TEST VW T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line – Jak málo stačí
Nového zástupce kategorie SUV a crossoverů představil VW před pět lety. Teď se T-Roc dočkal omlazení, které kromě jiného zapracovalo na jeho největší slabině.
Design, interiér
Asi netřeba připomínat, že Volkswagen T-Roc je mezi SUV a crossovery takovou malou zvláštností. Byť má svými kompaktními rozměry blíže k městským křížencům, postaven je na platformě dospělejších koncernových sourozenců, která mu umožňuje silné dvoulitrové motory, ale třeba i pohon všech kol.
Dnes už se nebavíme jen o modelu T-Roc, ale celé jeho rodině. Po debutu v roce 2017 rozšířila automobilka nabídku o ostrou 300koňovou verzi s písmenkem R. A svěží vítr vnesla do palety i varianta s otevřeným nebem nad hlavou. Dnes je to mimochodem jediný SUV kabriolet (nejen) na českém trhu. Není žádným tajemstvím, že největší slabinou t-roců byly použité materiály v interiéru, zejména pak přístrojová deska z tvrdého plastu. U levnějších variant budiž, v nasupeném „erku“ však působila jako pěst na oko. Pět let po premiéře přijíždí vůz v modernizovaném balení a na tomto nedostatku značně zapracoval. Kromě jiného…
V útulnějším
Vnější změny přináší spíše kosmetické úpravy. Všimnout si můžeme jiné výplně masky, na kterou navazují přepracované světlomety. Ty jsou již v základních verzích diodové, připlatit si ale můžete – jako v našem případě – za Matrix LED osvětlení (+41.500 Kč) vykrývající protijedoucí vozidla. Zkoušený exemplář R-Line (tento výbavový stupeň je rovněž novinkou, dříve existoval pouze paket R-Line) se vyznačuje agresivnějším, sportovněji tvarovaným nárazníkem se svislými segmenty diod denního svícení po stranách. Novinkou omlazené verze je také světelný pás mezi hlavními světlomety, poznávací znamení většiny moderních volkswagenů.
Silueta vozu i zadní partie zůstávají takřka shodné. Testovaný kus dostal dvoubarevné provedení karoserie s kontrastní střechou. Pro výbavu R-Line standardní sedmnáctky jsou tu nahrazeny devatenáctipalcovými koly. Jejich černé lakování však klame, takže pocitově působí jako menší.
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line
To kabina se proměnila o poznání více. Nevzhledný tvrdý plast na přístrojové desce nahradil měkčený materiál s prošíváním. Malá inovace, která však dojem z interiéru posouvá o poznání výše. Nezapomnělo se ani na digitalizaci. V kapličce je uložen 10,25“ digitální přístrojový štít, obrazovka uprostřed má 9,2 palce. Už ale není zabudována do přístrojové desky, posazena je výše, čímž jsou zobrazená data mnohem lépe na očích. Po vzoru arteonu se můžeme rozloučit s klasickými otočnými ovladači pro nastavování teploty, teď se klimatizace obsluhuje dotykovým panelem. Není to sice tak intuitivní jako čudlíky, ale pořád lepší, než teplotu lovit někde v podmenu infotainmentu.
Nasazení moderního volantu znamená, že tlačítka klasická nahrazují ty kapacitní. To dlouhodobě nepovažujeme za nejšťastnější řešení, neboť během jízdy hrozí, že dlaní či palcem o některou funkci zavadíte omylem. A obsloužit cokoliv jen po hmatu také nepřipadá v úvahu. Nižší verze t-rocu však dostávají volant s klasickými tlačítky. Jeden takový ve výbavě Life do redakce také dorazil a jeho řešení bylo z uživatelského hlediska přívětivější.
Pochvalu si naopak zaslouží sportovní sedačky vpředu, které jsou za příplatek 57.800 Kč čalouněné kůží Nappa. Mají dostatečné boční vedení a rozměrný sedák vyhoví různorodým typům postav. S výškou 178 cm mám vpředu místa až až, vzadu už je třeba počítat s kompromisy. Posadím-li se sám za sebe, mám pořád rezervu před koleny i nad hlavou. Kolegové vyššího vzrůstu už si ale oprávněně stěžují na stísněnější prostory.
Díky příplatkovému systému Easy Open (22.800 Kč) lze odemknout, otevřít a nastartovat bez použití klíčku. Zároveň se víko zavazadlového prostoru otevírá elektricky – tlačítkem, stisknutím loga na zádi, případně pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Po jeho otevření umí t-roc nabídnout až 445 litrů, testovaná čtyřkolka však z kufru značnou část ukrajuje, takže se tady musíme spokojit jen s 392 litry. Kufr je mělký, jeho dno však nabízí dvě různé polohy a řada drobností se vejde ještě pod něj. Potěší pravidelné tvary a takřka rovná ložná plocha po sklopení zadní lavice. V takovém případě je k dispozici 1237 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Když nechcete extrém
Jakkoliv je T-Roc R s porcí 300 koňských sil atraktivním hot-SUV, naprosto chápu argument, že není pro každého. Pokud přesto preferujete vůni benzinu a nechcete v autě takové kategorie spoléhat na litrový tříváleček, VW má řešení. A nemyslím teď patnáctistovku o výkonu 110 kW, jako spíše přeplňovaný zážehový dvoulitr TSI s výkonem 140 kW a 320 newtonmetry od 1500 do 4100 ot/min. Byť to není ryzí sportovec, stovkou za 6,8 sekundy a maximální rychlostí 218 km/h se rozhodně nenechá zahanbit. Jen musíte přijmout fakt, že se pojí výhradně se sedmistupňovou dvouspojkou a pohonem všech kol. Jiná kombinace k dispozici není.
Že možnosti konfigurace nejsou rozmanité jako před lety už jsme si zvykli. V případě komba 2.0 TSI (140 kW) DSG 4Motion to ale vlastně ničemu nevadí. Motor je dobře odhlučněný, na pokyn plynovým pedálem z nejnižších pater otáčkoměru sice reaguje neochotně, nad dvěma tisíci ale přichází osvěžující dynamika, která pokračuje klidně až k červenému pásmu. To ale postrádá smysl. O moc víc už z dvoulitru takhle vysoko nevyždímáte, vyjma zvýšeného zvukového projevu. Tah turbobenzinu ve středním pásmu je však pro hbitá předjetí či připojení se do levého dálničního pruhu více než dostačující.
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line
A špatné to není ani se spotřebou paliva. S lehkou nohou se t-roc spokojí s hodnotou pod sedmi litry, naopak na dálnici či při městském popojíždění vzroste apetit k devíti. Týdenní soužití nakonec vyneslo průměrný odběr 7,8 l/100 km častým dálničním úsekům navzdory. Ještě dodám, že v režimu Eco vůz ochotně plachtí. Dvouspojka v zápřahu řadí jemně a bryskně, jen na potřebu okamžitého zrychlení stále reaguje s prodlevou.
Civilní nejvíc
Opomeneme-li už zmiňované „erko“, dostává testovaný kousek vlastně pomyslné nejvíc. Má čtyřkolku, což znamená víceprvkovou nápravu vzadu, výbavu R-Line, tedy sportovnější podvozek s progresivním řízením (v našem případě příplatkový adaptivní DCC) a obouvá devatenáctipalcová kola.
Pokud se bojíte, že taková kombinace bude na auto s délkou něco přes 4,2 metru až moc, není důvod. Podvozek je sice tužší (i v komfortním nastavení), ale ne vyloženě prkenný. V praxi to znamená, že o nerovnostech pod sebou víte, v zásadě se ale do kabiny promítají jen prostřednictvím jemného podupávání. Větší rázy přinášejí až opravdu velké výmoly, pořád ale ve snesitelných mezích.
Na jakémkoliv podkladu jede t-roc klidně a oproti menším crossoverům – často vybaveným jednodušší zadní nápravou – nemá tendence uskakovat. Navíc je jízda v něm podobná spíše kompaktnímu hatchbacku. Vyšší stavba karoserie není za volantem takřka znát. Ano, sedíte sice výše, ale auto se zatáčkami proplétá skoro jako Golf. Karoserie se přehnaně nenaklání a nedotáčivost se projeví až při opravdu, opravdu rychlé jízdě. Samotné řízení není příliš komunikativní, avšak přesné a na pohyby volantem reaguje celý stroj nezáludně a čitelně.
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line
Závěr
Závěr
Volkswagen T-Roc přinesl na první pohled jen decentní změny, které ale koncového uživatele jednoznačně potěší. Nemyslíme ani tak pozměněnou příď se světelnou linkou, jako spíše značně inovovanou kabinu s měkčenými materiály a moderním, plně digitálním prostředním. Na druhou stranu naprosto chápu argument, že staré dobré otočné ovladače a tlačítka jsou alespoň pro základní funkce lepší volbou.
I tento kousek je však názornou ukázkou toho, že ceny nových automobilů se v posledních měsících posouvají do závratných výšin. Zkoušený vůz ve výbavě R-Line stojí s tímto motorem minimálně 979.900 Kč. Stačí přihodit jeden dva příplatky a našetřený milion vám stačit nebude. Když se rozšoupnete trochu víc, dostanete se klidně na 1.246.200 Kč, což je přesná ceníková cena tohoto auta. Zdražování asi nemá cenu znovu rozvádět, tak si jen dovolím připomenout, že za stejné peníze se dal před dvěma a půl lety pořídit T-Roc R… včetně bohaté příplatkové výbavy.
Nejlevnější verze modelu | 651.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Life) |
Základ s testovaným motorem | 979.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Motion/140 kW R-Line) |
Testovaný vůz bez příplatků | 979.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Motion/140 kW R-Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.246.200 Kč (2.0 TSI DSG 4Motion/140 kW R-Line) |
Plusy
- Zlepšená kabina
- Férové ceny příplatků
- Hbitý motor se slušnou spotřebou
- Vyvážené jízdní vlastnosti
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Přehršel dotykového ovládání
- Méně místa vzadu