Ťok chce do servisů nalákat 80 % Škodovek s podvodnými motory
Servisní zásah vozů postižených kauzou Dieselgate podle všeho nebude povinná, ministr dopravy Dan Ťok přiznal, že vláda nemá páky, jak všechny řidiče donutit dojet do servisů. Přesto Ťok chce dosáhnout toho, aby upraveno bylo co nejvíce postižených automobilů.
Ťok v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že bude na Škodu tlačit, aby opravila čtyři z pěti aut s podvodnými motory. Podle ministra o této hranici mluvili i zástupci automobilky. Třeba Velká Británie je přísnější, tamější vláda chce přilákat do servisů 95 % aut z kauzy Dieselgate. V Německu pak servisní zásah bude dokonce povinný.
Pokud by byl Ťokův požadavek splněn, znamenalo by to, že by do servisů muselo zamířit zhruba 80.000 vozů mladoboleslavské značky. Celkem je v Česku registrováno asi 150.000 aut, jichž se chystaná servisní akce týká. Z toho dvě třetiny jsou modely Škoda, zbytek připadá na Audi, Volkswageny a Seaty.
Přestože české řidiče aktuálně není možné přinutit, aby do servisů se svým autem povinně zajeli (na to by musel být schválen speciální zákon), Ťok tvrdí, že má páky, jak donutit automobilky, aby majitele svých aut do servisů nalákaly. „Jako stát vydáváme různá povolení, takže být zadobře s ministerstvem je pro každou firmu výhodné. Na druhé straně si uvědomujeme, že Škodovka je významný exportér, a nemáme zájem ji zakopat pod zem,“ řekl Ťok Hospodářským novinám.
Představitelé Škody Auto už dříve přiznali, že řidiče budou za opravu vozu nějakým způsobem odměňovat. Zatím však není jisté, jakým způsobem. Tiskový mluvčí Jozef Baláž v listopadu pouze uvedl, že se automobilka bude snažit pro řidiče najít nějaké velmi vstřícné řešení. Nabízí se však poukázka na servisní služby, bezplatná výměna oleje nebo třeba nové pneumatiky. O podobě odměny ale zatím nebylo definitivně rozhodnuto.
Servisní akce upravující vozy s podvodným softwarem rozeznávajícím měřicí cyklus emisí bude zahájena po začátku nového roku. Koncern VW Group už odhalil, jak bude jednotlivá auta upravovat. Zatímco u aut s turbodiesely 1.2 TDI a 2.0 TDI bude stačit úprava softwaru, u 1.6 TDI vedle přehrání softwaru dojde i k instalaci tzv. usměrňovače proudu vzduchu. Jedná se o jakousi síťku v sání, která zklidňuje víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu a tím zpřesňuje jeho funkci.
V prvním případě bude servisní zásah trvat do půl hodiny, úprava 1.6 TDI potrvá asi hodinu. Automobilky chtějí řidičům ukrádat co nejméně času, a tak vozy bude primárně upravovat v rámci předepsaných servisních prohlídek.