Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Auris dostane nové motory 1,6 Valvematic (97 kW) a 1,8 Valvematic (108 kW) a inovované turbodiesely

Ondřej Láník Ondřej Láník 19. 3. 2009 • 06:51
36
26
Zobrazit náhledy (36)
Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris
Inovace v oblasti konvenčních spalovacích motorů, představené v novém Avensisu, se postupně rozšiřují i do menšího Aurisu. Nové zážehové a inovované vznětové motory příjdou na český trh ve dvou vlnách, na konci března a potom v červnu.

Toyota Optimal Drive jako standard

Japonská i světová jednička představila svou filozofii Toyota Optimal Drive poprvé loni na pařížském autosalonu a nyní se standardně objevuje u všech modelů značky uváděných na trh. Za tímto slovním spojením je snaha o minimalizaci spotřeby paliva při současné maximalizaci výkonu a dynamiky jízdy. Základem jsou nové motory a převodovky využívající techniku šetrnou k životnímu prostředí, komponenty s nízkým třením, lehkou a prostorově nenáročnou konstrukcí, stejně tak jako zvýšená účinnost.

Na konci roku 2008 bylo na trh uvedeno hned několik modelů vybavených koncepcí Toyota Optimal Drive – model iQ, nový Avensis, Yaris v modelovém provedení 2009, AYGO a RAV4. Nyní Toyota spustila program modernizace hnacích jednotek u modelů Auris a Corolla.

Prvním krokem bylo uvedení nového zážehového motoru 1,33 l Dual VVT-i s technikou Stop & Start. Nyní je zde další vlna modernizace motorů, kdy se představují dva nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l, ale i tři modernizované vznětové motory.

Valvematic pro zážehové motory

Auris vyjede již zanedlouho za svými zákazníky s novými zážehovými motory 1,6 Valvematic a 1,8 Valvematic. Za obchodní značkou Valvematic je plynule variabilní časování ventilů a variabilní zdvih ventilů. Oba motory jsou dodávány i pro nový Avensis.

Motor 1,6 Valvematic (97 kW, 160 Nm) lze objednat buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou MultiMode se stejným počtem převodových stupňů. V případě osazení manuální převodovkou spotřeba paliva klesla ve srovnání s předchozím agregátem stejného objemu ze 7,1 l/100 km na 6,5 l/100 km. U systému řazení s převodovkou MultiMode se pak spotřeba paliva snížila o 0,7 l/100 km na 6,2 l/100 km.

Nový zážehový agregát 1,8 l je klíčovou pohonnou jednotkou vozů značky Toyota. Do modelové řady Auris přinese podle výrobce kultivovaný sportovní charakter a vyšší úroveň dynamiky. V kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou nabízí 108 kW při 6400 min-1 a nejvyšší točivý moment 180 Nm při 4000 min-1. Kombinovaná spotřeba paliva dosahuje pouze 6,6 l/100 km.

Toyota Auris - Nové motory příjdou v roce 2009
Motor 1,33 Dual VVT-i 1,6 Valvematic (MMT) 1,8 Valvematic
Zdvihový objem [cm3] 1329 1598 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 74/6000 97/6400 108/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 132/3800 160/4400 180/4000
Max. rychlost [km/h] 175 - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,1 - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 6,5 (6,2) 6,6

Oba zážehové motory vyrábí britský závod firmy Toyota v Deeside. Motor 1,6 Valvematic dorazí v Aurisech a Corollách na český trh ještě tento měsíc, 1,8 Valvematic pak pouze v Aurisech v červnu 2009.

Modernizované turbodiesely Toyota

Modely Auris i Corolla se budou dodávat s modernizovaným motorem 1,4 l D-4D (66 kW) s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou převodovkou MultiMode o stejném počtu převodových stupňů.

Maximum točivého momentu motoru narostlo o 15 Nm na 205 Nm v pásmu 1800-2800 min-1. Spotřeba paliva činí jen 4,7 l/100 km, resp. 4,8 l/100 km u převodovky MultiMode (hodnoty pro Auris).

Motoráři Toyoty pracovali na zdokonalení mísení paliva se vzduchem s využitím upraveného piezoelektrického vstřikování. Používá se kratší prodleva u vstřiku, přesnější časování předvstřiku a vícenásobný vstřikovací impuls. Výsledkem má být nízká spotřeba zlepšení reakce motoru na pohyb plynového pedálu.

Vozy s motorizací 2,0 l D-4D 125 jsou nyní standardně vybaveny filtrem pevných částic DPF. Auris vybavený touto pohonnou jednotkou se chlubí snížením spotřeby paliva o 0,5 l/100 km na výsledných 5,2 l/100km.

Auris s výkonným agregátem Toyota 2,2 l D-CAT 180 vybavený filtrem pevných částic DPF a filtrem DPNR na snížení emisí NOx má spotřebu nižší o 0,3 l/100 km na výsledných 5,9 l/100 km.

Toyota Auris - Nové motory příjdou v roce 2009
Motor 1.4 D-4D (MMT) 2.0 D-4D 2.2 D-4D
Zdvihový objem [cm3] 1364 1998 2231
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 66/- 93/3600 130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 205/1800-2800 310/1800-2400 400/2000-2800
Max. rychlost [km/h] - - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 (4,8) 5,1 5,9

Nově je využito vyššího tlaku vstřikování paliva (200 MPa) a nasazení upravených a účinnějších piezoelektrických vstřikovacích ventilů s menším průměrem otvoru trysky, který umožňuje kvalitnější rozprášení paliva. K lepší spotřebě paliva přispívá i optimalizovaný tvar spalovacího prostoru, přičemž narůstá i točivý moment v pásmu nízkých otáček.

Všechny tři vznětové motory vyrábí továrny firmy Toyota v Polsku. Nejmenší turbodiesel příjde na český trh ještě tento měsíc, větší dva motory D-4D pak dorazí v červnu.

Související články

Témata
Avatar - Plautus
20. 3. 2009 08:22
Re: Motory
tak jest :yes:
Avatar - Plautus
20. 3. 2009 08:16
Re: Motory
tak si prečítaj Tvoj príspevok o krok vyššie (posledná veta)...čo sa týka Aurisu, Corolly, či Avensisu, osobne som dostatočne zorientovaný, nemám "triedne" problémy, dávaj pozor na to, čo píšeš...!
20. 3. 2009 08:03
Re: Optimal
Kdyby si vedli v těchto testech stejně,tak bych souhlasil že při stejných teplotách bude 1,4TSI lepší,ale ono to tak není(není uveden studený start a myslím si že auto před vlastním testem zahřáli na provozní teplotu).Když jedu 30km trasu po nezasněžené silnici v zimě a pak v létě,kdy je u obou jízd motor zahřátý předchozí jízdou,tak nemám rozdíl ve spotřebě.Reálný provoz by měla být ta kombinace,ale někdo samozřejmě jezdí kratší trasy,někdo delší,někdo více město,okresky,dálnice.Trochu mi uniká význam dowsizingu v pojetí Vokswagenu(viz i článek o novém motoru BMW,japonci nejsou sami),protože motor s turbem je navíc náročnější na servis a výdrž nikdo za tím nezná.Ale když porovnám téměř nezničitelné atmodiesly,proti turbodieslům,tak mi z toho vychází jedinné.TSI mě zatím nepřesvědčili,jezdím spíše kratší trasy po okreskách(ale dynamicky),preferuji spolehlivost,takže raději atmosféru.
19. 3. 2009 22:56
Re: Toytoka
Presne tak:-) Mel jsem stejnou Corollu (najeto 260kkm) jako mas ty, ted mam Aurise. Bohuzel nebylo na vic, nez 1.4 (nove zalozena firma). 1.8 v Aurisu musi byt uplna parada. Je to auto na kazdodenni pouziti. Od podzimu mam najeto 15kkm a abs spokojenost. Skoda, ze nebylo na 1.8... Ale co uz, snad jednou bude na Lexus :-)
19. 3. 2009 22:33
Re: Motory
Kvalita a spolehlivost Toyoty je zase hodne vzdalena te od Volkswagenu.
Články odjinud