Toyota bZ4X: Poprvé čistě elektricky
Model k názvem bZ4X je vůbec prvním z řady nových toyot s označením BZ = Beyond Zero aneb Za nulovou hranicí emisí. Nabízí výrazný design, velký vnitřní prostor a schopnosti pravověrného SUV. Stojí 1,3 milionu.
Toyota bZ4X je první vůz japonské značky, který byl od A do Z navržen a vyroben jako čistý elektromobil. Konstrukce auta je založena na platformě eTNGA. Co přináší?
Pod podlahou jsou namontované baterie, jež tvoří nedílnou součást podvozku. Auto má proto nízko umístěné těžiště, je vyvážené a vyznačuje se značnou tuhostí karoserie. To vše pomáhá jízdním vlastnostem i bezpečnosti.
Přes dvě stě koní
Vůz může být vybaven pohonem buď přední, anebo obou náprav. V případě verze s předním pohonem dává motor výkon 204 koní, s pohonem všech čtyř kol má auto po jednom motoru na každé nápravě a o třináct koní víc. V obou případech činí maximálka 160 km/h.
Třicet let zkušeností
Toyota u novinky využila bohatých zkušeností s výrobou elektrifikovaných aut, vždyť hybridy nabízí už téměř třicet let. Výsledkem je odolná baterie, konstrukci tvoří 96 článků a Toyota se chlubí, že po deseti letech nebo ujetí 240.000 kilometrů si zachová devadesát procent původní kapacity.
Odhalí odchylky
Zajímavé je, že celý systém akumulátoru průběžně monitoruje sada čidel a v případě, že systém odhalí odchylky od normy, sám zareaguje předem naprogramovaným způsobem. Vysokou kvalitu baterie má rovněž zaručit proces výroby, jenž je naplánovaný tak, aby se v jeho průběhu do akumulátoru nedostala cizí tělesa, která by mohla ovlivnit jeho kvalitu a životnost.
Infra tě roztopí do minuty
Inovativní je vytápění auta využívající tepelné čerpadlo. Systém tak spotřebuje méně energie než standardní klimatizace. Řidič a spolujezdec mohou také na předním sedadle použít vytápění infračerveným zářením, které se dokáže roztopit během minuty.
Ve výbavě bZ4X nechybějí nejmodernější multimediální systémy s on-line výpočtem navigace, bezdrátovým internetem a hlasovým asistentem. Dále také bezpečnostní balíček T-Mate s třetí generací systému Toyota Safety Sense, který nabízí celou řadu asistentů a funkcí pečujících o bezpečnost a zvyšujících komfort při cestování.
Cena auta startuje na 1.290.000 Kč s výbavou Comfort a pohonem předních kol. Čtyřkolka s výbavou Prestige stojí 1.450.000 korun.
K vidění na Toyota roadshow
Toyotu bZ4X si můžete prohlédnout během velké roadshow, která začala 7. září v Praze, potrvá až do listopadu a projíždí celým Českem. Tady jsou zbývající zastávky.
Říjen | ||
1. 10. | BSA | Brno |
3. a 4. 10. | C & K | Uherské Hradiště |
5. a 6. 10. | T-Motor | Zlín |
7. a 8. 10. | T-Motor | Olomouc |
10. a 11. 10. | Autobond | Ostrava |
12. a 13. 10. | Olfin Car | Pardubice |
14. a 15. 10. | Olfin Car | Hradec Králové |
17. a 18. 10. | Autostyl | Trutnov |
19. a 20. 10. | Auto KP Plus | Liberec |
21. a 22. 10. | Louwman | Most |
24. a 25. 10. | Louwman | Praha |
26. a 27. 10. | Domanský | Zdiby |
Listopad | ||
1. a 2. 11. | Dolák | Plzeň |
3. a 4. 11. | Dolák | České Budějovice |
Dojezd kolem 500 kilometrů
Podle oficiálních homologovaných údajů WLTP dojezd u auta s pohonem předních kol činí 516 kilometrů na jedno nabití, čemuž odpovídá spotřeba energie 14,3 kWh/100 km, respektive 7,0 km/kWh. Pro bZ4X s pohonem všech kol činí oficiální dojezd 470 kilometrů při spotřebě 15,8 kWh/100 km, tedy 6,3 km/kWh. Tyto jízdní schopnosti garantuje akumulátor bZ4X o kapacitě 71,4 kWh.
Mezi SUV jako doma
Toyota debutuje s elektromobilem v segmentu, kde se může cítit velmi silná. RAV4 je totiž považovaná za průkopníka vozů s terénní vizáží (SUV). Japonský koncern jich nabízí dost: od modelu Aygo X přes Yaris Cross, C-HR, RAV4 až po mohutný Highlander. Seznam uzavírá bZ4X jako plně elektrifikované, přesto plnohodnotné SUV.
Ovládání jediným pedálem
Toyota bZ4X je elektromobil, který jde ovládat jediným pedálem - brzdí i zrychluje plynem. Jedná se o řešení, které je již na trhu známé. Postupem času nabídne v Evropě také systém řízení steer-by-wire, který opouští mechanické propojení mezi volantem a koly. Všechno bude řídit elektronika. Díky použití tohoto řešení získá řidič více prostoru na nohy, lepší pozici za volantem a snáze se mu bude také nasedat a vysedat. Snadnější a intuitivnější bude také řízení auta, k vyšší bezpečnosti přispěje i fakt, že při točení volantem už nebude hrozit křížení rukou.
Toyota bz4x | |
Výkon | 150-160 kW |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Zrychlení 0-100 | 6,9-7,5 s |
Dojezd dle WLTP | 411-500 km |
Cena | 1 290 000 Kč |