Tohle jsou ta nejsmrtelnější auta! Mezi nejhoršími je Corvette, 370Z i Rio
Američané se podívali do statistik, aby zjistili, v jakých autech se nejčastěji umírá. Nejhůře dopadly malé modely a sporťáky.
Bezpečnost je jednou z klíčových vlastností automobilů, na níž se v posledních letech klade stále větší důraz. Jenže v praxi se ukazuje, že se to ne vždy povede, a to navzdory třeba dobrým výsledkům v nárazových zkouškách (ať už Euro NCAP nebo NHTSA). Američané se tak podívali do statistik, aby zjistili, v kterých automobilech se nejčastěji umírá.
Výzkum provedla společnost iSeeCars.com, která analyzovala data úmrtí v automobilech modelových let 2013 až 2017 podle statistik amerického systému pro hlášení úmrtí (FARS) a porovnala je s více než 25 miliony ojetými auty ze stejné doby. Z hodnocení však byly vyškrtnuty exotické vozy nebo auta s méně 20 nehodami na svém kontě. Tak se ukázalo, že hned u 14 modelů je riziko zapojení do smrtelné nehody dvakrát vyšší než u průměrného vozidla.
Nejhůře dopadly malé automobily a sportovní vozy, což je patrné i v čele žebříčku. Nejhůře totiž skončil hatchback Mitsubishi Mirage (u nás prodávaný jako Space Star) s 10,2 vozy zapojenými do smrtelné nehody na miliardu ujetých mil. Následoval Chevrolet Corvette a Honda Fit. Z 14 nejhorších vozidel zmiňme také třeba Subaru BRZ, Nissan 370Z nebo Kiu Soul.
„Navzdory nedávnému pokroku v oblasti bezpečnostních technologií naše údaje naznačují, že malá vozidla stále nejsou tak bezpečná jako větší auta, pokud se účastní vážných nehod. U malých automobilů činí poměr smrtelné nehodovosti 4,5 vozu na miliardu kilometrů, což je téměř dvojnásobek celkového průměru,“ říká generální ředitel iSeeCars.com Phong Ly. Výsledky malých aut ale prý mohl ovlivnit i fakt, že moderní bezpečností systémy se do nich dostávají až se zpožděním, oproti větším modelům.
Ještě vyšší je tento poměru u sportovních vozů, a to 4,6 aut na miliardu kilometrů. „Jsou navrženy tak, aby upřednostnily rychlost a zrychlení, takže možná není překvapením, že jejich nehody mají za následek vysoký počet smrtelných úrazů,“ komentuje to Phong Ly. Statistiku ale může ovlivnit i to, že sporťáky neujedou takové množství kilometrů, a tak je u nich poměr smrtelných nehod na ujeté kilometry logicky vyšší.
Zároveň se ale ukázalo, že americké nárazové zkoušky IIHS jsou vcelku realistické. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Dodge Challenger nebo Subaru BRZ, to jsou všechno vozy, které v některé z hodnotících kategoriích crash testů IIHS dopadly špatně.
Automobily nejčastěji zapojené do smrtelné nehody | ||
Pořadí | Model | Poměr smrtelné nehodovosti (počet aut zapojených ve smrtelné nehodě na počet ujetých kilometrů) |
1. | Mitsubishi Mirage | 10,1 |
2. | Chevrolet Corvette | 9,8 |
3. | Honda Fit | 7,7 |
4. | Kia Forte | 7,4 |
5. | Chevrolet Spark | 7,2 |
6. | Subaru BRZ | 6,9 |
7. | Nissan 370Z | 6,2 |
8. | Nissan Versa | 6,1 |
9. | Kia Rio | 5,9 |
10. | Dodge Challenger | 5,8 |
11. | Chevrolet Camaro | 5,5 |
12. | Kia Soul | 5,3 |
13. | Hyundai Veloster Turbo | 5,2 |
14. | Nissan Versa Note | 5,2 |