Tvrdá slova Cadillacu: Plug-in hybrid ELR je velké zklamání!
Nebývá zvykem, aby vysocí představitelé automobilek mluvili o svých neúspěšných modelech s despektem. Výkonný ředitel Cadillacu pro marketing Uwe Ellinghaus se ale silným slovům neubránil, plug-in hybridní kupé ELR označil za propadák.
„Nebudu to popírat, ELR je velké zklamání,“ řekl Ellinghaus na adresu luxusního kupé s technikou Chevroletu Volt. Prodeje ELR zatím zůstávají za očekáváním, automobilka chtěla v USA prodávat přes 2.200 kusů tohoto kupé ročně, loni však na americkém trhu udala jen 1.310 jeho exemplářů. Podobně na tom byl i Chevrolet Volt a Opel Ampera, kterým se v minulých letech nedařilo tak, jak se čekalo.
ELR byl často kritizován pro svoji vysokou cenu, která na americkém trhu byla více než dvojnásobně vyšší než u technicky spřízněného Chevroletu Volt. Z toho důvodu Cadillac ELR na jaře zlevnil o 10.000 dolarů (cca 250.000 korun).
Ellinghaus přiznal, že byla chyba udělat z ELR velice luxusním kupé, které si najde jen minimum klientů. Takové ladění totiž příliš nezaujalo ekologicky smýšlející zákazníky, kterých je přece jen více. Svojí cenou se navíc ELR přiblížilo rajónu Tesly Model S, se kterou jej zákazníci Cadillacu podle Ellinghause často srovnávají.
Vedoucí marketingu Cadillacu na jednu stranu tvrdí, že ELR chce nadále prodávat, protože ukazuje progresivitu značky, na druhou stranu ale přiznává, že pro automobilku bylo poučením nežádat po zákaznících moc.
Ekologickým modelům se ale Cadillac do budoucna nevyhne, a to kvůli stále se zpřísňujícím emisním normám. Americká značka ale nebude stavět speciální ekologické modely jako ELR, ale odvodí takovou verzi od již prodávaného auta. Cadillac v tomto ohledu vsadí na plug-in hybridy. Myšlenka elektromobilů s prodlouženým dojezdem, které používají spalovací motor jako generátor elektrické energie, se jeví jako překonaná. Plug-in hybridy schopné jezdit na elektřinu nebo fosilní palivo podle aktuální potřeby se zdají být lepší volbou.
„Většina, hlavně ti mimo města, bude potřebovat delší dojezd a pro ně je plug-in hybrid patrně nejlepší verze,“ vysvětluje Ellinghaus důvod, proč Cadillac nevsadil na elektromobily. V příštích letech se podle jeho názoru nabídka plug-in hybridů natolik rozšíří, že už nebudou něčím, čím se budou chtít lidé odlišit. Místo toho si plug-in hybrid koupí prostě ten, komu budou jeho vlastnosti vyhovovat. Plug-in hybrid bude v příštích letech odvozen od naprosté většiny nabízených modelů Cadillacu.
Cadillac ELR se začal prodávat na konci roku 2013. Automobil je stejně jako bratrské duo Chevrolet Volt/Opel Ampera označován za elektromobil s prodlouženým dojezdem. Auto je primárně poháněno dvojicí elektromotorů, když však bateriím dojde šťáva, spustí se jako generátor elektrické energie atmosférická zážehová čtrnáctistovka. Kombinovaný výkon ústrojí ELR se letos zvýšil na 174 kW, hodnota točivého momentu nyní činí 506 N.m. ELR zvládne ujet až 530 km. V čistě v elektrickém režimu činí jeho akční rádius asi 60 kilometrů.