Tohle by dnes asi neprošlo. Podívejte se na staré reklamy, které zavánějí sexismem
Pamatujete si, jak Audi na začátku srpna muselo stáhnout fotku s holčičkou, která měla před pusou banán? Některé lidi totiž pohoršila. A německá automobilka raději couvla a omluvila se.
Pro připomenutí: Audi na Twitteru zveřejnilo snímek modelu Audi RS 4 Avant s malou, stylově oblečenou holčičkou s banánem v ruce. Firma chtěla ukázat, že rychlý kombík je vhodný pro celou rodinu, takže jej napříč sociálními sítěmi prezentovala s jejími nejrůznějšími členy.
Jenže jak už to dnes bývá, našla se řada "bojovníků", kteří Audi obvinili ze sexismu, to kvůli oblečení holčičky a banánu v její ruce, jiní si zase stěžovali, že kombinace dítěte s autem, které jede až 280 km/h, je prostě nesmyslná.
Audi se jen pár hodin po zveřejnění reklamního obrázku, který označilo jako necitlivý, omluvilo. A smazalo jej.
Není to samozřejmě poprvé, co některá automobilka čelila obviněním ze sexismu. Loni v létě například úřady ve Velké Británii zakázaly reklamu Volkswagenu kvůli údajné genderové nevyváženosti, respektive šíření stereotypů. Britský úřad pro reklamní standardy (ASA) rozhodl o zákazu na základě tří stížností. Lidem vadilo, že zatímco muži jsou ve spotu vyobrazeni při dobrodružných činnostech, žena je prezentována „jen“ jako pečovatelka.
Nedávné příklady nás však inspirovaly k výletu do hlubší minulosti, do dob, kdy společnost obecně nebyla na podobné záležitosti tak citlivá, nebo kdy zadavatelé reklamy sexismus či genderové stereotypy prostě moc neřešily. Samozřejmě mezi takové patřili i výrobci a prodejci automobilů, nebo dodavatelé náhradních dílů.
Spoustu příkladů starých reklam, které by dnes z výše uvedených důvodů určitě neprošly, najdete v galerii.