Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

Jakub Sochor
Diskuze (78)
Které z trojice nových japonských kupé vás zaujalo nejvíce? Hlasujte!

Kupé platí za jedny z nejlepších poskytovatelů automobilové rozkoše. Nejde však pouze o jízdní schopnosti či dynamiku motorické stránky věci. Své způsobuje i jejich design, který oproti jiným karosářským segmentům není limitován aspekty praktičnosti a objemem zavazadlového prostoru. Nelze opomenout pouhé dvoje dveře a svůdně splývající střechu, což přispívá přitažlivosti.

Úvodem připomeňme, že konfrontované produkty vzešly ze spolupráce firem Toyota a Subaru. K vozidlům, jež sdílejí společný technologický i estetický základ, se přidal Scion (jakožto sesterská značka Toyoty). Ač jde o podobné vozy, dělí je od sebe řada prvků. Místy jsou rozdíly výraznější, než je na první pohled zřejmé.

Toyota GT 86 – Potomek FT-86 (II)

Nové kupé pokračuje v linii, jíž tvoří modely 2000 GT či Corolla Levin AE86. Příď je vyvedena v dynamickém designu, podpořeném sportovně tvarovaným nasávačem a mírně klenutou kapotou. Nárazník disponuje prolisy a vertikálním náběhem, jenž opisuje prostor se směrovými a mlhovými světly. Zajímavostí je však skladba hlavního světlometu. Ten kombinuje kruhový a ostře vedený motiv, přičemž hranatá část je zasazena pod úroveň povrchu čela vozu.

Postupujeme k boční části karoserie, která přímo reflektuje úvodní slova dnešního trojboje. Poměrně tradiční tvary kupé definuje nízká příď, která vyniká v porovnání masivního blatníku (tento prvek se opakuje nad zadním kolem, kde tvoří dekoraci podporující muskulaturu a její vyrýsovanost). Vůz vyvažuje vyšší záď a výraznější zadní nárazník.

Ucelenost designu zadní části je praktikována linkou, která obepíná celou záď a volně se ztrácí v hmotě masivního nárazníku. Provedení svítilen sekunduje řešení předních světlometů. I zde je kombinován tvar kruhu (zvýrazněný červeným segmentem) s ostrými výběžky.

Strohost přístrojové desky je vzhledem k orientaci vozidla namístě. Vysoko umístěné výdechy ventilační soustavy a středový panel rozděluje velká dekorová lišta, pojímající displej navigace.

Scion FR-S – Pro mladé Američany

Drtivou většinu znění textu, popisujícího přední část GT 86, lze ztotožnit s FR-S. Jde o tvarově příbuzný model, který se řídí podobnou filozofií. Přesto však vykazuje rozdíly, konkrétně v oblasti nárazníku. Tam, kde má Toyota mlhová a směrová světla, jsou u Scionu jen směrovky. Další nuanci představuje přepracovaná optika světlometů (z důvodu přizpůsobení se americkým pravidlům).

Identické tvary boční části karoserie nejsou překvapením, od Toyoty je ale odlišují výše uvedené rysy přídě. K odlišným zásahům do nárazníku lze přidat jinou optiku zadních lamp a barevný odstín bočního směrového světla. Ač jde o detaily, podobné prvky se starají o odlišení dvou stejných návrhů.

Důležitou odlišností od Toyoty je v případě zádě zmíněná optika svítilen. Ty odpovídají americkým zvyklostem a segmenty směrových světel disponují oranžovou barvou. Trojúhelník v difuzoru je oproti GT 86 sytěji červený.

Scion se v kabině od Toyoty prakticky neliší. Vyobrazený snímek pojednává o jiné skladbě ovladačů na středovém panelu a upraveném povrchu středu volantu.

Subaru BRZ – V sérii střídmější

Použijeme-li parafrázi, BRZ, se od svých bratrů distancoval a vydal se svou cestou. Přesto však nezapře genetický původ a je zřejmé, z jakých končin pochází.

Navzdory obdobným rysům používá Subaru jiný tvar masky, jejíž zlom je na rozdíl od výše uvedené dvojice v horní části otvoru. Směrovky jsou zakomponovány do hlavního světlometu, což vytvořilo více prostoru v bočních částech nárazníku. Tam je vyhrazeno místo pro mlhová světla, jež jsou zapuštěna pod povrch karosářského dílu. Dynamiku změny plochy podtrhuje výrazná linka, která nemá, na rozdíl od Toyoty a Scionu, vertikální směřování a disponuje zlomem ve svém průběhu. Celek lze označit za jednodušší a méně členitý.

Bílý kryt bočních směrovek je prvek společný s Toyotou, odlišná architektura nárazníku však pozměňuje celkové vzezření profilu. Jiná sestava prvků přídě, které jsou viditelné při pohledu zboku, může zdůrazňovat nízkou stavbu přední části, neboť postrádá vertikální linky. Tomu napomáhá dekor průduchu nad předním blatníkem.

Světlé provedení světelného segmentu v prostoru difuzoru odlišuje záď Subaru od ostatních. Tato partie je z celého vozu patrně nejméně svébytná, což podporuje unifikaci všech tří produktů japonské spolupráce.

U Subaru platí totéž, co u Scionu. Interiér doznal minimum úprav, oproti Toyotě volí dnes srovnávaný model jiný dekor. Ten oživuje kokpit

Koncepční FT-86 (FT-86 II) vs. Produkční GT 86 – Nakolik zásadní jsou nuance?

Sériovým vozům dnešního porovnání předcházejí studie. Přerod tvarových idejí z prototypů do produkčních vozidel lze ukázkově demonstrovat na Toyotě, jejímž předvojem pro nové sportovní kupé jsou vize FT-86 a FT-86 II.

Transformační proces vnímání kupé je zde postupný a vyvážený. Zatímco FT-86 definovala podstatné tvary a stěžejní linky, FT-86 II je dekorovala a dodala jim na zdobnosti.

Přední nasávač u FT-86 není příliš ostrý, což podporuje jeho čistotu a přílišnou nekomplikovanost. Rafinovanost začíná nabývat na intenzitě u druhého vydání studie. To je způsobeno zvláště zostřením hran a protažením masky k spodní skulptuře nárazníku. Při výsledném srovnání lze konstatovat, že sériová Toyota GT 86 představuje syntézu výše uvedeného, k čemuž přidává určitou masovost. S tou souvisí řádné zcivilnění optiky světlometů a přepracování některých míst, zejména pak boční části nárazníku – FT-86 volí v této partii rozměrově skromný průduch, FT-86 II jemnou dekoraci ve formě diod a GT 86 produkčně zející plastový výlisek, v němž jsou zasazeny světlomety.

Zatímco FT-86 používá černý A-sloupek, který z hlediska výšky koresponduje s čelním sklem, u FT-86 II tento útvar splývá s linií střechy. Toto řešení se dočkalo sériové podoby, neboť jej (včetně provedení většiny linek v profilu, vyjma prahové křivky) používá GT 86. V produkci taktéž mizí průduch nad předním blatníkem, použitý u FT-86 II.

Konfrontace zádí zřetelně dává najevo postupný ústup futurismu. Zadní část nejstaršího z trojice tvoří vcelku malé množství linek, jejichž dynamika však vytváří dojem výraznější členitosti. Svítilny jsou tvarově čisté a propojené elegantní světelnou linií. FT 86 II k této části vozu přistupuje takříkajíc z druhé strany – rozčlenila a zmenšila víko zavazadlového prostoru, překopala tvar svítilen (které nabyly sériovější podoby) a zvětšila difuzor. Zajímavostí je, že GT 86 opisuje od obou vizí minimum použitého – spíše jen základní nápad některých prvků (svítilny, členění difuzoru), jehož kreativitu však důkladně redukuje.



Jakub Sochor
Diskuze (78)
6. 12. 2011 00:54
Re: DESIGNOVÁ TOMBOLA
Folchsvágn skvělej, o tom žádná, ale ruku na srdce, tady s tim trojjediným autem se šlo docela naproti evropskýmu/americkýmu? vkusu (pravda, s přivřenejma očima a s pohledem pouze na kastli, uvnitř je to zase saigon) a to auto neni uplně ošklivý a neladný. Skoro by se dalo říct že je i hezký...ne že by tam nebyly protivný detaily (zadní svítilny jak po zásahu tuningový firmy, světelný origami mezi vejfukama, komický křidýlko...), ale celek je poměrně slušnej, z profilu/ánfasu to je ladný/dravý...škoda že je v takový aviváži s tim mrdníkem uvnitř.
5. 12. 2011 08:40
Re: DESIGNOVÁ TOMBOLA
Subaru, Subaru, Subaru je vždy a všude nejlepší... >:D >:D
5. 12. 2011 08:33
Re: Změna oka
Ano i ne. Pokud se budeme držet coupe zadokolky kolem 800 tis. tak ne. Pokud požadavek zobecníme na dvoudveřovou stylovku čí sport, tak ano.
Avatar - Ondore
5. 12. 2011 01:26
Re: DESIGNOVÁ TOMBOLA
Pridaj pls nejaké linky na tie srovnávačky 370Z vs. rocco r, mne to vyhodilo linky na need for speed :-)
Avatar - Vencos
5. 12. 2011 00:31
Re: DESIGNOVÁ TOMBOLA
Ale opravdu, proč, proč bychom si měli kupovat taková auta? Ano,jistě se tyhle "trojčata" budou báječně vyjímat driftujíce po špatné straně rýžového pole,ale jak to bude vypadat před rozestavěným domem na vesnici? Před panelákem na Jižáku? Copak máme v evropě tak špatná auta,abychom si museli kupovat nějáká z japonska? Však se podívejte,jak to vypadá. Jakýsi mišmaš, spoustu všeho,ale vlastně nic... nejsou to pěkná auta. Možná by se tak mohlo zdát, jsme-li patnáctiletý fanda tuningu a manga komixů. Jsme?