Toyota vypálila rybník Škodě. V Evropě roste rychleji, daří se i Lexusu
Automobilce Škoda se letos na evropském trhu daří. V Evropské unii je třetí nejprodávanější značkou a listopadové výsledky tuto pozici jen potvrdily. Před ní je ale rival, který druhé místo jen tak nepustí.
Škoda se v žebříčku postupně probojovala před Audi, BMW i Renault a vykazuje mezi velkými značkami jeden z největších růstů. Druhé místo ale zůstává vzdáleno. Na něm je japonská Toyota, a ta roste ještě rychleji. Její náskok se tak jen zvětšuje. První dál zůstává Volkswagen. I když se k němu Japonci měsíc za měsícem přibližují, jeho náskok je příliš velký.
| Nejprodávanější značky v EU (1-11/2024) | |||
| Pořadí | Značka | Prodeje | Meziroční změna |
| 1. | Volkswagen | 1.068.697 | +1,7 % |
| 2. | Toyota | 729.584 | +15,4 % |
| 3. | Škoda | 603.437 | +12,9 % |
| 4. | Renault | 565.000 | -0,5 % |
| 5. | BMW | 564.667 | +6,4 % |
Na trhu, který svou celkovou velikostí zůstal prakticky stejný jako loni, ale nejsou zajímavostí jen úspěchy Škody a Toyoty. Konečně se našla i dvojice Seat a Cupra a obě značky rostou. Letos mezi úspěšné patří i Porsche. Toyotě se také daří prodávat Lexusy. Proti německé trojici Audi, BMW a Mercedes jde sice stále o řád nižší prodeje, ale meziroční růst o 36 procent je fascinující.
Mezi skokany patří i Volvo. V unii letos prodalo o 32 procent víc aut než loni. Volvo dokonce postupně dotahuje padající Ford, dříve mateřskou značku, která měla násobně větším odbyt. Teď prodávají téměř stejně.
| Největší růsty (1-11/2024) | |||
| Pořadí | Značka | Růst | Prodeje |
| 1. | Mitsubishi | +44 % | 52.791 |
| 2. | Lexus | +36 % | 51.758 |
| 3. | Volvo | +32 % | 257.585 |
| 4. | Honda | +23 % | 30.015 |
| 5. | Toyota | +15 % | 729.584 |
Daří se i japonským značkám Mitsubishi, Honda a Suzuki, u všech jde ale o růst s poměrně malých čísel. Čínské MG už prodává více aut než Mazda, ještě silnější je pak pozice této značky na „domácím“ britském trhu, tedy ale není součást EU.
| Největší propady (1-11/2024) | |||
| Pořadí | Značka | Pokles | Prodeje |
| 1. | Smart | -54 % | 11.107 |
| 2. | Jaguar | -45 % | 5.266 |
| 3. | Mini | -27 % | 88.096 |
| 4. | Lancia/Chrysler | -24 % | 4.555 |
| 5. | DS | -21 % | 33.350 |
Trh ale není plný jen úspěchů. Generační výměna hlavních modelů srazila prodeje Audi. V červených číslech je i kvůli poklesu francouzského trhu a čekání na některé novinky většina značek skupiny Stellantis. Fiat letos prodal o 19 procent méně aut než loni, Alfa Romeo o 12 procent a značky Lancia a DS padají ještě více.
Dobrý rok nemá ani dvojice Hyundai a Kia, druhá ze značek letos proti loňsku klesla o jedenáct procent. Výrazný pád vykazují i Mini a Smart. Pád zrychluje i v případě Tesly, která je letos 15 procent pod loňskými výsledky, v samotném listopadu dokonce o 41 procent. A pak je mezi neúspěšnými Jaguar, ten už ale moc nemá kam padat. V samotném listopadu v EU neprodal ani pět set aut.





























































































