TEST Škoda Rapid 1.2 TSI – LPG žije
S downsizovanými přímovstřikovými motory si alternativní pohon na zkapalněný propan-butan (LPG) moc nerozumí a výrobci ho v obavách z garančních problémů přestávají nabízet. To je i případ Škodovky – s továrním LPG jste mohli naposledy loni na podzim koupit Octavii 1.6 (AT 1/13). Nejen v Mladé Boleslavi vidí budoucnost spíš v CNG.
Spořílci zauvažují o naftě, v případě rapidu je 1.6 TDI ale o 60 000 Kč dražší než stejně vybavené 1.2 TSI/ 77 kW. To otvírá prostor pro různé firmy nabízející přestavbu zážehové jednotky na LPG. Za 32 000 Kč ji pořídíte u firmy Elpigas a obsahuje tyto komponenty:
- řídicí jednotku (Stella 4Dpi);
- vstřikovače (Rosso, životnost prodloužená na 80 000 kilometrů, zvýšená odolnost vůči nečistotám...);
- regulátor, reduktor (Vega-i, zajišťuje konstantní tlak plynu);
- tlaková nádrž (polský Polmocon).
Jízda na LPG se skoro neliší od benzinové, tedy až na občasné zakolísání volnoběžných otáček či opožděnější a ne tak přesné reakce na sešlápnutí plynu. Registrovat to můžete zastudena, ještě vlažný motor přepne řídicí jednotka na LPG (už při teplotě chladicí kapaliny 30 °C). Ohřátý potom startuje automaticky na plyn, což dřív nebývalo zvykem.
A spotřeba? Pohybovala se kolem 8 l na 100 km při pohonu na LPG, přičemž v identických podmínkách si TSI řeklo o nějakých 6,5 litru benzinu. Ve srovnání s výše uvedeným turbodieselem, který jezdí okolo pěti litrů nafty, tak vychází LPG selským rozumem výhodněji: nejen samotným pořízením, ale i provozem – poloviční cena litru LPG proti naftě s rezervou vykompenzuje o něco vyšší spotřebu. O bonusu kultivovanějšího projevu, šestistupňové převodovky nebo rychlejšího topení nemluvě…
Přestavba probíhá formou dodatečné montáže u autorizovaných partnerů Elpigasu a zabere tři dny, schválený produkt má svoji garanci (s uplatněním záruky na přestavěný motor ale může vzniknout problém). Jako s každým plynovým autem se připravte na zvýšené servisní náklady: ústrojí LPG potřebuje roční servis a výměnu fi ltru, častěji seřizujete ventilové vůle a neminou vás předepsané revize. Jestli vám nevadí nemožnost parkování v podzemních garážích, neuděláte s plynovým rapidem chybu.
Plusy
- Kultivovaný projev
- Rozumná cena přestavby
- Neznatelný úbytek dynamiky
Minusy
- Reakce na plyn zastudena
- Nepřesný ukazatel stavu LPG
- Nutnost většího servisu