Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Uniti One je nový švédský elektromobil do města. Jeho design není jedinou zvláštností

Stanislav Kolman
Diskuze (4)

Švédi představují horkou novinku na poli malých městských elektromobilů. Uniti One má neotřelou koncepci a láká na slušný dojezd i nízkou cenovku.

Malé Uniti One je švédským konceptem elektromobilu, který byl navržen ve Velké Británii. Ve srovnání s jinými dnešními elektromobily se neliší jen poněkud zajímavým designem celistvé přídě, ale i uspořádáním kabiny. Ta má totiž koncepci 1+2, takže řidič vozu, do kterého se vejdou tři cestující, sedí uprostřed.

Novinka stojí v přepočtu 547.000 Kč, což není žádná lidovka, ale mezi dnešními elektromobily půjde o produkt z řad dostupnějšího zboží. Pokud navíc na ostrovech, kde auto vznikalo, využijí všech dostupných výhod, mohou pořizovací cenu srazit na příjemnějších 444.000 Kč.

Nejde přitom o žádný vylevněný stroj. Součástí standardní výbavy je LED denní svícení, elektricky nastavitelná zrcátka, panoramatické střešní okno, tónovaná a elektricky ovládaná okénka, vyhřívané přední sklo či zadní parkovací kamera. Uvnitř si můžete přizpůsobit ambientní osvětlení, nechybí ani multimédia se dvěma dotykovými displeji a čalounění ve světlém i tmavém provedení.

Uniti One přijíždí se skládací zadní lavicí ve standardu. V základu se tak dovnitř vejde jen 155 litrů zavazadel, když ale lavici složíte, objeví se najednou prostor čítající 760 litrů. Dále si můžete připlatit za plně diodovou světelnou techniku, vyhřívané sedadlo řidiče, klimatizaci a vylepšené audio se šesti reproduktory.

V útrobách najdeme elektromotor na zadní nápravě, jenž disponuje výkonem 50 kW a 85 newtonmetry točivého momentu. Na stovku vůz zrychluje 9,9 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 120 km/h. S touto kapacitou slibuje výrobce dojezd až 150 kilometrů. Že je to málo? Nevadí. Připlatit si můžete za větší akumulátor s dvojnásobnou kapacitou a dojezdem 300 km na jedno nabití.

Vyjma standardní zásuvky či domácích wallboxů mohou majitelé Uniti One využít i rychlonabíječky s výkonem 50 kW. Menší baterii tak za 20 na 80 % nabijete za pouhých devět minut, větší akumulátor při totožných procentech potřebuje minut sedmnáct.

Společnost Uniti vznikla v roce 2015 coby výzkumný projekt švédské Lund University. Značka od té doby výrazně rozšířila své aktivity, většina vývoje vozu se dnes provádí v anglickém Norfolku. V Anglii by nakonec měl být zřízen i montážní závod nového elektromobilu, čímž chtějí tvůrci dosáhnout co možná nejnižší cenovky. Pokud vše půjde podle plánu, první zájemci se vozu dočkají v polovině příštího roku.

Stanislav Kolman
Diskuze (4)

Doporučujeme

14. 10. 2019 20:59
Bezpohlavní elektrokrabička
No jo no, prostě Švédsko :no:
Avatar - WinDiesel
14. 10. 2019 14:18
Re: Design není zvláštností.
onehdá jsem v Sasku viděl zemědělce s koňským spřežením, tož tak :-|
ale ani se nemusí nikam dopravovat, budou vyrábět elektřinu na rotopedech pro ty co si EV budou moci dovolit
nebo jak bylo naznačeno v "Matrixu"
ti rovní budou elektřinu vyrábět, ti rovnější ji budou spotřebovávat
Avatar - Roland Von Wagen
14. 10. 2019 13:00
Design není zvláštností.
Je to jednoduše tvarované auto s prvky retra. Uspořádání sedadel 1+2 taky není u konceptů nic moc zvláštního. Ergonomicky mi nepasuje ovládání okýnek na každých dveřích zvlášť. To dává smysl, když je klasické uspořádání sedadel. Takhle stahovat obě okýnka zaráz bude celkem výzva. Líbí se mi tvarování přístrojovky a interiéru. Cena, jako vždy u planetuspásných produktů, úplně mimo. Až skončí spalováky, tak notná část populace přestane pracovat, protože se tam nebude mít jak dopravit.