TEST VW Caddy 2,0 TDI – Das dodávka
Model Caddy měl dřív v nabídce Volkswagenu nestálou pozici. První generace byla pickupem na základě jedničkového Golfu, druhá zase Felicií Pick-up a SEATem Inca s jinou maskou chladiče. Až v roce 2003 došlo k pevnému zakotvení do portfolia.
Přední část pochází z MPV Touran, to platí jak pro techniku, tak pro vnější design. Směrem dozadu přichází ústupky: palubní deska je zjednodušená, zadní náprava pak místo multilinku klasická tuhá s listovým pérem.
Jako celek to dává smysl. Vedle do detailu vyladěného MPV je zde jako alternativa praktičtější a jednodušší užitkový model. Výraz alternativa platí doslovně – srovnatelné verze mají hodně podobnou cenu. Touran má ovšem menší vnitřní prostor i užitečné zatížení a samozřejmě neexistuje v prodlouženém provedení s třímetrovým rozvorem.
My jsme ovšem tentokrát zůstali u běžnější varianty – posledně jsme testovali Caddy Maxi 1,6 TDI, a tak dnes přirozeně padla volba na standardní rozvor a jiný motor. Tím je nejsilnější nabízený agregát, turbodiesel 2,0 TDI se 103 kW a 320 Nm, který před dvěma lety přešel na vstřikování common-rail.
Parametrům motoru se přibližuje jen duo Fiat Dobló/Opel Combo, jejichž dvoulitr dává 99 kW a 320 Nm. Ostatní konkurenti v segmentu kompaktních dodávek spoléhají na vznětové šestnáctistovky, které obsazují nižší výkonnostní sféry.
Caddy slaví 30 let a dostane nový motor |
První vůz jménem Volkswagen Caddy spatřil světlo světa v roce 1982. Na letošní rok proto připadá kulatý výročí a divize užitkových vozů se ho chystá samozřejmě náležitě oslavit. Speciální verze Edition 30 dostane bohatou výbavu a designové úpravy – dvoubarevná kola nebo černou střechu. Objednat je možné motory od 75 kW, novinkou určenou jen pro tuto edici a výbavu Highline bude 2,0 TDI o výkonu 125 kW: motor dodávaný standardně s převodovkou DSG je nejsilnějším a nejrychlejším pohonem v historii Caddyho, stojí od 747 tisíc Kč. |
Dvoulitr platí za motor pro náročné, sice se jen tak neutahá a jako jediný z motorů v Caddy má standardně šestistupňovou převodovku, příplatek proti 1,6 TDI ale činí rovných 70 tisíc korun (včetně DPH). Testovaný vůz můžeme označit za „živnostníkův sen“, který ovšem má svou cenu: účet za něj je 553 tisíc s DPH. Touran se stejným motorem a podobnou výbavou vyjde přece jen o 120 tisíc dráž.
Není příliš známým faktem, že se Caddy společně s Transporterem vyrábí v polské Poznani (bývalá továrna Tarpan). To má nepochybně přinést úsporu výrobních nákladů, stejně jako třeba tvrdý plast, který tvoří palubní desku. Ve světě dodávek ale jde vlastně o standard.
Tak kde tedy Volkswagen bere základ pro sebevědomé ceny? Stačí krátká jízda a je to jasné – odhlučnění kabiny, komfort tlumení i ovladatelnost připomínají spíš trošičku horší hatchback než skříňovou dodávku. Reakce na řízení jsou přirozeně plynulé, zvolený směr auto drží i při rychlejším tempu. Nezatížená zadní náprava na velkých nerovnostech sice občas poskočí, stačí ale přidat trochu nákladu a Caddy získá jistotu.
Pocit osobního auta ovšem Caddy stoprocentně nenavodí, protože geometricky sochaný tvar kabiny nabízí nezvykle dobrý prostor i rozhled. To je samozřejmě společně s vynikající variabilitou hlavní předností daného modelu.
Základem je snadný přístup – od výbavy Trendline jsou standardem posuvné dveře na obou stranách, do nich lze ještě přiobjednat posuvná okna. Přístup do 918litrového zavazadelníku umožňují obrovské vzhůru vyklápěné páté dveře. Za příplatek 6 tisíc je možné dát přednost křídlovým dveřím.
Zadní sedadla nabízí vzpřímený posaz s dostatkem prostoru a ukázkovou oporou stehen. Trojmístná lavice je asymetricky dělená, po sklopení sedadel vzniká prostor 3020 litrů, jejich úplné vyjmutí pomůže k rovným 3,2 kubickým metrům. Z těchto měr je zřejmé, že zavazadelník postačí pro rodinnou dovolenou v pěti i pro pracovní nasazení během týdne.
Na závěr zbývá samotný motor. Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou nemá plastový kryt, přesto je jeho zvuk od kabiny slušně izolován, však po přechodu na vstřikování common-rail získal na kultivovanosti. Soužití motoru s šestistupňovou manuální převodovkou je bezproblémové – snadné řazení známe z osobních Volkswagenů, délka převodů pak respektuje možnosti motoru. Při 130 km/h drží 2600 min-1 a potřebuje v průměru 7,5 l na 100 km. Problémem ovšem není ani výrazně vyšší rychlost, Caddy 2,0 TDI na dálnici zrychluje ochotně a to i v zatíženém stavu.
Pro většinu potenciálních uživatelů to nejspíš znamená až zbytečně schopný motor. Daná verze je ale pádnou odpovědí pro ty, komu by se 75 kW a pětistupňová převodovka u motoru 1,6 TDI zdály málo.
První cena vozu | 392.866 Kč (1,2 TSI/63 kW Caddy skříň, s DPH) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 542.457 Kč (2,0 TDI/103 kW Caddy skříň, s DPH) |
Základní cena testovaného vozu | 641.498 Kč (2,0 TDI/103 kW Trendline, s DPH) |
Základní cena při dodání do konce roku | 501.206 Kč (2,0 TDI/103 kW Trendline, s DPH) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 693.179 Kč (2,0 TDI/103 kW Trendline, s DPH) |
Cena při dodání do konce roku | 552.887 Kč (2,0 TDI/103 kW Trendline, s DPH) |
Plusy
- Silný motor, dynamika i ve vyšších rychlostech/se zatížením
- Ovladatelnost a komfort na úrovni osobního auta
- Prostor a variabilita, množství odkládacích přihrádek
- Šestistupňová převodovka
- Pohodlné sezení na všech místech
Minusy
- Obecně vyšší ceny celé modelové řady
- Příplatek za 2,0 TDI ve srovnání s 1,6 TDI
- Stroze působící interiér