Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota ukázala jediný dochovaný pokus o první zakázkové auto z Japonska

Mirek Mazal Mirek Mazal 11. 9. 2022 • 23:37
11
Zobrazit náhledy (11)
Toyopet Custom Sport Toyopet Custom Sport Toyopet Custom Sport Toyopet Custom Sport Toyopet Custom Sport Toyopet Custom Sport

Sváteční vyvětrání přísně střeženého kabrioletu připomíná začátky japonské coachbuildingové éry. Zakázkový Crown je jen jeden, proto nemůže být veřejně vystaven před běžnými návštěvníky.

Muzeum automobilky Toyota sdílelo několik snímků jednoho z nejvzácnějších aut sbírky. Značka střeží a výjimečně ukazuje bílý kabriolet Toyopet Crown Custom Sports z roku 1960. Ručně vyrobený vůz zůstává ukrytým ztvárněním prvního pokusu o zakázkový japonský automobil. Ví se o pěti dokončených kusech, čtyři už údajně neexistují.

Sériová výroba japonských modelů začínala v polovině od 50. let, na zavedení početnějších dodávek zareagovala nabídka zakázkových karoserií. Důvěřiví podnikatelé hledali movité klienty za účelem prodeje individuálně upravených dopravních prostředků, které vycházeli z prvních pokusů o poválečnou automobilovou renesanci.

Provedení Toyopet Crown Custom Sports navrhl designér Motoki Hama po vzoru úvodní generace Toyopetu Crown, přesto obě verze nemají vizuálních podobností. Spíše než barokní karoserii sedan se sebevražednými dveřmi oblékl zakázkový typ Crown Custom Sports moderní dvoudveřové uspořádání 2+2 s odnímatelnou pevnou střechou. Délka novinky přibližně odpovídala předloze, na šířku Hama ubral asi pět centimetrů a nejvýraznější změnou se stalo snížení odkládací střechy přibližně o 27 centimetrů.  

Karoserie vznikala z pokrokového kompozitu, toho času bylo přelomové použití plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Až od roku 1953 začala rozšířenější produkce vláknových kompozitů pro vnější části automobilů, přičemž výroba zakázkových kabrioletů pro movité klienty probíhala v tokijské čtvrti Kagurazaka.

Originální Crown sedan i Custom Sports poháněl vodou chlazený čtyřválec OHV řady R o objemu 1,5 litru. Stejný základ motoru byl v zakázkové konfiguraci vylepšen jinou vačkovou hřídelí, dvojitým karburátorem, lehčím setrvačníkem a řazením rychlostí přesunutým od volantu do podlahy.

Ředitel muzea během slavnostní projížďky připomněl nízkou výšku stropu kabrioletu. Pro poskytnutí dostatku prostoru cestujícím byly sedáky připevněny k podlaze, což vedlo k nezvyklé poloze řidiče. V kombinaci s velkým obvodem nízko vyvedené obruče dřevěného volantu je nastupování a vystupování akrobatickým prvkem. Strohý interiér dostačoval kulatými budíky a jednotkami mechanických ovladačů. Přehledný kokpit zdobil světlý lak. Proti dnešní produkci (ne)chybí změť tlačítek, displejů a potahů. Sladění dobového interiéru pokračuje zvenčí, kde převládá bílá na laku, střeše i na lemech úzkých pneumatik. Opět střídmé zdobení chromem představuje eleganci nestárnoucí ani v tolerantním světě plném výstředního umění.  

Přestavba běžnějšího sedanu na prominentní kabriolet stála 1.350.000 jenů, tedy asi o 385.000 jenů více než cena za tehdejší vlajkovou loď Crown Deluxe. Hodnota posledního dochovaného exempláře roste každým dnem, proto Toyota neumožňuje jeho vystavení. Přísný zákaz porušují jen mimořádné příležitosti.

Doporučujeme

Témata