Testy zimních pneumatik 2008 (3.díl): Rozměr 225/45 R 17
Také jste si toho všimli? Denní teploty jdou nesmlouvavě dolů, ze skříní vytahujeme čím dál teplejší oblečení. Léto zabalilo definitivně kufry, zima klepe na dveře. A téma výběru vhodného obutí pro automobily nabývá na aktuálnosti a hlavně důležitosti. Do silničního zákona ČR se letos dostalo pravidlo povinného použití zimních pneumatik na vybraných úsecích silnic v období od 1. listopadu do 30. dubna. Pokud se na těchto místech budete pohybovat s nevhodným obutím (letní pneu či zimní s hloubkou dezénu pod 4 mm), nevyhnete se sankcím – hrozí 1 bod a pokuta 2000 Kč, ve správním řízení pak 1500 až 2500 korun.
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu
Nasazení zimních pneumatik se neřídí jenom povrchem silnice, ale také její teplotou. Do 7°C je všechno v pořádku. Jakmile ale začne teploměr ukazovat nižší hodnoty, ztrácí letní směs přilnavost. Moderní produkty se sice drží až do bodu mrazu, s prvními sněhovými vločkami ale přestávají fungovat úplně. Náhlá sněhová bouře na dálnici tak může způsobit katastrofu podobnou letošní březnové hromadné havárii na D1.
Nicméně v extrémních podmínkách se zase tolik řidičů nepohybuje ani v zimě a spíše než přilnavost a trakci na sněhu a ledu ocení vyvážené vlastnosti na prosolené mokré vozovce spolu s nízkým valivým hlukem. Ten bývá často kamenem úrazu zimního obutí.
Tradiční srovnávací test sesterského Auto Bildu letos podstoupila desítka zimních a dvojice celoroční plášťů rozměru 225/45 R 17, tedy pneumatiky pro střední a vyšší střední třídu. Loni se o vítězství podělily Dunlop SP Winter Sport 3D a Michelin Primacy Alpin (rozměr 205/55 R 16). Obhájí letos prvenství? Testovací Mercedes-Benz C právě dorazil, jdeme zhodnotit výsledky…
OVLADATELNOST NA SNĚHU | Průměrná rychlost (km/h) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Jako královny zimní sezony se na sněhu ukázaly goodyeary, pirelli, dunlopy a nečekaně také neznámá kyota. Zasněžená cesta patří mezi jejich teritoria. Pro příležitostné použití na tomto povrchu ale obstojně poslouží i celoroční Goodyear Vector+ či stejně typizovaný vredestein. Věhlasné značky Michelin a Bridgestone zůstaly v testu ovladatelnosti na sněhu za očekáváním, prospělo by jim zlepšení bočního vedení v zatáčce.
SLALOM NA SNĚHU | Maximální příčné zrychlení (m/s2) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Dobrá stranová stabilita pneumatik platí za základ úspěchu v této soutěži. Neuvěřitelné se stalo skutkem – levná čínská pneumatika Kyoto SnowGrip 7200 předčila špičkový Bridgestone Blizzak LM25 a zvítězila.
BRZDĚNÍ NA SNĚHU | Brzdná dráha při zastavení z 50 km/h (m) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu V náročné a důležité disciplíně stanovil Goodyear UltraGrip Performance 2 nová měřítka. O to překvapivěji zní fakt, že se mu téměř vyrovnalo kyoto! Za pozornost stojí skutečnost, s jak velkým rozdílem zaostaly při brzdění na sněhu celoroční pneumatiky, o letních ani nemluvě.
TRAKCE NA SNĚHU | Průměrná tažná síla (N) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Letité zkušenosti zimních specialistů od Goodyearu, Dunlopu a Pirelli se promítly do skvělých trakčních vlastností těchto pneumatik. Univerzální celoroční pláště doplácejí na menší počet lamel, dezén se snadněji zanáší a tažná síla klesá. V trakčním testu zůstal za očekáváním předposlední michelin.
AKVAPLANINK | Rychlost při ztrátě adheze (km/h) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Letní pneumatiky odolávají akvaplaninku mnohem lépe než zimní. Hrubé vzorky z dob minulých jsou u zimních plášťů naštěstí zapomenuty, moderní dezény s uzavřeným profilem a omezenou šířkou kanálků odolávají nežádoucímu efektu plavání lépe. Jako nejlepší se ukázala Fulda Kristall Supremo, naopak kyoto v testu zaostalo.
OVLADATELNOST NA MOKRU | Průměrná rychlost (km/h) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Protože se zimní pneumatiky většinu času pohybují na mokré silnici, přikládá se tomuto testu velká důležitost. Díky preciznímu bočnímu vedení a čitelným vlastnostem na limitu projel okruh nejrychleji Mercedes-Benz C se zimními dunlopy a goodyeary, když samozřejmě nepočítáme nejlepší letní pláště.
BRZDĚNÍ NA MOKRU | Brzdná dráha při zastavení ze 100 km/h (m) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Brzdění na mokré silnici zvládla perfektně letní pneumatika, zimní soupeřka Continental WinterContact TS 810 za ní ale příliš nezaostala. Zato s levným kyotem zastavilo „céčko“ o propastných 24 metrů dál než s continentalem. Při manévru navíc neposkytly čínské pneumatiky stabilitu a měly tendenci jít brzy do smyku.
KRUHOVÁ DRÁHA | Průměrný čas na kolo (s) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Schopnosti pneumatik na mokru dokonale prověří test na kruhové kropené dráze. Dunlopy, goodyeary a micheliny dokonce porazily celoroční pláště, které měly přilnavější směs. Letní obutí si opět připsalo triumf, ale pozor – s klesajícími teplotami se také na mokru jejich účinnost rapidně snižuje.
AKVAPLANINK V ZATÁČCE | Střední hodnota příčného zrychlení (m/s2) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Tento jev patří mezi vůbec nejnebezpečnější situace, do kterých se můžete dostat. Kdo odolá nejlépe? Mimo letní pneumatiky se s akvaplaninkem v zatáčce nejlépe perou fulda a celoroční goodyear. Na chvostu se opět ocitlo čínské kyoto, které sice na sněhu excelovalo, ale na mokru se mějte na pozoru.
OVLADATELNOST NA SUCHU | Průměrná rychlost (km/h) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Precizní řiditelnost, dobrá boční stabilita a jistý vyhýbací manévr – na suchu je ovladatelnost vozu osazeného zimními micheliny nejlepší (mimo letní obutí). Kyoto odjíždí s podobným hodnocením jako na mokré vozovce. Jeho průměrná rychlost na dráze je suverénně nejhorší a odpovídá standardu věhlasných značek osmdesátých let minulého století.
BRZDĚNÍ NA SUCHU | Brzdná dráha při zastavení ze 100 km/h (m) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Zimní continentaly zvládají brzdné disciplíny s přehledem – jako jediné se dokázaly postavit suverénním výsledkům celoročních plášťů a přiblížit se letním. Ostatní zimní pneumatiky kvůli směsi ztrácejí, kyoto je tradičně poslední. Této disciplíně se vzhledem k menšímu výskytu v reálném provozu nepřikládá taková důležitost.
VNĚJŠÍ HLUČNOST | Hlučnost při 60/80 km/h (dB) |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Hlučné pneumatiky dokáží znepříjemnit jízdu. Kdo by čekal, že nejlépe obstojí letní pneumatika, mýlil by se. Nejméně hlukoměr zaměstnaly zimní dunlop a celoroční goodyear, nejvíce práce měl měřící přístroj překvapivě s celoročním pláštěm Vredestein Quatrac a zimním nokianem.
VALIVÝ ODPOR | Průměrný koeficient valivého odporu CR |
testy continental adac mercedesbenz pneu testypneu Neuvěřitelné, zimní pneumatiky šetří palivo díky nízkému valivému odporu mnohem lépe než letní! A to díky jemným lamelám, které nespotřebují tolik energie. Jde o priority – Michelin Primacy Alpin sice nepatřil k premiantům na sněhu, proti continentalu ale dokáže uspořit: při průměrné spotřebě 9,0 litru až 0,3 l na 100 km. Čemu dáte přednost?
KOMFORT ODVALOVÁNÍ | Subjektivní pocity |
Testovací Mercedes-Benz C platí za komfortní automobil zejména se standardními 16“ ráfky. Zkouškami prošly pláště 225/45 R 17, což je ideální kompromis mezi pohodlím a sportovními vlastnostmi. Nejlepšího hodnocení zkušebních řidičů se dočkal Michelin Primacy Alpin, s dobrým výsledkem se odporoučely ještě značky Bridgestone a Continental. Citelně snížený komfort jízdy zaznamenali technici u laciné čínské pneumatiky Kyoto.
Nepřehlédněte |
ADAC Testy zimních pneumatik 2008 (1. díl): Rozměr 175/65 R14 T |
ADAC Testy zimních pneumatik 2008 (2. díl): Rozměr 195/65 R15 T |
ZÁVĚR
Nejprve překvapení, potom pád - na zasněžené silnici se laciná čínská pneumatika Kyoto dokázala vyšvihnout do čela po bok věhlasných dunlopů, goodyearů a pirelli. Jakmile se ale dostala na mokrý povrch, na němž v běžném provozu najedete nejvíce kilometrů, spadly její akcie na samé dno. A to tak, že se v určitých situacích chovala až nebezpečně. S podobně špatným výsledkem se pohybovala také po suchém polygonu. A celoroční pláště? Nijak nepropadly, ale ani neexcelovaly, hlavně na sněhu. Vedly si průměrně a dokázaly překvapit slušným výsledkem na suchu. Loňské společné vítězství dunlopu s michelinem dokázal obhájit první jmenovaný – SP Winter Sport 3D.
Zimní pneumatiky 225/45 R 17 Konečné pořadí v testu | |||||
Průměrná hodnota v jednotlivých testech | |||||
Sníh | Mokro | Sucho | Celková známka | ||
DUNLOP SP Winter Sport 3D koupit |
1 | 2 | 2 | Přednosti: vyvážená pneumatika s příkladnými vlastnostmi na sněhu. Nadprůměrně vyrovnané výkony podává na suchu, tak na mokru. Nevýhody: nepatrně delší brzdná dráha na suché vozovce. |
Vynikající |
GOODYEAR UltraGrip Performance 2 koupit |
1 | 2- | 2 | Přednosti: všeuměl s vynikajícími schopnostmi na sněhu. Dobré výsledky podává rovněž na mokré a suché silnici.Nevýhody: mírně delší brzdná dráha za sucha. | Vynikající |
PIRELLI W 210 Sottozero Serie II koupit |
1- | 2- | 2- | Přednosti: příkladné vystupování na zasněžené vozovce, sportovní a dynamické chování za každé povětrnostní situace. Nevýhody: o něco delší brzdná dráha. |
Vynikající |
CONTINENTAL WinterContact TS 810 koupit |
2- | 2- | 2 | Přednosti: harmonicky sladěná zimní pneumatika s krátkou brzdnou dráhou na suchém a mokrém povrchu. Nevýhody: náchylnost k akvaplaninku. |
Vynikající |
MICHELIN Primacy Alpin PA3 koupit |
3+ | 2- | 2+ | Přednosti: perfektní jízdní vlastnosti na suchu, nízký valivý odpor a komfortní chování. Nevýhody: pouze průměrné vlastnosti na sněhu. |
Dobrý |
VREDESTEIN Wintrac Xtreme | 2+ | 3 | 2 | Přednosti: vyvážené chování na sněhu, jisté jízdní vlastnosti na suché silnici, nízký valivý odpor. Nevýhody: delší brzdná dráha na mokru, nízká odolnost vůči akvaplaninku. |
Dobrý |
FULDA Kristall Supremo koupit |
2 | 3+ | 2- | Přednosti: vysoká bezpečnost při akvaplaninku, nízký valivý odpor. Nevýhody: nejisté jízdní vlastnosti při vyhýbání, delší brzdná dráha na mokré vozovce. |
Uspokojivý |
NOKIAN WR G2 koupit |
2- | 3 | 2- | Přednosti: dobrá trakce a krátká brzdná dráha na sněhu, nízké hodnoty valivého odporu Nevýhody: slabší odolnost proti akvaplaninku, nejisté chování na mokrém povrchu. |
Uspokojivý |
BRIDGESTONE Blizzak LM-25 koupit |
3 | 3+ | 2- | Přednosti: komfortní pneumatika s nízkou hlučností při odvalování. Nevýhody: slabší výkony na sněhu, omezená boční stabilita, delší brzdná dráha na suchu. |
Uspokojivý |
KYOTO SnowGrip 7200 | 1- | 5 | 4+ | Přednosti: ukázkové vlastnosti na sněhu. Nevýhody: kritické jízdní vlastnosti, bezpečnostní rezervy při akvaplaninku, příliš dlouhá brzdná dráha na mokru a suchu. |
Nedostatečný |
Celoroční pneumatiky | |||||
GOODYEAR Eagle Vector+ EV-2 koupit |
3+ | 2- | 2 | Uspokojivý | |
VREDESTEIN Quatrac 3 | 3 | 2- | 2 | Uspokojivý |
Zde si můžete prohlédnut kompletní tabulku hodnocení
JE TO ZIMNÍ, NENÍ TO ZIMNÍ…
Představte si, že právě vjíždíte do oblasti označené značkami povinného použití zimních pneumatik a zastaví vás policista. Jak ale pozná, že máte na voze obuté zimní pláště? Například podle symbolů jedné či více sněhových vloček a hory se třemi vrcholky na bočnici pneumatiky, často v kombinaci s písmeny M+S (Mud + Snow = bláto + sníh). Dezén zimního pláště je navíc plný jemných lamel a jeho povrch působí mnohem drsněji.