Toyota ukázala jediný dochovaný pokus o první zakázkové auto z Japonska
Sváteční vyvětrání přísně střeženého kabrioletu připomíná začátky japonské coachbuildingové éry. Zakázkový Crown je jen jeden, proto nemůže být veřejně vystaven před běžnými návštěvníky.
Muzeum automobilky Toyota sdílelo několik snímků jednoho z nejvzácnějších aut sbírky. Značka střeží a výjimečně ukazuje bílý kabriolet Toyopet Crown Custom Sports z roku 1960. Ručně vyrobený vůz zůstává ukrytým ztvárněním prvního pokusu o zakázkový japonský automobil. Ví se o pěti dokončených kusech, čtyři už údajně neexistují.
Sériová výroba japonských modelů začínala v polovině od 50. let, na zavedení početnějších dodávek zareagovala nabídka zakázkových karoserií. Důvěřiví podnikatelé hledali movité klienty za účelem prodeje individuálně upravených dopravních prostředků, které vycházeli z prvních pokusů o poválečnou automobilovou renesanci.
Karoserie vznikala z pokrokového kompozitu, toho času bylo přelomové použití plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Až od roku 1953 začala rozšířenější produkce vláknových kompozitů pro vnější části automobilů, přičemž výroba zakázkových kabrioletů pro movité klienty probíhala v tokijské čtvrti Kagurazaka.
Ředitel muzea během slavnostní projížďky připomněl nízkou výšku stropu kabrioletu. Pro poskytnutí dostatku prostoru cestujícím byly sedáky připevněny k podlaze, což vedlo k nezvyklé poloze řidiče. V kombinaci s velkým obvodem nízko vyvedené obruče dřevěného volantu je nastupování a vystupování akrobatickým prvkem. Strohý interiér dostačoval kulatými budíky a jednotkami mechanických ovladačů. Přehledný kokpit zdobil světlý lak. Proti dnešní produkci (ne)chybí změť tlačítek, displejů a potahů. Sladění dobového interiéru pokračuje zvenčí, kde převládá bílá na laku, střeše i na lemech úzkých pneumatik. Opět střídmé zdobení chromem představuje eleganci nestárnoucí ani v tolerantním světě plném výstředního umění.