TEST Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport – Poslouží i pobaví
Sportovně zaměřená verze populárního městského prcka nabízí výrazný vzhled, bohatou výbavu i velmi příjemné úpravy podvozku. Za běžných situací tak poslouží jako ideální městské přibližovadlo, na správné silnici ale umí i pobavit.
Design, interiér
Předchozí generace modelu Toyota Yaris přinesla dvě zásadní novinky. Jednou byla limitovaná edice GRMN, na kterou v současné generaci navázal úchvatný GR Yaris. Druhou novinkou byl sportovně laděný výbavový stupeň GR Sport, který sliboval sportovnější zážitky v praktičtějším a ekonomickém balení. Shodou okolností jsem si vyzkoušel oba vozy a z verze GR Sport jsem si odnášel dost rozporuplné pocity. Doteď si pamatuji, že ze všeho nejvíc mě mrzel extrémně tvrdý podvozek, který dokázal znepříjemnit jízdu po kdejaké rozbité okresce. S novou generací ale přišla obrovská změna k lepšímu.
Začněme ale klasicky od designu, který se v případě výbavového stupně GR Sport odlišuje od běžné nabídky řadou detailů. Vezměme to od masky chladiče, která je na první pohled identická s běžnou nabídkou. Modely GR Sport ale kromě plaketky GR, odkazující na rodokmen závodní stáje Gazoo Racing, dostaly také nový rastr mřížky chladiče s motivem G.
Při pohledu z profilu zaujmou 18“ litá kola s broušeným povrchem a červenými akcenty, obutá standardně do pneumatik Bridgestone Turanza s rozměry 215/40 R18. Tato kombinace je určena speciálně pro modely GR Sport. Totéž platí pro lak testovaného vozu Šedá Dynamic s černou střechou za příplatek 17.000 Kč.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport
Vzadu pak vidíme unikátní nárazník s difuzorem ve tvaru písmene T, který umocňuje široký postoj vozu a přidává k jeho sportovnosti. Ani vzadu přitom nesmí chybět plaketka GR Sport.
Změny oproti standardní Toyotě Yaris jsou tedy spíše decentní, přesto výbava GR Sport podtrhuje sportovnější charakter vozu. Podstatnou roli hrají nízké pneumatiky na velkých kolech, navíc s červenými detaily, autu ale sluší i jeho světlešedý lak s černou střechou. Byť za příplatek. S nadupaným Yarisem GR si ale auto jistě nikdo nesplete – ostatně má jeden pár dveří navíc.
Sportovněji i v kabině
Stejně jako úpravy karoserie, i úpravy kabiny proběhly spíše v decentním duchu. Výbava je ovšem bohatá. Už po prvním otevření dveří tak řidiče přivítají sedačky s výraznějším bočním vedením, koženými bočnicemi, středem v Alcantaře a logem GR na hlavové opěrce. Stejné logo se pak objevuje i na sportovně tvarovaném volantu s perforovanou kůží a červeným prošíváním, startovacím tlačítku a v přístrojovém štítu.
Ve výplních dveří, kolem výdechů ventilace, na palubní desce a volantu jsou navíc použity dekory v modrošedém odstínu, které jsou vyhrazeny pouze pro výbavový stupeň GR Sport.
Žádnou záplavu sportovnosti tedy nečekejte, přesto je pobyt v kabině Yarisu GR Sport příjemný. Zejména mi jakožto řidiči vyhovovala pozice za volantem, ergonomie ovládacích prvků a špatný není ani výhled z vozu. Vzadu je to s prostorem pochopitelně horší, nastupování navíc komplikuje omezený maximální úhel otevření dveří, přesto jsem si dokázal se svými 183 centimetry sednout sám za sebe. Na dlouhé trasy by to ale nebylo nejpohodlnější. Kufr má objem 286 litrů, což bohatě vystačí na větší nákup i zavazadla na prodloužený víkend ve dvou.
Vepředu nicméně potěší poměrně slušná nabídka odkládacích prostor a různých přihrádek. Digitální přístrojový štít má jednoduchou (ale líbivou) grafiku s rychlými reakcemi a příjemně moderně působí i prostředí infotainmentu Toyota Smart Connect s 9“ barevnou HD obrazovkou. Nechybí podpora mobilní konektivity, dálkový přístup k vozu přes aplikaci MyT či zobrazení informací o spotřebě či pohybu energií v hybridním systému. Dobrý dojem z příjemné grafiky nicméně místy kazí lehce vlažnější reakce na dotyk.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport
Testovaný vůz dostal i dva zajímavé příplatky. Prvním byl paket Skyview (+10.000 Kč), který přináší panoramatickou střechu s možností manuálního zastínění roletkou, ovšem pouze v přední nebo zadní části. Součástí paketu je i sada na opravu pneumatik, osobně bych ale uvítal raději rezervu, která se jinak pod podlahu zavazadelníku pohodlně vejde.
Druhý příplatkový paket nese označení VIP a přišel na 45.000 Kč. Tento paket ale vyházel z loňského ceníku, v tom letošním najdete na jeho místě paket Smart za příplatek 30.000 Kč. Jeho obsah by ale měl být pro výbavu GR Sport téměř totožný. Testovanému vozu přinesl slušně hrající audio JBL s 8 reproduktory, vyhřívaný volant, sledování slepého úhlu, inteligentní přední i zadní parkovací senzory se systémem zabránění srážky a v neposlední řadě 10“ barevný head-up displej, promítající informace přímo na čelní sklo. Za mě tedy rozhodně smysluplný paket, který rozšiřuje bohatou technologickou výbavu vozu.
Motor, jízdní vlastnosti
Omezený výběr
Toyota Yaris ve výbavě GR Sport je dostupná pouze s dvojicí pohonných jednotek: čistě spalovacím, atmosféricky plněným 1,5litrovým benzínovým tříválcem o výkonu 125 koní v kombinaci s 6stupňovou manuální převodovkou iMT, nebo 1,5litrovým hybridním benzínovým tříválcem se systémovým výkonem 116 koní v kombinaci se známou převodovkou e-CVT. V našem případě padla volba na slabší elektrifikovanou motorizaci.
Základem je 1,5litrový atmosférický zážehový tříválec o výkonu 68 kW při 5500 min-1 s nejvyšším točivým momentem 120 Nm při 3600 min-1, který doplňuje elektromotor o výkonu 59 kW s nejvyšším točivým momentem 141 Nm. Výsledkem je systémový výkon 85 kW (116 k), jehož přenos na kola zajišťuje e-CVT převodovka.
Dodejme, že elektromotor čerpá energii z lithium-iontové baterie, která u nové generace yarisu hybrid pracuje s 48 články (namísto 120 u starší generace), má efektivnější tok energie a napětí 177,6 V (dříve 144 V). Baterie oproti minulé generaci zhubla o 12 kilogramů a celá se vešla pod zadní sedadla. K jejímu dobíjení dochází pouze za jízdy, tedy především při brzdění. Voličem převodovky lze navíc aktivovat i silnější režim rekuperace, který dobíjení baterie urychlí. Sportovní režim ovšem převodovka postrádá, což trochu zamrzí.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport
Čipera, ale hlučný
Pohonné ústrojí přitom i díky pomoci elektromotoru svižně reaguje a překvapivě rychle nabírá rychlost. Především ve městě je hybridní yaris jako doma, neztratí se ale ani na okreskách. I s velmi lehkou nohou ovšem elektromotor vydrží pohánět vůz jen v nižších rychlostech, připojení motoru spalovacího ale probíhá naprosto plynule. Spolupráce obou jednotek je pak v tradičním duchu hybridních toyot téměř bezchybná.
Slovo téměř se přitom vztahuje především ke zvukovému projevu. V nižších otáčkách pracuje pohonné ústrojí s celkem rozumnou zvukovou kulisou, jakmile ale motor pošlete ke čtyřem tisícům otáček, začne do kabiny pronikat monotónní hluk, což pocítíte například při snaze napojit se na dálniční provoz. Ve vyšších rychlostech se k hluku motoru navíc přidává i lehké pronikání aerodynamického hluku. Jakmile však na dálnici nasadíte tempomat na nejvyšší povolenou rychlost a pojedete s davem, nebude vás jízda ničím příliš obtěžovat.
Navíc musím upřímně přiznat, že mě dynamika hybridního yarise mile překvapila. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy není s ohledem na výkon vůbec špatné. V nabídce jde navíc o druhý nejlepší výsledek za čistě spalovací patnáctistovkou s manuálem a časem rovných devět sekund. Maximální rychlost 175 km/h pak za spalovacím motorem s manuálem zaostává o 5 km/h. S pohotovostní hmotností v rozmezí 1090 až 1180 přitom hybridní yaris patří k nejtěžším motorizacím.
Vcelku příjemným překvapením byla i spotřeba, která by se podle automobilky měla pohybovat v rozmezí 3,8 až 4,3 l/100 km. V jízdě na spotřebu celkem pravidelně selhávám, s hybridním yarisem ale není velký problém jezdit okolo 4 až 4,5 l/100 km. Pokud se však rozhodnete vyzkoušet sportovní nadání modelu GR Sort, není problém dostat se klidně k šesti litrům.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport
Překvapivě nadaný
Jízda s Toyotou Yaris GR Sport přitom skutečně může být i překvapivě zábavná, zejména na zapadlejších a zakroucenějších silnicích, kde vám nebude scházet výkon, a pocítíte upravený podvozek.
GR Sport totiž není výbava, která by si na sportovnost hrála pouze pomocí barviček, velkých kol a upravených nárazníků. Konstruktéři totiž upravili zavěšení předních kol, aby vůz lépe reagoval na povely řízení, a optimalizovali nastavení tlumičů, které by měly za pomalejší jízdy reagovat rychleji a nabízet vyšší komfort.
Kromě toho automobilka upravila pružiny na zadní nápravě, čímž mělo dojít k potlačení náklonů karoserie i zvedání kol při brzdění. Upravený elektronický posilovač řízení pak zrychluje reakce na povely od volantu a slibuje vyšší citlivost, větší zpětnou vazbu a lepší sledování stopy.
Dodatečné výztuhy po obou stranách podlahy vozidla přispěly k vyšší tuhosti karoserie a zlepšení stability i ovladatelnosti. Aerodynamiku pak zlepšují dodatečné vložky uvnitř podběhů předních i zadních kol, které mají přispívat k potlačení odporu vzduchu.
Na sportovní výbavu to jsou poměrně rozsáhlé úpravy, co je ale hlavní – na jízdě jsou opravdu znát. Yaris GR Sport působí pří jízdě stabilně a koncentrovaně, není ale prkenně tuhý, jako byla minulá generace. I na velkých kolech s nízkými pneumatikami zvládá slušně tlumit nerovnosti, na těch opravdu velkých se ale občasnému bouchnutí neubrání. S ohledem na úpravy je ovšem jízda stále poměrně komfortní. A to platí i pro jízdu na městských kostkách.
Na změny směru reaguje vůz agilně a problém mu nedělají ani svižnější průjezdy zatáček, ve kterých se nijak výrazně nenaklání. Z mého pohledu tedy opravdu funkční úprava, díky které je nový Yaris GR Sport nejen praktický, ale umí být i zábavný. Jen je lepší si k tomu pustit rádio trochu víc nahlas, abyste alespoň trochu překryli zvukový projev motoru.
Závěr
Závěr
Oproti Toyotě GR Yaris je výbava GR Sport samozřejmě jen slabým odvarem, který skutečné milovníky sportovní jízdy nepřinutí hnout brvou. Pokud ale hledáte praktický automobil do města a blízkého okolí, který by vás vedle spotřeby dokázal potěšit i designem a radostí z jízdy, Toyota Yaris Hybrid GR Sport může být celkem zajímavou volbou.
Osobně bych se ale zamyslel, zda místo hybridu nevzít klasickou patnáctistovku s manuální převodovkou. Nabídne totiž nepatrně vyšší výkon, lepší parametry, pravděpodobně lepší zážitek z jízdy (bez monotónního zvuku způsobeného e-CVT převodovkou) a mimo jiné i cenu nižší o 90.000 Kč. Papírová spotřeba by přitom měla být vyšší jen o cca litr až dva na sto kilometrů.
A když už jsme u cen – na kolik vlastně Toyota Yaris GR Sport vyjde? Zatímco se základním zážehovým tříválcem bez elektrické asistence (zato s manuální převodovkou) cena startuje od 495.000 Kč, testovaný hybrid začíná ve výbavě GR Sport od cenovky 585.000 Kč. Společně s lakem a dvojicí paketů se pak cena vyšplhala na 657.000 Kč, což už mi na vůz téhle velikosti přijde poměrně dost. Zvlášť, když naprostý základ s litrovým tříválcem startuje od 360.000 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 360.000 Kč (1.0 VVT-i 72 k, Active) |
Základ s testovaným motorem | 470.000 Kč (1.5 Hybrid 116 k, Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 585.000 Kč (1.5 Hybrid 116 k, GR Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 657.000 Kč (1.5 Hybrid 116 k, GR Sport) |
Plusy
- Design
- Naladění podvozku
- Agilita
- Koncepce kabiny
- Spotřeba
Minusy
- Zvukový projev motoru
- Průměrný výkon
- Vysoká cena