Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Turisty v nejstarším parku povozí nádherně zrenovovaný autobus z roku 1936

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Předválečný autokar se vrátí do práce. Vstříc nedotčené přírodě vyráží staronový autobus vyrobený před 84 lety. Nablýskaný veterán je zpět ve formě dávno po rozpadnutí původní žluté flotily.

Yellowstonský národní park poslední čtyři roky navštívilo přes čtyři milióny turistů a statistiky letošního roku nasvědčují podobně enormní zátěži ze strany lidského rodu. Území o rozloze téměř devíti tisíc kilometrů čtverečných láká nedotčenou přírodou a geotermálními úkazy. Méně zapálené turisty se snaží podpořit řada lákavých podnětů a jedním z nich je obnovení rozvozu pomocí předválečného autobusu.

Hotelové hosty v resortu Big Sky přivítá White 706 Yellowstone z roku 1936. Kanárkově žlutý autokar popírá nezadržitelný tok času, protože vypadá na teprve nedávný rok výroby. Ve skutečnosti letos oslaví už 84. narozeniny a největším darem byla kompletní renovace společností Legacy Classic Trucks. Ta se „zavázala hledat speciální a historicky významné kusy americké dopravy, kterým vrací nový život prostřednictvím restaurování světové úrovně“. Výstižná samochvála od zakladatele dílny Winslowa Benta byla otištěna v oznámení o dokončení stoprocentní obnovy zašlého stroje.

Velitel renovačního procesu je právem hrdý na dotažený projekt. Nenapodobitelná rekonstrukce turistického autobusu prý dokonale odráží vše, v čem spočívá podstata detailní práce. Vidět znovu prvotřídní formu vozu je radostný okamžik, jelikož originální model pro převoz pasažérů původně vytvořil rusko-americký revoluční designér a hrabě Alexis de Sakhnoffsky.

Vzhledem k vzácnému původu uměleckého výtvoru hraběte firma Legacy Classic Trucks provedla soustředěný projekt obnovy bez dalších úprav. „Je to jedna z našich nejlepších renovací,“ uznal Bent a dodal, že se všichni těší na otevření hotelu. „S našimi partnery jsme nadšeni z možnosti přinést hostům a obyvatelům neobyčejný zážitek díky vzrušujícímu přírůstku nově zrekonstruovaného autobusu Yellowstone Tour Bus od Legacy Classic Trucks,“ doplnil Alan Fuerstman, zakladatel, předseda představenstva a generální ředitel společnosti provozující ubytování v Big Sky. Na davy dobrodruhů je připraveno 150 pokojů a apartmánů včetně 39 samostatných rezidencí.

Celé generace návštěvníků odvozily upravené autobusy bez střechy dodané od White Company z Clevelandu, novinkou se staly verze dodávané v omezeném množství do nejstaršího národního parku v letech 1936 až 1938. Bylo postaveno pouze 98 exemplářů, přičemž 27 typů White 706 jezdilo v Yellowstonu s dlouhodobě výborným hodnocením. Oslavné komentáře vznikly vlivem jedinečného designu a vysoké spolehlivosti. Vnitřní prostor byl přizpůsoben k pohodlnému posezení 14 cestujících, nad kterými se nacházela plátěná střecha ve stylu baldachýnu poskytující panoramatické prohlídky panenské biodiverzity.

Bohatě prosklená karoserie je vyrobena z ocelové a hliníkové konstrukce, neméně zajímavý je rám poskládaný výhradně ze dřeva. Součástí titěrné opravy byl řadový šestiválcový motor White 318 16A s výkonem 72 kW (97 koní). Lidé v Legacy Classic Trucks také plně obnovili funkčnost původního nesynchronizovaného manuálu. Pracoviště řidiče vypadá jako ze starého filmu pro pamětníky.

Službu White 706 si budou pamatovat zejména rodiče či prarodiče dnešních návštěv v americké rezervaci. Flotila žlutých autobusů postupně řídla, až byl z inventáře vyřazen poslední kus přibližně ke konci 60. let 20. století. Od 50. let byly čtrnáctimístné konfigurace nahrazovány modernějšími, a hlavně většími vozy.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

28. 10. 2020 14:19
V clanku chybi nekolik udaju, fotky jsou dukazem...
V Yelowstone jsem byl v cervnu 2018 a tento typ autobusu, v podobne dobre kondici, jsem tam videl v provozu.
Nicmene k veci - ve fotogalerii je na fotce cislo 4 volant zhruba ze 70 az 80 let minuleho stoleti, vcetne paky volice automaticke prevodovky na sloupku volantu. Předpoklad tedy je, ze u tohoto kusu byla puvodni karoserie posazena na modernejsi podvozek.
Az na fotce cislo 32 je videt puvodni volant, radici paka manualni prevodovky a chromovana paka rucni brzdy s aretaci.
V galerii jsou evidentne dva rozdilne technicke stavy techto krasnych stroju, v clanku se ale pise jen o renovaci toho puvodniho, s manualni prevodovkou.