Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Elegance – Veterán, který stále umí

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 23. 1. 2023 • 18:59
40
76
Zobrazit náhledy (40)
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW

Životní cyklus druhé generace Volkswagenu Tiguan se pomalu uzavírá a ještě letos by nám německá automobilka měla představit nástupce. Měli bychom kvůli tomu současné provedení snad už přehlížet?

Design, interiér


Připomeňme si, že druhou generaci modelu Tiguan odhalil Volkswagen v září roku 2015, že na začátku července prezentoval jeho modernizovanou podobu a že kompaktní SUV patří mezi nejoblíbenější vozy značky. A to i v Česku, loni tu byl Tiguan podle statistik Svazu dovozců automobilů po Golfu druhým nejúspěšnějším Volkswagenem. Předloni také, v roce 2020 rovněž, v roce 2019 dokonce Golf překonal, za rok 2018 byl druhý… Snad stačí, jistě už chápete. Výborně se však tohle „es-ú-vé“ prodává v řadě dalších zemí.

Omlazený Tiguan už jsme v testu několikrát měli, a to včetně jeho většího sourozence s přídomkem Allspace. Tentokrát k nám zamířil exemplář v prostřední výbavě Elegance s prostřední zážehovou motorizací, kterou představuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 140 kW.

Krok kupředu, nebo zpět?

Ještě než se na pohonné ústrojí podíváme detailněji, pojďme si udělat tradiční obhlídku interiéru. Ten potěší nejen sympatickou prostorností, ale i praktičností, kterou mají na svědomí v rozsahu 18 centimetrů posuvná zadní sedadla. V Tiguanu je jednoduše dostatek místa ve všech směrech.

Poloha asymetricky dělené zadní lavice s průvlakem pro přepravu dlouhých předmětů samozřejmě ovlivňuje velikost zavazadelníku. Když jsou sedadla posunuta maximálně vpřed, nabízí kufr objem 615 litrů, po sklopení zadních opěradel - vznikne téměř rovina - se dovnitř vejde až 1655 litrů. Zavazadlový prostor je prakticky „postavený“, nabízí úložné prostory po stranách nebo háčky na tašky.

Video se připravuje ...

Pochvalu si německé SUV zaslouží za spoustu odkládacích prostor, velké kapsy ve dveřích navíc dostaly vnitřní čalounění, což je fajn. Líbí se mi také rozměrné schránky na stropu.

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW

Tiguan si sice po modernizaci uchoval přehledné rozložení ovládacích prvků, bohužel se však nevyhnul „dotykové“ evoluci. V interiéru tak zůstal samostatný panel pro ovládání teplotního komfortu, místo fyzických tlačítek a ovladačů však nabízí výhradně dotykové plochy. Tohle řešení je jednoznačně horší, vyžaduje totiž podstatně více pozornosti. Pořád je ale lepší než integrace do infotainmentu.

Oceňuji, že v autě zůstala tlačítka okolo voliče převodovky (například pro vypnutí systému stop-start nebo rychlou aktivaci samočinného parkovacího asistenta), fyzický ovladač pro snadné přepínání jízdních režimů a v testovaném exempláři měl standardní tlačítka také volant.

S infotainmentem generace MIB 3, doplněným o 8palcový displej, se pracuje docela hezky, hlavně díky tomu, že je přehledný a má logicky uspořádané prostředí. Občas by ale mohl šlapat a reagovat rychleji. Líbí se mi však, že jde o systém, který vlastně za jízdy skoro nepotřebujete. Mně stačilo nastavit rádio a některé další funkce (třeba ambientní osvětlení nebo rozvržení na digitální přístrojovce) a najít „obrazovku“ s daty o spotřebě, kterou jsem si pak na displeji nechal, občas jsem ji vyměnil za navigaci. Vše ostatní vyřešily další ovladače, včetně těch na volantu.

Dokladem stáří modelu je provedení head-up displeje s promítáním na výsuvné sklíčko, nikoli přímo na čelní sklo. Takové řešení samozřejmě poskytuje jen základní informace, ale nijak mě neuráželo.

Interiéru tak kromě dotykového ovládání ventilace vlastně není moc co vytknout, je to takové normální příjemné auto. Povedený je digitální přístrojový panel, volant hezky padne do rukou, skvělá jsou sedadla a z vozu je dobrý výhled.

Výbavový stupeň Elegance zahrnuje řadu užitečných prvků, například bezdotykové elektrické ovládání pátých dveří, parádně svítící LED Matrix světlomety, zpětnou kameru, 3zónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla nebo 230V zásuvku v zavazadlovém prostoru.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor povedený...

Volkswagen aktuálně Tiguan prodává se dvěma výkonovými verzemi vznětového motoru 2.0 TDI (110 a 147 kW), zážehovou jednotkou 1.5 TSI (110 kW), dvěma variantami 2.0 TSI (140 a 180 kW), jako plug-in hybrid eHybrid a v ostrém provedení R (235 kW). Testované auto se 140 kW dvoulitrovým „té-es-íčkem“ tedy představuje prostředek standardní benzinové palety.

Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec poskytuje maximální výkon mezi 4200 až 6000 otáčkami za minutu a nejvyšší točivý moment 320 Nm poskytuje dokonce už od 1500 min-1, k dispozici je až do 4100 min-1. Už tyto údaje naznačují, že motor dokáže efektivně využít prakticky celé spektrum dostupných otáček. I v praxi funguje velice sympaticky.

Dvoulitr skutečně hezky zabírá už lehce nad 1500 otáčkami, okolo dvou tisíc ještě ožije a přes silný střed pak poctivě táhne skoro až k omezovači. Díky tomu motor působí pružně a živě. Také dynamika je velice dobrá, 2.0 TSI má dost síly na bezpečná a svižná předjíždění, na rychlé přesuny po dálnicích nebo táhlá stoupání. Nedovolil bych si tvrdit, že je s ním Tiguan vyloženě rychlým vozem, ale příjemně svižným rozhodně a jede vážně moc moc hezky. Motor je také chvályhodně kultivovaný.

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW

Obě varianty 2.0 TSI v Tiguanu můžete mít výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol s vícelamelovou mezinápravovou spojkou.

Převodovka řadí většinou hladce a rychle, jen při popojíždění v nižších rychlostech občas cukne, ale to je vlastnost typická snad pro všechny dvouspojky. V nesportovním nastavení se také snaží motor udržovat v co nejnižších otáčkách. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby v takových chvílích převodovka po přidání plynu zareagovala rychlým podřazením a „probudila“ jím motor, jenže někdy se tak neděje. Neděje se totiž prakticky nic - přidáváte plyn, ale auto nechce zrychlovat. Teprve po razantnějším prošlápnutí dvouspojka podřadí a motor pošle do vhodnějších otáček. Tiguan pak s nepříjemným cuknutím konečně zrychlí, bohužel ale až moc divoce. Je to škoda, plynulejší chování pohonného ústrojí by autu slušelo. Trochu letargicky vůz působí nejen v úsporném, ale i v normálním a komfortním režimu. Ve sportovním módu je odezva celého pohonu na plyn lepší. Ale převodovka v něm zase nechává déle zařazené kvalty…

Příjemnou schopností pohonné soustavy je umění plachtit, když nedržíte nohu na plynu. Díky tomu dovede být dvoulitr poměrně úsporným motorem, samozřejmě k tomu ale potřebuje vhodné podmínky. Vyhovuje mu například plynulá jízda po silnicích I. třídy, po jedné cestě v tomto stylu mi palubní počítač v cíli ukazoval průměr 6,3 l/100 km. Na dálnici Tiguan jezdil za 8,6 l/100 km a v Praze za 11,2 l/100 km, to už tak parádní hodnoty nejsou. Dlouhodobá spotřeba tak pochopitelně bude velice záviset na způsobu používání, řekl bych od 7,5 do 10 l/100 km.

... podvozek rovněž

Silnou stránkou současného Tiguanu jsou jízdní vlastnosti. Kompaktní SUV od Volkswagenu sice vyloženě nevyniká v nějaké konkrétní oblasti, celkově ale nabízí vysoce nadprůměrný balanc mezi stabilitou, ovladatelností a komfortem. V testovaném autě dojem zlepšoval příplatkový adaptivní podvozek (za 27.600 Kč), který ovšem musel krotit 20palcová kola obutá do pneumatik o rozměru 235/45.

Rozdíl mezi jednotlivými nastaveními je patrný, v komfortním režimu se auto ladně pohupuje, ve sportovním působí znatelně utaženěji. V obou případech je naladění „tak akorát“.

V normálním a komfortním módu podvozek hezky tlumí nerovnosti, nejen jednotlivé, ale i „v sériích“. Vědět o nich většinou budete, ale ani na rozbité vozovce Tiguan nedrncá a neposkakuje, „nekvalitu“ povrchu prozrazuje jen decentní dusot. A s pohupováním to také nepřehání, karoserii drží podvozek hezky na uzdě. Vymetení hlubší díry pak přece jen může doprovodit nepříjemně patrná rána, ale nejde o nic hrozného – za týden se mi nestalo, že bych si řekl, že Tiguan „bouchá“. A to jsem jezdil i na hodně špatných cestách.

Ve sportovním režimu vůz více kopíruje povrch a tlumící účinek podvozku je o něco nižší, takže nerovnosti v kabině pocítíte o něco výrazněji, stále však s velkou rezervou pod hranicí snesitelnosti. Důležité ale je, že Volkswagen ve sportovním nastavení krásně omezuje pohyby karoserie. Na zvlněné silnici působí sympaticky „přišpendleně“ k zemi a při rychlých změnách směru nebo v rychlých obloucích se nenaklání a projevuje se velice stabilně. Na poměry kompaktních SUV se vůz také ochotně stáčí, sympatickým způsobem následuje pohyby volantu a přesvědčivě odolává nedotáčivosti. Řízení je také naladěno hezky, je poměrně přesné a tak akorát strmé.

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW

Sportovním autem Tiguan samozřejmě ani zdaleka není, ale na to, že jde o víceméně „obyčejné“ kompaktní SUV, svezete se v něm v rámci kategorie pěkně. Na vysoké úrovni je přitom i odhlučnění, což oceníte také při svižnějších dálničních přesunech.

Závěr


Závěr

Druhá generace Volkswagenu Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW je i na konci svého životního cyklu příjemným „es-ú-véčkem“, které nemá mnoho výraznějších chyb. Je to auto prostorné, praktické a mile jezdící. Kromě kvalitního podvozku dojem sympatického vozu podtrhuje živý a kultivovaný motor.

V tuto chvíli samozřejmě nevíme, s čím přijde nástupce, končící provedení však podle mě má stále co nabídnout. Z mého pohledu je jen škoda, že Volkswagen při faceliftu neodolal a auto vybavil dotykovým ovládáním teplotního komfortu.

A cena? Vyloženě levným vozem Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW není, testovaná motorizace začíná na 1.078.900 Kč ve výbavě Life, naše provedení Elegance startuje na 1.192.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 842.900 Kč (Volkswagen Tiguan 1.5 TSI Evo Life)
Základ s testovaným motorem 1.078.900 Kč (Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Life)
Testovaný vůz bez příplatků 1.192.900 Kč (Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Elegance)
Testovaný vůz s výbavou 1.484.200 Kč (Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Elegance)

Plusy

  • Vnitřní prostor
  • Silný motor
  • Povedený podvozek
  • Všestranné jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění kabiny

Minusy

  • Občas pomalejší infotainment
  • Vyšší spotřeba ve městě
  • Sladění převodovky a motoru
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Elegance
Cena základní sestavy 1 192 900 Kč
Výbava základní sestavy 19" kola z lehké slitiny, barevné ambientní osvětlení interiéru, Digital Cockpit Pro - 10,25" obrazovka s barevným multifunkčním ukazatelem, infotainment Ready2Discover s 8" barevným dotykovým displejem, třetí generace infotainmentu MIB 3, elektrické ovládání pátých dveří, otevírání pátých dveří pohybem nohy pod zadním nárazníkem, bezklíčové odemykání, bezklíčové startování, parkovací asistent, podsvícené lišty nástupních prahů, světlomety IQ.LIGHT - LED Matrix světlomety včetně LED denního svícení, dynamických ukazatelů směru jízdy a dynamického přisvěcování do zatáček, Dynamic Light Assist - dynamická regulace dosahu světlometů, komfortní sedadla vpředu, zpětná kamera, 3zónová automatická klimatizace, bederní opěrky vpředu, 230V zásuvka v zavazadlovém prostoru, digitální radiopřijímač (DAB+), LED zadní světla, multifunkční volant v kůži vyhřívaný s pádly pro řazení převodovky DSG, vyhřívaná přední sedadla, parkovací senzory vpředu i vzadu, rezervní kolo dojezdové (18"), výškově nastavitelná přední sedadla, zadní sedadla asymetricky dělená, podélně posuvná a sklopná, průvlak pro přepravu dlouhých předmětů, zatmavená zadní okna a další. Kč
Cena testované sestavy 1 484 200 Kč
Výbava testované sestavy Lak Červená Kings metalíza (20.100 Kč), 20" kola z lehké slitiny Kapstadt (32.800 Kč), tažné zařízení (23.200 Kč), progresivní řízení (6.000 Kč), parkovací asistent Trailer Assist (8.100 Kč), soundsystém Harman/Kardon (22.700 Kč), prodloužená záruka 5 let/150.000 km (5.900 Kč), kamerový systém Area View 360° (10.300 Kč), akční paket Media 2 (Navigace Discover Pro, Head-Up Display, telefonní rozhraní Comfort, hlasové ovládání; 52.900 Kč), asistenční systémy řidiče IQ.Drive (6.100 Kč), Zimní paket Plus (vyhřívání předních i zadních sedadel, vyhřívané trysky ostřikovačů; 15.000 Kč), adaptivní regulace podvozku DCC (27.600 Kč), čalounění Vienna (kombinace kůže a syntetická kůže) + paměť sedadla řidiče (60.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.3
Emise CO2: 188
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1655
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1680 / 510
Rozměr pneu: 235/45 R20
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion 140 kW Elegance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4509
b) šířka (mm): 1839
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2679
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 1. 2023 20:28
Re: 2.0 tsi
Rozhoduji se mezi objednanim Tiguanu Allspace TSI 140 kW a TDI 147 kW. Mam za sebou predvadeji jizdu v kratkem Tiguanu s TSI 140 kW a v Tiguanu Allspace s TDI 147 kW. Spojeni motoru s DSG a celkovy pocit (tichost motoru a reakce na plyn) byl v TSI 140 kW lepsi. Skrz spotrebu paliva pri sviznejsi jizde bych se ale priklanel k TDI 147 kW. Muzes prosim pridat nejake blizsi poznatky? Jezdim prevazne kratke trasy, tam dava TSI smysl. Pak ale jedu jednou za dva mesice 2x 600 km sviznejsim tempem po dalnici a tam zase vitezi TDI.
Avatar - Mikesus
28. 1. 2023 21:07
Re: ........
Tohle je ale přímý konkurent za stejnou cenu. Nebo nesmím psát konkurenci jen kvůli tomu, že je ve stejné ceně?
Ty jsi rozjel úplně jiné téma, a to prevodovku, ve kterém udajne cpu Toyotu, o které jsem nemluvil. Tak se ptám, kde v tomto vláknu píšu o toyote.
Avatar - Mikesus
28. 1. 2023 21:06
Re: ........
Ja v EV couvam denně. Už mám připravené i video, že dojedu na milimetr jak nic. Ty tvrdíš, že se to nedá, že s dsg to narozdil od EV jde. Tak prosím taky priprav to video a rád se podívám a postnu své.
Klidně řekni podmínky, já to mám na milimetry od nárazníku a oje vozíku. na to si troufneš?
26. 1. 2023 10:39
Re: 2.0 tsi
jazdim 2.0 TSI 140kW v Tiguane Allspace, predtym som jazdil 2.0 TDI 147kW a TSI urcite nie je lenive a pomalsie :)
A zvuk je velmi prijemny, urcite nie hlucny. Neporovnatelne prijemnejsi ako TDI.

Akurat je to v tak velkom aute co sa spotreby tyka citlivejsie na profil trate a styl jazdy, viem ist rovnaku trasu pri predvidavej jazde za 7,7 aj bez rozmyslania za 9,2 litra, pri takmer totoznom celkovom case (bez zbytocnych akceleracii a pod).
26. 1. 2023 10:36
Re: ........
Bluetooth ma Tiguan samozrejme v serii aj zakladny model za 25.000 €.
Za priplatok je sada Comfort, kde sa pri polozke pise, ze ide o externu antenu zabudovanu vo vozidle (lepsi signal) a bezdrotove nabijanie telefonu.