Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid 1.2 TSI – LPG žije

Auto Tip Klassik
Diskuze (147)
Škodovka chce za úsporný naftový Rapid 1.6 TDI 379 900 Kč. Na druhé misce vah pak stojí stejně výkonný benzin 1.2 TSI, který včetně externí přestavby na LPG vyjde o 28 000 Kč levněji a má i šestistupňovou převodovku...

S downsizovanými přímovstřikovými motory si alternativní pohon na zkapalněný propan-butan (LPG) moc nerozumí a výrobci ho v obavách z garančních problémů přestávají nabízet. To je i případ Škodovky – s továrním LPG jste mohli naposledy loni na podzim koupit Octavii 1.6 (AT 1/13). Nejen v Mladé Boleslavi vidí budoucnost spíš v CNG.

Spořílci zauvažují o naftě, v případě rapidu je 1.6 TDI ale o 60 000 Kč dražší než stejně vybavené 1.2 TSI/ 77 kW. To otvírá prostor pro různé firmy nabízející přestavbu zážehové jednotky na LPG. Za 32 000 Kč ji pořídíte u firmy Elpigas a obsahuje tyto komponenty:

  • řídicí jednotku (Stella 4Dpi);
  • vstřikovače (Rosso, životnost prodloužená na 80 000 kilometrů, zvýšená odolnost vůči nečistotám...);
  • regulátor, reduktor (Vega-i, zajišťuje konstantní tlak plynu);
  • tlaková nádrž (polský Polmocon).

Jízda na LPG se skoro neliší od benzinové, tedy až na občasné zakolísání volnoběžných otáček či opožděnější a ne tak přesné reakce na sešlápnutí plynu. Registrovat to můžete zastudena, ještě vlažný motor přepne řídicí jednotka na LPG (už při teplotě chladicí kapaliny 30 °C). Ohřátý potom startuje automaticky na plyn, což dřív nebývalo zvykem.

A spotřeba? Pohybovala se kolem 8 l na 100 km při pohonu na LPG, přičemž v identických podmínkách si TSI řeklo o nějakých 6,5 litru benzinu. Ve srovnání s výše uvedeným turbodieselem, který jezdí okolo pěti litrů nafty, tak vychází LPG selským rozumem výhodněji: nejen samotným pořízením, ale i provozem – poloviční cena litru LPG proti naftě s rezervou vykompenzuje o něco vyšší spotřebu. O bonusu kultivovanějšího projevu, šestistupňové převodovky nebo rychlejšího topení nemluvě…

Přestavba probíhá formou dodatečné montáže u autorizovaných partnerů Elpigasu a zabere tři dny, schválený produkt má svoji garanci (s uplatněním záruky na přestavěný motor ale může vzniknout problém). Jako s každým plynovým autem se připravte na zvýšené servisní náklady: ústrojí LPG potřebuje roční servis a výměnu fi ltru, častěji seřizujete ventilové vůle a neminou vás předepsané revize. Jestli vám nevadí nemožnost parkování v podzemních garážích, neuděláte s plynovým rapidem chybu.

Plusy

  • Kultivovaný projev
  • Rozumná cena přestavby
  • Neznatelný úbytek dynamiky

Minusy

  • Reakce na plyn zastudena
  • Nepřesný ukazatel stavu LPG
  • Nutnost většího servisu

Auto Tip Klassik
Diskuze (147)
Avatar - chlapecx
3. 11. 2013 00:57
Re: Proboha proč?
cvo je nesmyslnýho na kohoutku a nějakým kompresoru s nějakou elektronikou na zabezpečení, hlídání tlaku a úniků a nějakým měřičem odběru?
NIC, otázka pár tisíc MAX... ve velkovýrobě... tohle někdo POVOLIT a zavést, tak vás ujiš´tuju, že to výrobce nestačí vyrábět a montovat!!!
Avatar - chlapecx
3. 11. 2013 00:55
Re: Proboha proč?
ano, stačí a právě PROTO to nejde!!!! jak jsme psal výše, nebudu to hkledat >:D
prostě petroprůmysl by to mohl zabalit :-)
dokud bude ropa tak NELZE, jen si vemte cenu surový ropy a cenu benzínu nebo nafty :-)
ruka ruku myje, tihle chtějí vydělváat, státy chtějí spotřební dn a DPHáčko :-))) z beznínu >:D dokud se nezvednou daně u CNG tak to nikdo nepovolí >:D
a těch benzínek co by pak nebylo ptořeba, mít doma "nabíjčku" ať an proud, nebo na CNG" přišroubuju ventilek, zapnu knoflík >:D
bezpečnsot? dneska ty systémy umí jasně říct, zda to těsní - a je bezpečný to tam pustit... jiank se nabíjení nersepne a vyhodí hlášku nebo pípání, nebo kontrolku, že je to špatně nasazený, nebo něco... to samý není problém za pár stovek koput čidlo na unikající plyn do garáže..... takže víme, KDE je problém že?
a PROTO si prolobbovali tu řepku!!!
Avatar - chlapecx
3. 11. 2013 00:43
Re: abolutny nezmysel
za tím bude ropná lobby :-) že se ten CNG nijak moc nerozšiřuje :-) to samý auta na elektriku..-...
dáte to doma na "nabíječku" a´t to bdue elektrika nebo dokocne ten zimní plyn.... zapnete knoflík a ráno vypnete a jedete >:D no proč ne? toho by se určitě někdo chytil, kdo by takový dobíjecí tankovačky doma začal připojovat na vedení zemního plynu >:D
a palivová lobby by měla po ptákách!!!!
si to vemte, KOLIK stojí SUROVÁ ropa, a KOLI výsledek! a nemlvuě o daních!!! čím nahradit spotřební daň a DPH z paliv?? vždyť to je ZÁKLAD OBŽIVY Státu!!! Od živnostníků se v roce 2007 vybralo 4 miliardy a v roce 2012 asi 800 MILIONů :-) haha, pak že nejsou paraziti >:D protože sami nemaj zakázky a peníze, tak neplatí ani daně >:D a zakázky nemají i díky tomu, že NIKDO ne nepoptává >:D NIKDo na ně nemá >:D
a těch čerpacích stanic po republice, co by se mohlo v klídku zavřít :-))) HAHA
16. 10. 2013 08:05
Re: častěji seřizujete ventilové vůle?
To myslíš vážně? To jsem vůbec netušil a co je k tomu jako vedlo?
15. 10. 2013 23:16
Re: Proboha proč?
A u nás kde po dálnici?