Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozjezdy na dvojku nebo místo na talisman. Na co všechno musela Škoda připravit indický Kushaq?

Jan Zajíc
Diskuze (5)

Škoda Kushaq je malé SUV určené pro indický trh. Aby tamní řidiče zaujal, musela česká automobilka vůz přizpůsobit jistým národním specifikům.

Na indické zákazníky Škoda myslela od samého počátku vývoje modelu, který vlastně odstartoval program India 2.0, jehož cílem je nárůst prodejů vozů koncernu Volkswagen v Indii. Za aktivity koncernu přitom v projektu zodpovídá právě česká automobilka Škoda Auto.

Prvním výsledkem iniciativy je tedy model Kushaq, malé SUV vyvinuté speciálně pro indické zákazníky. Zaměření novinky na tento specifický trh si vyžádalo trochu jiný přístup k vývoji i na její testování. 

To potvrzuje Rishiraj Arora, inženýr, který na projektu Kushaq pracoval od jeho počátků až po jízdní zkoušky. „Působil jsem v hlavním sídle automobilky v Mladé Boleslavi, a tak jsem mohl přispět indickým pohledem a vysvětlit drobné nuance, které indičtí zákazníci považují, nebo nepovažují za podstatné. To vyústilo v koncept nazvaný Hlas Indie, v němž jsme do vývoje prosazovali různé úpravy. Pořádali jsme také semináře s cílem upravit požadavky na modifikace nebo rozšíření s ohledem na zeměpisná specifika, jako je například horko nebo velká nadmořská výška," prozrazuje Arora.

Klakson na jiném místě a další zvláštnosti

Testování nového modelu proto bylo trochu jiné, než je obvyklé. Zkušební vozy nakonec v Indii najezdily téměř 1,7 milionu kilometrů, z nichž velkou část ukrojily při vysokých teplotách v pouštích státu Rádžastán, zakusily také vysokohorské podmínky s řidším vzduchem v Himálaji či v pohoří Nilgiri a samozřejmě vyzkoušely i velice hustý městský provoz v nejlidnatějších indických městech.

Škoda také vyzdvihuje zkoušky na prašných silnicích. „Postup je obvykle takový, že testovaný vůz jede za jiným autem, které na něj práší,“ popisuje Petr Filip z technického vývoje, který v Indii řídil vývoj celého vozu a homologaci. Mezi další specifika indického subkontinentu patří silnice zaplavené monzunovými dešti.

Kvůli sezónním záplavám ostatně Kushaq nemá klakson umístěný na obvyklém místě za předním nárazníkem, ale mnohem výš, až za maskou chladiče.

Nový vůz pro Indii musí být připraven také na popojíždění v dopravních zácpách přelidněných velkoměst, navíc v kombinaci s řidičskými zvyklostmi mnoha indických šoférů – ti například neradi řadí, a často se tak třeba rozjíždějí na druhý rychlostní stupeň. Zácpy proto představují velkou zátěž pro spojku, i na to byl tedy v dlouhodobých zátěžových zkouškách kladen důraz.

Velké mobily a talisman

Na míru je pro indické zákazníky „ušitý“ také interiér. „Indové mají rádi velké mobilní telefony, proto musí být v interiéru prostor na jejich odkládání. Ve všech dveřích jsou schránky na uložení litrových lahví s vodou, které si posádka do auta bere. A na přístrojové desce najdou místo na umístění talismanu – většinou je to indický bůh se sloní hlavou Ganesha,“ vysvětluje Filip. Indičtí řidiči rádi sedí vysoko a hodně blízko volantu, i tomu je vnitřek přizpůsoben - tedy zejména rozmístění ovládacích prvků.

Další specifikum se týká vnitřního prostoru. Osobní auto v Indii nezřídka slouží jako dopravní prostředek pro více lidí najednou, tunel před zadními sedadly je proto v Kushaqu co nejnižší, aby měl i cestující uprostřed své pohodlí.

Česká automobilka v souvislosti s vývojem a testováním nového SUV pro indický trh vyzdvihuje přínos nově vybudované centrální dílny vývoje v technickém středisku v Púně. Jde o prostor určený pro různé zkoušky – testuje se tu například elektronika či akustické vlastnosti – a kompletní přípravu na zkoušky v terénu. Na ně totiž v drtivé většině případů musí auto vyrazit osazené různými měřidly a senzory nebo kamerami. Po návratu z testovací jízdy je nutné data z nich vyhodnotit.

V dílně lze rovněž vyměnit motor nebo jiné díly a technici v ní mohou využít také takzvaný breadboard. Ten umožňuje zapojit a zkoušet kompletní elektroinstalaci, ovšem mimo samotný automobil. Centrální dílnou vývoje procházejí i vozy jiných značek koncernu Volkswagen, dílna je připravuje například na homologační zkoušky v Indii.

Jan Zajíc
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - palix
27. 5. 2021 11:01
Re: Rozjezdy na dvojku
Otázka je, či auto bude mať motor 1,0 TSI. Možno tam dajú nejakú staršiu a spoľahlivú atmosféru :-! Pre Indiu vyvíjajú autá podľa ich požiadaviek a nám podľa požiadaviek úradníkov EU.
27. 5. 2021 07:07
Re: Rozjezdy na dvojku
Dobra otazka :). Mal som kolegu, co pouzival dvojku ako jedinu rychlost v meste na brave 1.9 jtd...vydrzalo rok. Ale neodislo na spojku, ale na turbo.
26. 5. 2021 08:46
Indie
Nedávno jsem na netu zabloudil na nějaký článek indického autowebu "Nejlepší auta pro indickou rodinu vyšší střední třídy" a na top pozicích byla Hyundai i20 a Suzuki Swift. Máme se tady hodně dobře.
25. 5. 2021 21:22
Rozjezdy na dvojku
Jak jim optimalizují ty rozjezdy na dvojku u 1.0 TSI, když ten motor se musí i na tu krátkou jedničku dost hlídat aby při rozjezdu nezhasnul?
25. 5. 2021 20:32
To autíčko vůbec...
...nevypadá špatně! Jen pochybuju, že Indové ocení ovládání klimy/topení přes nepraktické dotykové plošky... :-(