TEST VW Tiguan 2.0 TDI (147 kW) 7DSG 4Motion – Opravdu změna k lepšímu?
Nejprodávanější Volkswagen posledních let se dočkal modernizace. Ne všechny úpravy jsou však k lepšímu.
Design, interiér
Volkswagen Tiguan je hmatatelným důkazem, kterak jsou dnes SUV pro automobilky klíčovými modely. Aktuální druhá generace uvedená v roce 2016 se totiž v průběhu let vypracovala na nejprodávanější model značky, když v letech 2018 a 2019 dokonce z globálního hlediska v prodejích překonala i Golf. V Evropě pak pravidelně patří mezi nejprodávanější SUV. I proto je loni provedený facelift pro výrobce nadmíru důležitý.
Klíčovou roli Tiguan hraje také na českém trhu. U nás je dnes druhým nejprodávanějším modelem Volkswagenu, hned po Golfu. Léta se přitom říká, že přebírá roli Passatu, když velká část firemních zákazníků mění model střední třídy právě za středně velké SUV, které tak hraje roli služebního vozidla. Z toho důvodu jsme pro redakční test zvolili nejsilnější turbodiesel z nabídky v podobě 2.0 TDI (147 kW).
Prvky Golfu
Popravdě řečeno, co se týče vnějšího vzhledu, tak jsou mé pocity poněkud rozpačité. Šéfdesignér značky Klaus Zyciora sice o nově řešené přídi říká, že se inspirovala větším Touaregem a má být tak sjednocujícím prvkem s dalšími SUV značky, já ale vidím spíše inspiraci v novém Golfu. Tiguan totiž po jeho vzoru přebírá do boků protažené světlomety s netradičním ocáskem. Už u Golfu mi tento detail příliš nesedí, natožpak u Tiguanu, kde moc neladí se zbytkem karoserie, jejíž tvary zůstaly prakticky zachovány. Tedy až na nové fonty nápisů, nové logo výrobce nebo výrazný nápis na víku kufru. Krátce doplňme, že novou příď zatím dostal jen výchozí Tiguan. Prodloužený, až sedmimístný Tiguan Allspace zatím na facelift čeká, dočkat by se ho měl během letošního roku.
Právě Golfem se modernizovaný Tiguan inspiroval také uvnitř. Naštěstí si však na rozdíl od něj uchoval oddělené ovládání ventilace, které tak nemusíte hledat v multimediálním systému. Jenže dnešní doba si zkrátka žádá dotykové ovládání, a tak klasická tlačítka nahradily dotykové plochy. Teplotu nebo úroveň ventilace tudíž nově nastavujete pomocí dotykových pásů.
Už nový Hyundai Tucson s dotykovým středovým panelem dokazuje, že tohle je asi budoucí směr i mezi mainstreamovými SUV, v praxi ale nevidím žádnou výhodu proti dosavadnímu řešení. Spíš naopak - tlačítko už tak snadno nenahmatáte jako dříve, a tak se musíte za jízdy minimálně mrknout na středový panel, zda ovládáte opravdu to, co chcete. U vrcholné 9,2" obrazovky infotainmentu navíc chybí i klasický otočný ovladač hlasitosti rádia.
Řešením totiž není ani hlasové ovládání, které Volkswagen dnes tak vyzdvihuje. Tiguan totiž po vzoru ostatních modelů přezbrojil v rámci faceliftu na nejnovější generaci multimediálního systému MIB3, jenže tu nadále trápí softwarové potíže. Během testování se tak stávalo, že se infotainmentu prostě nechtělo pracovat. Na hlasové pokyny pak mnohdy nezareagoval tak, jak bychom si představovali.
Jinak ale interiéru Tiguanu vlastně není co vytknout. Palubní deska si uchovala jednoduché, nadčasové tvarování, plusem je slušné zpracování i výběr materiálů. Nový volant se pěkně drží, příplatkový digitální přístrojový štít poskytne skvělý a jasný obraz, vybírat si navíc můžete z široké palety grafických řešení. Pochvalu rovněž zaslouží pohodlné sedačky.
Překvapuje mě ale zachování jednoduššího řešení head-up displeje s promítáním jen na výsuvné sklíčko a nikoliv přímo na čelní sklo, což přece jen dokazuje starší základ vozu. Vždyť loni uvedená nová generace Hyundaie Tucson už má "plnohodnotné" promítání na sklo. Přizpůsobení se novým bezpečnostním normám pak znamená nutnost pravidelného vypínání asistenta pro jízdu v pruzích po každém nastartování, což je otravná záležitost dvou kliků. Dnes už je ale takových aut bohužel mnoho...
Předností je však vnitřní prostor, který už od příchodu aktuálního Tiguanu na trh dokazuje, že má toto SUV ambice být alternativou k MPV Touran. Místa je tu dostatek ve všech směrech, jak vpředu, tak díky dlouhému rozvoru i na zadních sedadlech. Tam ale samozřejmě prostor ovlivňuje poloha dělené posuvné zadní lavice.
Právě to má vliv také na zavazadlový prostor, který při posunu lavice zcela vpřed a při započtení prostoru pro rezervní kolo poskytne objem až 615 litrů. Plusem je též dostatečná zásoba odkládacích prostorů, které jsou navíc velkoryse dimenzované. Do kapes ve dveřích se tak vejde i 1,5litrová láhev. Mně osobně se pak líbí ty rozměrné schránky u stropu, byť ty samozřejmě najdete jen u vozů bez panoramatické střechy.
Motor, jízdní vlastnosti
Silný turbodiesel pořád berte
Modernizace Tiguanu přinesla také nově nabízené varianty - plug-in hybridní eHybrid s možností dobití baterií ze zásuvky a vrcholný Tiguan R se supersilným benzinovým dvoulitrem o výkonu 235 kW. Pro českou klientelu jsou ale pořád nejzajímavější naftové motorizace, a tak jsme sáhli po té nejsilnější v nabídce.
Roli nejsilnější nafty v nabídce dříve hrálo dvakrát přeplňované 2.0 BiTDI o výkonu 176 kW, ten už ale odvál čas, a tak je nejvýkonnějším turbodieselem dnes 2.0 TDI (147 kW), náhrada za dvoulitrové tédéíčko se 140 kW. Nabízeno je přitom standardně v kombinaci se sedmistupňovým DSG a pohonem všech kol.
Jde o nejnovější evoluci dobře známého dvoulitru EA 288 Evo, která v této výkonové variantě využívá hliníkový blok i písty, místo litinového bloku a ocelových pístů slabších derivátů. Navíc má kratší ojnici a zesílená ložiska, chladicí okruh dělený na dvě části (pro blok a hlavu) je pak řízen nejen termostatem, ale i elektromotorem. Kapalinou chlazené je v tomto případě také turbodmychadlo, zde s elektronicky řízenými lopatkami. Kvůli snížení oxidů dusíku je tu pak systém dvojitého vstřikování močoviny (tzv. Twindosing) se dvěma sériově uspořádanými katalyzátory SCR, každý se samostatným vstřikováním kapaliny AdBlue.
Moderní technika se v praxi projevuje výtečně. Dvoulitr je dnes kultivovanější než kdysi a rychleji reaguje v nízkých otáčkách, nástup točivého momentu je plynulejší než u dosavadního TDI se 140 kW.
Zapracovalo se také na sladění s dvouspojkovou převodovkou. Nejnovější generace DSG se tak projevuje hladkým, ale pořád rychlým řazením. Rozjezdy už nejsou cukavé jako kdysi a funkce vyřazování na neutrál je naprosto hladká. Výhrady nemám ani k logice řazení nebo ke zpřevodování. Rovných 2000 otáček Tiguan na nejvyšší stupeň točí při 135 km/h.
Spotřeba se pak drží v mezích. Ve městě se běžné pohybovala kolem osmi litrů, jen krátké trasy v kombinaci se zimním počasím průměr zvedl nad devět litrů. Na dálnici se spotřeba pohybovala nad osmi litry, výlety po okreskách znamenaly průměr kolem sedmi litrů. Jedinou výhradou k pohonnému ústrojí je tak jedině stop-start systém, který by mohl motor spouštět rychleji.
Pohodlný, rány ale uslyšíte
Už před faceliftem Tiguan bodoval svým podvozkem, který celkem zdárně kombinuje komfort s jízdní stabilitou, což se nemění ani po modernizaci. Tiguan tak na jednu stranu komfortně překonává jednotlivé nerovnosti, zároveň však zůstává příkladně schopný při náročnějších jízdních manévrech. Stabilizace reaguje citlivě a v kritické situaci umí být nápomocná. U rodinného SUV ideální kombinace.
Jenže i přes pohodlné naladění se při jízdě nevyhnete hluku od 19" kol, které si na větších, hlavně těch příčných nerovnostech přece jen bouchnou. Škoda, že jsou taková kola pro testovaný výbavový stupeň Elegance standardem.
Dáte za něj 1,1 milionu korun
Celkově však Tiguan s 2.0 TDI (147 kW) působí povedeně, což se ale podepisuje i na poměrně sebevědomé cenovce. Testovanou kombinaci nejsilnějšího turbodieselu s DSG a čtyřkolkou totiž pořídíte za ceny startující na částce 1.171.900 korun, což dokazuje, že se Tiguan už nebojí si vyšlápnout i na prémiovou konkurenci. Vždyť takový konkurenční Ford Kuga s turbodieselem 2.0 TDI (140 kW), osmistupňovým automatem a pohonem všech kol začíná na 799.900 Kč a i v luxusní verzi Vignale přijde na 889.900 korun. Ono ale jinak moc mainstreamových výrobců tak silný turbodiesel už dnes nenabízí...
Volkswagen Tiguan – srovnání testované verze s konkurencí | ||||
Model | Volkswagen Tiguan | Audi Q3 | Ford Kuga | Renault Koleos |
Motor | 2.0 TDI 4Motion | 40 TDI quattro | 2.0 EcoBlue AWD | 2.0 Blue dCi 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1968 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 147/3600 | 147/3600 | 140/3500 | 135/3500 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1750-3500 | 400/1750-3500 | 400/2000-3000 | 380/1750-3250 |
Převodovka | 7DS | 7DS | 8A | CVT |
Max. rychlost [km/h] | 216 | 225 | 208 | 198 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 8,7 | 10,2 | |
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,2 | 6,1 | 5,7 | 6,7 |
Základní cena [Kč] | 1.171.900 | 1.114.900 | 799.900 | 1.115.000 |
Vyšší cenovka nicméně souvisí s tím, že Tiguan s testovaným motorem pořídíte až ve stupni Elegance, který už je bohatě vybaven. Zahrnuje i takové prvky jako diodové Matrix světlomety, třízónovou automatickou klimatizaci, vyhřívání volantu i předních sedadel, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, elektricky ovládané víko zavazadelníku nebo automatický parkovací asistent.
Závěr
Závěr
Volkswagen Tiguan je dnes pro německou automobilku klíčovým modelem, vždyť patří mezi jeho nejžádanější vozy v Evropě, když čas od času dokonce nakoukne i do nejlepší evropské desítky. Modernizace je tak klíčová, aby vysoký zájem o vůz setrval.
Bohužel však mám pocit, že dva zásadní prvky modernizace se zase tolik nepovedly. Dobře, design je vždy subjektivní záležitost, osobně ale musím říci, že se mi jednodušší příď předfaceliftované verze líbí více než modernizované přední partie s protaženými světlomety po vzoru aktuálního Golfu.
Přechod na dotykové ovládání je pak podle mě maximálně krokem vzad. Je dobře, že Tiguan si na rozdíl od nového Golfu uchoval samostatné ovládání pro klimatizaci a další prvky, a spolu s novým Hyundaiem Tucson dokazuje, že takto dotykové ovládání může být praktické. Ve výsledku ale nemám pocit, že by klientovi tato změna přinášela nějaký zásadní benefit. Zvlášť když při jízdě musíte koukat, zda opravdu ovládáte to, co chcete.
Interiér je ale pěkně zpracovaný a hodně prostorný, že se dá považovat za alternativu k typickým MPV. Líbilo se mi i chování pohonného ústrojí v podobě nového 2.0 TDI (147 kW). Vlastnosti klíčové pro rodinné SUV tak jsou pořád na jedničku a není třeba k nim mít výhrad. Možná proto však cena není zrovna podbízivá.
Volkswagen Tiguan každopádně jako celek nadále zůstává povedeným autem. Jen mám ale pocit, že ho facelift vlastně nijak nevylepšil...
Nejlevnější verze modelu | 689.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Tiguan) |
Základ s testovaným motorem | 1.171.900 Kč (2.0 TDI/147 kW 4Motion 7DSG Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.171.900 Kč (2.0 TDI/147 kW 4Motion 7DSG Elegance) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.338.900 Kč (2.0 TDI/147 kW 4Motion 7DSG Elegance) |
Plusy
- Prostorná kabina
- Pohodlný podvozek
- Hladce řadící převodovka
- Povedený motor
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Občasné rány od podvozku
- Pomalejší stop-start systém
- Zlobící infotainment
