Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Grand Modus 1,5 dCi – Na velikosti záleží

Michal Otruba
Krátký Modus se v ČR kvůli malému zájmu a nízkým prodejním číslům přestal prodávat. Dokáže Grand verze téhož vozu, vylepšená faceliftem, přežít v české automobilové džungli déle?

Když Renault v roce 1996 přišel se svým Scénicem, vytvořil kategorii kompaktních MPV. Ve druhé generaci do světa vypustil dokonce sedmimístnou protaženou verzi nazvanou Grand Scénic. Ještě dříve ale to samé provedl se svým velkým MPV Espace, takže po světě také jezdí kratší i Grand verze. A nyní se dostalo i na nejmenší em-pé-véčko v nabídce francouzské automobilky – Modus. Nejenže se podrobilo operaci na stole plastického chirurga – faceliftu – ale poprvé se i protáhlo a zvětšilo. K dispozici jsme měli Grand Modus se vznětovou patnáctistovkou a zjišťovali jsme, jestli má “velký malý vůz“ v automobilovém světě své opodstatnění.

Dospělejší jedinec

Malý Modus se podrobil omlazovací kůře a můžeme jenom konstatovat, že mu jednoznačně prospěla. “Vykulené“ světlomety s integrovanými bílými směrovkami se ve své spodní části protáhly směrem ke středu kapoty, kde na ně navazuje mřížka – v našem případě černá, u vyšší verze imitace hliníku. Nový nárazník má nyní větší vykrojenou “tlamu“ pro přívod vzduchu, v jejíchž rozích se schovávají mlhovky. Ty ale na našem vozidle chyběly a musíme říci bohužel. Hlavně po ránu totiž na silnicích v době testu panovaly husté mlhy. Opticky dobře také působí prolis táhnoucí se středem kapoty od znaku směrem k přednímu sklu.

renault testy mpv renault testy mpv
 

V zadních partiích se změny dočkaly zadní svítilny, které přešly z “kruhového“ uspořádání na uspořádání ve stylu obráceného C. Jejich spodní část je mezi sebou spojena chromovanou lištou, která tak opticky rozděluje zadek vozu na horní prosklený a dolní, kde dominuje nárazník. Zadek vozu jakoby dospěl, tváří se více sebevědomě. Grand Modus také opustil malá dvířka, která se dříve dala z velkých pátých dveří vyklopit. Velmi dobře se kouká i do vnějších zpětných zrcátek, která stejně jako celý vůz narostla a nyní mají rozměr jako v malé dodávce.

Vnější vzhled v případě testovaného vozu vylepšovala béžová Cendré metalíza, patnáctipalcová šestipaprsková litá kola obouvající pneumatiky o rozměru 185/60 a zatmavená okna od B sloupku dozadu. Zvenku vypadal Grand Modus opravdu dobře a působil “luxusnějším“ dojmem než ve skutečnosti byl.

Natáhnout a zvětšit

Ale hlavní změnou proti starému Modusu je v našem případě délka a rozvor. Testovali jsme totiž Grand Modus, který je proti kratšímu bráchovi prodloužen o 160 mm, takže celková délka o 34 mm přesahuje čtyřmetrovou hranici. Kromě délky se zvětšil i rozvor – o znatelných 93 mm na 2575 mm, což je stejně jako u Clia Grandtour – a to se pozitivně projevilo hlavně v místu na zadních sedadlech. Tedy sedadlech… Cestující kteří se mnou jeli si stěžovali, že zadní lavice je opravdu lavice – nepohodlná a na delší cesty rozhodně nezáviděníhodná. Průměrně vzrostlý jedinec se za sebe posadí jen tak tak. Kolena má opřená o tvrdý plastový stoleček, po jeho vyklopení se kolena stále opírají o zadní stranu přední sedačky. Ještěže se dají chodidla pohodlně zasunout pod přední sedadla. V ostatních směrech je situace lepší, ale rovnou zapomeňte, že se dozadu nasoukají tři dospělí. Pokud to nejsou Somálci podobní čárovému kódu, tak ani náhodou.

renault testy mpv renault testy mpv
 

Na předních sedadlech je situace o poznání lepší, jsou měkoučká a pohodlná. Ze začátku jsme ale měli problém si najít vhodnou polohu za volantem, nejvíce nám vadila špatně tvarovaná horní část opěradla. Časem jsme přijatelnou polohu našli, ale stále to nebylo “to pravé ořechové“. Že je Grand Modus i přes své označení malé auto (postavené na stejné platformě jako Nissan Note) nám neustále připomínala středová konzola, se kterou jsme byli v neustálém kontaktu pravým kolenem. Na druhé straně nás zase limitovala výplň dveří s reproduktorem, která si důvěrně tykala s naším levým kolenem. Jinam prostě nohy nesložíte, prostoru zde není nazbyt.

Spokojené kufry

Ještě se ale vraťme k nepohodlné zadní lavici, jejíž opěradla se dají sklopit v poměru 2/3 ku 1/3. Pomocí jednoduchého madla se zajišťovacím mechanismem, který se ovládá ze zavazadlového prostoru, se dá posouvat v rozmezí přibližně 14 cm a tím měnit poměr “místo pro nohy vs. objem zavazadlového prostoru“. Kufr, jehož objem je v Česku tak žádaný, tak lze nafouknout ze základních 305 litrů až na 410 litrů. A to je téměř stejně jako 439 litrů u kombíkového sourozence Clia Grandtour a více než u konkurence (Ford Fusion 337 litrů, Opel Meriva 360 litrů). Takže průměrná česká rodina si sebou na chalupu pobere celkem dost věcí. Nevýhodou zůstává, že při posunutí zadní lavice vpřed si na ni již nikdo nesedne.

Záhadou ale zůstává, jak to mysleli konstruktéři se složením zadní lavice. Pro její úplné sklopení je totiž potřeba ji posunou zcela vpřed – pak se v podlaze odkryjí červené odjišťovací háčky. Po jejich odjištění a sklopení opěradel lze celou lavici sklopit za přední sedadla. Ale co to? Nejde a nejde! Aha, zapomněli jsme totiž posunout přední sedadla zcela dopředu. Posouváme tedy přední sedadle vpřed a skládáme zadní lavici za ně (zavazadlový prostor narůstá na 1454 litrů). Vyvstává ale další problém – kdo bude nyní vůz řídit? Přední sedadla se dají zpět posunout jenom o malinký kousek a za volant se tak posadí jedině mrňous do 150 cm. Že by někde francouzští inženýři udělali chybu?

renault testy mpv renault testy mpv
 

A když už jsme u těch závažných nedostatků. Konstruktér, který umístil tlačítko aktivace tempomatu vedle ruční brzdy, zřejmě nebyl zcela při smyslech. A jeho nadřízený, který to schválil, také ne. Titěrné tlačítko je naprosto mimo zorný úhel, takže buď popaměti šmátráte a šmátráte nebo si ho očima najdete, ale zase na několik sekund nesledujete situaci před sebou. Hloupější řešení by se opravdu hledalo jenom těžko.

Šetřit se musí umět

O pohon testovaného Grand Modusu se staral přeplňovaný vznětový agregát o objemu 1,5 litru. Byla to slabší výkonová verze s 50 kW, která stačila právě tak na přesun z místa A do místa B. Nic jiného od tohoto motoru nemůžete čekat. Hluk z motoru byl celkem dobře utlumen, ve vyšších rychlostech jej pak zcela přehlušil aerodynamický šum. Ovšem velikou předností motoru je spotřeba. Mimo město se dá celkem bez problému stlačit až ke čtyřem litrům. Nám se podařilo projet trasu dlouhou 50 km, na které bylo i několik nezaplněných měst, bez většího snažení se spotřebou 4,3 l/100 km. Na dálnici při 130 km/hod si motůrek nárokuje sedm litrů, ve voze však citelně chybí šestý převodový stupeň.

Jízdním vlastnostem vládne pohodlí a vláčnost. Vůz se v zatáčkách (i díky své vyšší stavbě) dost naklání. Nic jiného ani od podvozku s tuhostí houbičky na nádobí nelze čekat. Na druhé straně ale příjemně žehlí nerovnosti a nenaklepe vám zadnici při přejezdu každé nerovnosti. Řazení je gumové jak medvídci od Hariba a řízení mlčí jak Jánošík u výslechu – neřekne vám vůbec nic. Zato se s volantem dá otáček jedním prstíčkem, což ocení zejména křehčí polovina lidstva. Brzdy fungují výborně – až na jejich nástup. Sotva se dotknete pedálu, zakousnou se jako buldok, o nějakém citlivém dávkování nemůže být řeč.

V interiéru se toho moc nezměnilo, vládnou tvrdé plasty, relativně dobré zpracování a tak trochu nuda. Pochvalu bych ale konstruktérům vystřihnul za sluneční clony – jsou příkladně veliké a díky tomu i funkční. Displej rychloměru umístěný uprostřed je velmi dobře čitelný i za prudkého sluníčka a čísla na něm uvidí i ti, co mají problémy se zrakem. Rovněž i vaše tchýně, která bude ze zadu neustále remcat, že jedete příliš rychle.

renault testy mpv renault testy mpv
 

Závěr

Renault Grand Modus je malé auto, které se tak trochu nafouklo. Ale stále je to malé auto se všemi neduhy i přednostmi. Pohodáři ocení komfort a pohodlí, které je na palubě čeká a sportovci se samozřejmě budou poohlížet po voze jinde. Výrobkem ze španělského Valladolidu si ostudu nikde netrhnete, zvenku totiž vypadá velmi dobře a téměř dospěle. Uvnitř už to tak slavné není. Zavazadlový prostor je dostatečně velký a proti krátkému Modusu narostl o 88 až 117 litrů. Cenová politika Renaultu se nám jeví jako více než sympatická.

První cena vozu 289.900,-Kč (Authentique 1,2 16V 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 335.900,-Kč (Authentique 1,5 dCi 50 kW )
Základní cena testovaného vozu 360.900,-Kč (Expression 1,5 dCi 50 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 396.200,-Kč (Expression 1,5 dCi 50 kW)

Plusy

  • vnější zpětná zrcátka
  • pohodlí
  • úsporný motor
  • dobře čitelný displej
  • odkládací prostory

Mínusy

  • gumové řazení
  • řízení
  • tvar opěradel
  • umístění tlačítka aktivace tempomatu
  • úkon složení zadní lavice, potom současně nedostatečný prostor na dvou místech vpředu

Související články

Michal Otruba
Renault Grand Modus
Cena základní sestavy 360 900 Kč
Výbava základní sestavy Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky v barvě karosérie, záchytný systém odložených věcí na předním sedadle spolujezdce, ABS s asistenčním systémem brzd, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, systém ISOFIX na zadních bočních sedadlech, výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu a vzadu, halogenové přední světlomety, seřizování sklonu z místa řidiče, nastavitelné zpoždění zhasnutí, elektrický variabilní posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace, centrální zamykání, palubní počítač, tempomat a omezovač rychlosti, zadní sedadlo, podélně posuvné a sklopné, dělené 1/3 -2/3, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, asferická na straně řidiče, tónovaná skla Kč
Cena testované sestavy 396 200 Kč
Výbava testované sestavy Disky kol Bariocco z lehké slitiny 15" (+14.000,- Kč), metalíza (+9.300,- Kč), elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti CSV (+8.000,- Kč), autorádio 4x 15 W s přehr. CD a MP3, ovládání pod volantem, oddělený displej (+4.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.2 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1454
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1210 / 475
Rozměr pneu: 185/60 R15
Renault Grand Modus
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4034
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1586
d) rozvor (mm): 2575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1031
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1384
l) šířka vzadu (mm): 1386
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO