Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testy zimních pneumatik 2008 (3.díl): Rozměr 225/45 R 17

Auto Tip Klassik
Diskuze (127)
Nemůže být většího kontrastu než černé zimní pneumatiky na bílém sněhu. Jakou si ale vybrat? Nebo snad postačí celoroční univerzál? Odpoví vám následující srovnávací test.

Také jste si toho všimli? Denní teploty jdou nesmlouvavě dolů, ze skříní vytahujeme čím dál teplejší oblečení. Léto zabalilo definitivně kufry, zima klepe na dveře. A téma výběru vhodného obutí pro automobily nabývá na aktuálnosti a hlavně důležitosti. Do silničního zákona ČR se letos dostalo pravidlo povinného použití zimních pneumatik na vybraných úsecích silnic v období od 1. listopadu do 30. dubna. Pokud se na těchto místech budete pohybovat s nevhodným obutím (letní pneu či zimní s hloubkou dezénu pod 4 mm), nevyhnete se sankcím – hrozí 1 bod a pokuta 2000 Kč, ve správním řízení pak 1500 až 2500 korun.

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu

Nasazení zimních pneumatik se neřídí jenom povrchem silnice, ale také její teplotou. Do 7°C je všechno v pořádku. Jakmile ale začne teploměr ukazovat nižší hodnoty, ztrácí letní směs přilnavost. Moderní produkty se sice drží až do bodu mrazu, s prvními sněhovými vločkami ale přestávají fungovat úplně. Náhlá sněhová bouře na dálnici tak může způsobit katastrofu podobnou letošní březnové hromadné havárii na D1.

Nicméně v extrémních podmínkách se zase tolik řidičů nepohybuje ani v zimě a spíše než přilnavost a trakci na sněhu a ledu ocení vyvážené vlastnosti na prosolené mokré vozovce spolu s nízkým valivým hlukem. Ten bývá často kamenem úrazu zimního obutí.

Tradiční srovnávací test sesterského Auto Bildu letos podstoupila desítka zimních a dvojice celoroční plášťů rozměru 225/45 R 17, tedy pneumatiky pro střední a vyšší střední třídu. Loni se o vítězství podělily Dunlop SP Winter Sport 3D a Michelin Primacy Alpin (rozměr 205/55 R 16). Obhájí letos prvenství? Testovací Mercedes-Benz C právě dorazil, jdeme zhodnotit výsledky…

OVLADATELNOST NA SNĚHU Průměrná rychlost (km/h)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Jako královny zimní sezony se na sněhu ukázaly goodyeary, pirelli, dunlopy a nečekaně také neznámá kyota. Zasněžená cesta patří mezi jejich teritoria. Pro příležitostné použití na tomto povrchu ale obstojně poslouží i celoroční Goodyear Vector+ či stejně typizovaný vredestein. Věhlasné značky Michelin a Bridgestone zůstaly v testu ovladatelnosti na sněhu za očekáváním, prospělo by jim zlepšení bočního vedení v zatáčce.

SLALOM NA SNĚHU Maximální příčné zrychlení (m/s2)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Dobrá stranová stabilita pneumatik platí za základ úspěchu v této soutěži. Neuvěřitelné se stalo skutkem – levná čínská pneumatika Kyoto SnowGrip 7200 předčila špičkový Bridgestone Blizzak LM25 a zvítězila.

BRZDĚNÍ NA SNĚHU Brzdná dráha při zastavení z 50 km/h (m)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu V náročné a důležité disciplíně stanovil Goodyear UltraGrip Performance 2 nová měřítka. O to překvapivěji zní fakt, že se mu téměř vyrovnalo kyoto! Za pozornost stojí skutečnost, s jak velkým rozdílem zaostaly při brzdění na sněhu celoroční pneumatiky, o letních ani nemluvě.

TRAKCE NA SNĚHU Průměrná tažná síla (N)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Letité zkušenosti zimních specialistů od Goodyearu, Dunlopu a Pirelli se promítly do skvělých trakčních vlastností těchto pneumatik. Univerzální celoroční pláště doplácejí na menší počet lamel, dezén se snadněji zanáší a tažná síla klesá. V trakčním testu zůstal za očekáváním předposlední michelin.

AKVAPLANINK Rychlost při ztrátě adheze (km/h)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Letní pneumatiky odolávají akvaplaninku mnohem lépe než zimní. Hrubé vzorky z dob minulých jsou u zimních plášťů naštěstí zapomenuty, moderní dezény s uzavřeným profilem a omezenou šířkou kanálků odolávají nežádoucímu efektu plavání lépe. Jako nejlepší se ukázala Fulda Kristall Supremo, naopak kyoto v testu zaostalo.

OVLADATELNOST NA MOKRU Průměrná rychlost (km/h)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Protože se zimní pneumatiky většinu času pohybují na mokré silnici, přikládá se tomuto testu velká důležitost. Díky preciznímu bočnímu vedení a čitelným vlastnostem na limitu projel okruh nejrychleji Mercedes-Benz C se zimními dunlopy a goodyeary, když samozřejmě nepočítáme nejlepší letní pláště.

BRZDĚNÍ NA MOKRU Brzdná dráha při zastavení ze 100 km/h (m)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Brzdění na mokré silnici zvládla perfektně letní pneumatika, zimní soupeřka Continental WinterContact TS 810 za ní ale příliš nezaostala. Zato s levným kyotem zastavilo „céčko“ o propastných 24 metrů dál než s continentalem. Při manévru navíc neposkytly čínské pneumatiky stabilitu a měly tendenci jít brzy do smyku.

KRUHOVÁ DRÁHA Průměrný čas na kolo (s)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Schopnosti pneumatik na mokru dokonale prověří test na kruhové kropené dráze. Dunlopy, goodyeary a micheliny dokonce porazily celoroční pláště, které měly přilnavější směs. Letní obutí si opět připsalo triumf, ale pozor – s klesajícími teplotami se také na mokru jejich účinnost rapidně snižuje.

AKVAPLANINK V ZATÁČCE Střední hodnota příčného zrychlení (m/s2)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Tento jev patří mezi vůbec nejnebezpečnější situace, do kterých se můžete dostat. Kdo odolá nejlépe? Mimo letní pneumatiky se s akvaplaninkem v zatáčce nejlépe perou fulda a celoroční goodyear. Na chvostu se opět ocitlo čínské kyoto, které sice na sněhu excelovalo, ale na mokru se mějte na pozoru.

OVLADATELNOST NA SUCHU Průměrná rychlost (km/h)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Precizní řiditelnost, dobrá boční stabilita a jistý vyhýbací manévr – na suchu je ovladatelnost vozu osazeného zimními micheliny nejlepší (mimo letní obutí). Kyoto odjíždí s podobným hodnocením jako na mokré vozovce. Jeho průměrná rychlost na dráze je suverénně nejhorší a odpovídá standardu věhlasných značek osmdesátých let minulého století.

BRZDĚNÍ NA SUCHU Brzdná dráha při zastavení ze 100 km/h (m)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Zimní continentaly zvládají brzdné disciplíny s přehledem – jako jediné se dokázaly postavit suverénním výsledkům celoročních plášťů a přiblížit se letním. Ostatní zimní pneumatiky kvůli směsi ztrácejí, kyoto je tradičně poslední. Této disciplíně se vzhledem k menšímu výskytu v reálném provozu nepřikládá taková důležitost.

VNĚJŠÍ HLUČNOST Hlučnost při 60/80 km/h (dB)

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Hlučné pneumatiky dokáží znepříjemnit jízdu. Kdo by čekal, že nejlépe obstojí letní pneumatika, mýlil by se. Nejméně hlukoměr zaměstnaly zimní dunlop a celoroční goodyear, nejvíce práce měl měřící přístroj překvapivě s celoročním pláštěm Vredestein Quatrac a zimním nokianem.

VALIVÝ ODPOR Průměrný koeficient valivého odporu CR

testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Neuvěřitelné, zimní pneumatiky šetří palivo díky nízkému valivému odporu mnohem lépe než letní! A to díky jemným lamelám, které nespotřebují tolik energie. Jde o priority – Michelin Primacy Alpin sice nepatřil k premiantům na sněhu, proti continentalu ale dokáže uspořit: při průměrné spotřebě 9,0 litru až 0,3 l na 100 km. Čemu dáte přednost?

KOMFORT ODVALOVÁNÍ Subjektivní pocity

Testovací Mercedes-Benz C platí za komfortní automobil zejména se standardními 16“ ráfky. Zkouškami prošly pláště 225/45 R 17, což je ideální kompromis mezi pohodlím a sportovními vlastnostmi. Nejlepšího hodnocení zkušebních řidičů se dočkal Michelin Primacy Alpin, s dobrým výsledkem se odporoučely ještě značky Bridgestone a Continental. Citelně snížený komfort jízdy zaznamenali technici u laciné čínské pneumatiky Kyoto.

Nepřehlédněte
ADAC Testy zimních pneumatik 2008 (1. díl): Rozměr 175/65 R14 T
ADAC Testy zimních pneumatik 2008 (2. díl): Rozměr 195/65 R15 T

ZÁVĚR

Nejprve překvapení, potom pád - na zasněžené silnici se laciná čínská pneumatika Kyoto dokázala vyšvihnout do čela po bok věhlasných dunlopů, goodyearů a pirelli. Jakmile se ale dostala na mokrý povrch, na němž v běžném provozu najedete nejvíce kilometrů, spadly její akcie na samé dno. A to tak, že se v určitých situacích chovala až nebezpečně. S podobně špatným výsledkem se pohybovala také po suchém polygonu. A celoroční pláště? Nijak nepropadly, ale ani neexcelovaly, hlavně na sněhu. Vedly si průměrně a dokázaly překvapit slušným výsledkem na suchu. Loňské společné vítězství dunlopu s michelinem dokázal obhájit první jmenovaný – SP Winter Sport 3D.

Zimní pneumatiky 225/45 R 17 Konečné pořadí v testu
  Průměrná hodnota v jednotlivých testech    
  Sníh Mokro Sucho   Celková známka
DUNLOP SP Winter Sport 3D
koupit
1 2 2 Přednosti: vyvážená pneumatika s příkladnými vlastnostmi na sněhu. Nadprůměrně vyrovnané výkony podává na suchu, tak na mokru.
Nevýhody: nepatrně delší brzdná dráha na suché vozovce.
Vynikající
GOODYEAR UltraGrip Performance 2
koupit
1 2- 2 Přednosti: všeuměl s vynikajícími schopnostmi na sněhu. Dobré výsledky podává rovněž na mokré a suché silnici.Nevýhody: mírně delší brzdná dráha za sucha. Vynikající
PIRELLI W 210 Sottozero Serie II
koupit
1- 2- 2- Přednosti: příkladné vystupování na zasněžené vozovce, sportovní a dynamické chování za každé povětrnostní situace.
Nevýhody: o něco delší brzdná dráha.
Vynikající
CONTINENTAL WinterContact TS 810
koupit
2- 2- 2 Přednosti: harmonicky sladěná zimní pneumatika s krátkou brzdnou dráhou na suchém a mokrém povrchu.
Nevýhody: náchylnost k akvaplaninku.
Vynikající
MICHELIN Primacy Alpin PA3
koupit
3+ 2- 2+ Přednosti: perfektní jízdní vlastnosti na suchu, nízký valivý odpor a komfortní chování.
Nevýhody: pouze průměrné vlastnosti na sněhu.
Dobrý
VREDESTEIN Wintrac Xtreme 2+ 3 2 Přednosti: vyvážené chování na sněhu, jisté jízdní vlastnosti na suché silnici, nízký valivý odpor.
Nevýhody: delší brzdná dráha na mokru, nízká odolnost vůči akvaplaninku.
Dobrý
FULDA Kristall Supremo
koupit
2 3+ 2- Přednosti: vysoká bezpečnost při akvaplaninku, nízký valivý odpor.
Nevýhody: nejisté jízdní vlastnosti při vyhýbání, delší brzdná dráha na mokré vozovce.
Uspokojivý
NOKIAN WR G2
koupit
2- 3 2- Přednosti: dobrá trakce a krátká brzdná dráha na sněhu, nízké hodnoty valivého odporu
Nevýhody: slabší odolnost proti akvaplaninku, nejisté chování na mokrém povrchu.
Uspokojivý
BRIDGESTONE Blizzak LM-25
koupit
3 3+ 2- Přednosti: komfortní pneumatika s nízkou hlučností při odvalování.
Nevýhody: slabší výkony na sněhu, omezená boční stabilita, delší brzdná dráha na suchu.
Uspokojivý
KYOTO SnowGrip 7200 1- 5 4+ Přednosti: ukázkové vlastnosti na sněhu.
Nevýhody: kritické jízdní vlastnosti, bezpečnostní rezervy při akvaplaninku, příliš dlouhá brzdná dráha na mokru a suchu.
Nedostatečný
Celoroční pneumatiky
GOODYEAR Eagle Vector+ EV-2
koupit
3+ 2- 2   Uspokojivý
VREDESTEIN Quatrac 3 3 2- 2   Uspokojivý

Zde si můžete prohlédnut kompletní tabulku hodnocení

JE TO ZIMNÍ, NENÍ TO ZIMNÍ…

Představte si, že právě vjíždíte do oblasti označené značkami povinného použití zimních pneumatik a zastaví vás policista. Jak ale pozná, že máte na voze obuté zimní pláště? Například podle symbolů jedné či více sněhových vloček a hory se třemi vrcholky na bočnici pneumatiky, často v kombinaci s písmeny M+S (Mud + Snow = bláto + sníh). Dezén zimního pláště je navíc plný jemných lamel a jeho povrch působí mnohem drsněji.

Převzato z časopisu AutoTip 21/08

Auto Tip Klassik
Diskuze (127)
Avatar - Ada je zase tady
14. 12. 2008 02:26
Re: Dunlop, Pirelli, Michelin, Continental, Goodyear
Ja jsem mel na privesu Barum Made in Great Britain >:-[] (145R12)
Avatar - superkutil
7. 12. 2008 21:11
Vliv šířky pneu na vlastnosti
Používám pneu 205/60 15" a vyzkoušel jsem GoodYear, Continental a Nokian a ze subjektivního pocitu byly nejlepší Nokian.

Nejhorší byly Continental, GoodYear o něco lepší.

Teď mám Continental 205/60 16" na Mondeo TDCI a nic moc, kloužou a nemají záběr. Tak jsem chtěl zkusit Nokiany, ale když jsem viděl tento test, tak nevím. Nokiany dopadly hodně blbě. 8-s
Avatar - Martin911Turbo
6. 12. 2008 18:47
Rozměr pneu
Rozměr 225/45 R17 je v dnešní době naprosto normální a u mého veterána je tenhle rozměr uveden jako rozměr standart zadní pneu z fabriky :-) a u mě zimná guma rovná žádná guma, protože v zimě nejezdím, to bych svému miláčkovi neudělal ;-)
5. 12. 2008 15:13
Re: Dunlop, Pirelli, Michelin, Continental, Goodyear
No ja som mal na vyber Matador MP91 Nordica za 3000Sk kus, alebo dalsie najlacnejsie zimne 4800Sk kus, ostatne znacky okolo 6000Sk kus. Dost divoke ceny. Takze jednoznacne to vyhrali Matadory a zatial som spokojny, na suchu a vode oproti letnym Continental Premium Contact 2 minimalny rozdiel v trakcii a hlucnosti. Na snehu som ich este neskusal, ale som si isty, ze budu OK. Bal som sa, ze ich bude tazke vyvazit, ale v tomto su super, do 180 uplne bez problemov, viac som na nich este nesiel. Spotreba rovnaka ako na letnych. Potesilo ma ze ked som ich nasadil na zaciatku oktobra, tak este po 800km som na nich nasiel tie cudliky po obvode co oznacuju novu gumu. Boli sice z 50% zbrusene, ale boli tam, takze opotrebenie vobec nebude tragicke.
5. 12. 2008 08:47
Re: Bravo Dunlop
Ja jsem tam letos na tomhle rozmeru s Continentalem a jelikoz jsem prezul brzo, dost rychle "odtavaji"