Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover Sport D300 Dynamic HSE – Minimalismus ad absurdum

Range Rover Sport D300 Dynamic HSE
Range Rover Sport D300 Dynamic HSE
Range Rover Sport D300 Dynamic HSE
Range Rover Sport D300 Dynamic HSE
44 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (14)

Hromada luxusu, skvělá kůže a silný motor, o kterém ale vůbec nevíte  –  tak lze charakterizovat Range Rover Sport. Přidejte působivou výbavu do terénu a máte recept na dokonalý vůz. Jenže některé detaily, a také extrémní exodus fyzických ovladačů, ho kazí.

Design, interiér

Víte, jak poznáte, že vaše auto je opravdu, ale opravdu velké? Zpoza jeho volantu se díváte z profilu na nějaké auto a myslíte si, že to je Škoda Kodiaq, ale když přijedete blíž, zjistíte, že jste celou dobu viděli BMW X7. Že to je nemožné, že v největší škodovce a největším BMW jsou příliš velké rozdíly? To jsem si myslel taky, než jsem strávil týden za volantem Range Roveru Sport.

Červený kus – použil bych, jako obvykle, slovo „kousek“, ale jakákoliv zdrobnělina co do rozměrů se sem nehodí – dorazil do redakční garáže ve verzi Dynamic, která obětuje drobet schopností v terénu pro hezčí design nárazníků a pár dalších doplňků s, řekněme, nádechem sportovnosti. Nejvýraznější je snad právě náznak spoileru dole na předním nárazníku, a také fakt, že od dolní linky oken je celá karoserie lakovaná, kdežto „běžný“ range Sport má dole černé plasty.

Spolu s černým lakováním dalších drobností zvenčí auta, jako jsou nápisy či falešné výdechy horkého vzduchu zpod kapoty, snad právě tohle dává vyniknout nasávacím otvorům v rozích nárazníku. Jejich tvar však je stejný jako u základní verze SE.

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Pár dnů kolem „svého“ range chodím a přijde mi na něm pořád něco trochu divného. Nemůžu ale přijít na to, co to je, až mi to konečně dojde – to auto opticky nemá nárazníky. Podívejte se na něj z profilu, je to vidět zejména zezadu – tam, kde většina ostatních aut má jakousi bradu na horním konci nárazníku, je záď sportu rovná. Ani dopředu nic moc netrčí, ale právě na zádi je to patrné mnohem víc.

Nejsem si jistý, jestli se mi to líbí, tak to prostě považuji za součást celkového minimalismu designu Range Roveru Sport. Ten je totiž snad s výjimkou oblasti před sloupky A velmi přísný. Dominují čisté linie a plochy, malá světla na obou koncích auta – všimněte si předních mlhovek ukrytých tak pečlivě, že je člověk musí docela dlouho hledat – a také kombinace pouze dvou barev zvenčí, červené a černé.

Video placeholder
Range Rover Sport • Zdroj: Land Rover

Snad i proto je design poměrně přitažlivý. Dává jednoznačně, avšak v žádném případě ne okázale najevo, že je tak daleko od lidových aut, jak to jen jde při zachování co nejlepší praktičnosti a všestrannosti. 

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Také kliky se vysunou až po odemčení auta, do té doby skoro nejsou vidět. Beru za tu na levých předních dveřích a naskakuji dovnitř. Ani pro mou 184 cm vysokou postavu to není úplná samozřejmost, sedák je poměrně vysoko a nestojím-li u obrubníku, musím do sedačky opravdu naskočit.

Parkovací brzda? Hledej, šmudlo

Interiér je minimalistický ještě víc než zevnějšek. Jednak, úplně všechno je černé, čehož bych běžně fanoušek nebyl, ale tady to ladí s volbou barev karoserie a jejích doplňků. Co už je horší, je fakt, že designéři měli očividně hlavní slovo i co do množství ovládacích prvků v interiéru.

Je tady totiž volant, displej a páka voliče převodovky – a to je v podstatě všechno. Chybí dokonce i vlastní tlačítko parkovací brzdy, ta je spojena s tlačítkem „P“ u voliče a v běžné situaci se nedá ovládat samostatně. V nouzi, při selhání provozních brzd, můžete podle automobilky držet tlačítko P a tím funguje parkovací brzda jako nouzová, ale to je tak všechno.

Zatímco kolegou před dvěma lety testovaný zelenomodrý sport měl mezi voličem převodovky a centrálním displejem ovládací panel klimatizace, v „mém“ červeném kousku chybí i ten – jsou tu místo něj dvířka odkládací schránky, samozřejmě v klavírovém laku téměř neviditelná. Klimatizace se, stejně jako jízdní režimy či třeba redukční převod a taky úplně všechno ostatní, ovládá skrz displej. Vlastně se dost divím, že tu jsou klasická tlačítka oken.

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

To je samozřejmě nadsázka, byť opravdu mírná. Třebaže bych rád měl knoflíky na klimatizaci či jízdní režimy, protože by to ovládání těchto věcí zásadně usnadnilo, některé funkce tu pořád tlačítka mají. Třeba aktivní vedení v jízdním pruhu se spolu s hlídačem čar na silnici vypíná jedním tlačítkem, záleží jak dlouho ho podržíte, a zůstává vypnuté i při dalším startu auta. A personalizované nastavení jízdních asistentů, v němž se dá uložit vypnuté akustické upozornění na překročení rychlostního limitu – jinak poněkud neanglicky nepříjemné – se zapíná tlačítkem na volantu.

Také je nutno dodat, že 13,1“ displej infotainmentu Pivi Pro není vůbec špatný. Reaguje rychle, má krásnou – opět minimalistickou – grafiku, nepřeberné množství věcí, s nimiž si můžete hrát, a bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay jsou samozřejmostí. Jen to chce se cestu třeba k úpravě světlé výšky vzduchového podvozku či k jízdním režimům prostě naučit.

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Akry černé a velmi příjemné semianilinové kůže doplňuje hezky měkké čalounění sedaček, které jsou samozřejmě vyhřívané a ventilované, černá semišová stropnice nebo třeba chladicí box v loketní opěrce. Kdybyste jako já několik dnů marně hledali zásuvky USB-C vpředu, vězte, že jsou o patro níž pod voličem převodovky a velmi dobře schované. 

Samozřejmě, také prostornost interiéru je na špičkové úrovni. Všude je hromada místa, ale zároveň ne příliš na to, aby si člověk přišel v interiéru ztracený. I když se posadím „za sebe“, mám místa hromadu a taky vlastní zónu klimatizace. Jen nastupování dozadu není zrovna snadné kvůli výšce vozu – a to jsem si ho spustil do nejnižší, tzv. nastupovací polohy vzduchového podvozku – a poměrně malé vzdálenosti mezi předním koncem dveřního otvoru a sedákem.

Elektrické nastavování nechybí ani zadní lavici, a to navíc s bonusem elektrického sklápění opěradel pomocí tlačítek z kufru. Ta jsou navíc dvoukroková jako tlačítka oken, takže je nemusíte držet všechny ty desítky sekund, než opěradla dojedou do své cílové polohy. Navíc si vůz pamatuje nastavený úhel opěradel a při vyklápění se do něj zase vrátí. Stěžovat si nemůžu ani na velikost zavazadelníku či absenci háčků na tašky.

Zavazadelník Range Roveru Sport
Výška793 mm
Šířka mezi podběhy1.103 mm
Délka za druhou/první řadou sedadel970/1.827 mm
Max. suchý/mokrý objem za druhou řadou sedadel647/835 l
Max. suchý/mokrý objem za první řadou sedadel1.491/1.860 l

Motor, jízdní vlastnosti

Range Rover nicméně nejen luxusním interiérem živ jest, i když pravda, luxus je v dnešní době jeho největším lákadlem. Automobilka si zakládá na tom, že její auta zvládají překvapivě hodně i mimo asfalt. Takže jsem hned po převzetí vyrazil zkontrolovat polnosti.

Dobře, pravdu – jel jsem za rodiči přítelkyně, kam posledních pár set metrů vede nezpevněná cesta. S trochou opatrnosti je za běžných podmínek sjízdná každým normálním autem s pohonem jedné nápravy, takže by range rover neměl ani poznat, že je něco jinak. Jenže část cesty z jedné strany vede „tunelem“ z křoví, na který, jak jsem záhy zjistil, je sport prostě příliš široký. 

Objížďka je z téhle strany už trochu náročnější na světlou výšku a schopnosti křížení, takže zvedám podvozek až na maximálních 281 mm světlé výšky. Nutné to asi není, ale jednak budu radši za mastňáka, než abych něco zespoda odřel, a jednak jsem hračička a potřebuju všechno vyzkoušet a na všechno sahat. 

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Všudypřítomná kvanta bláta mě také přiměly zapnout jízdní režim pro bláto a vyjeté koleje a s tímto nastavením už nebyl sebemenší problém první náročnější místo překonat. Druhé podobné nevyžadovalo podvozek vysoko, ale o to mazlavější bylo bláto pod koly, takže přišly ke slovu i středový diferenciál s elektronicky – a plně automaticky v závislosti na jízdním režimu a podmínkách – řízenou svorností.

Díky němu, a také systému přibrzďování prokluzujících kol, který simuluje nápravové samosvory, neměl sport ani sebemenší problém s krátkým blátivým kopečkem, v němž se člověk otáčí, když vyráží k domovu, a který po dešti dokáže leckteré auto bez čtyřkolky potrápit.

Terénní parametry Range Roveru Sport
Světlá výška216-280 mm
Přední nájezdový úhel26,1-33°
Zadní nájezdový úhel24,9-30°
Přejezdový úhel21,5-26,9°
Brodivost900 mm
Průměr otáčení stopový/obrysový12,53/12,73 m
Průměr otáčení s natáčením zadních kol10,95/11,42 m

Asfalt či bláto, zvládne vše

Schopnosti vozu na asfaltu jsou podobně špičkové. Nenuceně vás veze v naprostém komfortu díky výborně naladěnému vzduchovému podvozku, schopnému důsledně filtrovat nerovnosti vozovky s jakýmkoliv povrchem i na obřích 23“ kolech skoro jako by plul po vodě. Aktivní příčné stabilizátory zase velmi úspěšně bojují s bočními náklony karoserie a díky tomu, že čtyřkolka upřednostňuje zadní nápravu, jede auto i v zatáčkách příjemně, vyváženě a točivý moment motoru netahá za volant.

Točivého momentu je samozřejmě obrovská zásoba – 650 Nm, abych byl přesný. Spolu s třemi stovkami koní řadového vznětového šestiválce propůjčuje 2,4 tuny těžkému SUV víc než důstojnou dynamiku, ale navzdory slovu Sport v názvu mě tady vůbec nic nenabádá k nějaké sportovní či jakkoliv rychlé jízdě. Ať jsem na okresce, silnici první třídy či dálnici, prostě nastavím adaptivní tempomat někam poblíž limitu a prostě se vezu.

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Adaptivnímu tempomatu přesto musím jednu věc vytknout. V některých situacích se chová poměrně zbrkle, reaguje prudčeji, než by bylo potřeba. Také již nakousnuté vedení v jízdním pruhu je relativně těžké přeprat a volant se s vámi pere pořád, systém se na chvíli nevypne poté, co mu pevnou rukou vysvětlíte, že jeho názor na pozici auta např. ve zúžených pruzích na dálnici není správný. Proto jsem rád, že se dá fyzickým tlačítkem snadno vypnout. 

Odhlučnění motoru i ruchů zvenčí je na vysoké úrovni a dá vyniknout špičkovému audiosystému Meridian. Jen jediná věc v oblasti zvuků na palubě by přiměla anglického džentlmena pozvednout jedno obočí – hlasitá tupá rána, kterou dají kliky, když se po rozjetí zasunou. Na to, jak pečlivě se vývojáři snažili, aby se osádka cítila jako na obláčku, je tohle opravdu nepříjemné.

Také nejsem úplně kamarád s faktem, že na sedačce jsou tlačítka jen na základní nastavení a bederní opěrka či třeba délka sedáku se musí štelovat v displeji. Sedadlo totiž reaguje s docela velkou prodlevou na „stisknutí“ či naopak puštění šipky, a tak je u některých částí sedačky těžké najít optimální pozici.

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Nakousl jsem důstojnou dynamiku, ale co spotřeba? Za zhruba osm stovek testovacích kilometrů jsem dosáhl celkového průměru 9,3 litru nafty na 100 km, ovšem lehkou nohou se dá jezdit i s průměrem hluboko pod devíti litry. Naopak zapřažení velkého přívěsu – sport utáhne až 3,5 tuny těžký vlek a má pro to i hromadu asistenční elektroniky – by spotřebu samozřejmě poslalo do dvouciferných čísel.

Závěr

Range Rover Sport sice není dokonalý, ale ve správně zvolené barevné kombinaci dokáže být vážně přitažlivý a míra luxusu na jeho palubě je opravdu velmi vysoká. Přidejte k tomu příjemně silný, ale zároveň jemný a dobře odhlučněný motor, schopnosti v terénu tak široké, že je drtivá většina majitelů nikdy nevyužije, a máte auto, které se v pondělí ráno jen těžko vrací.

Plných pět hvězdiček mu nemůžu dát hlavně ze dvou důvodů – kvůli přehnanému exodu tlačítek z interiéru a ráně, s níž se po rozjezdu zasouvají kliky. Že se hůř nastupuje, je spíš vlastnost než mínus, daná rozměry a výškou auta. Že se s ním prostě nevejdete všude, to taky.

A že stojí přes 3,4 milionu korun? Jasně, je to hromada peněz, ale sport je taky velké a silné auto nacpané výbavou i poctivou technikou. A vzhledem k tomu to není zas tak moc.

Range Rover Sport D300 Dynamic HSERange Rover Sport D300 Dynamic HSE | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Hlavní konkurenti Range Roveru Sport D300 Dynamic HSE
 BMW X5Audi Q7Mercedes-Benz GLE
ProvedeníM SportS Line 50 TDIAMG Line
MotorxDrive30d3,0 V6 TDI450 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3]2.9932.9672.989
Největší výkon [kW/min]210/4.000210/3.500-4.000270/-
Točivý moment [N.m/min] 650/1.500-2.500600/1.750-3.250750/-
Převodovka8st. aut.8st. aut.9st. aut.
Max. rychlost [km/h]233241250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,16,15,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,1-8,28,0-8,87,7
Emise CO2 [g/km]186-215209-231202
Objem zavazadlového prostoru [l]650/1.870780-867/1.908-1.993448/-
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]2.295/2.9502.175-2.255/2.850-3.0002.405/3.110
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]1.900/7502.800-3.500/7502.700/750
Rozměry d x š x v [mm]4.935 × 2.004 × 1.7655.063 × 1.970 × 1.7414.924 × 2.010 × 1.797
Rozvor [mm]2.9752.9952.995
Cena od [Kč]2.172.8982.094.9002.517.405

Plusy

  • redukční převod
  • komfortní ve všech ohledech
  • příjemný a silný motor

Minusy

  • obtížnější nastupování
  • hlučné zasouvání klik
  • přehnaný minimalismus v ovládacích prvcích
Nejlevnější verze modelu2.317.438 Kč (Sport S D250, 183 kW, AWD, 8st. aut.)
Základ s testovaným motorem2.591.438 Kč (Sport SE D300, 221 kW, AWD, 8st. aut.)
Testovaný vůz bez příplatků110.764 €/2.810.637 Kč (Sport Dynamic HSE D300, 221 kW, AWD, 8st. aut.)
 Testovaný vůz s výbavou134.662 €/3.417.048 Kč (Sport Dynamic HSE D300, 221 kW, AWD, 8st. aut.)

Range Roveru Sport D300 Dynamic HSE
Cena základní sestavy
2 810 637 Kč
Výbava základní sestavy
Servodovírání dveří, Samostmívací, vyhřívaná, elektricky sklopná vnější zrcátka s pamětí, Světlomety LED Pixel, Tvrzená boční skla, Dešťový a světelný senzor, Zimní parkovací poloha stěračů, Exteriérový paket Dynamic, Ostřikovače světlometů, Automatické nastavování výšky svícení, Audio Meridian 3D Surround, Podsvícené spony bezp. pásů, Kovová ochranná lišta prahu zavazadlového prostoru, Leštěné kovové pedály, Senzor kvality vzduchu, Rozdělovací síť do zavazadlového prostoru, Hliníkové prahové lišty, Ambientní osvětlení interiéru, Dvouzónová klimatizace, Elektrické otvírání oken s ochranou proti přivření, Sítě a háčky v zavazadlovém prostoru, Multifunkční elektricky nastavitelný volant, Čalounění sedadel ze semianilinové kůže, DAB rádio, Android Auto, Apple CarPlay, Infotainment Pivi Pro + Online Pack s datovým paušálem, 13,1” displej, Hlasové ovládání, InControl Remote, Elektricky ovládané páté dveře, Elektricky výsuvné kliky dveří, Bezklíčový přístup, Uzamykatelná schránka před spolujezdcem, Adaptivní tempomat s asistentem řízení, Sledování mrtvého úhlu, 3D kamera, Systém reakce na kondici řidiče, Asistent udržování v jízdním pruhu, Parkovací asistent + senzory vpředu a vzadu, Varování před nárazem vzadu, Sledování provozu za vozidlem, Sledování dopravních značek + adaptivní omezovač rychlosti, Asistent ochrany cestujících, All Terrain Progress Control, Otevřený diferenciál s vektorovým směrováním točivého momentu pomocí brzd, Dynamické pneumatické odpružení, Terrain Response 2, Asistent rozjezdu do kopce, Systém rozjezdu při nízké trakci, Roll Stability Control, Kontrola brzdění v zatáčkách, Automatický pokles vozu pro nastupování, Systém elektronické předpřípravy na brzdění Brake Pre-Fill, Regulace plynulého rozjezdu ve svahu, Asistent nouzového brzdění, ABS+EBD, DSC, Stabilizace přívěsu, Bezdrátová nabíječka mobilů, Secure Tracker, Head-up displej, Elektricky ovládané dětské pojistky, ISOFIX, Sledování tlaku v pneumatikách, Alarm
Cena testované sestavy
3 417 048 Kč
Výbava testované sestavy
barva Červená Firenze (+36.921 Kč), Zatmavená skla (+0 Kč), Střecha s posuvným panoramatickým oknem (+73.689 Kč), Černá kontrastní střecha (+33.774 Kč), 23” litinové disky, černé (+43.493 Kč), Černé brzdové třmeny (+0 Kč), Black Pack (+67.777 Kč), Čalounění sedadel černé Ebony z perforované semianilinové kůže (+0 Kč), Čalounění stropu černé Ebony (+55.267 Kč), Dekorace z přírodního černého dřeva (+14.895 Kč), Cold Climate Pack (+17.179 Kč), Hot Climate Pack (+94.623 Kč), Přední mlhové světlomety (+6.547 Kč), Podsvícené prahové lišty (+26.111 Kč), Nastavitelné ambientní osvětlení interiéru (+10.759 Kč), Čtyřzónová klimatizace s regulací teploty ve voze před odjezdem (+48.872 Kč), Systém čištění vzduchu v kabině Pro (+0 Kč), Chladicí schránka ve středové konzoli vpředu (+0 Kč), Vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla s el. nastavením ve 20 směrech (+0 Kč), Elektricky výsuvné tažné zařízení (+45.700 Kč), Dvoustupňová rozdělovací převodovka (+10.581 Kč), Secure Tracker Pro (+20.275 Kč),
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
6 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
221 / 4000 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
650 / 1500 - 2500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 8.7
Emise CO2:
196
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
647 / 1491
Objem nádrže (l):
80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2390 / 830
Rozměr pneu:
285/40 R23 111Y
Range Roveru Sport D300 Dynamic HSE schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4946
b) šířka (mm):
2047
c) výška (mm):
1820
d) rozvor (mm):
2997
e) rozchod vpředu (mm):
1702
f) rozchod vzadu (mm):
1704
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
6550 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
950
k) šířka vpředu (mm):
1640
l) šířka vzadu (mm):
1600
délka sedáku vpředu (mm):
530
délka sedáku vzadu (mm):
490
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano
Vstoupit do diskuze (14)