Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájezdový autobus z meziválečného období je jako nový. Stojí majlant

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Turistický autokar pamatuje nejtěžší světové boje, přitom září jako novinka posledních dní. Kus automobilové historie vychází v přepočtu na cenu 13,5 milionu Kč.

Americká společnost Legacy Classic Trucks se sídlem v Idahu nedávno zahájila unikátní projekt restaurování. Profesionální firma věnovala pozornost zájezdovému autobusu z roku 1937. Autokar z dob dožití T. G. Masaryka či anšlusu Rakouska toho času vozil návštěvníky národního parku Mount Rainier ve Washingtonu.

Historické turistické autobusy jsou zvláštním dědictvím automobilismu spojeného s poznáváním nových míst, proto zachování podstaty rudého modelu bylo od počátku obnovy vůbec nejdůležitějším předpokladem. Pracovníci Legacy Classic Trucks dokázali dodržet dobový design a výsledek snažení vypadá jako z továrny.

Červený veterán Kenworth za 580.000 dolarů

Restaurovaný veterán pamatuje nejdrsnější světový konflikt, i když na stáří 83 let nevypadá. Stav nového vozu je jednou z příčin vysoké ceny, kdy Američané prodávají svoji meziválečnou chloubu za více než půl milionu dolarů. V nemalé ceně 580 tisíc USD (13,5 milionu Kč) je kus minulosti a zážitky tisíců svezených turistů.

Omluvou vysoké sumy je kvalita odvedené práce restaurátorů. Je známo, že Legacy Classic Trucks umí vrátit lesk automobilům ze 40. a 50. let 20. století, tentokrát si pánové zašpinili ruce na bezesporu jedinečném Kenworthu. Přepravník byl používán k dopravě návštěvníků z místních hotelů do národního parku v letech 1937 až 1962 a během čtvrt století provozu ujel tisíce kilometrů před odchodem do zaslouženého důchodu. 

Na úbočí hory Mount Rainier tehdy musel stačit poněkud líný šestiválec Hercules JXD, který disponoval výkonem 97 kW (132 koní). Dochovalo se i manuální pětistupňové řazení, přičemž první tři rychlosti byly velmi krátké kvůli prudkému stoupání do strmých průsmyků s 18 lidmi na palubě včetně odvážného řidiče.

Technická výbava zůstala původní, podobně se podařilo udržet originální stav zbytku autobusu. Společnost obnovila karoserii po opravě koroze s následným lakováním ikonickou červenou střídavě kontrastující s černými plochami. Nablýskané tělo dobře ladí s novými disky Budd obutými pneumatikami Bias Ply velikosti 20 palců.

Uvnitř veterána za půl milionu dolarů zůstala patinová dřevěná podlaha, kterou dělníci pouze obnovili a nechali bez proměn. Přírodní zaměření je cítit i ze sedadel obšitých italskou kůží pro plnohodnotný posed téměř dvaceti dospělých. Sedačky ctí komfort 21. století, přitom zůstávají v retro stylu zamýšleném během realizace projektu Legacy Classic Trucks. Dobové zůstaly rovněž mechanické ovladače nebo přístroje za tenkým volantem.  

Staronový Kenworth slouží jako dobrá reklama výrobce nákladních aut. „Dnes většina lidí spojuje Kenworth s velkoformátovými náklaďáky, ale společnost ve skutečnosti vyráběla autobusy jako součást svého podnikání již ve třicátých letech,“ upozornil zakladatel Legacy Classic Trucks, Winslow S. Bent. A dodal, že bylo vážně „cool“ pracovat na takovém pokladu. „Obnovení klasického autobusu, jako je tento, vyžaduje šílenou práci. Vozidlo většího formátu přináší velké množství detailů, takže restaurování je rozsáhlejší. Byl to však jeden z nejúžasnějších procesů v historii naší společnosti,“ dodal Bent.

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
16. 7. 2020 12:41
Řazení
To schéma řazení je vyloženě k pos*ání :) Jinak ale předpokládám, že poslední fotky v galerii jsou stav před renovací? To zas tak moc pracná nebyla.
16. 7. 2020 12:19
sverak
Obecna skola, skupina A k zemi!