Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche 911 Carrera 4: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
Je nová Carrera 4 opravdu lepší než dřív? Vypravili jsme se to zjistit na alpské silničky.

Jsou auta, která jsou fajn na okruhu. Pak jsou auta, která se skvěle hodí na cestu do práce. No a pak je tu Porsche 911, které to „jakoby nic“ zvládá obojí najednou.

Zvlášť s pohonem všech kol. Znáte to, napadnou tři centimetry (u Muzea čtyři) a je v Praze kalamita světového významu. Nebo to tak ve zprávách aspoň vypadá. S Carrerou 4 se sněhu na silnicích rozhodně bát nemusíte. Na rakouských okreskách jsem zjišťoval, jestli se díky tomu někam nevytratila ona bájná zábavnost modelu 911.

Fajn, nebaví mě napínat vás až do posledního odstavce. Nevytratila. Klíčem k úspěchu je nový pohon všech kol původem z Turba. Ten je totiž slušně vychovaný (má teď navíc i nový software) a na suché silnici neposílá dopředu vůbec nic (respektive jen mizivé procentíčko) z výkonu placatého šestiválce, dunícího za vašimi zády. Kontrolovat si ho můžete pomocí TFT displeje vpravo od otáčkoměru; zde je v deseti stupních přehledně zobrazeno momentální nastavení systému.

Při jízdě zvlněnou okreskou držím auto mírně pod plynem a vykružuji poloměry na hlaďoučkém asfaltu podobně, jako kuchařka vykrajovátkem vyrábí ze sladkého těsta placičky. Všechen výkon směřuje na zadek, takže řízení je bez rušivých momentů (k němu se ale ještě vrátím) a auto díky o 10 milimetrů širším gumám a 44 mm většímu rozchodu zadku sedí jak přibité. Podle fousatých inženýrů, které jsem odchytl večer na baru, má auto nepatrně větší příklon kol než předchozí generace.

Když přijde na řadu výjezd z utaženější zatáčky, brzdění (ne však při spuštění ABS) nebo třeba podřazení při předjíždění, pošle spojka dopředu kolem dvaceti procent výkonu. To auto hezky stabilizuje, což se hodilo hlavně na mokrých úsecích. Nikdy jste nevěděli, jestli je povrch namrzlý nebo není, takže tanečky zadku nebo „pouhé“ ubrání výkonu stabilizačním systémem by v případě zadokolky hrozilo skoro pořád.

V dešti nebo na mokrém listí se spojka sepne o něco víc a dopředu proudí asi jedna třetina z celkových 350 koní, které mám dnes pod kapotou. Ehm...tedy...tam co normálně bývá kufr. No a na ledu nebo uježděném sněhu je to prý klidně i 55/45 ve prospěch předku. Konkrétní čísla se neustále mění, moudrá elektronika to má na základě zástupu údajů pevně v pažích. Tenhle jediný režim jsem si nemohl vyzkoušet, nemám však důvod inženýrům od Porsche nevěřit.

porsche jizdnidojmy sportovni porsche jizdnidojmy sportovni

Důležité je, že všechno probíhá naprosto přirozeně a řidič téměř nemá šanci poznat, kdy se mu zadokolka změní ve čtyřkolku. Tedy pokud jde všechno tak, jak má. Jednou jsem trošku přepískl nájezd do pravotočivé zatáčky, takže následovaly tvrdé brzdy (ty naše jsou keramické, takže brzdí doslova mamutí silou, mají žiletkově ostrý nástup a perfektně se dávkují), stočení kol doprava a přidání plynu. Auto mě nenechalo ve štychu a s decentním smýknutím zádě mě přední kola vytáhla z maléru. Asi by to bývalo bylo i zábavné, ale v autě za tři miliony a daleko od domova jsem spíš v duchu přemýšlel, kolik si v Rakousku účtuje kardiolog.

Carrera s menším srdcem

I po zmenšení motoru o zhruba dvě deci (nyní má šestiválec v Carreře 3,4 litru) umí motor slušně zatáhnout. Výkon se oproti 997 navýšil o 5 koní, podstatnější však je, že zůstal zachován jeho ryzí charakter. Líné povalování kolem dvou tisíc sice zvládá bez protestů, mnohem lépe mu ale je kolem tří tisíc, kde se konečně může nadechnout.

Při honění ručičky otáčkoměru tam a sem mi přišlo, že má motor dva význačné body: při maximu výkonu v 7.400 otáčkách a pak také kolem pěti tisíc, ve kterých se láme jeho projev. Ze sportovního se stává velmi sportovní, výfuk řve jak pominutý a ručička si pospíší k červenému poli. Hnát tenhle motor až za sedm tisíc je prostě paráda, na rozdíl od o něco méně točivé Toyoty GT86 jste zde odměněni opravdu pěkným úprkem vpřed.

Automat PDK funguje skvěle, byť trochu mě mrzí, že nebyla šance vyzkoušet manuál a jeho automatické meziplyny. To musí být teprve zábava! Řekl jsem sice automat, ale lidé od Porsche tomu automat neříkají: je to prostě PDK. Jejich výtečné PDK.

Reakce na pokyny pádly jsou okamžité, jako třešnička na dortu pak působí zabrumlání výfuků při přeřazení nebo děsivé vyštěknutí při podřazení. Je to tak přirozené a tak rychlé, že si s výfukem a převodovkou budete hrát dlouhé hodiny. Zjistíte přitom, že i v manuálním módu řazení a nejostřejším režimu Sport Plus vám tam převodovka šoupne nižší stupeň: pozor na dvoustupňový pedál plynu!

Chcete negativa motoru nebo převodovky? Nabídnu vám dvě. Po několika hodinách v kabině mi ze sportovního výfuku začalo hučet v hlavě a taky mi přišlo, že by Carrera 4 mohla mít ždibec výkonu navíc. Jasně, od toho je tu verze S, ale přeci jenom...ve 120 km/h na dlouhou sedmičku uvadá jak růže bez zálivky. To jsem ale zmlsaný, že? Přitom Carrera mezigeneračně posílila o 25 koní (původně Carrera 997 vyjela s 325 k) a je nyní skoro stejně silná jako předcházející Carrera S z roku 2004.

porsche jizdnidojmy sportovni porsche jizdnidojmy sportovni

Když podvozkáři umí...

Kupte si osmiválcové BMW řady 7 a jeďte 150 km/h po okresce. Co cítíte? Nic. Stromy se rozmažou, rádio trochu zesílí a spolujezdec vás varuje, že sto deset byste raději jezdit neměli. Sedmička je prostě koráb, který to shodou okolností umí hodně slušně i v zatáčkách. To 911 je jiná. Nikterak nemaskuje rychlost, takže když máte pocit, že jedete 120, tak fakt jedete 120. S tím souvisí i mnohem výraznější prožitek při řízení, protože vám najednou stačí i poměrně běžné rychlosti a není potřeba překonat to „nijaké“ pásmo končící někde kousek nad tuzemským limitem.

Tedy ne že by Carrera 4 neuměla proletět okresku stylem Vatanen, umí ale zkrátka pobavit i bez přímého ohrožení vašeho života. Podvozek i v normálním režimu poskytuje autu skvělou oporu, kola poctivě kopírují silnici (díry naštěstí nejsou velkou pohromou) a tuhé šasi dává řidiči pocit jistoty. Stejně tak i řízení.

Ano, možná jste slyšeli nářky některých novinářů nad novým čistě elektrickým posilovačem. I mě přišlo řízení najednou chudší a méně brilantní. Jeden z testovacích jezdců Porsche, se kterým jsem se bavil, to však vidí úplně jinak. Zaprvé, systém může být nastaven dvěma způsoby: komfortněji a sportovněji. Někteří z novinářů měli pravděpodobně auto s „dámským“ setupem, který je o něco lehčí a dá se říct, že i méně citlivý. Běžné nastavení je prý, co se informací týče, naprosto srovnatelné s hydraulikou. Jen nyní je informační tok čistší, s potlačením rušivých vlivů. No, ať je to jak chce, já se před časem v Carreře 4S nechával rozptylovat docela rád.

Carrera 4: skoro na pět hvězd!

Dojmy z nové Carrery 4 jsou velmi pozitivní. Dvouspojka špičkovými reakcemi tvrdí muziku, pohon všech kol funguje brilantně, řízení je prostě pořád dobré a jízdní vlastnosti německy precizní. Věřte mi, neznám lepší podvozkáře, než stuttgartské chlápky s kníry. Skloubit každodenní použitelnost (a to i ve sportovním režimu tlumičů) s tak výjimečnými jízdními vlastnostmi...paráda. Snad jen trochu toho výkonu navíc by low-cost verzi (ehm, za 2,7 milionu) neuškodilo. Až příliš aktivní výfuk nebo malý kufr jsou vzhledem k celkové superkvalitě Carrery 4 jen nicotnými výtkami. Prostě abych jen nechválil....

porsche jizdnidojmy sportovni porsche jizdnidojmy sportovni

Technické údaje
Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6/4
Zdvihový objem (cm3): 3436
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 350 (257) / 7400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 5600
Dynamika a spotřeba (s PDK)
Maximální rychlost (km/h): 283
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4,7
Spotřeba - kombinovaná (l/100 km): 8,6
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4491 x 1808 x 1303
Rozvor (mm) 2450
Velikost kufru (l): 125
Objem nádrže (l): 68
Provozní hm. / nosnost (kg): 1525 / 340
Rozměr pneu: 235/40 R19 ; 295/35 R19
Základní cena testované verze: 2.676.000 Kč
Aleš Jungmann
Diskuze (24)
11. 1. 2013 09:21
Re: PORSCHE
Chtěl jsem pod článek napsat komentář, ale třásly se mi prsty.
A teď - přečetl jsem tohle za zase se mi třesou.

Já si tu 911 fakt musím koupit, číst o ní nemůžu a psát už teprv ne :-)
11. 1. 2013 09:16
Re: Ist es überhaupt möglich?
>:D :yes:
11. 1. 2013 01:19
fotogalerie
Už jsem si myslel že nové stránky fungují ale opět jsem narazil na problém, když si otevřu nějakou fotku ve fotogalerii tak už se k ní nemohu vrátit, už se mi znova neotevře, stalo se to tu někomu? Nevíte co stím?
10. 1. 2013 22:15
Re: PORSCHE
:-) :yes:
10. 1. 2013 22:15
Re: PORSCHE
:yes: