TEST SEAT Ibiza SC 1.4 16V – Hra na sport
Loni představil SEAT novou generaci Ibizy, která nejprve přišla na trh rodinných pětidveřových karoserií, ale nyní chce oslovit i zákazníky s dynamičtějším naturelem. Klíčovým nástrojem jsou tvary třídveřové verze, označené SportCoupé nebo zkráceně SC.
Když se loni v Ženevě představil koncept SportCoupé Bocanegra, všichni příznivci SEATu jásali. Tak dynamický a charakteristický design totiž původní Ibize scházel. Pak se představilo pětidveřové provedení, které mělo stejný styl, ale přišlo o většinu agresivity. V dalších krocích se SEAT postupně vracel k dynamice původní studie. Představila se třídveřová Ibiza SC (Autosalon Londýn 2008) a také silnější Cupra, nejvíce připomínající vzor SportCoupé Bocanegra.
Nová Ibiza je prvním vozem navrženým pod vedením šéfdesignéra Luca Donckerwolka. Nové pojetí jejího designu, označované jako Arrow Design, do značné míry navazuje na současné modely SEATu, zároveň, ale přináší evoluci známých tvarových řešení zavedením ostřeji řezaných hran a přímějších linii. Novinka ovšem nepřichází jen s novým designem. Dostala jako první ze značek koncernu VW i novou platformu, kterou má být vybavena i nová generace Volkswagenu Polo, zatímco Škoda Fabia zůstává věrná starší platformě z konce 90. let.
SEAT Ibiza SC sice za SC ukrývá označení SportCoupé, ovšem na tuto hru jmen se asi nachytá jen málokdo. I prodejcům je jasné, že se zákazníkům musí snažit prodat ne sportovní kupé, ale sportovně střižený třídveřový hatchback.
Pohled do ceníků odhalí, že zájemce o Ibizu SC může vybírat z šesti pohonných jednotek, z nichž jsou tři zážehové a tři vznětové. Nabídka výbav zahrnuje čtyři stupně, označené Reference, Style, Sport a Ecomotive.
K redakčnímu testu jsme jako prvního zástupce Ibizy SC získali vůz s výbavou Style a zážehovým čtyřválcem 1.4 16V o výkonu 63 kW (85 k), jehož základní ceníková cena je 314.900,-Kč.
Slušivý dres
SEAT Ibiza SC se svým designem řadí k těm nejvíce originálním hatchbackům ve své kategorii. Vzhled proto bude jednou z hlavních zbraní v boji o zákazníky.
Boky jsou stěžejním poznávacím znamením Ibizy SC. Díky jedinému párů dveří a zjednodušeným liniím bočních oken působí třídveřové provedení mnohem sportovnějším dojmem než jeho pětidveřový sourozenec. Záď verze SC se nijak neodlišuje od rodinného pětidveřového modelu. Zaujme především svými kompaktními světly a tím jak výrazně zasahují do víka zavazadlového prostoru.
Testovaný automobil se mohl pochlubit speciálním lakem karoserie nazvaným Galia modrá, za nějž si zájemce připlatí nemilých 15.900,-Kč. Sportovní vzhled pak podporovala především subtilní 17palcová litá kola, která za příplatek 18.900,-Kč nahradila standardní 15palcové ocelové disky.
Příjemný standard
Testovaný SEAT Ibiza SC byl dodán v prostřední výbavě Style. Dá se říci, že Ibiza SC s touto výbavou obsahuje vše, co očekáváte od malého hatchbacku v třísettisícovém cenovém pásmu.
Nechybí manuální klimatizace, tempomat, rádio s přehrávačem CD i MP3, elektricky ovládána okna i vnější zpětná zrcátka. V testovaném vozy byla za příplatek pouze automatická klimatizace za cenu 8.900,-Kč. Palubní deska je stejná jako u pětidveřového provedení. Svým designem plně odpovídá vnějšímu dynamickému vzhledu vozu. Dílenskému zpracování není co vytknout, zákazník se za své peníze usadí v kvalitně provedeném interiéru. Materiály jsou jednodušší, ale to lze snad marketingově i věcně zdůvodnit sportovně-věcným charakterem značky.
Výtku si zaslouží umístění ovladače výstražných světel před řadicí páku, protože prostě není tam, kde by jej většina řidičů hledala a je nutné si na jeho polohu zvykat a za jízdy dokonce očima chvíli hledat. Jde o oběť, kterou musíte dát za úspory. Ano, jsou za tím jistě náklady. Na přístrojové desce totiž uprostřed nenajdete - s výjimkou zásuvných modulů autorádia a klimatizace – žádné elektronické ovladače. Vše, co jinak bývá na přístrojové desce (včetně spínače varovných světel) je soustředěno do středové konzoly mezi sedadly.
Místa (vpředu) dost
Najít si správnou polohu za volantem je snadné díky standardně výškově i podélně nastavitelnému volantu a výškově nastavitelnému sedadlu řidiče. Výbava Style neobsahuje sportovní sedadla, která jsou standardem pro výbavu Sport, ale i přesto mají sedadla s látkovým čalouněním dobré boční vedení a jsou pohodlná i při delších cestách. Vyzdvihnout je třeba příkladnou délku sedáku a možnost spustit sedačku na dnešní poměry nízko nad podlahu.
Na zadních sedadlech je u Ibizy SC podobná situace jako u pětidveřového provedení. Znamená to, že dva průměrní dospělí cestující se zde pohodlně usadí, zatímco tři už se musí uskromnit. Místa je zde ale přeci jen o něco méně, zejména do výšky. Lehce se svažující strop ubírá prostor nad hlavou nad zadními sedadly, což pocítí především pasažéři s výškou přes 170 cm.
Přístup na zadní sedadla je u verze Style poměrně dobrý díky systému Easy Entry v sedadle spolujezdce. Opěradlo se překlopí vpřed a následně se celé sedadlo může posunout dopředu, což maximálně zvětší prostor pro nastupování. Příjemné je, že se nakonec sedadlo vrátí do původní polohy. Škoda, že stejný systém není použit i u řidičova sedadla, které se musí buď nejprve odsunout a potom překlopit opěradlo, ale pak si musí řidič znovu nastavit vzdálenost od volantu, nebo se jen překlopí opěradlo.
Zavazadlový prostor Ibizy SC je prakticky shodný s pětidveřovým provedením, když disponuje základním objemem 284 l, který je po sklopení sedadel druhé řady možné zvětšit až na 900 l. Při nesložených zadních sedadlech je zavazadlový prostor dlouhý 710 mm a po sklopení sedadel se prodlouží na 1290 mm. Na šířku nabízí zavazadelník 960 mm. Výška po krycí roletu je 580 mm a po strop 810 mm.
Přístupnost není právě ukázková. Po otevření vzhůru výklopného víka vznikne otvor vysoký 750 mm, s nejmenší šířkou 780 mm a největší šířkou 960 mm. Výška od nákladové hrany po podlahu zavazadlového prostoru je 220 mm a od země je tato výška 720 mm. Spodní hrana otevřeného víka zavazadlového prostoru je 1840 mm nad zemí.
Emocí (v podélném směru) málo
Řeč čísel je k Ibize SC s motorem 1.4 16V o výkonu 63 kW (85 k) poměrně příznivá (zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s nebo hmotnost 1000 kg), ale když se vydáme do oblasti subjektivních pocitů, je to už horší. Dynamický design totiž generuje přehnaná očekávání.
Velmi kladné hodnocení platí pro vynikající podvozek, který dělá přesně to, co po něm chcete, účinně eliminuje nedotáčivost, ochotně zatáčí, když to potřebujete a je jistý i ve vysokých rychlostech. Tužší charakteristika je naprosto v pořádku, prospívá přímosti kontaktu řidič-auto-vozovka. Velká kola autu padnou jako ulitá, aniž by člověk za volantem cítil vliv zbytečné nadváhy neodpružených hmot.
Skvělé hodnocení si odnáší brzdy za sebevědomý účinek a snadné dávkování brzdných sil i převodovka za přesnost, snadnost řazení i provedení řadicí páky.
Pohonná jednotka však k očekávanému sportovnímu charakteru nepasuje. Od druhého motoru v pořadí a nejslabšího čtyřválce v nabídce se nedají očekávat zázraky, ale právě tady se projevuje standardnost koncernových motorů a sráží tak jinak zajímavě řešenou Ibizu SC k průměrnosti. Motoru chybí kilowatty, ale ještě více snad ochota šplhat do vysokých otáček a radost v nich, aspoň občas, pobývat.
Kdo chce sportovní náčiní, musí chtě nechtě pustit více než oněch 315 tisíc korun. Zázraky se ani teď nedějí.
Jestliže se na Ibizu SC díváte jako na hezky střižený třídveřový hatchback pro běžné ježdění, budete asi spokojení. V zatáčkách dokáže být totiž dost rychlý, z jeho řízení máte dostatek radosti, a když na to příjde, umí být v běžném provozu přiměřeně úsporný. Palubní počítač uváděl dlouhodobou průměrnou spotřebu 6,2 l na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h si motor řekne o 5,2 l/100 km a při rychlosti 130 km/h stále přijatelných 7,5 l/100 km. To pak motor točí ještě snesitelných 3600 min-1.
Závěr
Jaký jiný SEAT by už měl být sportovním náčiním, než jediný třídveřový model v nabídce. Dobrou zprávou je, že základní předpoklady jsou splněny. Lehká konstrukce karoserie s velkorysými rozměry má atraktivní tvary a je v ní instalován tuhý podvozek, který řidiči dává to, co po něm chce. Tak sportovní posaz za volantem se v době vertikálně navrhovaných aut vidí jen zřídka. Převodovka, řízení i brzdy odpovídají zcela tomu, co je v této kategorii reálně zaplatitelné, ale současně disponují i určitým sportovním charakterem. Špatnou zprávou je, že motor 1,4 16V (63 kW) zůstává tím, čím je ve Fabii. Tedy základním čtyřválcem s průměrným výkonem, slušnou spotřebou, ale malou radostí ze sportovního života. Zázraky se nedějí. Kdo chce pravé SportCoupé, musí dát za malý hatchback podstatně více než 315 tisíc korun.
Související články
- Test: SEAT Ibiza 1,4 16V vs. Škoda Fabia 1,4 16V – Eurosouboj o masy
- Seat Ibiza 1,4 16V – Pyrenejský žolík
- Seat Ibiza: První jízdní dojmy
- SEAT Ibiza: Die Ibiza-klasse
První cena vozu | 264.900,- Kč (Ibiza SC Reference, 1.2 12V, 51 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 279.900,- Kč (Ibiza SC Reference, 1.4 16V, 63 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 314.900,- Kč (Ibiza SC Style, 1.4 16V, 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 358.600,- Kč (Ibiza SC Style, 1.4 16V, 63 kW) |
Plusy
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- přesné řazení a řízení, optimální nastavení posilovače řízení
- pohodlná sedadla
- sportovní poloha za volantem
- pocit jízdy s větším autem
Minusy
- horší přístup do zavazadlového prostoru
- menší vertikální prostor nad sedadly vzadu
- horší čitelnost přístrojů
- nevhodné umístění spínače varovných světel
- sedadlo s pamětí nastavení pouze u spolujezdce
- madlo na výplni dveří umístěno příliš vpředu
- charakter motoru neodpovídá charakteru vozu