Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.2 HTP (47 kW) Comfort - tříválec potřetí

Po nedávném testu nejmenšího vznětového motoru ve Fabii – tříválce 1.4 TDI, jsme se tentokrát mohli podrobněji seznámit se silnější variantou zážehového tříválce 1.2 HTP (47 kW) a je to tedy již naše třetí setkání s písmeny HTP (test Fabie s verzí 40...

Po nedávném testu nejmenšího vznětového motoru ve Fabii – tříválce 1.4 TDI, jsme se tentokrát mohli podrobněji seznámit se silnější variantou zážehového tříválce 1.2 HTP (47 kW) a je to tedy již naše třetí setkání s písmeny HTP (test Fabie s verzí 40 kW je zde a silnější 47 kW kombi zde).

Popis nejprodávanějšího automobilu na českém trhu by asi byl nošením dříví do lesa a tak se v textu zaměříme zejména na změny související s novou pohonnou jednotkou pod kapotou. Pokud by vás přesto zajímaly detaily konstrukce nebo naše další zkušenosti s Fabiemi, doporučujeme některý z mnoha dalších příspěvků, testů a popisných článků na našem serveru.

Tříválcový motor 1.2 HTP jsme již dříve krátce testovali ve Fabii Combi. Tentokrát jsme zvolili Fabii v základní 5 dveřové karosérii s cílem prověřit podrobněji zejména vlastnosti v provozu, dynamiku prázdného i plně zatíženého automobilu a samozřejmě také spotřebu paliva. Během prvních čtyř dnů jsme najeli 1200 kilometrů, během celého testu se pak tachometr přetočil o téměř 2000 km.

Tříválec o objemu 1198 cm3 má ve své silnější verzi čtyřventilový rozvod, tedy celkem 12 ventilů. Z objemu jednoho válce 399 cm3 je zřejmé, že nový motor vznikl „amputací“ jednoho válce koncernového motoru 1.6 l. Tříválec má také stejné spalovací prostory jako ve čtyřválcovém agregátu o objemu 1597 cm3. Konstrukční změny oproti základní 40 kilowattové variantě přinesly uživatelům několik odlišností jak v dosahovaných maximálních hodnotách výkonu a momentu tak i v průbězích těchto hodnot. Dobré zprávy se týkají zvýšení výkonu na 47 kW (tj. + 7 kW) a zvýšení maxima točivého momentu na 112 Nm (tj. + 6 Nm) při stejných otáčkách 3000 min-1. Špatná zpráva se týká posunutí maxima výkonu do vyšších otáček 4750 min-1 (tj. +650 min-1) a snížení hodnot točivého momentu v hojně využívaném pásmu do 2500 min-1 oproti verzi se 40 kW. To je patrné z grafu těchto charakteristik i při praktickém používání automobilu. V grafu jsou hodnoty výkonu a momentu silnějšího tříválce zobrazeny modrými čarami, průběhy slabší verze jsou pro názorné srovnání uvedeny červeně.

Po nastartování Fabie 1,2 HTP (High Torque Performance) se rozezní tlumený netypický zvuk zážehového tříválce. Zejména při nižších otáčkách pronikají do vozu slabé vibrace, které by čtyřválec jistě nevygeneroval, ale na to rychle zapomenete. Po celou dobu chodu motoru jsou slyšet vyšší tóny, než je běžné u zážehových agregátů, ale tato kulisa příliš cestující neruší ani ve vysokých otáčkách. Zvyk vyžaduje také rozjezd s touto verzí, protože motor s nižším točivým momentem v nízkých otáčkách žádá opatrné zacházení se spojkou nebo raději vyšší rozjezdové otáčky pro omezení rizika zhasnutí motoru na křižovatce. Pro živější jízdu je třeba včasným řazením udržovat motor v otáčkovém pásmu od 2800 min-1 výše, protože jinak ač budete mít pedál akcelerátoru na podlaze vozidlo bude zrychlovat jen velmi rozvážně. To může trvat při standardním testu zrychlení z 0 na 100 km/h až 15,9 s, za což může i vyšší pohotovostní hmotnost vozidla (v základní výbavě 1060 kg, resp 1100 kg, což je náš odhad u vybaveného testovaného vozu). Nad 3000 min-1 je Fabia živější, ale handicap malého objemu je i zde přirozeně znát. Motor se překvapivě ochotně vytáčí až k hranici 6000 min-1 a jeho dobré odhlučnění vás snadno nechá zapomenout na to, že by již bylo třeba řadit. To co schází hátépéčku s červeným Pnbsp;v nižších otáčkách se vrací zpět ve vyšších. Čtyřventilová hlava umožnila vyšší výkon i moment ve vyšších otáčkách na úkor momentu v nízkých otáčkách.

Test spotřeby jsme zahájili 250 kilometry po našich dálnicích jízdou na hranici předpisů. Rychlost 130-140 km/h Fabia celkem snadno udržuje i v kopcích, ale běda, když musíte zpomalit třeba za kamionem a hned nato se zařadit do předjížděcího levého pruhu. Elasticita není silnou stránkou malého tříválce a tak je potřeba promyslet každý takový manévr a dvakrát se podívat do zpětného zrcátka, aby se vám nedostatek výkonu nestal osudným. Při 130 km/h a dynamické jízdě se zatížením 2 osobami a jejich zavazadly se spotřeba vyhoupla na 8,6 l/100 km. Když jsme se s Fabií vzájemně oťukali, zkusili jsme druhý den opatrnou jízdu na dalších 250 km, kde dálnice, silnice 1. třídy a obce měly přibližně stejný podíl. Jízdou stylem „klidného řidiče“ jsme při dodržování předpisů dosáhli spotřeby 5,9 l/100 km, což odpovídá hodnotám udávaným výrobcem (kombinovaná spotřeba). Při 90 km/h má motor na 5. převodový stupeň otáčky 2900 min-1, při 120 km/h pak 3900 min-1 a při 130 km/h již 4300 min-1. Další dálniční cesta vedla stejnou trasou jako ta první, ale s využitím 90% užitečné hmotnosti. Fabii jsme tolik netrápili a na dálnici jsme se snažili udržovat rychlost mezi 110-120 km/h, což se ukázalo jako dobrý kompromis mezi spotřebou a časem stráveným cestováním. S naloženou Fabií byly reakce na sešlápnutí plynu ještě o něco vláčnější, ale rozumnou jízdou bylo dosaženo spotřeby 7,2 l/100 km.

V hodnocení zbytku vozu se i tentokrát budeme opakovat. Dobré brzdy, přesné řazení, kvalitně zpracovaný a hodnotně působící interiér (úroveň Comfort), výkonná audiosoustava se čtyřmi reproduktory vzadu navíc. Řízení by mohlo poskytovat řidiči lepší kontakt s vozovkou.

Cena testovaného provedení přesáhla čtyřsettisícovou hranici zejména díky několika dražším položkám nadstandardní výbavy. Základní cena v provedení Comfort činí 331.900,-, ale s nižším stupněm výbavy jej můžete vlastnit již za 294.900,-. Pak se ale musíte vzdát mnoha komfortních i bezpečnostních položek výbavy, které nám zpříjemňovaly život během testu. Ve srovnání se základním motorem HTP 40 kW je základní cena testované verze o 15.000,- vyšší, ale pohonná jednotka je přece jen živější a přitom lze jezdit se srovnatelnými provozními náklady. Pro rodinné cestování nejen na nákupy, ale třeba i jednou dvakrát ročně na dovolenou, bude tato verze Fabie dobrým kompromisem. Omezený rozpočet českých domácností přemůže argumenty hovořící pro konkurenci nebo pro „víceválcové“ motory z Mladé Boleslavi a zbytek nerozhodných přesvědčí neotřesitelná loajalita k domácí značce. Ve Škodě Auto mají zaděláno na další prodejní úspěchy.

Cena základní sestavy 331 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, přitahovače předních bezpečnostních pásů, imobilizér, elektrohydraulický posilovač řízení, ovládání víka zavazadlového prostoru z místa řidiče, otáčkoměr, tónovaná skla, lakované nárazníky a zrcátka v barvě vozu, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 445 350 Kč
Výbava testované sestavy ABS + MSR + ASR (+21.900,-), airbag spolujezdce (+7.500,-), boční airbagy (+8.900,-), automatická klimatizace (+35.000,-), rádio ŠKODA MS 502 s kazetovým přehrávačem (+8.000,-), 4 reproduktory vzadu navíc (+1.300,-), elektrické ovládání oken vpředu a vzadu (+5.000,-), kola z lehkých slitin Spirit s pneumatikami 185/60 R14 (+11.000,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (+1.900,-), přední mlhovky (+2.500,-), vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla (+600,-), integrovaný držák nápojů na přístrojové desce (+550,-), popelník vpředu a vzadu (+500,-), elektricky synchronně ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+4.000,-), alarm s hlídáním vnitřního prostoru a dálkově ovládaným centrálním zamykáním (+8.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 47 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.1 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 515
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1060 / 515
Rozměr pneu: 185/60 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano