Toyota snížila odhad růstu prodeje pro rok 2008. Přesto zůstává jedničkou
Je to ovšem méně, než Toyota plánovala. Místo původně plánovaných 9,85 milionu vozů očekává prodej 9,5 milionu vozidel.
Američané už nemají chuť utrácet za SUV
Zatímco ještě vloni se mohla Toyota pochlubit 6% růstem prodeje, letos je zvyšování poptávky podstatně méně dynamické. Potvrzují to výsledky prodeje v prvním pololetí letošního roku. Příčiny tkví především ve špatné spotřebitelské náladě v USA, vysokých cenách pohonných hmot a výrobních materiálů.
Zatímco před několika lety byly Spojené státy americké zemí zaslíbenou i pro ne zrovna úsporné SUV, dnes je vše jinak. Spotřebitelská nedůvěra obecně zasáhla všechna odvětví, automobilové nevyjímaje. Nehledě na to, že cena pohonných hmot u čerpacích stanic je pro Američany příliš vysoká. Proto se poohlížejí po menších autech. To se negativně projevilo i na letošních prodejích Toyoty. Ta přiznává, že bude mít na trhu v USA problém se zopakováním loňského výsledku 2,62 milionu prodaných aut. Dalším fenoménem v globální ekonomice posledních let je nízká cena dolaru. Toyota se však dlouhodobě těmto vlivům brání lokalizací výroby co nejblíže koncovým zákazníkům.
Pokles poptávky však není jen americkou záležitostí. Toyota čelí problémům i na domácím trhu v Japonsku a také v Evropě. Prodeje v zemi vycházejícího slunce sice mírně poklesly (o jedno procento), v roce 2007 byl však pokles ještě citelnější (o 4 procenta). Ovšem propad růstu zaznamenala Toyota především na zahraničních trzích. Zatímco v roce 2007 se mohla automobilka chlubit 10% nárůstem prodejů, letos už jsou to jen dvě procenta.