Údržba motorů SkyActiv-X nebude nákladnější, tvrdí zástupci Mazdy
Starosti spojené s nákladností údržby a oprav revolučního motoru SkyActiv-X, jehož prodej byl minulý měsíc zahájen i na českém trhu, jsou prý zbytečné.
Zavádění nových technologií obvykle doprovází obavy prvních uživatelů ohledně nákladnosti údržby a případného servisu. A jinak tomu není ani u revolučního motoru Mazda SkyActiv-X, který jako první nabídl kombinaci zapálení směsi svíčkou, jako u klasických zážehových motorů, nebo pomocí kompresního tepla ve válci, jak tomu bývá u vznětových motorů.
Kombinaci těchto technologií umožnila funkce označovaná „Spark Plug Controlled Compression Ignition" (SPCCI), která se ale podepsala na zvýšené komplexnosti motoru. Každý válec je například vybaven vlastním senzorem tlaku, který neustále odesílá data do řídící jednotky motoru. Díky tomu pak může řídící jednotka dostatečně rychle a přesně upravovat fungování motoru.
Nový způsob zapalování SPCCI také vyvíjí na vnitřní části motoru podstatně vyšší namáhání, než je u benzínových motorů zvykem. Technici Mazdy proto museli všechny komponenty motoru dostatečně posílit a zajistit jejich zvýšenou odolnost. Ve výsledku se tak žádné komponenty motorů SkyActiv-X neshodují s komponenty motorů SkyActiv-G a vzrostly také výrobní náklady.
Eiji Nakai, manažer pohonných jednotek Mazda, však v rozhovoru pro Cars Guide uvedl, že zvýšená komplexnost motorů se nepodepíše na častějších návštěvách servisů ani vyšších nákladech spojených s údržbou. „V tomto žádné změny, zajistili jsme, aby se tento motor dal užívat jako klasické motory.“

Nakai tak navázal na starší prohlášení, které učinil šéf technického výzkumu a kontrolního systému motorů SkyActiv-X Mitsuo Hitomi. Ten podle Cars Guide již před dvěma lety uváděl, že nové motory SkyActiv-X budou využívat tradiční zapalovací svíčky, rozvody budou i nadále řešeny řetězem a nijak výjimečný by neměl být ani motorový olej. Zdá se tedy, že většina komplexnosti nových motorů SkyActiv-X není ukryta v tradiční technice, ale v nových senzorech a software.
Automobilka zahájila příjem objednávek na model Mazda 3 s motorizací SkyActiv-X na českém trhu začátkem června a prvních kusů by se měli evropští zákazníci dočkat v průběhu podzimu. Motor SkyActiv-X181 pod kapotou Mazdy 3 nabídne výkon 132 kW (181k), točivý moment 224 Nm a kombinován může být s šestistupňovým manuálem i automatem. Varianta hatchback je také dostupná s pohonem všech kol. Podle standardů NEDC by se spotřeba měla pohybovat od 4,3 l/100 km, měření podle systému WLTP však udává spotřebu od 5,4 l/100 km.