Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1,8i SLX Automatic

Tomáš Zajíček
Diskuze (3)

Nedávno jsem vám nabídl dojmy z testu Octavie Combi 1,9 TDI SLX. Při vrácení této oktávky v Mladé Boleslavi, jsem dle domluvy dostal další kombík, ale tentokrát se zážehovou osmnáctistovkou s automatickou převodovkou.

Protože šlo opět o kombík s výbavou SLX a navíc i se stejnou barvou, jako u Octavie Combi 1,9 TDI, nebudu vám zbytečně popisovat již minule popsané, ale zaměřím se tentokrát jen na vlastnosti automatické převodovky v kombinaci se známým dvacetiventilovým čtyřválcem 1,8 s výkonem 92 kW.

Základní cena velmi bohatě vybavené verze Octavie Combi SLX s motorem 1,8 (bez automatické převodovky) je 549.900 Kč. Stejně vybavený automobil s automatickou čtyřstupňovou převodovkou stojí o 52.000 Kč více, tedy 601.900 Kč. Testovaný automobil měl ještě výbavu navíc (boční airbagy, mezipodlahu v zavazadlovém prostoru, bederní opěrky, vyhřívání předních sedaček a rádio Grundig MS 201), čímž se cena vyhoupla až na 630.300 Kč.

Z relativně velkého cenového rozdílu 52.000 Kč je jasné, že volba automatické převodovky není otázkou ekonomickou, ale otázkou pohodlí, popřípadě snížených nároků na řidiče. Je známo, že v Americe řídí i mnoho lidí starších osmdesáti let, k čemuž jistě přispívají i v USA velmi rozšířené automatické převodovky.

Po nastartování motoru a přeřazení z polohy P (parking) do polohy D (drive) se, jak bývá u automatů zvykem, začne automobil pomalu sunout kupředu. Po přidání plynu automobil vyrazí a převodovka se dá ihned do práce. Jemnými rázy dává vědět o změně jednotlivých rychlostí. Předjíždění a zrychlování nečinilo Octavii s automatem žádné obtíže, protože na prudší sešlápnutí plynu, reagovala převodovka hbitým podřazením o jeden i dva převodové stupně dolů. Problém všech automobilů s automatem však je, že jízda je subjektivně i objektivně línější, pro divočejší nátury asi až příliš pohodová. Navíc zážehový čtyřválec 1,8 neposkytuje příliš výrazný zátah z nízkých otáček, což je však pro automat rozhodující.

Stoprocentní službu automobil s automatickou převodovkou dokáže odvést ve městě. Představte si hodinovou jízdu po Praze. U manuální převodovky nesčetněkrát zmáčknete spojku a neustále kvedláte s řadící pákou, zatímco u automatu, celou dobu, jen mačkáte plyn nebo brzdu. Bohužel je toto pohodlí vykoupeno zvýšenou spotřebou paliva. Spotřeba u testované Octavie byla ve městě zhruba o jeden až jeden a půl litru na sto km vyšší, než u stejného automobilu s manuální převodovkou. Konkrétně 12,5 l/100 km.

O něco horší je jízda na dálnici, kde v rychlosti 130 km/h motor točí cca. 4000 otáček za minutu, což se nepříznivě projevuje na zvýšené hlučnosti v interiéru. Vzhledem k tomu, že zhruba stejné otáčky má na pátý převodový stupeň i 1,8 s manuální převodovkou, není spotřeba na dálnici příliš rozdílná.

Nejnižší spotřeby 7,9 l/100 km jsem dosáhl při poklidné, ale ne pomalé, jízdě mezi Brnem a Zlínem. V průměru je však nutno počítat s tím, že spotřeba se pohybuje okolo 10 l/100 km.

A celkový dojem z automatické převodovky v Octavii? V porovnání s obdobnými automobily s automatickou převodovkou Octavia nezaostává prakticky v žádném z parametrů. Jen motor 1,8 je zhruba o jeden litr na sto kilometrů žíznivější než by bylo slušné.

Tomáš Zajíček
Diskuze (3)
Cena základní sestavy 601 900 Kč
Cena testované sestavy 630 300 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.4 / 6.8 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 548 / 1512
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 510
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1429
d) rozvor (mm): 2512
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - lamal
17. 8. 2021 12:06
Re: AT
:D
Avatar - Ozzman
17. 8. 2021 12:04
Re: AT
:-[] MY TO TAK MÁME RÁDI, NÁM SE TO TAK LÍBÍ! :D
Avatar - lamal
16. 8. 2021 14:50
AT
´´Po přidání plynu automobil vyrazí a převodovka se dá ihned do práce. Jemnými rázy dává vědět o změně jednotlivých rychlostí.´´ V r. 1999 kolorit 4st AT od VW. Toto si tu musi niekto najst :D

Ten 2.0 8V s 85kW by bol k tejto kombinacii daleko lepsi, uspornejsi, pruznejsi... s 1.8 20V je to des.