Vodíková Toyota Mirai byla loni v Evropě úspěšnější než kupé Supra
Ačkoliv elektromobily s palivovými články mají na celkovém trhu naprosto marginální podíl, Toyotě Mirai se loni v Evropě překvapivě dařilo lépe než sportovní supře.
Bateriové elektromobily jsou stále kritizovány za nedostatečný dojezd, respektive spíše časově zdlouhavé a mnohdy i komplikované dobíjení. Tenhle problém se naopak teoreticky netýká elektrických aut s palivovými články na vodík. Ten lze totiž v tekuté formě doplnit za jednotky minut, čímž dostanete do auta dostatek energie na několik set dalších kilometrů.
Jenže osobní automobily na vodík mají před sebou spoustu překážek. Výroba tohoto paliva je zatím energeticky náročná, komplikované je to také s jeho transportem a uskladněním. Vodík je totiž nejlehčím známým prvkem, snadno tudíž uniká, proto potřebujete drahé tlakové nádrže, které jsou ve výsledku nákladnější než klasické trakční akumulátory.
Nemluvě o velmi řídké síti stanic s vodíkem a jeho vysoké ceně. Například v Německu je 86 stanic, ve Francii 27 a v Nizozemsku 24. I proto aktuálně v Evropě najdeme pouze jediný model v prodeji v podobě Toyoty Mirai.
Zajímavý sedan s prémiovým nádechem můžete v Česku pořídit už za 1.809.000 Kč, problémem je ovšem zmíněný velmi nízký počet plnicích stanic. Najdete je prakticky jen v Ostravě, Praze a Mstěticích u Prahy. Přesto si zmíněná Toyota Mirai loni připsala vcelku zajímavý prodejní úspěch. Trumfla totiž svou sportovní sestru Toyotu Supra.

Jestliže miraiů bylo loni v Evropě zaregistrováno 533 kusů, supra (od 1.375.000 korun) si připsala pouze 442 exemplářů. V Česku je přitom situace zcela opačná. Vodíkový sedan má čistou nulu (v roce 2023 měl přitom 12 registrací), kupé na základech BMW Z4 přibylo ve 13 kusech (meziročně o patnáct méně).
Prakticky polovina všech Toyot Supra byla prodána v Německu (222 aut; meziročně o 23,4 % méně), model Mirai u našich západních sousedů zaznamenal 148 registrací (-10,4 %).