. Dveře jsou sice krátké, ale většinou ne dostatečně, abyste je mohli otevřít až do velkorysého úhlu 84°. Situace pak může vypadat tak, že sedíte například na levé straně, chcete vystoupit a otevřete poměrně těžké dveře. Ty vám táhnou levou ruku dozadu, zatímco vy se je snažíte držet přivřené a ještě se o ně trochu opřít, abyste mohli vystoupit směrem dopředu. Výsledkem je, že většina z nás zvyklá vystupovat z vozů s konvenčními dveřmi bude provádět spoustu nepříjemných a svým způsobem nepřirozených pohybů.


Samozřejmě si můžeme říct, že v případě nastupování a vystupování jde jen o pouhý zvyk a nejspíš budeme mít pravdu, ale co tolik protěžované zjednodušení manipulace s dětskou sedačkou? Na volném prostranství vám dveře nepřekážejí, ale musíte počítat se vstupním otvorem širokým jen 620 mm. V úzké uličce na parkovišti je situace opět horší. S většími dětmi to nebude velký problém, protože sedačka zůstává ve voze a vy tedy pouze potřebujete vypustit potomka ze dveří, které mu stejně sami podržíte. Horší to budou mít maminky několikaměsíčních miminek, která cestují ve „vajíčku“ i mimo automobil. Milé maminky, na nějakou dobu zapomeňte na parkování v těsných mezerách ...a nebo si budete muset najít stejně široké stání jako pán s Mercedesem třídy S.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Kromě maminek jsme otestovali FlexDoors i osobou se sníženou pohyblivostí, rozumějte babičkou chodící o holi. Ta ocenila výšku vstupního otvoru k zadním sedadlům i jejich tuhost a madlo na B sloupcích, které jí výrazně pomohlo při vstávání ze zadního sedadla. I nyní se ale opakuje situace závislá na prostoru kolem vozu.

Druhý pár dveří otevíraný proti směru jízdy sice jisté výhody má, ale v době kdy řada výrobců při snaze o vylepšení přístupu k zadním sedadlům využívá posuvné dveře, se nemůžeme zbavit dojmu, že Opel chtěl především zaujmout něčím neobvyklým. A ušetřit. Posuvná konstrukce dveří je totiž v této cenové kategorii stále spíše výjimkou.

Raději jen ve čtyřech

Po zkoumání dveří se pojďme podívat na interiér ten rozhodně potěší oko svým designem i kvalitním dílenským zpracováním a použitými materiály. Tvary palubní desky přecházející plynule do výplní předních dveří působí lehce sportovním dojmem. Příjemné pocity z širokých rozsahů nastavování volantu i sedadel může mírně kazit množství ovladačů na středové konzole. Naopak pouze slova chvály musí směřovat k příjemně tuhým předním sportovním sedadlům s certifikací německých ergonomů, za příplatek 6.300 Kč.

Možná by se mohlo zdát, že k dosažení dostatečné originality nové Merivě stačí FlexDoors, ale to je omyl. Mezi předními sedadly totiž vedou kolejnice nového systému FlexRail, které jen tak mimochodem minimalizují prostor pro nohy prostředního cestujícího na zadním sedadle na naprosté nic. Jak moc praktická je možnost posouvání plastové poličky, nad níž je rovněž posuvná schránka s loketní opěrkou, nejspíše zjistí až majitelé při dlouhodobém používání. My můžeme pouze potvrdit, že schránka pod loketní opěrkou má ideální rozměry k uložení několika CD spolu s pouzdrem na brýle a doklady.

Originálním prvkem ve výbavě Merivy jsou zadní sedadla se systémem FlexSpace. Ten na malém půdorysu umožňuje vytvořit z třímístné zadní lavice prostornější dvoumístné uspořádání s loketní opěrkou. Tento prvek je velmi příjemný, pokud vzadu vezete jen dva pasažéry.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Pokud byste chtěli dozadu usadit tři cestující naráz (a je jedno jestli dospělé nebo malé děti), tak počítejte s tím, že ten prostřední bude chtít velmi brzo vystoupit. Za prvé je jeho sedadlo velmi úzké, za druhé nemá místo pro nohy a za třetí bude mírně přiškrcen bezpečnostním pásem vedeným zezadu ze stropu.

Zavazadla s sebou

V základní pětimístné konfiguraci má zavazadlový prostor Merivy objem 400 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší až na 920 litrů. Při využití volného místa až po strop vozu činí maximální přepravní kapacita solidních 1500 litrů.

Po otevření zadní výklopné stěny se objeví zavazadelník s pravidelnými tvary a podlahou v úrovni nákladové hrany. K dispozici máte na šířku 1050 mm, na délku od 760 mm, přes 870 mm při posunutí zadních sedadel vpřed až po 1750 mm při jejich složení. Při tom vznikne ložná plocha bez výrazného schodu, ale s mírně nakloněnou rovinou v místech zadních sedadel. Na výšku nabízí zavazadelník díky dvojité podlaze 470 mm nebo 590 mm. Prostor pod vyjímatelným dnem umístěným v úrovni nákladové hrany není určen pouze na drobnosti, ale vejdou se vám do něj i objemnější tašky.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Vstupní otvor do zavazadlového prostoru má taktéž pravidelné tvary: na výšku měří 830 mm a na šířku 1050 mm. Nákladová hrana u nezatížené Merivy je 650 mm nad zemí a spodní část zámku výklopné zadní stěny je při jejím otevření 1850 mm nad zemí.

Jízdní vlastnosti a motor

Meriva patří svými jízdními vlastnostmi k absolutní špičce segmentu. Je až s podivem jak dokázali inženýři nastavit podvozek tak, aby spolehlivě tlumil i velké nerovnosti, byl jistý v zatáčkách a zároveň z posádky nevytřásl na nerovnostech duši. Ano, Meriva je na osmnáctipalcových kolech o něco sportovnější než většina jejích konkurentů, věřte nám, ale že malé obětování komfortu ve prospěch nadprůměrných jízdních vlastností se vyplatí.

Nebýt vyššího posazu, který není pro sportování právě nejvhodnější (ve spojení s pedály o velkém vertikálním zdvihu), asi bychom výkonnou benzinovou Merivu bez okolků doporučili jako alternativu dynamicky zaměřeným řidičům. Velké náklony či výraznou nedotáčivost Meriva vůbec nemá ve slovníku, posilovač řízení je navíc naladěn citlivěji, než bývá u vozů kategorie MPV zvykem. Výsledkem je proto rodinný vůz s jízdními vlastnostmi na úrovni (a leckdy možná dokonce nad ní) hatchbacku nižší střední třídy.

Co se nám líbilo méně byl výhled šikmo vpřed, kdy v zatáčkách středního poloměru A-sloupek zakrýval důležitou část výhledu řidiče. Jak jsme ale zjistili, na problém nenarazí každý, hodně záleží na individuálním nastavení sedadla a zatímco jeden řidič neměl s výhledem problém, druhý již ano. Všem řidičům bez výjimky se naopak zamlouvalo řazení s dobře vymezenými, nikterak dlouhými drahami.

opel testy mpv opel testy mpv
 

Testovaný vůz měl pod kapotou moderní přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovku, která velmi dobře zapadá do našeho pozitivního hodnocení jízdy s Merivou. Čtyřválec nabízí dostatek točivého momentu v celém běžně využívaném spektru otáček; 200 Nm je dostupných od 1.850 do 4.900 min-1. To je velmi příjemné v běžném provozu, kde můžete brzo řadit vyšší převodový stupeň, čímž se snižují otáčky motoru a klesá i spotřeba. Hodnota nejvyššího výkonu 103 kW je pak dostupná od 4.900 do 6.000 min-1, což sice v praxi znamená méně výraznou výkonnostní špičku, zato zátah jednotky těsně pod pěti tisíci, kde se obě maxima potkávají, je opravdu razantní.

Příjemné je, že čtyřválec si za svou práci nenechává platit nikterak draze – po testu, během kterého jsme s vozem najeli 850 kilometrů, ukázal palubní počítač spotřebu 6,6 litru na 100 kilometrů, což je hodnota opravdu velmi solidní.

Ani tentokráte jsme neopomněli tradiční test spotřeby při konstantních cestovních rychlostech. Při stokilometrové rychlosti ukazuje otáčkoměr 2.500 min-1 a spotřeba se ustálila na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Při dálničním tempu a reálné rychlosti 130 km/h pak motor na šestku točí tři tisíce otáček a spotřeba se v tomto jízdním režimu zvýší na 8,2 litru Naturalu.

Závěr

Hlavní zbraní Opelu Meriva, ačkoliv to tak z reklamních materiálů může vypadat, není pouze systém otevírání dveří FlexDoors. I bez něho by zde zůstalo velice dobře jezdící a zároveň pohodlné MPV s výbornými sedadly a s variabilním a kvalitně zpracovaným interiérem. Proti směru jízdy otevírané zadní dveře s sebou přinášejí řadu benefitů, na druhou stranu je ale třeba si na ně zvyknout a v určitých aspektech je toto řešení (jak jsme v testu zjistili) naopak méně praktické než klasický systém otevírání dveří. Zákazník si zkrátka musí výhody a nevýhody porovnat sám, my za sebe říkáme, že v rodinném voze bychom raději viděli dveře posuvné ...a nejlépe přímo na Merivě, kterou jako celek hodnotíme velice dobře.

První cena vozu je nastavena sympaticky nízko, pokud ale budete chtít plně vybavenou Merivu s nejsilnějším benzinovým agregátem připravte si částku kolem půl milionu Kč.

opel testy mpv opel testy mpv
 

První cena vozu 329.900 Kč (1,4 16V, 74 kW, Selection)
První cena vozu s testovanou motorizací 411.900 Kč (1,4 Turbo ECOTEC, 103 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu 431.900 Kč (1,4 Turbo ECOTEC, 103 kW, Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 523.000 Kč (1,4 Turbo ECOTEC, 103 kW, Cosmo)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru
  • Tuhá karoserie, robustní provedení
  • Kvalitní odhlučnění interiéru
  • Bohatá bezpečnostní výbava
  • Rozsah nastavení, tvarování a provedení ergonomických sedadel
  • Čeština v palubních systémech
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Prostor na prostředním zadním sedadle
  • Nepřehledný panel tlačítek na středové konzole
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Protisměrné dveře nejsou ve všech případech lepší než klasické
Ondřej Pavlůsek Aleš Jungmann
Diskuze (104)
Opel Meriva 1,4 Turbo
Cena základní sestavy 431 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy čelní, boční a hlavové, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, nastavitelná středová zadní opěrka hlavy, elektronický stabilizační systém ESP, elektrická parkovací brzda, denní svícení, přední mlhová světla, vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka, asférická (jen na straně řidiče), ruční sklápění, celé v barvě karosérie, elektrické ovládání předních i zadních oken, tempomat, manuální klimatizace, rádio CD 300 MP3 s CD a MP3 přehrávačem vč. 4 reproduktorů, multifunkční informační displej, ovládání rádia na volantu, tříramenný volant potažený kůží, řadicí páka potažená kůží, loketní opěrka přední v podlahové konzole (FlexRail), integrovaný držák na brýle, vnější kliky dveří s chromem, sada na opravu pneumatik, ráfky z lehkých slitin 6,5 x 16, 7paprskové, pneu 205/55 R16. Kč
Cena testované sestavy 523 000 Kč
Výbava testované sestavy Sada Cosmo Premium (zatmavená zadní okna, termoreflexní čelní sklo, automatická dvouzónová klimatizace vč. elektronického ovládání, parkovací asistent (senzory vpředu a vzadu), palubní počítač, alarm) (+17.900,- Kč), Zimní sada (vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant potažený kůží, ovládání rádia na volantu, tempomat) (+6.500,- Kč), adaptivní přední halogenové světlomety - s funkcí natáčení při vyšších rychlostech a osvětlení prostoru při odbočování (+10.000,- Kč), přední sportovní sedadla ortopedická s certifikací AGR - sedadlo spolujezdce bez bederní opěrky a nastavitelné ve dvou směrech (+6.300,- Kč), rádio CD 500 NAVI (systém 7 reproduktorů premium , anténa pro GPS na střeše, barevný informační displej 7") (+20.500,- Kč), FlexFix - integrovaný zadní nosič na kola (+15.000,- Kč), ráfky z lehkých slitin 7,5 x 18, 5xdvoupaprskové, pneu 225/40 R18 (+14.900,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1361
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1850 - 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 150
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1318 / 637
Rozměr pneu: 225/40 R18
Opel Meriva 1,4 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 11. 2010 13:47
Mpv je na dlhe cesty najlespie
Merivu mam takze pisem uz z vlastnej skusenosti. Na dlhe cesty je prijmnejsia ako Passat. Sedi sa tam vyssie, prirodzenejsie. Turbo je tiche a na dialnici ma rozumnu spotrebu. Dobre, vyssie tazisko robi svoje ale tych 150 Meriva sprehladom zvlada.. Podla mojho nazoru je na dlhych cestach skor dolezity vnutorny priestor a komfort. Mne osobne velmi trpi chrbtica v autach typu BMW...mpv je na dlhsie cesty urcite prijemnejsie.
12. 10. 2010 20:58
Re: -
;-)
Avatar - iudex
12. 10. 2010 09:03
Re: 3 muchy 2ma ranami
No, to už budú dve deti, to bude u nás ešte veselšie... či bude vôbec nejaká dovolenka. 8-s
Avatar - jazva
12. 10. 2010 08:52
Re: MPV BALÍCI
;-)
11. 10. 2010 20:56
Re: 3 muchy 2ma ranami
Snáď to doženie. Však je odjakživa skoro vo všetkom posledný, a zároveň vždy hneď najlepší... >:D