Toyota se vrací do WRC. Připojí se k týmu Loeb, nebo Solberg?
Toyota se v příštím roce chce vrátit do světového šampionátu v rallye. Zatím má ale problém sehnat závodní jezdce, kteří by v jejích barvách nastupovali. Toyota chce totiž jen ty nejlepší piloty, i proto již oslovila Pettera Solberga. Ráda by jednala rovněž s legendárním Sébastienem Loebem.
„Probírali jsme s Petterem různé plány. Víme, že je světový šampion a rychlý jezdec,“ tvrdí o Solbergovi Tommi Makinen, další někdejší úspěšný závodník a zároveň šéf týmu Toyota Gazoo Racing, který tím potvrdil, že japonský výrobce má o Solberga zájem.
Norský pilot se v roce 2003 stal mistrem světa ve WRC, naposledy se šampionátu zúčastnil v roce 2012. Dnes se Solberg účastní světového šampionátu v rallycrossu (WRX), kde v minulých dvou sezonách získal dva tituly mistra světa. Solberg se podle svých slov chce zúčastnit WRX i v letošním roce, plány do dalších let jsou ale nadále i otevřené. To naznačuje, že jednačtyřicetiletý závodník o návratu do WRC minimálně uvažuje.
Příchod Solberga nicméně není vůbec jistý, a tak Toyota musí hledat dál. Po internetu kolují spekulace, že Toyotu navštívil i legendární Sébastien Loeb, Makinen ale přiznává, že s tímto devítinásobným mistrem světa ve WRC ještě nejednal. Zároveň by ale měl o francouzského pilota zájem. „Pokud by Sébastien měl zájem něco udělat, tak s ním samozřejmě chci mluvit. Víme, že je jeden z nejlepších pilotů historie a že si stále úspěšně vede a pokračuje v závodění,“ říká Makinen.
Loeb by pro Toyotu byl jistě trefou do černého, francouzskému pilotovi se daří za volantem snad jakéhokoliv vozu. Úspěšně se účastnil závodu na vrch Pikes Peak, šampionátu WTCC i Rallye Dakar, ve WRC je pak nejúspěšnější jezdec historie. Ve světovém šampionátu v rallye by se rozhodně neztratil ani v roce 2017, kdy mu bude 43 let.
Hledání jezdců pro Toyotu není snadným úkolem, zvlášť kvůli nejvyšším ambicím – japonská stáj chce vítězit, a tak se nechce spokojit s druhořadými piloty. Toyota měla zájem o Krise Meeka, ten se ale nakonec rozhodl zůstat u Citroënu. Stejně tak Sébastien Ogier zůstává u Volkswagenu. Zatím volní pro příští sezonu jsou Thierry Neuville (Hyundai) a Mads Ostberg (M-Sport Ford), první z nich ale již prohlásil, že by svoji kariéru i nadále rád spojoval s korejským týmem.
Toyotě se alespoň povedlo angažovat Mikko Hirvonena, který nově pomáhá s vývojem Yarisu WRC. Finský jezdec se WRC naposledy účastnil v roce 2014, mistrem světa se nikdy nestal, zvítězil ale v 15 závodech. Při letošní první účasti v Rallye Dakar pak skončil na skvělé čtvrté příčce. Na vývoji nového Yarisu se dále podílí i Juho Hänninen, který úspěšně závodil se Škodou Fabia S2000 v sérii IRC.
V příštím roce začnou ve WRC platit nové regule, díky nimž budou vozy rychlejší. Počítá se se zvýšením výkonu motoru a zároveň snížením váhy. Zlepší se i aerodynamika. V roce 2017 budou v šampionátu určitě závodit VW Polo WRC, Hyundai i20 WRC, Toyota Yaris WRC a nový speciál od Citroënu. Do světového šampionátu v rallye by se navíc rád vrátil Fiat, zatímco účast Fordu je nadále nejistá.