Toyota vyvíjí ultra rychlé tankování vodíku u kamionů. 900 km zvládne za 12 minut
Palivové články se zřejmě prosadí spíše v nákladní, než osobní dopravě. Toyota proto pracuje na systému tankování vodíku, který již za několik minut doplní dostatek paliva na vyšší stovky kilometrů.
Výroba vodíku je energeticky náročná, komplikované je také jeho skladování. Molekula vodíku je totiž nejlehčí ze všech, snadno proto uniká. Skladovací nádrže proto musejí být velmi těsné a navíc musejí zvládat i vysoká tlak, což je výrazně prodražuje.
V horizontu několika dekád se ovšem jedná o velmi vhodnou alternativu ke klasickým palivům i bateriovým modulům. Fungovat totiž může jako akumulátor energie. V klasických osobních automobilech se ovšem ve větší míře v dohledné době neuplatní. Z výše zmíněných důvodů se palivové články zkrátka nevyplatí, což dokazuje i velmi malý zájem ze strany zákazníků.
U velkých strojů, například kamionů, vlaků či lodí, ovšem dává velký smysl. I proto se pozornost stáčí právě tímto směrem. Například Toyota podepsala se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE dohodu s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení má být rychlejší a nákladově efektivnější a bude zkoušeno rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Klíčem je technologie Twin Mid Flow, jež obsahuje duální trysku s vyšším průtokem, která umožňuje, aby jeden výdejní stojan vodíku natankoval těžká vozidla za méně než 10 minut a lehká vozidla za méně než pět minut. Tato inovace odstraňuje potřebu dvou různých typů výdejních stojanů na každé čerpací stanici.

V praxi to znamená, že 40tunový nákladní automobil bude možné na dojezd 600 km natankovat za pouhých osm minut a na dojezd 900 km za 12 minut.
Náklady na instalaci těchto vodíkových čerpacích stanic budou výrazně nižší, což pomůže urychlit jejich zavádění v souladu s cílem stanoveným nařízením Evropské unie o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR), podle něhož mají být do roku 2030 veřejně přístupné vodíkové stanice rozmístěny na každých 200 km podél sítí transevropské dopravní sítě.
Prostřednictvím nově podepsané dohody poskytne Toyota zkušební stanici a nákladní vozidlo vybavené technologií Twin Mid Flow. Společnosti Hydrogen Refueling Solutions a ENGIE vyvinou vodíkové čerpací stanice nové generace kompatibilní s touto inovací, které budou od čtvrtého čtvrtletí roku 2025 testovány v rámci projektu RHeaDHy.
„Spojením našich odborných znalostí urychlíme zavádění vodíkových stanic v Evropě i ve světě, zkrátíme dobu tankování a učiníme stanice dostupnějšími a nákladově efektivnějšími. Společně pokládáme základy pro budoucnost, v níž bude vodík hrát ústřední roli v dekarbonizaci dopravy na celém světě,“ řekl Hassen Rachedi, generální ředitel a zakladatel společnosti Hydrogen Refueling Solutions.