Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testovali jsme všechny nové motory pro Škodu Octavia. Jsou lepší než ty končící?

Martin Jeník Martin Jeník 31. 5. 2019
52
133
Zobrazit náhledy (52)
Škoda Octavia 1.5 TSI vs. 1.4 TSI Škoda Octavia 1.4 TSI Škoda Octavia 1.5 TSI Škoda Octavia 1.4 TSI Škoda Octavia 1.5 TSI Kvůli montáži filtru GPF nemůže mít 1.5 TSI kryt v zadní části vozu, jako měla čtrnáctistovka Dynamika Pružnost Měření na válcové zkušebně Škoda Octavia 1.8 TSI DSG Převodovky DSG jsou v obou případech sedmistupňové, každá je ale jiná Škoda Octavia 2.0 TSI DSG Škoda Octavia 2.0 TSI DSG Škoda Octavia 1.8 TSI DSG Stejně jako osmnáctistovka má i dvoulitr vzadu víceprvek, prudké změny směru zvládá vůz s grácií Škoda Octavia 1.8 TSI DSG Škoda Octavia 2.0 TSI DSG Škoda Octavia 1.8 TSI DSG Osmnáctistovka zaujme především kultivovaným chodem. Do testu nám ji zapůjčilo dealerství Auto Jarov. Nový dvoulitr propůjčuje octavii lepší dynamiku a je úspornější. Osmnáctistovka má kvůli převodovce oříznutý točivý moment v širokém spektru otáček. Výkon u dvoulitru tak narůstá výrazně strměji. Škoda Octavia 2.0 TSI DSG Dynamika Pružnost Měření na válcové zkušebně Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4 Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4 Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4 Šestnáctistovka dostala oproti předchozí verzi s 81 kW upravené pístní kroužky a jiný výfukový systém S paketem pro špatné cesty naroste světlá výška o 15 mm na 153 mm... ... součástí tohoto balíčku je i důkladné zakrytování podvozku. Ochranné díly jsou z plastu. Nejvíce síly má šestnáctistovka ve čtyřkolce mezi 2000 až 3000 min-1. Je ji tedy potřeba točit více, než je u dieselu obvyklé. Dynamika Měření na válcové zkušebně Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Plynová verze se s patnáctistovkou nabízí jen se samočinnou převodovkou Velmi plochá křivka točivého momentu umožňuje převodovce držet nízké otáčky a přispívá k úspornému provozu Dynamika Měření na válcové zkušebně Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Stejně jako dříve se musíte smířit s menším zavazadelníkem, který má kvůli plynovým nádržím zvýšenou podlahu (hloubka je 47 cm místo 60 cm). Objem se tedy zmenšil z 610 l na 480 l. Oželet musíte také rezervu, k dispozici je jen lepicí sada. Stejně jako dříve se musíte smířit s menším zavazadelníkem, který má kvůli plynovým nádržím zvýšenou podlahu (hloubka je 47 cm místo 60 cm). Objem se tedy zmenšil z 610 l na 480 l. Oželet musíte také rezervu, k dispozici je jen lepicí sada. Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG

U octavie došlo k hromadnému motorovému střídání. Novinky jsme porovnali s předchůdci.

Se všemi octaviemi v tomto testu jsme absolvovali test spotřeby na 308km okruhu z Prahy po D11 do Hradce Králové přes Trutnov do Jánských Lázní a zpět přes Mladou Boleslav. Jako dálniční spotřebu uvádíme tu při tachometrové rychlosti 136 km/h (což odpovídá reálné 130 km/h dle GPS) na hradecké dálnici za minimálního provozu v brzkém ránu. Spotřeba na silnici I. třídy představuje plynulou jízdu na horní hranici rychlostních limitů s občasným předjížděním. Silnice druhých tříd odráží apetit motorů při dynamičtější jízdě s větším množstvím brzdění a zrychlování. Spotřeba na horské silnici odráží maximální konzumaci při stylu-brzda plyn v kopcovitém terénu. Dynamiku a pružnost jsme měřili satelitní telemetrií Racelogic DriftBox 01 na letišti v Mnichově Hradišti.

Škoda Octavia 1.5 TSI vs. 1.4 TSI: Nedostižný ideál?

Čtrnáctistovka platila v případě octavie za optimální pohon. Nabídla totiž ideální mix dobré dynamiky a příznivé spotřeby i ceny. Dokáže ji nová patnáctistovka, která se musela vypořádat s přísnější emisní normou, úspěšně zastoupit?

Pro soukromé majitele byla 110kW čtrnáctistovka často jednoznačnou volbou. Ostatně není se co divit, stála méně než 1.6 TDI, dynamikou překonala stejně výkonné 2.0 TDI a v nejběžnějších provozních otáčkách se vyrovnala i 1.8 TSI. To vše při průměrné spotřebě většinou lehce nad šesti litry. Spořílci však bez větších problémů hlásili i hodnoty pod 5,5 l/100 km.

Inovace vs. filtr

Nová patnáctistovka se v základních parametrech s předchůdcem shoduje. Oba patří do rodiny agregátů EA 288 (1.5 TSI se označuje přízviskem Evo), nabízí shodně 110 kW při 5000-6000 min-1 a 250 Nm při 1500-3500 min-1. U novinky se prodloužil zdvih z 80,0 na 85,9 mm. Vrtání zůstalo 74,5 mm, stejně jako kompresní poměr 10,5:1.

Naměřená spotřeba paliva 1.5 TSI 1.4 TSI Průměrná rychlost
Dálnice 6,4 l 6,4 l 133 km/h
Silnice I. třídy 5,7 l 5,5 l 71 km/h
Silnice II. třídy 7,3 l 7,2 l   61 km/h
Horská silnice 9,9 l 10,1 l 74 km/h
Trasa celkem (308 km) 6,1 l 6,0 l   83 km/h

Vnitřní tření ve válcích se podařilo snížit díky speciálnímu honování, kdy dochází ke vzniku mazacích mikrotrhlin, ve kterých se drží olej (používá se „řidší“ 0W-20). Tím se výrazně zmenšuje opotřebení pístních kroužků. Díky povlaku, který se do válce nanáší ve formě plazmy, se také zlepšuje odvod tepla. Snižuje se tak riziko samozápalů a klesá i opotřebení při studených startech.

Vyšší efektivitu spalování zajišťují nové vstřikovače, které pracují až s tlakem až 350 barů (dříve 250) a umějí palivo dávkovat přesněji. Nový mezichladič stlačeného vzduchu přispěl ke snížení tlakových ztrát. Inovativní tepelné řízení umožňuje nechat kapalinu při studeném startu v motoru bez oběhu a umožnit rychlejší zahřátí.

Oproti čtrnáctistovce je v případě octavie novinkou i vypínání válců ACT (jiné modely ho u čtrnáctistovky měly i dříve). Jednotka 1.5 TSI 110 kW má tento systém vždy. Dvouválcový režim se aktivuje v závislosti na dalších podmínkách mezi 1250-4000 min-1, pokud motor pracuje pod zátěží do 85 Nm.

Všechny výše popsané inovace tedy novince nahrávají, zároveň však dostala filtr pevných částic, který zvyšuje odpor ve výfuku a jde proti dynamice i spotřebě. Jaký je tedy výsledek?  

Jemnější, ale pomalejší

Patnáctistovka běží po nastartování velmi tiše a jemněji než předchozí čtrnáctistovka. Příjemnou kultivovanost si jednotka zachovává i při podtáčení do nejnižších otáček. Dunět tak nezačne, ani pokud motor naplno zatížíte u hranice 1200 min-1. Přestože si však starší jednotka v takto nízkých otáčkách nepatrně zachraplá, za plynem jde lépe. Potvrdilo nám to důkladné měření pružnosti i absolutní dynamiky. Rozdíly sice nejsou až tak dramatické, ale v každém okamžiku cítíte, že 1.4 TSI jede o kousek lépe.

Největší rozdíl je při měření pružnosti na šestku z nejnižších otáček. Oba motory mají podobnou charakteristiku a má smysl je točit až za 6000 min-1. Omezovač pak zasahuje u 6500 min-1. Běžně si však vystačíte s daleko nižšími otáčkami, jezdit lze o stupeň výše než obvykle. Po městě při 50 km/h klidně na pětku, dokonce ani šestka se nevzpouzí. V případě patnáctistovky však platí, že zcela nejnižší otáčky nejsou z hlediska spotřeby výhodné. Je totiž lepší jet v lehce vyšších s menší zátěží na dva válce než v nejnižších na čtyři.  

Desetinový rozdíl

Od lovení desetinek při zrychlování se přesouváme k tomu zásadnímu. Totiž zda montáž filtru zásadním způsobem nezvýšila spotřebu. Na dálnici jsme se u obou vozů dočkali stejné hodnoty 6,4 l/100 km (oba mají stejné převodovky a točí 3000 min-1). Patnáctistovka zde těží z lepší aerodynamiky a v mírných klesáních dokáže i v této rychlosti jet na dva válce.

Při jízdě po běžných silnicích jsme se pak s čtrnáctistovkou dostali na hodnoty o 0,1 až 0,2 l/100 km nižší. Celkový průměr na více než 300km trase činil 6,0 vs. 6,1 l/100 km ve prospěch staršího motoru. Překvapení to není, spíše jsme důkladným měřením potvrdili to, o čem se dlouho spekulovalo. Čtrnáctistovka jede lépe a za méně. Jedním dechem však dodáváme, že nová patnáctistovka se s montáží filtru pevných částic popasovala velmi dobře a zaostává v zásadě mírně. I pro nový motor tak stále platí, že poskytuje příjemnou výkonovou rezervu a k octavii se hodí velmi dobře.

Technické údaje Škoda Octavia 1.5 TSI Škoda Octavia 1.4 TSI
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R4 přeplňovaný benzin R4
Zdvihový objem (cm3) 1498 1395
Vrtání x zdvih (mm) 74,5 x 85,9 74,5 x 80,0
Největší výkon (kW/min-1) 110/5000-6000 110/5000-6000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 250/1500-3500 250/1500-3500
Převodovka 6° manuální 6° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4670 x 1814 x 1461 4670 x 1814 x 1461
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2686, 1543/1534 2686, 1543/1534
Standardní pneumatiky 205/55 R16 205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1280/625 1255/625
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 640/1700 620/1800
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 590/1580 590/1580
Objem nádrže paliva (l) 50 50
Nejvyšší rychlost (km/h) 223 219
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 8,3 8,1
Koeficient odporu vzduchu cX 0,287 0,298
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,5/4,1/5,0 6,7/4,3/5,2
Servisní náklady na 100 000 km (Kč) 16 140 18 810
Cena nového vozu (u motoru 1.4 TSI poslední dostupná) (Kč) 483 900 454 900
Hodnocení 1. Škoda Octavia 1.4 TSI 2. Škoda Octavia 1.5 TSI
Plusy Velmi dobrá dynamika Stále velmi slušná dynamika
  Silný zátah v nízkých otáčkách Kultivovanější chod v nízkých otáčkách
  Příjemně nízká spotřeba Téměř neznatelné zvýšení spotřeby oproti 1.4 TSI
Mínusy Méně ekologický provoz (nemá GPF a produkuje saze) Pomalejší nástup točivého momentu
  Výběr jen z předváděcích a ročních vozů Vyšší cena než dříve u 1.4 TSI

Škoda Octavia 2.0 TSI DSG vs. 1.8 TSI DSG: V hlavní roli převodovka

Osmnáctistovka pochází z rodiny motorů EA 888, za jejímž vývojem stojí Audi. V octavii však neměla možnost vyniknout, neboť u vozů s příčnou zástavbou krotily její potenciál méně dimenzované převodovky. S novým dvoulitrem se to změnilo. Jede tedy lépe?

Motor 1.8 TSI jako vrchol nabídky zážehových jednotek pro běžnou octavii přišel s řadou konstrukčně složitých řešení (třeba kombinované přímé i nepřímé vstřikování) a vsadil i na bytelný rozvod pomocí řetězu místo řemene u slabších jednotek. V modelech Audi s podélnou zástavbou to mělo opodstatnění, neboť dosahoval mohutného točivého momentu 320 Nm. V případě octavie a dalších modelů na platformě MQB se však osmnáctistovka kombinovala s malými převodovkami (manuální MQ 250 a dvouspojkovou DQ 200), které špičku točivého momentu ořízly na 250 Nm. ýjimkou byla verze 4x4, která spojila síly se starším mokrým DSG (DQ 250). Ta pak nabídla 280 Nm. To byl i důvod, proč na rozdíl od ostatních motorů na tom nebyla čtyřkolka s osmnáctistovkou dynamicky hůře než verze 4x2. Třicet newtonmetrů navíc zde jednoduše vykompenzovalo vyšší jízdní odpory. Výkon byl u octavie vždy 132 kW.

Vrchol s otazníkem

Faktem je, že v běžných variantách nabídl motor 1.8 TSI stejných 250 Nm jako slabší, konstrukčně jednodušší a cenově i servisně výrazně levnější čtrnáctistovka. Bonusem tak byl především kultivovanější chod a nepatrně rychlejší reakce, neboť osmnáctistovka zabírá hned od volnoběhu. Výkonový náskok se však projevil až ve vysokých otáčkách.

Naměřená spotřeba paliva 2.0 TSI DSG 1.8 TSI DSG Průměrná rychlost
Dálnice 7,2 l 7,7 l 130 km/h
Silnice I. třídy 6,3 l 6,4 l 67 km/h
Silnice II. třídy 8,4 l 8,1 l 60 km/h
Horská silnice 10,8 l 12,0 l 75 km/h
Trasa celkem (308 km) 6,8 l 7,2 l   80 km/h

Příchod dvoulitru a nahrazení osmnáctistovky tak není zdaleka jen kosmetickou změnou. Kromě osmi kilowattů navíc totiž přináší k dobru 70 Nm. Umožnilo to nasazení nového sedmistupňového DSG s mokrými spojkami (DQ 381), které je dimenzované pro výrazně větší točivé momenty. Zároveň se v případě dvoulitru znatelně prodloužily převody. Ve 130 km/h točí 2250 min-1, zatímco předchozí osmnáctistovka 2800 min-1. Otázka tedy zní, zda posílení motoru pomohlo nakonec více dynamice, nebo spotřebě.

Dvoulitr totiž přichází v režimech částečného zatížení s takzvaným Budackovým cyklem (obměna Millerova), kdy je objem vzduchu redukován přísunem vzduchu pomocí dřívějšího uzavření sacího ventilu na asi 1,4 litru. Díky tomu je pak při využití plného expanzního objemu (2,0 l) a navýšení kompresního poměru až na 11,6:1 dosaženo vyšší termodynamické účinnosti. K té navíc přispělo k zvýšení vstřikovacího tlaku z 200 na 250 barů.

Sportovec…

Projev dvoulitru je od nastartování trochu jiný. Subjektivně ho slyšíte o něco více než sametovou osmnáctistovku, zní sytěji a sportovněji. Při jízdě však nemáte pocit, že by vás snad rušil. Zejména při vyšších rychlostech na dálnici je naopak výhodou, že nemusí běžet v tak vysokých otáčkách a vystačí si s dlouhým „dieselovým“ odstupňováním.

Subjektivní dynamický pocit ze zrychlení je výborný. Motor se sice z nejnižších otáček rozbíhá o něco rozvážněji než starší jednotka, nicméně kolem 1300 min-1 začíná mocně táhnout. Při měření pružnosti jsme přesto naměřili o něco lepší hodnoty odspodu pohotovější osmnáctistovce, byť pocitově jsme si mysleli, že jede lépe dvoulitr. Vzhledem k tomu, o kolik delší převody však novější motor má, je rozdíl ale malý. Při měření absolutního zrychlení se převaha dvoulitru projeví už od prvních metrů. Stovkou jede o 0,7 s dříve a na dvojnásobek se dostane o 2,2 s rychleji.  

… i střízlík

Mile nás v případě jednotky 2.0 TSI překvapila spotřeba. Na testovací trase se spokojila se 6,8 l/100 km a osmnáctistovku porazila o 0,4 l/100 km. Snížený apetit oceníte nejvíce na dálnici, kde přijde vhod zvýšený točivý moment, díky čemuž může motor běžet v nižších otáčkách. Rozdíl zde činil rovný půllitr (7,2 vs. 7,7 l/100 km). Naopak při jízdě nižšími rychlostmi po běžných silnicích je spotřeba u obou motorů podobná, byť i zde měl většinou dvoulitr drobný náskok. V závislosti na jízdním stylu se konzumace pohybuje mezi 6 a 8,5 l/100 km.

Ač je to do velké míry zásluha nové převodovky, povedlo se motoru 2.0 TSI oproti 1.8 TSI zlepšit dynamiku, snížit spotřebu a díky montáži filtru pevných částic produkovat i čistší zplodiny. Zkombinovat toto vše v dnešní době stále přísnějších ekologických požadavků je unikum.  

Technické údaje Škoda Octavia 2.0 TSI DSG Škoda Octavia 1.8 TSI DSG
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R4 přeplňovaný benzin R4
Zdvihový objem (cm3) 1984 1798
Vrtání x zdvih (mm) 82,5 x 92,8 82,5 x 84,2
Největší výkon (kW/min-1) 140/4200-6000 132/5100-6200
Největší točivý moment (Nm/min-1) 320/1500-4100 250/1250-5000
Převodovka 7° dvouspojková (DQ 381) 7° dvouspojková (DQ 200)
Délka x šířka x výška (mm) 4670 x 1814 x 1461 4670 x 1814 x 1461
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2680, 1543/1542 2680, 1543/1542
Standardní pneumatiky 205/55 R16 205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1388/585 1335/585
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 690/1900 660/1800
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 590/1580 590/1580
Objem nádrže paliva (l) 50 50
Nejvyšší rychlost (km/h) 236 231
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 7,3 7,4
Koeficient odporu vzduchu cX 0,300 0,302
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 7,8/4,8/5,9 7,1/5,0/5,8
Servisní náklady na 100 000 km (Kč) 22 401 19 121
Cena nového vozu (u motoru 1.4 TSI poslední dostupná) (Kč) 632 900 649 900/549 900 (man.)
Hodnocení 1. Škoda Octavia 2.0 TSI DSG 2. Škoda Octavia 1.8 TSI DSG
Plusy Výrazné snížení spotřeby proti 1.8 TSI Sametový chod motoru
  V každém ohledu lepší dynamika Příjemná pružnost od volnoběhu
  Nižší hlučnost na dálnici Solidní dynamika ve vyšších otáčkách
  Ekologičtější provoz (filtr GPF)  
Mínusy Menší pružnost z nízkých otáček Nízký točivý moment
    Konstrukční složitost

Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4: Velký malý návrat

Dieselová šestnáctistovka s pohonem 4x4 se přestala prodávat s příchodem faceliftu na začátku roku 2017. Nyní se vrací na scénu a na pozici nejlevnější čtyřkolky nahradila již neprodávaný 110kW dvoulitr s manuálem.

V octavii šestnáctistovka plní roli typického motoru pro služební auta. Málokoho nadchne a málokdo po ní touží v soukromém voze. Výkonově sice na běžné jezdění stačí, ale… Drtivá většina verzí jsou předokolky vybavené pouze pětistupňovou převodovkou, která kvůli velkým přeskokům nutí k častému řazení a hledání správné rychlosti. Manuální šestikvalt dostal jen již déle neprodávaný model Greenline a právě verze 4x4, která se vrátila do nabídky.

Pružnost 60-100 km/h
4. stupeň 8,2 s
5. stupeň 11,6 s
6. stupeň 17,4 s
Pružnost 80-120 km/h
4. stupeň 8,9 s
5. stupeň 12,0 s
6. stupeň 16,1 s

Oproti předchozí, předfaceliftované octavii se stejně jako u ostatních variant 1.6 TDI zvýšil výkon z 81 na 85 kW a nyní došlo i na systém vstřikování močoviny. Kromě toho se ještě podařilo snížit koefi cient cx z 0,296 na 0,284, odstupňování převodovky zůstalo stejné.

Blíže poskládané převody jsou u šestikvaltu příjemné, nicméně je hodně znát, že se perete s větší setrvačnou hmotou u čtyřkolky a provozní hmotnost činí o 115 kg více (1463 kg). Dynamika je tedy zejména na dálnici hodně vlažná. V případě modelů 4x4 je vždy potřeba počítat s vyšší spotřebou, u octavií to podle našich zkušeností bývá nárůst asi 0,7 l/100 km. My jsme v průměru jsme jezdili za 5,7 l/100 km.

Naměřená spotřeba paliva 1.6 TDI Průměrná rychlost
Dálnice 6,0 l 132 km/h
Silnice I. třídy 5,1 l 71 km/h
Silnice II. třídy 7,2 l 61 km/h
Horská silnice 10,9 l 66 km/h
Trasa celkem (308 km) 5,7 l  83 km/h

Testovaný vůz byl navíc vybaven zvýšeným podvozkem, který spotřebu také nepatrně zhorší. V rámci měřicího cyklu WLPT je však nárůst jen od 0,02 do 0,08 l/100 km v závislosti na verzi. Paket pro špatné cesty (5500 Kč) obsahuje mimo jiné přídavné kryty podvozku, tlumiče s tužším odladěním, jiné pružiny a speciální dorazy. Zajímavou volbou je tato úprava nejen na nezpevněných cestách, ale o poznání většího komfortu jsme si užívali i ve městě či na rozbitých okreskách, kde si vůz pluje mimořádně lehce a žehlí téměř vše.  

Technické údaje Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1598
Vrtání x zdvih (mm) 79,5 x 80,5
Největší výkon (kW/min-1) 85/3250-4000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 250/1750-3200
Převodovka 6° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4670 x 1814 x 1459
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2680, 1549/1548
Standardní pneumatiky 205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1463/638
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 730/1900
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 590/1580
Objem nádrže paliva (l) 55
Nejvyšší rychlost (km/h) 200
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,6
Koeficient odporu vzduchu cX 0,284
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 5,9/4,6/5,1
Servisní náklady na 100 000 km (Kč) 17 690
Cena nového vozu (Kč) 612 900
Hodnocení Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4
Plusy Na poměry čtyřkolek nízká spotřeba
  Příjemně odstupňovaná převodovka
  S paketem pro špatné cesty velmi komfortní odpružení…
Mínusy … ale větší boční náklony
  Slabší dynamika
  Vyšší otáčky při jízdě na dálnici znamenají větší hluk

 

Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG: Rozpačitý pokrok

Verze na CNG dostala nově patnáctistovku, nabízí vyšší výkon a pojme i více plynu. Bohužel ale obětovala velkou nádrž na benzin i zadní víceprvkovou nápravu. Navíc si ji nekoupíte ani s manuálem a v liftbacku.

Původní čtrnáctistovka upravená na spalování zemního plynu nabízela výkon 81 kW, což bylo oproti klasické verzi se 110 kW na dynamice hodně znát. Po vyřazení motorů 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW se dokonce stala nejslabší jednotkou v nabídce. Ne že by na octavii nestačila, ale nic pro závodníky ani dálniční sprintery to nebylo.

Zato ekonomicky zaměření jedinci a letci na dlouhé tratě z ní byli nadšeni. Kromě 15kg nádrže na plyn si totiž zachovala i plnohodnotnou na benzin. S naprostou jistotou jste s ní zdolali 1000 km a při troše snahy i o sto kilometrů více, tolik žádná jiná octavia na jedno natankování neujela.

Více plynu, málo benzinu

U nového provedení je vše jinak, jednotka 1.5 G-Tec posílila na 96 kW a odstup od klasické benzinové varianty se výrazně snížil. Nádrže na plyn pojmou nově o 2,7 kg více (17,7 kg) a nejsou ocelové, ale z kompozitu. To odlehčilo zadní nápravě, ta však již není víceprvková, ale stejně jako u klasické patnáctistovky vlečená. Hodně zamrzí i nahrazení plnohodnotné 50litrové nádrže nouzovou, která pojme pouze 9 litrů. Reálný dojezd se tak pohybuje jen mezi 500 až 600 kilometry a je ze všech octavií naopak nejkratší.

Naměřená spotřeba paliva 1.5 G-Tec Průměrná rychlost
Dálnice 4,4 kg 126 km/h
Silnice I. třídy 3,5 kg 69 km/h
Silnice II. třídy 4,3 kg 56 km/h
Horská silnice 6,3 kg 70 km/h
Trasa celkem (308 km) 4,0 kg 80 km/h

Pro jezdění na známých trasách lehké zvětšení plynové nádrží oceníte. Při dlouhé cestě na dovolenou byste však rádi obětovali dražší provoz na benzin, jen kdybyste si mohli natankovat plných 50 litrů. Důvodem nouzové nádrže je monovalentní homologace vozu, kdy měření emisí probíhá pouze na plyn a není nutná instalace fi ltru pevných částic.  

Dynamičtěji za stejný apetit

Tolik tedy rozporuplné novinky. Proti samotnému fungování nového motoru však nelze říci špatného slova. Dynamika se zlepšila opravdu podstatně, sladění s dvouspojkovou převodovkou je více než příjemné a spotřeba zůstala na stejně nízké úrovni. Na základě zkušeností s naší bývalou dlouhodobou Octavií Combi 1.4 G-Tec s manuálem víme, že apetit obou motorů se určitě nijak zásadně neliší.

Pružnost 60-100 km/h
4. stupeň 6,8 s
5. stupeň 9,1 s
6. stupeň 11,9 s
7. stupeň 15,1 s
Pružnost 80-120 km/h
4. stupeň 9,9 s
5. stupeň 13,0 s
6. stupeň 16,3 s

S patnáctistovkou naměřené spotřeby 4,3 kg/100 km na dálnici, 3,5 kg/100 km při jízdě po běžných silnicích i celkový průměr 4,0 kg přesně odpovídají naší dřívější zkušenosti s předchozí verzí. Grafy pak rovněž ukazují porovnání dynamiky s výše zmíněným dlouhodobým vozem. Náskok novinky se začíná zásadně zvětšovat především při rychlostech od 120 km/h výše.

Z hlediska každodenního používání nám u plynové verze trochu vadil snížení komfort odpružení od zadní nápravy, který je horší než u předchůdce i než u běžných octavii se zadní vlečenou nápravou.

Technické údaje Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (DSG)
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R4 přeplňovaný benzin R4
Zdvihový objem (cm3) 1498 1395
Vrtání x zdvih (mm) 74,5 x 85,9 74,5 x 80,0
Největší výkon (kW/min-1) 96/5000-6000 81/4800-6000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 200/1400-4000 200/1500-3500
Převodovka 7° dvouspojková DQ 200 6° manuální (7° dvouspojková DQ 200)
Délka x šířka x výška (mm) 4667 x 1814 x 1462 4667 x 1814 x 1462
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2688, 1539/1530 2680, 1543/1549
Standardní pneumatiky 205/55 R16 205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1389/551 1416/524 (1441/513)
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 690/1400 700/1700 (710/1700)
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 480/1610 480/1610
Objem nádrže paliva (l + kg) 9 + 17,7 50 + 15,0
Nejvyšší rychlost (km/h) 202 193
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,1 11,0 (11,3)
Koeficient odporu vzduchu cX 0,331 0,321
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km 4,9/3,3/3,9 5,3/3,4/4,1 (4,9/3,4/4,0)
Servisní náklady na 100 000 km (Kč) 24 374 24 811
Cena nového vozu (Kč) 588 900 470 900 (520 900)
Hodnocení Škoda Octavia Combi 1.5 G-Tec DSG
Plusy Výrazné zlepšení dynamiky
  Stále nízká spotřeba
  Zvětšená nádrž na plyn (byť nepatrně)
  Lepší rozložení hmotnost (lepší trakce)
Mínusy Místo 50litrové nádrže na benzin jen 9litrová
  Verze na CNG jen jako kombi s DSG
  Horší komfort
  Vyšší cena
  Oproti běžným verzím menší kufr a absence rezervy

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Hammunasakra
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
| 5. 6. 2019
Nemusíš posílat = vzdělaný lidi žijou i na Moravě ;-)
Toho kdo nevolí lidi jako Niedermayer = bych poslal studovat :-)

Já bych zas do ZŠ posílal lidi co baštěj populistický kecy https://www.idnes.cz/…12339_domaci_kop

Černej humor je = že to co jak řiká "Nedopustím" = zařídila ONA :yes: :-!

Takže podle reakcí soudim = že si přes ty čísla zatim nepřipouštíš = že KECAL je Venezuela https://domaci.ihned.cz/…reni-za-miliardy a domníváš se asi že to je spiknutí ekonomů a novinářů https://www.novinky.cz/…nomove.htmlproti:-)
Avatar - rohYpnol
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
| 4. 6. 2019
To že Focus má vzadu tvrdý plast ve výplních dveří je blaf???

To, že Fordy hnijí je blaf???
Avatar - rohYpnol
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
| 4. 6. 2019
Nebudu hodnotit podle volebních preferencí. Nebudu nikomu ubírat volební právo. I když toho kdo volí TOP 09 bych... poslal vystřízlivět z Prahy na Moravu :-!
Re: Re: Re: 1.8 a 2.0
| 4. 6. 2019
tak ja mam doma aj 1.5 tsi aj 1.8 tsi a obidva motory su fajn, ten, kto pise, ze 1.5 tsi je horsi motor ako 1.4 tsi, asi sa nebude bavit o kultivovanosti a prejave. Mal som doma 2 tyzdne aj 1.4 tsi v golfe a ten motor mi prisiel prejavom ako diesel (hluk). 1.8 tsi napriek rovnakemu krutiaku taka odspodu daleko lepsie ako 1.5, aj zvuk ma krajsi, hutnejsi. Spotreba je ale inde
Avatar - Hammunasakra
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokr
| 4. 6. 2019
Scala v aktuálnim testu porazila i30, Ceed i Megane = jak je to objektiVWní fakt nevim

Ale odmítání fakt je rozšířený = většinou vidíme co chceme. Znám jednoho co věří že Venezuela Maláčová neni totálni žvanilka https://investice.finance.cz/…0-9-miliardy-kc/ a z ideologickejch důvodů radši pomluví slušnýho vzdělanýho člověka https://www.ceskenoviny.cz/…aranzova/1760669 jeden z těch 67 tisíc = je MŮJ :-!

A to radši nezmiňovat fakt extrém https://www.idnes.cz/…3_ekonomika_cern

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku