Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Cross Caddy 4Motion – Po práci legraci

Diskuze (72)
Dodávka jako stylový automobil, za kterým se každý otočí? Proč ne, když má i pohon 4x4, dáváme ji zelenou!

Hledáte dodávku, která by ladila k vašemu Passatu Alltrack? Volkswagen má řešení nazvané Cross Caddy. Kompaktní dodávka dostala v desáté sezóně sadu slušivých ochranných plastů, aby doplnila řadu „terénních“ Volkswagenů: Cross up!, CrossPolo, CrossGolfCrossTouran. Od nich se ale drsný Caddy odlišuje jednou podstatnou vlastností – může mít pohon všech kol, konkrétně s turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 81 kW (manuální převodovka) nebo 103 kW (dvouspojkové DSG).

Ve srovnání s běžným Caddy vyniknou černé ochranné plasty okolo celé karoserie, stříbrné nástavce nárazníků a lesklé lišty na prazích. Na přání se může Cross Caddy odlišit ještě více, zelená metalíza Vipern pochází ze sportovního modelu Scirocco, sedmnáctipalcová litá kola mají buď design Canyon (testovaný vůz) známý z Passatu Alltrack, nebo Budapest, který se dává i na CrossPolo. Komu nechybí odvaha, ten k zelenému laku zvolí i čalounění interiéru stejné barvy (druhou možností je tmavý antracit), další specialitou jsou chromované ozdobné prvky v interiéru, které žádný jiný Caddy nemá.

vw testy mpv vw testy mpv  

Výbava Cross je o 15 tisíc korun dražší než odpovídající Comfortline, za tento příplatek má navíc vyhřívání předních sedadel, světelný a dešťový senzor, samostmívací zrcátko a zmíněná 17” kola, naopak chybí výškově stavitelné sedadlo řidiče a lepší autorádio RCD310.

Motor

K pohonu verze Caddy 4Motion slouží turbodiesel 2.0 TDI/81 kW, který od roku 2010 nahradil oblíbený 1.9 TDI PD/77 kW. Ve vozech skupiny Volkswagen se nejslabší naftový dvoulitr objevuje jenom výjimečně (např. ve Škodě Yeti nebo VW Tiguan). Bohužel, protože díky snížení výkonu má příjemnější charakteristiku než jeho silnější varianty. To platí i při srovnání s turbodieselem 1.6 TDI/77 kW (respektive v Caddy s pohonem předních kol 75 kW), dvoulitr se může spolehnout na svých 30 Newtonmetrů navíc a výhody spojené s větším zdvihovým objemem.

vw testy mpv vw testy mpv  

Právě díky větší mechanické dimenzaci působí 81kilowattový turbodiesel v reálných podmínkách přesvědčivě. Přímo na volnoběhu je slabý jako všechny 2.0 TDI, turbodmychadlo ale nemusí dávat takový plnící tlak, a proto se motor v nízkých otáčkách rozeběhne zlehka a plynule – velké karoserii a pohonu všech kol navzdory. Běžnou jízdu obslouží pásmo s nejvyšším točivým momentem (280 N.m), dostupným od 1750 do 2750 min-1, poté může TDI okamžitě nasadit k plnému výkonu. Pružnosti napomáhá také přítomnost šestistupňové manuální převodovky.

Elektronické snížení výkonu, respektive maximální dávky paliva, má pozitivní dopad i na spotřebu. Caddy nemá problém vejít se do udávaných hodnot, průměr 6,5 l na 100 km je běžnou praxí, ani spotřeba ve městě není ve skutečnosti o mnoho vyšší. Na dálnici si Cross Caddy 4Motion řekne o 6,8 l na 100 km, při 130 km/h točí na šestku 2600 min-1. Navzdory relativně nízkému výkonu a vyšší hmotnosti udrží do kopce tempo až 160 km/h.

vw testy mpv vw testy mpv  

Jízda

Jinde nevídaným unikátem je spojení mezinápravové spojky Haldex se zadní tuhou nápravou. Tím se zvyšují neodpružené hmoty, což mírně zhoršuje komfort pérování. Caddy je ale i v běžném provedení tvrdší a Cross navíc přidává o palec větší kola, takže výsledek je souhrou hned několika faktorů. Tuhá náprava osazená diferenciálem se ale umí nehezky připomenout v zatáčce, pokud přejedete příčnou spáru. Pak následuje uskočení kol do strany, které nekopíruje pohyb karoserie – tuhá náprava postrádá boční ustavení kol.

Nespornou výhodou Haldexu je okamžitá trakce, dostupná díky propojení 4x4 se stabilizačním systémem. K tomu Caddy 4Motion přidává o 40 milimetrů zvýšenou karoserii. Světlá výška je ve skutečnosti ale větší o 35 mm, zbývajících 5 milimetrů ukousne právě systém 4x4, respektive s ním související úpravy zadního zavěšení. Průchodnost terénem to povyšuje na úroveň SUV, což zlepšuje možnosti využití Cross Caddy.

vw testy mpv vw testy mpv  

Pro pracovní nasazení je vhodnější standardní Caddy 4Motion bez crossových příkras (stojí od 475.666 Kč bez DPH). Volkswagen ale konečně sebral svým kritikům argument – slovo Cross už není jenom označení pro off-roadový design. Jedinou opravdovou alternativou je Peugeot Partner Outdoor, který v úpravě 4x4 Dangel vyjde na podobné peníze jako Volkswagen. Cross Caddy díky pohonu všech kol získal výhodu, kterou nenabízí ani žádné srovnatelné MPV.

Závěr

Cross Caddy představuje unikátní kombinaci vlastností, které v sobě spojují to nejdůležitější ze světa dodávek, MPV a SUV. Zkrátka je to automobil na práci, pro rodinu, na výlety do přírody. A má styl jako žádná jiná dodávka, ani Caddy Edition 30 se nechytá.

vw testy mpv vw testy mpv  

Video se připravuje ...

První cena vozu400.064 Kč (1.2 TSI/63 kW Caddy skříň, s DPH)
První cena vozu s testovanou motorizací575.556 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Caddy skříň, s DPH)
Základní cena testovaného vozu684.648 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Cross Caddy, s DPH)
Akční cena testovaného vozu612.648 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Cross Caddy, s DPH)
Cena testovaného vozu vč. příplatků698.387 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Cross Caddy, s DPH)

Plusy

  • Atraktivní vzhled, zelený lak, ozvláštněný interiér
  • Praktické chování 2.0 TDI/81 kW, nízká spotřeba
  • Prostor a variabilita, množství přihrádek
  • Šestistupňová manuální převodovka
  • Pohodlné sezení na všech místech

Minusy

  • Horší stabilita zadní nápravy u verze 4x4
  • Obecně vyšší pořizovací ceny celé modelové řady
  • Motor 2.0 TDI/81 kW dostupný jen jako 4Motion
  • Hluk hnacího řetězce 4x4 při brzdění motorem ve vyšších rychlostech
  • Kvůli 4x4 snížená nosnost

Foto: Petr Homolka

Diskuze (72)
Volkswagen Cross Caddy 4Motion
Cena základní sestavy 684 648 Kč
Výbava základní sestavy ESP, boční a hlavové airbagy, mlhovky integrované v nárazníku, denní svícení, tempomat, autorádio RCD 310 s šesti reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, elektrické stahování oken, palubní počítač, klimatizace Climatic, kožený volant a madlo řadicí páky, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, litá 17” kola, chromovaná maska chladiče, dešťové čidlo, střešní ližiny stříbrně eloxované, vyhřívání předních sedadel. Kč
Cena testované sestavy 698 387 Kč
Výbava testované sestavy Speciální zelený lak Vipern (+16.371,-), příprava pro zabudování mobilního telefonu Plus s bluetooth včetně hlasového ovládání, multifunkční ukazatel Plus a základ pro držák telefonu na přístrojové desce (+10.250,-), multifunkční kožený volant (+7.074,-), autorádio RCD 310 s přehrávačem MP3, šest reproduktorů, přípojka AUX (+4.160,-) v přihrádce spolujezdce (+830,-), parkovací čidla vzadu (+9.485,-), dvouzónová klimatizace Climatronic (+3.187,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením + ostřikovače (+34.982,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.7 / 6.5
Emise CO2: 171
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 918 / 3200
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1640 / 640
Rozměr pneu: 205/55 R16
Volkswagen Cross Caddy 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4406
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1822
d) rozvor (mm): 2681
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
8. 7. 2013 20:30
Re: Paráda!
Kdepak. V závěru výroby Outlanderu předchozí generace, kterého mám, byl už k dispozici diesel od Mitsu (Miwec) s variabilním časováním ventilů. 2,2 HDI tam dávali předtím a byl to docela průser, jak už to u francouzských motorů známe (lámají se vačky, příliš velká spotřeba, atd). 2.0 TDI PD se dávalo do toho vozu v r. 2008 a bohužel v tom Mitsubishi nepokračoval. Důvodem bylo to, že VW už nebyl schopen ty motory kvůli přechodu na Euro5 nadále dodávat. Jinak je vidět, že s Outlanderem jsi nikdy nejezdil, protože bys věděl, že vestavba toho motoru je tak povedená, že nejvíce kritizovaný hluk a vibrace dieselu nejsou v tom voze prakticky cítit (ve srovnání třeba 1,9 TDI PD ve Fabii a 2.0 TDI PD v Octavii). Problémem bylo nepříliš povedené naladění motoru, který (m.j. aby se nemusela přidávat pro splnění Euro4 močovina) byl naladěn tak, že začínal zatahovat až od 2200RPM, což bylo pro ctitele dieselu dost nepříjemné. Stejně se choval koprocesor od Raliartu, který sice zvednul výkon a krouťák, ale zachoval původní nepříjemnýprůběh, kdy motor byl pod 2000RPM subjektivně tupý. Naštěstí se to podařilo vyřešit instalací SW od VW, potom ten motor má (stejně jako v Passatu) 125 kW a 385Nm už od 1750 RPM (měřeno). Chybou nového dieselu od Mitsu je tragicky nízká komprese kvůli Euro5 (a potencielně Euro6), která vede ke zvýšení měrné spotřeby (ztráta energetické účinnosti). Motor se potom pochopitelně trochu ztiší, ale platí se za to vyšší měrnou spotřebou a do vozu se musí použít motor o vyšším objemu, než dříve.

Samozřejmě k japonským vozům mám nadále spoustu výhrad a za vším, co jsem v recenzi svého vozu napsal, si stoprocentně stojím! Ale také jsem tam, viz [odkaz] napsal, že hodnotím ten vůz (v roce 2008) jako "...nejlepsi vyber z vozu SUV na trhu. Myslim tim pro nas optimalni kompromis mezi cenou, kvalitou, vybavenim, velikosti, chovanim na silnici, spotrebou atd." A za tím si stojím i dnes, o 5 let později.

Upřednostňuji dále vozy koncernu VW pro jejich design, "vychytanost", spolehlivost, variabilitu a zejména možnost individualizace. Bohužel třeba nové výrobky VW nemají některé výhody dřívějších typů, výrobce snížil u motorů kompresní poměr, pod tlakem ekonomů poněkud poklesla kvalita, není k dispozici ruční brzda a dokonce se u některých vozů objevila ta zrůdnost, že po složení zadních sedadel nevznikne rovná ložná plocha, což je pro uživatele, jako jsem já, zcela nepřijatelné. Naproti tomu to (narozdíl od předchozího modelu) nabídnul nový Outlander a proto se v mém žebříčku možných variant pro koupi nového vozu posunul hodně vpřed. Ale jak už jsem napsal, počkám na nový model většího SUV od koncernu VW (většího než Tiguan a menšího než Touareg) a uvidíme.

Takže pokud je někdo pokrytec, já to tedy nejsem!
6. 7. 2013 13:37
Osobně
Jsem tuhle verzi Caddyho očekával dřív. Praktické auto s praktickým podvozkem a navíc to podle mně vypadá velmi dobře. Pro jedince kteří žijí aktivním životem je to ideální společník.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 7. 2013 21:28
po práci legraci? V pohřebáku?! Není to morbidní...?
ještěže to má hezkou barvu...
:-!
5. 7. 2013 09:54
Re: Ono teoreticky jako fajn...
Ale to co popisuješ je přeci jiný příklad než jsem popisoval já. Takže to napíši ještě jednou - popisoval jsem velmi specifický, až extrémní, příklad. Domníval jsem se, že na jeho základě bude pochopeno co všechno si může zákazník za sedmset pořídit. Zjevně jsem se spletl.

Za ceníkových sedmset můžeš mít (pozor, nadsázka) téměř vše. Vybírat v situaci jakou popisuješ mezi (pozor, pouze příklad) OIII a Caddym je, mírně řečeno (pozor, humor, nebrat vážně) pitomé. ;-)
4. 7. 2013 23:55
Re: ...
tohle auto je ale mnohem vetsi nez kompaktni MPV rady touran a tez do nej nalozis mnohem vice nez do S maxu, Sharanu apod. Pri baleni zavazadel nejde jen o kufry a tasky, aktivni lide/rodiny vozi kola, sekacky, jebacky, kocarky a v tomto pripade jsou tato auta bezkonkurencni- caddy se svoji moznosti indivdidualizace nema primeho konkurenta a bohuzel si to nechaji zaplatit.....