Toyota GR 86 je oficiálně tady! Nad svým dvojčetem má zásadní výhodu už teď
Japonská Toyota se v posledních letech sice stala synonymem pro hybridní pohony, nezapomněla ale ani na zábavná auta. Po modelech Supra a GR Yaris přijíždí nová generace GR 86.
První generace sportovního automobilu GT86 se představila v roce 2012 a celosvětově se jí prodalo přes 200.000 kusů. Ta nová nese označení GR 86, aby více zapadala do názvů Gazoo Racing – sportovního odvětví japonské automobilky Toyota.
Na rozdíl od celé řady jiných výrobců značky Toyota a Subaru nikdy netajily, že jejich sportovní vozy GT86 a BRZ jsou dvojčata. A partnerství na projektu Toybaru pokračuje i v nové generaci, což je vzhledem k vzrůstajícímu trendu elektrifikace a stále se zpřísňujícím emisním limitům velmi milé překvapení.
Úplně bez bolístek se ale příchod nového BRZ (to se představilo s předstihem už loni na podzim) neobejde. Subaru má oproti Toyotě podstatně užší modelovou řadu a stále není jasné, jestli zvládne emisní limity plnit tak dobře, aby si BRZ na evropských trzích mohlo „dovolit“. Záchranou by se mohl stát zcela nový elektromobil, díky jehož nule v tabulce emisí CO2/km bychom se snad „BRZem“ mohli svézt i v našich končinách. To Toyota má díky úspěšným hybridům s nižšími tabulkovými emisemi situaci podstatně jednoduší a sem tam si může dovolit i nějakou tu zábavnou perličku jako GR Yaris či právě GR 86. Asi víte, kam tím mířím, nového sporťáku od Toyoty se dočkáme i u nás!
Pohonné ústrojí je se Subaru shodné. Pod kapotou pracuje plochý atmosférický čtyřválec s objemem 2,4 litru, jenž má tady maximální výkon 173 kW (235 k) v 7000 otáčkách a točivý moment rovných 250 newtonmetrů. Tedy alespoň v japonské specifikaci, která se od té evropské může nepatrně lišit. Oproti předchůdci (dvoulitr, 147 kW) si ale určitě polepší.
Auto zvládne stovku za 6,3 sekundy a s pohotovostní hmotností 1270 kg by mělo jít o nejlehčí čtyřmístné kupé na trhu. K takové hodnotě pomáhá například hliníková střecha či panely karoserie. Fanoušci opravdového sportovního svezení nezůstanou ošizeni o šestistupňovou manuální převodovkou. Kdyby ale přeci jen někdo chtěl, může si v GR 86 připlatit za šestistupňový automat.
V Japonsku se novinka začne prodávat na podzim letošního roku, o něco později by pak měla dorazit i do Evropy. Na finální podrobnosti o „naší“ verzi si tak musíme ještě nějaký čas počkat.