Toyota-28 Concept potěší především námořníky
Japan International Boat Show 2016 se stala místem představení nejnovějšího výsledku spolupráce mezi koncerny Toyota Motor Corporation a Yanmar Co., Ltd. v podobě motorové lodi Toyota-28 Concept.
Výsledek společného vývoje sice na první pohled nevypadá nijak neobvykle a skutečně nemá příznivce lodí ohromovat svým vzhledem nebo výkony, ale konstrukcí trupu.
Toyota uvádí, že tradiční konstrukce hliníkových trupů pro tento typ lodí sice vyniká vysokou pevností, ale zároveň vyžaduje náročné výrobní postupy, které neumožňují produkci lodních trupů ve velkých sériích.
Právě pro tuto skutečnost se námořní oddělení koncernu Toyota a Yanmar pustila do společného vývoje nové konstrukce lodních trupů, jehož výsledkem má zjednodušení výrobních postupů při zachování všech předností tradičního řešení.
Toyota-28 Concept je nejnovějším výsledkem tohoto vývoje, představeným veřejnosti a její trup je vyroben novou metodou. Sendvičová konstrukce využívá nosné profily z hliníku, které doplňují panely z uhlíkových vláken, pěnová výplň a vnější plášť z FRP, což je vláknový kompozit, který z velké části tvoří textilní materiál.
K hlavním přednostem této konstrukce má vedle jednoduší a rychlejší výroby za využití vakuového infuzního lití patřit i skutečnost, že hotový trup má zhruba o 10 % nižší hmotnost než konvenční hliníkový trup při srovnatelné pevnosti. Toyota pak uvádí, že její nové řešení navíc umožňuje výrobu i složitě tvarovaných trupů, zajišťujících lepší ovladatelnost lodí.
Toyota-28 Concept nemá zůstat osamoceným výstavním exponátem, protože obě společnosti pracují na uvedení své nové konstrukce do praxe a od října letošního roku chtějí v Japonsku spustit sériovou výrobu.