TEST Škoda Superb 1.6 TDI – Nejslabší, nemáte padáka
Novou Škodu Superb jsme v rámci prvních jízdních dojmů a redakčních testů vyzkoušeli s různými agregáty, prozatím jsme se ale nepodívali na úplný základ v podobě šestnáctistovky TDI o výkonu 88 kW. Tato verze stojí 600.900 korun, je tedy o pouhou tisícovku dražší než zážehová čtrnáctistovka TSI (110 kW) s vypínáním válců ACT.
Motor 1.6 TDI figuroval již u minulé generace modelu, kde byl ještě v první polovině letošního roku dostupný od 582.900 Kč. Měl výkon 77 kW a neplnil přísnou emisní normu Euro 6. Zkoušený exemplář však má vedle základního agregátu ještě jednu zajímavou vlastnost - není vybaven adaptivními tlumiči DCC (pro Active se nenabízí, Ambition a Style je mají za 25.000 Kč, pro Laurin&Klement jsou standardem). Vůbec poprvé tedy zhodnotíme Škodu Superb se základním podvozkem.
Symbol čistoty
Bílá barva se považuje za symbol čistoty a mezi českými zákazníky jednoznačně kraluje (29 % letos přihlášených automobilů je bílých). Pravdou ale zůstává, že tento odstín takřka dokonale „vyčistí“ skoro všechny ostré linie karoserie. Což o to, bílý Superb vypadá majestátně, abyste ale odhalili jeho nejzajímavější detaily, musíte přistoupit opravdu blízko. Neměnili bychom však osmnáctipalcová litá kola, která má zkoušená linie Style ve standardu – z hlediska estetiky a jízdního komfortu jsou totiž ideální.
Interiér na první pohled nedává znát, že se jedná o výkladní skříň automobilky Škoda. Je navržen podle stejných pravidel jako u Octavie, s čímž bohužel souvisí i poněkud nízko umístěný osmipalcový displej multimediálního systému. Na první pohled zarazilo modré ambientní osvětlení, které se s lesklým černým dekorem a stříbrnými lištami na palubní desce a výplních dveří trochu bije, v menu infotainmentu si však můžete jednoduše navolit odpovídající odstín.
Škoda Superb je ale především o vnitřním prostoru, a toho má na rozdávání. Ve srovnání s předchůdcem registrujeme asi třicetimilimetrový přídavek v oblasti loktů, a co se místa v podélném směru týče, nemají díky rozvoru náprav 2841 mm problém ani dlouháni. Čtveřice dospělých s výškou okolo 190 centimetrů nebude strádat ani nad hlavou, u vyšších postav ale podobný stav zaručit nemůžeme. Kvůli elektricky posuvnému střešnímu oknu (stojí 22.500 Kč) totiž zbývá do kontaktu se stropem asi dvacetimilimetrová rezerva.
skoda superb testy video redakcnivideo strednitrida
Superb je sice vlajkovou lodí mladoboleslavské automobilky, stále se ale jedná o vůz střední třídy orientovaný hlavně na řidiče. Jeho zóna je proto navržena podle přísných ergonomických měřítek, která se napříč dalšími modely Škoda Auto v podstatě neliší. Pokud jste už někdy řídili například současnou Octavii nebo Fabii, v Superbu budete okamžitě jako doma. Novinkou je elektronická parkovací brzda, která vyžaduje pouze minimální součinnost řidiče – při rozjezdu se sama odjistí.
I s nejslabším turbodieselem si můžete dopřát moderní techniku zpříjemňující chvíle na palubě. Řeč je především o televizním tuneru za příplatek 18.000 Kč, který prostřednictvím digitálního vysílání nabízí spoustu programů, wi-fi hotspotu (součást paketu Multimedia za 35.000 Kč), třízónové klimatizaci, nebo velmi solidním audiosystému Canton s deseti reproduktory a subwooferem (standardní výbava). Některé zájemce nicméně nemusí potěšit fakt, že střešní okno dostalo pouze manuálně ovládanou roletu. Je to maličkost, například Škoda Yeti ji však má posuvnou elektricky.
Není se čeho bát
Jistě nebudeme sami, na koho působí šestnáctistovka pod kapotou Superbu neadekvátně, ale to už je zkrátka trend současné doby. V aktuální generaci vozu byste nenašli motor nepodléhající emisní normě Euro 6, základní šestnáctistovka TDI a slabší dvoulitr TDI (110 kW) si však vystačí s klasickým filtrem pevných částic. Třeba ve srovnání s Peugeotem 508 je to rozdíl, protože všechny jeho vznětové motory (BlueHDi) spolupracují se vstřikováním močoviny.
Čtyřválec 1.6 TDI má výkon 88 kW v rozmezí 3500 až 4000 otáček a točivý moment 250 N.m (1500-3250 min-1), což na první pohled není moc, musí si však poradit pouze se 1465 kilogramy provozní hmotnosti. Standardem je manuální šestistupňová převodovka, která motoru neničí potenciál příliš dlouhým odstupňováním nejčastěji používaných rychlostní. Za příplatek 65.000 Kč nicméně pořídíte i sedmistupňové DSG s dvojicí suchých spojek.
Škoda Superb 1.6 TDI - srovnání s konkurencí | ||||
Model | Škoda Superb | Ford Mondeo | Opel Insignia | Volkswagen Passat |
Motor | 1.6 TDI | 1.6 TDCi | 1.6 CDTi | 1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1499 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/3500-4000 | 88/3600 | 88/4000 | 88/3600-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 250/1500-3250 | 270/1750-2000 | 320/2000 | 250/1750-3500 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Maximální rychlost [km/h] | 206 | 192 | 195 | 206 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 | 11,5 | 11,9 | 10,8 |
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 4,0 |
Základní cena [Kč] | 600.900 | 626.900 | 606.900 | 690.900 |
Motor přenáší do interiéru minimum vibrací a mezi jeho hlavní přednosti patří jemný a takřka neslyšný běh. Přestože technická data uvádějí maximum točivého momentu od 1500 otáček za minutu, nejsilnější zátah nastupuje asi o 300 min-1 později. Tah nicméně neuvadá ani za středním pásmem, auto se rozjíždí přiměřeně svižně, a na křižovatkách nepodlehne ani silnějším dvoulitrům, kterým chvíli trvá, než se pořádně nadechnou.
Superb 1.6 TDI slibuje kombinovanou spotřebu 4,1 l na 100 km, v praxi však počítejte spíše se šesti litry. Je to dáno nutností turbodiesel častěji vytáčet, ale především regenerací zádržného katalyzátoru NOx. Trvá sice pouhých sedm sekund (neplést s vypalováním, to zabere každých 800 kilometrů asi čtvrt hodiny), probíhá ale každých pár kilometrů a během své činnosti spotřebovává naftu. V praxi proto nemáte moc šancí dostat se v kombinovaném cyklu pod 6 litrů na 100 km, což je dokonce více, než u dvoulitrové verze se vstřikováním močoviny (140 kW). Dobrou zprávou ale zůstává, že výš spotřeba výrazněji neroste, a to ani ve městě.
skoda superb testy video redakcnivideo strednitrida
Co ale jízda na dálnici, kde je potřeba silný zátah od nízkých otáček? Tady už motor trochu ztrácel a při předjíždění či ve stoupáních bylo třeba mu více šlapat na krk. Což o to, velmi snadno se vytáčí a s ostatními drží krok i za hranicemi legálních rychlostních limitů, ve srovnání s dvoulitrovým TDI ale není cítit taková hutnost záběru a potenciál hnát se vpřed. A spotřeba? Při 130 km/h motor točí 2200 otáček a nárokuje si 5,2 l na 100 km, reálně jsme se však nedostali pod zakletých šest litrů.
DCC ano, nebo ne?
Superb se standardním podvozkem nám dosud unikal, jízda s ním však nebyla ničím překvapivým. Komfort je srovnatelný s adaptivními tlumiči DCC v režimu Normal, celek ale působí trochu tužším dojmem a takřka vymizelo pohupování po přejezdech větších nerovností. Jedná se o ideální kompromis vyhovující klidnějším i sportovněji založeným řidičům. Jenom o samotných tlumičích to ale není...
Hlavní předností systému DCC je totiž schopnost vyhodnocovat vzájemné pohyby kol a karoserie, což přináší cenná data pro úpravu charakteru tlumení všude, kde je to potřeba. Poznali byste to například při úhybném manévru, během kterého vůz s DCC méně zakleká na vnější přední kolo a působí stabilněji.
Dalo by se čekat, že standardní podvozek vykáže pravý opak, ale není to úplně pravda. Jistě, karoserie se více naklání a vnější přední kolo má docela dost starostí s udržením přilnavosti, avšak dříve než dojde k maléru, zakročí systém XDS+ (přibrzďování kol) a stabilizace. Ve srovnání s 2.0 TDI šestnáctistovka působí o chlup lehčím dojmem a zásahy elektroniky nejsou tak razantní, protože na výjezdech ze zatáček nemusí krotit tolik výkonu.
skoda superb testy video redakcnivideo strednitrida
Po stránce jízdního projevu je to ale Superb jako každý jiný. Až na občasné prostupování valivého hluku do kabiny (především ve vysokých rychlostech) je jízda tichá, komfortní, řekl bych až plavná. Ve srovnání s minulou generací, která byla náchylná na velikost použitých disků, se nedočkáte „zakopávání“ na nerovnostech, přejezdy hlubších děr ale pochopitelně nějaký ten ráz vytvoří. Řízení se mezigeneračně moc nezměnilo – je příjemně lehké, přesné a rozumný převod ve městě nezamotá ruce, citelnější zpětnou vazbu byste ale hledali marně.
Nejslabší neznamená nejhorší
Škoda Superb 1.6 TDI je jasným důkazem toho, že ani nejslabší motor nabídky není špatný. Čtyřválec je příjemně tichý, hezky reaguje na povely pedálu plynu, a díky spojení s rozumně zpřevodovanou manuální převodovkou nemusí být nutně utápěn v nejnižších otáčkách. Trochu ovšem zamrzí vyšší průměrná spotřeba, způsobená činností zádržného katalyzátoru NOx. Tento problém však již zanedlouho vyřeší verze Greenline, která ke stejnému motoru dostane také vstřikování močoviny. Zatím ale není jisté, zda bude pro všechny trhy.
Jde o agregát, který vyhoví spíše nenáročným řidičům, flotilám městských taxislužeb (jako náhrada za chybějící verzi na CNG) a podobně. Pokles dynamiky je totiž s každým dalším pasažérem jasně znát, stejně jako mizející výkonová rezerva. Celkem lze tento Superb zatížit až na 2010 kilogramů.
I se standardním podvozkem je Škoda Superb hodna svého zařazení na vrchol nabídky, za systém DCC bychom si ale pravděpodobně připlatili. Avšak ne z důvodu potřeby většího pohodlí. Adaptivní tlumiče totiž automobil více podpoří v zatáčkách a díky nastavitelným režimům (Normal, Comfort, Sport) vyjdou vstříc širší skupině řidičů.
skoda superb testy video redakcnivideo strednitrida
Nejlevnější verze modelu | 599.900 Kč (1.4 TSI ACT/110 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 600.900 Kč (1.6 TDI/88 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 838.600 Kč (1.6 TDI/88 kW Style) |
Plusy
- Velký vnitřní prostor
- Tichý a kultivovaný čtyřválec
- Ideální zpřevodování manuální skříně
- Komfortní nastavení podvozku, filtrování nerovností
Minusy
- Náklony karoserie v zatáčkách
- Pouze manuální roleta střešního okna
- Nutnost vytáčení motoru při potřebě lepší dynamiky
- Vyšší reálná spotřeba
Foto: Josef Dvořák