Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Corona (1964–1970): Toto japonské auto se dalo koupit v Mototechně

Karel Haas
Diskuze (4)

Sedany, kupé, kombi a užitková vozidla Toyota Corona třetí generace poháněly čtyřválcové motory s objemem 1,2 až 1,9 litru. O něco větší sedany, kupé a kombi Corona Mark II se začaly prodávat v roce 1968.

První dvě generace malých rodinných automobilů Toyota (Toyopet) Corona, vyráběné v letech 1957 až 1964, byly popsány v prvním díle. Třetí generace Toyoty Corona byla odhalena v září 1964, měsíc před zahájením XVIII. letních olympijských her v Tokiu. Schopnosti nové Corony byly veřejnosti demonstrovány na dálnici Meishin, kde byl nový model testován a ujel 100 000 kilometrů při průměrné rychlosti 140 km/h. 

V Japonsku se Toyota Corona začala prodávat v dealerské síti Toyopet Store, zatímco větší modely Crown se daly koupit výhradně v prodejní síti Toyota Store. V mnoha zemích se model Corona stal jedním z prvních dovážených modelů Toyota (včetně Československa). Na americký trh se Corona vrátila v roce 1965 (dočasně jej opustila v roce 1961). Od roku 1966 doprovázela Coronu na těchto trzích o něco menší Toyota Corolla. V hierarchii modelů automobilky Toyota zaujímala Corona druhé místo, hned za větším modelem Crown. V roce 1968 se jméno Corona začalo používat u nové platformy nazvané Toyota Corona Mark II, nabízející zákazníkům více vnitřního prostoru.

Corona potřetí (T40/T50)

V pořadí třetí Corona se nabízela ve verzích čtyřdveřový sedan (série 40–43), dvoudveřové kupé hardtop (série 50–55), pětidveřový hatchback (série 56) a kombi. Užitkové verze, třídveřová a pětidveřová dodávka a pikupy se dvěma nebo čtyřmi sedadly patřily do série 46 a 47. Sedan Corona (foto) se začal prodávat o rok později než tradiční konkurent Nissan Bluebird. S rozvorem 2420 mm a rozměry 4065 x 1550 x 1420 mm byl o něco větší než Corona druhé generace. Vůz měl moderní design (údajně se na něm podílela karosárna Pininfarina) s dozadu zkosenou maskou chladiče, čtyřmi kruhovými světlomety a velkými okny s ostrými rohy. Na předních blatnících byly držáky na vnější zpětná zrcátka. Hrdlo nádrže bylo ukryto pod zadní poznávací značkou.

V pořadí třetí Corona byla s rozvorem 2420 mm a rozměry 4065 x 1550 x 1420 mm o něco větší než předchůdce. V pořadí třetí Corona byla s rozvorem 2420 mm a rozměry 4065 x 1550 x 1420 mm o něco větší než předchůdce.

 

Zpočátku poháněl zadní kola sedanu T40 a užitkových modelů řadový čtyřválec 2P s rozvodem OHV, objemem 1198 cm3 a nejvyšším výkonem 54 k (40 kW) při 5000 ot/min. Corona s hmotností kolem 900 kg dosahovala rychlost 110 km/h. Od dubna 1967 se dala Corona pořídit s většími a výkonnějšími čtyřválcovými motory 3P (objem 1,35 litru, výkon 65 k) a 2R (objem 1490 cm3, výkon 77 k/57 kW). Toyota Corona 1500 s hmotností kolem 960 kg dosahovala rychlost 145 km/h a v průměru spotřebovala necelých 10 litrů benzinu na 100 km.

Toyota Corona se dodávala s třístupňovou nebo čtyřstupňovou plně synchronizovanou manuální převodovkou, dalo se ale připlatit na dvoustupňovou automatickou převodovku Toyoglide. Na předních kolech byly kotoučové brzdy, vzadu bubnové. K pohodlí posádky přispívaly vinuté pružiny vpředu a podélná listová pera vzadu.

Corona Hardtop Coupé (RT50)

V červenci 1965 představila Toyota první japonské dvoudveřové kupé se střechou hardtop (bez středových sloupků), nazvané Corona Hardtop Coupé (foto). Kupé mělo bezrámová okna dveří a za dveřmi trojúhelníková boční okna. Trochu se změnila přední maska, světlomety už nebyly posazené do obdélníkových rámečků, takže víc splývaly s maskou. Na bocích mělo kupé v úrovni klik dveří tenké chromované lišty. Proti sedanu mělo kupé užší zadní světla a svislé dorazy na náraznících.

Kupé z roku 1965 mělo proti sedanu pozměněnou přední masku. Světlomety už nebyly posazené do obdélníkových rámečků, takže víc splývaly s maskou. Kupé z roku 1965 mělo proti sedanu pozměněnou přední masku. Světlomety už nebyly posazené do obdélníkových rámečků, takže víc splývaly s maskou.

 

Toyota 1600 GT (RT55)

Když byl v srpnu 1967 namontován do hardtop kupé čtyřválec 9R s rozvodem DOHC a objemem 1587 cm3, vznikla Toyota 1600GT (RT55). Tento motor používal blok z motoru 4R z modelu Corona 1600S a měl hlavu válců Yamaha, odvozenou z dvoulitrového motoru 3M s výkonem 110 koní, používaného ve sportovním voze Toyota 2000GT. Toyota 1600GT (foto) se tak stala dostupnější verzí většího a výkonnějšího 2000GT. Toyota vyrobila 2222 kusů modelu 1600GT ve stejných barvách v jakých se prodával 2000GT (žlutá, bílá, červená a stříbrná).

Corona Hardtop Coupé s 1,6litrovým motorem DOHC dostalo název Toyota 1600GT a bylo dostupnější verzí výkonnějšího 2000GT. Corona Hardtop Coupé s 1,6litrovým motorem DOHC dostalo název Toyota 1600GT a bylo dostupnější verzí výkonnějšího 2000GT.

 

Toyota 1600GT se nabízela výhradně s manuálními převodovkami. Na výběr byla čtyřstupňová nebo pětirychlostní převodovka s řadicí pákou na podlaze. V černě laděném interiéru mělo kupé 1600GT přední klubovková sedadla a volant ve stylu 2000GT, ale s plastovým věncem napodobujícím dřevo. Kupé Toyota 1600GT nepoužívalo název Corona, i když sdílelo karoserii Corona Hardtop Coupé. Přiblížilo se tak názvu většího modelu 2000GT. Od „obyčejného“ Hardtop Coupé se 1600GT lišilo malou mřížkou na předních blatnících a trojúhelníkovým logem na přední masce převzatým z 2000GT.

Corona byla prvním autem značky Toyota montovaným od roku 1967 na Novém Zélandu. V letech 1966 až 1972 montovala Corony jihokorejská firma Shinjin Motor, která byla předchůdcem automobilky Daewoo a po skončení výroby Corony přešla na modely General Motors. Corona se montovala také v Austrálii a Jižní Africe.

Corona Mark II

V září 1968 představila Toyota model Corona Mark II, který byl o něco větší než Corona a měl vyšší úroveň výbavy, částečně převzatou z modelu Crown. Sedan Corona Mark II (foto) byl delší než Corona (4295 mm), byl také širší (1610 mm) a o 15 mm nižší (1405 mm). S výškou 1374 mm bylo kupé Corona Mark II vyšší než kupé u Corony. Po roce 1972 se Mark II stal samostatnou modelovou řadou a název Corona se přestal používat.

V září 1968 představila Toyota model Corona Mark II, který byl o něco větší než Corona a měl vyšší úroveň výbavy. V září 1968 představila Toyota model Corona Mark II, který byl o něco větší než Corona a měl vyšší úroveň výbavy.

 

Coronu Mark II 1600 poháněl řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objemem 1591 cm3 a výkonem 92 k (68 kW) SAE. Palivo dodával do motoru dvojitý spádový postupný karburátor Aisin. Nejvýkonnější byla Corona Mark II 1900 s objemem 1858 cm3, stupněm komprese 10 a výkonem 120 k (88 kW).

Toyota z Mototechny

V roce 1970 se třetí generace Toyoty Corona začala prodávat v národním podniku Mototechna a byl to vůbec první japonský automobil nabízený na našem trhu. Původní cena 110.000 korun byla později snížena na 79 tisíc korun. I tak to bylo na naše platy dost peněz. Přesto byl o vůz Toyota Corona 1500 velký zájem a 400 vozů dovezených švýcarskou firmou Emil Frey (dodnes působící na našem trhu) nestačilo poptávce. Mezi první majitele patřil muzikant Jiří Grossmann, ale moc si jej kvůli nemoci neužil. Z dalších známých majitelů jmenujme biskupa Františka Tomáška, spisovatele Ludvíka Součka a Gustava Husáka.

Karel Haas
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
21. 5. 2021 09:39
Re: corona
Poctivě postavené auto. Byl jsem u toho, když se v roce 1982 připravovala do výroby poslední verze Corony (ST141/RT142) a také později u vývoje FWD Camry.... :-!
21. 5. 2021 08:49
corona
Znám ji do posledního šroubku,otec ji koupil v 69.Bohužel jsem se zbláznil do celici a tak corona šla po dvaceti letech z domu.
20. 5. 2021 11:20
Karel Haas....
....vždycky dobře. Ne dobře, výborně.
Text pro tento formát co do obsahu i rozsahu akorát, fotogalerie s popisy, dobře vybrané snímky, jejich počet není zbytečně přehnaný (pak že to nejde). A bez častých chyb, alespoň já o žádných nevím. Dávám :yes:

Proč nemá Auto.cz víc Haasů a Dragounů ?