Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota bude dál závodit s motorem spalujícím vodík, zvažuje i jeho výrobu

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Úprava klasických motorů pro spalování vodíku může být jedním ze způsobů, jak výrazně přispět k uhlíkové neutralitě.

Před pár měsíci jsme poprvé psali o testování závodní Toyoty Corolla, která se měla zúčastnit vytrvalostního čtyřiadvacetihodinového závodu na Fuji Speedway v Japonsku. Na tom by nebylo vlastně nic zvláštního, pokud by však pod kapotou neměla 1,6litrový tříválec z modelu GR Yaris, který byl upravený na spalování vodíku.

O projektu jsme chvíli neslyšeli, dnes už ale víme, že vůz celý závod úspěšně dokončil. Z čtyřiadvaceti hodin však na okruhu pobyl zhruba jen dvanáct hodin, zbylých dvanáct hodin strávil v depu během doplňování paliva a drobných oprav. Jak ovšem uvedl Akio Toyoda v rozhovoru pro Toyota Times, i během 12 hodin na trati stihl vůz ujet přes 1.500 kilometrů.

Toyoda v rozhovoru sice připustil, že vůz během závodu čelil řadě problémů, díky maximálnímu nasazení všech přítomných se však podařilo závod dokončit. „Věřím, že máme mnoho nových poznatků, protože jsme vůz připravovali těsně před závodem.

Toyota se přitom snažila využít současný motor v maximálně standardním provedení, vyměnila pouze systém vedení paliva a svíčky. Nádrže na vodík a palivové potrubí pak pocházelo z modelu Toyota Mirai.

Představitelé automobilky přitom věří, že nový program spalovacích motorů na vodík by mohl být jedním ze způsobů, jak dosáhnout eliminace 90 procent emisí CO2 (ve srovnání s rokem 2010) do roku 2050.

Video se připravuje ...

Toyota věří, že je naší odpovědností nabídnout několik možností pro požadavky zákazníků. Smyslem této studie jsou nové možnosti dosažení uhlíkové neutrality,“ uvedl šéfinženýr projektu Naoyuki Sakamoto. „My, jako průmysl, pracujeme se spalovacími motory již mnoho let a shromažďujeme kolem nich znalosti i technologie. Rozhodně má tedy smysl pokusit se použít technologii motorů s vnitřním spalováním i pro dosažení uhlíkové neutrality.

Využití nového motoru ve světě motosportu by přitom Toyotě mělo umožnit projít si všechny okolnosti kolem jeho používání rychlejším tempem, než v případě tradičního vývoje produkčního automobilu, dodal Sakamoto. „Díky informacím a zkušenostem ze závodu můžeme posoudit, pro jaký typ vozidel by mělo smysl vodíkové spalovací motory využít.

V případě závodní vodíkové Toyoty Corolla měla být hlavním důvodem krátkého pobytu na trati především nízká kapacita vodíkových nádrží a rychlejší spalování vodíku. Vůz se tak na trati pohyboval zhruba s třetinovou efektivitou ve srovnání s klasickým benzínovým vozem.

Toyota je však odhodlaná s vývojem nového typu pohonu pokračovat a hodlá ho i nadále využívat především ve světě motosportu. Souběžně s vývojem pak bude probíhat i vyhodnocování, zda je nová technologie vhodná pro výrobu v běžných silničních vozech.

Toyota přitom není jedinou společností, která pracuje na motoru spalujícím vodík. Britský výrobce stavební techniky JCB se totiž před časem pochlubil novými stroji, které využívají právě tuto technologii. Ve srovnání s technologií vodíkových palivových článků, které slouží k získávání elektrické energie, je přitom technologie spalování vodíku označována za levnější a rychleji by měla pomoci s dosažením emisních cílů. Toyota se však nevzdává vodíku ani v elektromobilech, jak ostatně dokazuje druhá generace modelu Mirai – nedávno uvedená i na českém trhu.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

4. 11. 2021 14:42
---
------
25. 6. 2021 10:58
Třetinová efektivita
Že to bude mizerné jsem čekal, ale ne že až tolik :no:
Avatar - KANKUNEN
24. 6. 2021 18:40
A jak Toyota bude vodík vyrábět,
z fosilu a nebo elektřinou s účinností 25%.