TEST Volkswagen Cross Caddy 4Motion – Po práci legraci
Hledáte dodávku, která by ladila k vašemu Passatu Alltrack? Volkswagen má řešení nazvané Cross Caddy. Kompaktní dodávka dostala v desáté sezóně sadu slušivých ochranných plastů, aby doplnila řadu „terénních“ Volkswagenů: Cross up!, CrossPolo, CrossGolf a CrossTouran. Od nich se ale drsný Caddy odlišuje jednou podstatnou vlastností – může mít pohon všech kol, konkrétně s turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 81 kW (manuální převodovka) nebo 103 kW (dvouspojkové DSG).
Ve srovnání s běžným Caddy vyniknou černé ochranné plasty okolo celé karoserie, stříbrné nástavce nárazníků a lesklé lišty na prazích. Na přání se může Cross Caddy odlišit ještě více, zelená metalíza Vipern pochází ze sportovního modelu Scirocco, sedmnáctipalcová litá kola mají buď design Canyon (testovaný vůz) známý z Passatu Alltrack, nebo Budapest, který se dává i na CrossPolo. Komu nechybí odvaha, ten k zelenému laku zvolí i čalounění interiéru stejné barvy (druhou možností je tmavý antracit), další specialitou jsou chromované ozdobné prvky v interiéru, které žádný jiný Caddy nemá.
vw testy mpv |
Výbava Cross je o 15 tisíc korun dražší než odpovídající Comfortline, za tento příplatek má navíc vyhřívání předních sedadel, světelný a dešťový senzor, samostmívací zrcátko a zmíněná 17” kola, naopak chybí výškově stavitelné sedadlo řidiče a lepší autorádio RCD310.
Motor
K pohonu verze Caddy 4Motion slouží turbodiesel 2.0 TDI/81 kW, který od roku 2010 nahradil oblíbený 1.9 TDI PD/77 kW. Ve vozech skupiny Volkswagen se nejslabší naftový dvoulitr objevuje jenom výjimečně (např. ve Škodě Yeti nebo VW Tiguan). Bohužel, protože díky snížení výkonu má příjemnější charakteristiku než jeho silnější varianty. To platí i při srovnání s turbodieselem 1.6 TDI/77 kW (respektive v Caddy s pohonem předních kol 75 kW), dvoulitr se může spolehnout na svých 30 Newtonmetrů navíc a výhody spojené s větším zdvihovým objemem.
vw testy mpv |
Právě díky větší mechanické dimenzaci působí 81kilowattový turbodiesel v reálných podmínkách přesvědčivě. Přímo na volnoběhu je slabý jako všechny 2.0 TDI, turbodmychadlo ale nemusí dávat takový plnící tlak, a proto se motor v nízkých otáčkách rozeběhne zlehka a plynule – velké karoserii a pohonu všech kol navzdory. Běžnou jízdu obslouží pásmo s nejvyšším točivým momentem (280 N.m), dostupným od 1750 do 2750 min-1, poté může TDI okamžitě nasadit k plnému výkonu. Pružnosti napomáhá také přítomnost šestistupňové manuální převodovky.
Elektronické snížení výkonu, respektive maximální dávky paliva, má pozitivní dopad i na spotřebu. Caddy nemá problém vejít se do udávaných hodnot, průměr 6,5 l na 100 km je běžnou praxí, ani spotřeba ve městě není ve skutečnosti o mnoho vyšší. Na dálnici si Cross Caddy 4Motion řekne o 6,8 l na 100 km, při 130 km/h točí na šestku 2600 min-1. Navzdory relativně nízkému výkonu a vyšší hmotnosti udrží do kopce tempo až 160 km/h.
vw testy mpv |
Jízda
Jinde nevídaným unikátem je spojení mezinápravové spojky Haldex se zadní tuhou nápravou. Tím se zvyšují neodpružené hmoty, což mírně zhoršuje komfort pérování. Caddy je ale i v běžném provedení tvrdší a Cross navíc přidává o palec větší kola, takže výsledek je souhrou hned několika faktorů. Tuhá náprava osazená diferenciálem se ale umí nehezky připomenout v zatáčce, pokud přejedete příčnou spáru. Pak následuje uskočení kol do strany, které nekopíruje pohyb karoserie – tuhá náprava postrádá boční ustavení kol.
Nespornou výhodou Haldexu je okamžitá trakce, dostupná díky propojení 4x4 se stabilizačním systémem. K tomu Caddy 4Motion přidává o 40 milimetrů zvýšenou karoserii. Světlá výška je ve skutečnosti ale větší o 35 mm, zbývajících 5 milimetrů ukousne právě systém 4x4, respektive s ním související úpravy zadního zavěšení. Průchodnost terénem to povyšuje na úroveň SUV, což zlepšuje možnosti využití Cross Caddy.
vw testy mpv |
Pro pracovní nasazení je vhodnější standardní Caddy 4Motion bez crossových příkras (stojí od 475.666 Kč bez DPH). Volkswagen ale konečně sebral svým kritikům argument – slovo Cross už není jenom označení pro off-roadový design. Jedinou opravdovou alternativou je Peugeot Partner Outdoor, který v úpravě 4x4 Dangel vyjde na podobné peníze jako Volkswagen. Cross Caddy díky pohonu všech kol získal výhodu, kterou nenabízí ani žádné srovnatelné MPV.
Závěr
Cross Caddy představuje unikátní kombinaci vlastností, které v sobě spojují to nejdůležitější ze světa dodávek, MPV a SUV. Zkrátka je to automobil na práci, pro rodinu, na výlety do přírody. A má styl jako žádná jiná dodávka, ani Caddy Edition 30 se nechytá.
vw testy mpv |
První cena vozu | 400.064 Kč (1.2 TSI/63 kW Caddy skříň, s DPH) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 575.556 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Caddy skříň, s DPH) |
Základní cena testovaného vozu | 684.648 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Cross Caddy, s DPH) |
Akční cena testovaného vozu | 612.648 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Cross Caddy, s DPH) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 698.387 Kč (2.0 TDI/81 kW 4Motion Cross Caddy, s DPH) |
Plusy
- Atraktivní vzhled, zelený lak, ozvláštněný interiér
- Praktické chování 2.0 TDI/81 kW, nízká spotřeba
- Prostor a variabilita, množství přihrádek
- Šestistupňová manuální převodovka
- Pohodlné sezení na všech místech
Minusy
- Horší stabilita zadní nápravy u verze 4x4
- Obecně vyšší pořizovací ceny celé modelové řady
- Motor 2.0 TDI/81 kW dostupný jen jako 4Motion
- Hluk hnacího řetězce 4x4 při brzdění motorem ve vyšších rychlostech
- Kvůli 4x4 snížená nosnost
Foto: Petr Homolka