Tři Rapidy, SUV-kupé nebo Octavia s netradičními světly. Tyto škodovky u nás nekoupíte
Česká automobilka Škoda působí na různých světových trzích, její modely tedy musí oslovovat zákazníky se specifickým vkusem a s odlišnými požadavky.
V nabídce mladoboleslavské společnosti proto figurují i vozy přizpůsobené nárokům místních řidičů a potřebám trhu. A dokonce existují také škodovky, které se nabízejí výhradně v jedné zemi.
Nejvíc takových modelů Škoda prodává v Číně, která je pro českou automobilku největším trhem, najdeme je ale také v Indii a Rusku. Jaké to jsou?
Čína
Škoda Octavia Pro
Model vycházející z nové generace Octavie, který je aktuálně jedinou dostupnou verzí nové "oktávky" na čínském trhu, odráží zálibu tamních zákazníků v prostoru na zadních sedadlech: čím více ho tu je, tím lépe Číňané auto vnímají.
Octavia Pro má proto o 44 milimetrů prodloužený rozvor a o 64 milimetrů delší karoserii. Liftback navíc dostal designové prvky typické pro naši Octavii RS. O pohon se stará motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW spřažený výhradně se sedmistupňovým automatem DSG.
Škoda Karoq
Prodlouženou variantu u nás známého modelu nabízí v Číně Škoda i v případě kompaktního SUV Karoq. Ten se, stejně jako Octavia, vyrábí v továrně v Ning-po a má rozvor náprav delší o 50 milimetrů než běžné provedení. A stejně jako u Octavie, i Karoq si tamní zákazníci mohou objednat jen v prodloužené variantě.
Škoda Kamiq
Čínský Kamiq je v podstatě úplně jiné auto než ten evropský. Využívá odlišný technický základ a sází také na specifický design. Rozvor tohoto provedení činí 2610 milimetrů a délka je 4390 milimetrů, čínský Kamiq je tedy asi o 15 centimetrů delší než ten evropský. Jiný je i interiér s dotykovým displejem infotainmentu integrovaným do palubní desky namísto volně stojícího panelu.
Škoda Kamiq GT
Kamiq GT představuje jakousi sportovnější a stylovější verzi malého crossoveru, o němž Škoda mluví jako o SUV-kupé. Jeho design vznikl ve spolupráci designérů Škoda Design v Česku a SAIC Volkswagen v Číně.
Škoda Kodiaq GT
Škoda v Číně kromě Kamiqu GT nabízí ještě jedno SUV-kupé: větší Kodiaq GT, který je vůbec prvním vozem značky Škoda v tomto specifickém designovém stylu. Paleta motorů zahrnuje čtyřválce 1.4 TSI o výkonu 110 kW a 2.0 TSI o výkonech 137 a 162 kW. Nechybí pohon všech kol a sedmistupňová převodovka DSG.
Škoda Octavia III
Octavii si mohou čínští zákazníci stále pořídit i v jeho třetí generaci, která hraje roli cenově dostupnějšího provedení nejoblíbenějšího modelu značky Škoda.
Oproti předchozí generaci evropské verze se ta čínská liší v designu, hlavně jinými tvary zadních světlometů, které jsou bližší Superbu. Ve srovnání s novou prodlouženou Octavií Pro je v Číně nabízená třetí generace o 88 milimetrů kratší.
Škoda Rapid
V Číně se nadále vyrábí i Rapid, který v evropské nabídce nahradila Scala. Nadále je tu model dostupný v provedení sedan i jako hatchback s přídomkem Spaceback, auto ovšem dostalo upravený design, takže se zejména příď vzhledem přiblížila Scale a Octavii. Infotainment vozu má dotykový displej integrovaný do palubní desky. Pohon zajišťuje motor 1.5 MPI s výkonem 82 kW.
Rusko
Škoda Rapid
Specifické provedení Rapidu prodává Škoda v Rusku, kde se tento model v inovovaném provedení vyrábí jako liftback. Jeho současnou podobu automobilka představila roku 2019.
Že jde o jiný vůz než ten pro čínské zákazníky, ukazuje interiér: infotainment tu má volně stojící displej, ovšem stále s tradičními ovládacími tlačítky pro některé funkce, které jinde najdeme už jen v dotykové formě. Pod kapotou ruského provedení najdeme agregát 1.6 MPI o výkonech 66 a 81 kW, nebo přeplňovaný 1.4 TSI s 92 kW. Ten má sedmistupňový automat DSG.
Indie
Škoda Rapid
Svůj vlastní Rapid dostala také Indie. Tamní model byl dokonce jedním z prvních „domestikovaných“ modelů značky, který se technicky vždy lišil od typů nabízených v Evropě i na jiných světových trzích. V závodě v Púně vyráběný sedan používá platformu PQ25, která byla základem pro malé a kompaktní vozy koncernu Volkswagen před současnou platformou MQB.
Škoda Kushaq
V Indii Škoda plánuje velkou ofenzívu a v jejím čele bude nové SUV Kushaq, první vůz postavený na základě pro tamní trh speciálně vyvinuté platformy MQB-A0-IN a vytvořený v rámci strategie India 2.0.
Kushaq se coby vůz přizpůsobený potřebám indických zákazníků vyznačuje specifickým designem, výraznými barvami v exteriéru i interiéru nebo netradičními detaily, které odrážejí vkus indických zákazníků - například odkládací prostor pro talisman na přístrojové desce.