Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

USA se mohou stát lídrem v recyklaci baterií. Díky kličce v pravidlech

Marek Bednář
Diskuze (6)

Recyklace vysloužilých trakčních baterií elektromobilů má před sebou raketový růst, a to zejména ve Spojených státech a s drobným odstupem i v Evropě. Všechno má důvod v pravidlech pro zdroje materiálů v nově vyráběných bateriích.

Americký Inflation Reduction Act (IRA, „Zákon ke snížení inflace“) může znamenat, že se ze Spojených států stane klíčový hráč v recyklaci trakčních baterií elektromobilů.

Totiž, IRA zasahuje i do oblasti dotací na nákup elektromobilu a v ní sleduje, odkud pochází baterie vozu – na dotaci mají nárok jen ty vozy, u kterých nejméně 40 % materiálů pochází ze Severní Ameriky nebo ze států, které jsou obchodními spojenci USA.

Zpracování materiálů pro trakční baterie elektromobilů i výrobě samotných baterií globálně dominuje Čína a elektromobil s baterií s takovýmto původem by na dotaci nárok neměl. Jenže pokud je materiál pro výrobu baterie zrecyklován v USA a použit do nové baterie, IRA ho považuje za materiál s americkým původem bez ohledu na to, kde byl vytěžen a zpracován původně.

Video se připravuje ...

Navzdory tomu, že v současnosti je Čína hráčem číslo jedna i v recyklaci, právě ona klauzule v IRA podle expertů, které oslovila agentura Reuters, zažehává boom ve výstavbě továren na recyklaci trakčních baterií na americké půdě. Také to popohání výrobce elektromobilů, aby se více věnovali tématu recyklace baterií přinejmenším po stránce výzkumu a vývoje.

Podle Thomase Beckera, šéfa udržitelnosti u automobilky BMW, mají materiály v trakční baterii hodnotu tisíc eur až dva (24–48 tisíc korun) na každé auto, bavíme-li se o recyklaci. A nemusí jít jen o peníze – materiály k výrobě baterií mohou velmi brzy být silně nedostatkovým zbožím, poroste-li významně výroba elektromobilů.

Celý svět sice předpokládá, že tomu tak bude, a tak by jeden očekával, že se na to připraví zajištěním nových zdrojů lithia, kobaltu, manganu a podobných nutných prvků. Otvírání nových těžebních i zpracovatelských zařízení je ovšem běh na velmi dlouhou trať.

Jak může nedostatek lithia na světových trzích vypadat, jsme se přesvědčili v roce 2022. Zjara toho roku ceny lithia vylétly pětinásobně oproti roku 2021 a dokonce jedenáctinásobně oproti roku 2020. Jaký byl pro to důvod? Agentura Bloomberg nárůst tehdy vysvětlovala velkou poptávkou, která následovala propad v letech 2018–2020. Tehdy bylo lithium levné právě kvůli nižší poptávce, ovšem také kvůli ní nikdo neinvestoval do nových zdrojů. Bohužel se to sešlo s rostoucí poptávkou po elektrických autech.

Později začaly ceny klesat. Cena uhličitanu lithného, jedné z klíčových surovin pro výrobu lithium-iontových trakčních baterií pro elektromobily, ze svého maxima v přepočtu 1,99 milionu korun za tunu v listopadu 2022 klesla na dnešních 665 tisíc korun za tunu. V srpnu 2020 však byla jeho cena v přepočtu cca 124 tisíc korun za tunu (vše dle webu TradingEconomics.com).

V případě nedostatku materiálů v době, kdy v některých zemích začnou platit zákazy prodejů nových aut se spalovacími motory, mohou ceny vylétnout ještě mnohem výš. A nemusí ani jít o skutečný nedostatek, stačí obavy, jak jsme se přesvědčili rovněž v loňském roce s plynem a ropou v souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu.

Proti nedostatku materiálů do trakčních baterií však může pomoci právě recyklace. Můžou totiž „být recyklovány nekonečněkrát a neztratit své vlastnosti,“ říká Louie Diaz, viceprezident kanadské firmy zabývající se recyklací baterií Li-Cycle.

Té věří i americká vláda – poskytla jí půjčku ve výši 375 milionů dolarů (8,35 miliardy korun) na vybudování závodu na recyklaci baterií ve státě New York. Fabrika by měla zahájit provoz ještě letos. Se stejným účelem vláda půjčila 2 miliardy dolarů (44,5 miliardy korun) firmě Redwood Materials, která za ně má postavit fabriku na recyklaci a repasování baterií v Nevadě.

„Co IRA dělá, je, že mění poptávkovou rovnici v případě materiálů do baterií,“ říká Mike O’Kronley, jehož firma Ascend Elements už provozuje jeden recyklační závod v Georgii a další staví v Kentucky. Ta se má otevřít ještě letos. „Musíme si tu nechat ty cenné materiály (…) abychom je mohli vrátit do elektromobilů,“ dodává.

Podle Christiana Marstona, jehož firma Altilium Metals staví recyklační závod v Bulharsku a další plánuje ve Velké Británii do roku 2026, říká, že se všichni snaží vybudovat „uzavřenou smyčku dodavatelských řetězců“, v níž se recyklované materiály vrací do lokální výroby nových baterií. „Všichni chtějí mít pod kontrolou svůj vlastní dodavatelský řetězec, nikdo nechce být závislý na Číně,“ říká Marston.

Odvětví recyklace baterií elektromobilů před sebou pravděpodobně má raketový růst. Více než padesátka start-upů jen v posledních šesti letech přilákala přes 2,7 miliardy dolarů (60 miliard korun) v investicích. V loňském roce dosáhly konce své životnosti baterie o celkové kapacitě 11,3 gigawatthodiny. Do roku 2030 by se tento objem podle Reuters měl více než zdesetinásobit na 138 gigawatthodin.

„Kdo dokáže získat největší výnos za nejnižší cenu (…) tenhle závod vyhraje,“ říká na téma rozbíhání recyklace baterií Bruno Thompson, šéf start-upu The Battery Recycling Company, který plánuje otevřít svůj první závod v roce 2024. Bude to důležité i proto, že Evropská unie za osm let začne požadovat, aby určité procento lithia, kobaltu a niklu v bateriích elektromobilů pocházelo z recyklace a aby ta recyklace probíhala v Evropě, uzavírá Reuters.

Marek Bednář
Diskuze (6)

Doporučujeme

28. 8. 2023 07:04
Re: Čo bude ďalej?
Zajímavé video :yes:
27. 8. 2023 13:55
Re: Čo bude ďalej?
nejakej hodnovernej odkaz na to co tvrdis, nebo jste to probirali vcera vecer po sestym pive v hospode ??
mioroluv odkaz ukazuje neco uplne jinyho
27. 8. 2023 12:18
Re: Re: Čo bude ďalej?
Diki chlapy 👍
27. 8. 2023 11:46
Re: Čo bude ďalej?
Tady to máš zjednodušeně popsané:
https://youtu.be/s2xrarUWVRQ?si=8Tav6RAC4JOL8XxQ
27. 8. 2023 11:23
Re: Čo bude ďalej?
Lithium je prvek, s tím se nemůže nic stát.

Potíž je v tom, že získat plnohodnotnou surovinu zrecyklováním z vysloužilé baterie vyjde zatím - nebo lépe dnes - dráž, než ji získat těžbou.

Dokud se tento vztah nezmění, bude se o nějaké masívní recyklaci jen dál planě se žvanit a psát desítky a desítky článků, dobrých, méně dobrých i úplně špatných. Budou a jsou samozřejmě snahy to nějak zlepšit, technologicky, recyklaci zlevnit, změnit situaci legislativně nebo vymýšlet pseudořešení jako "druhý život" baterií v úložištích. Tyhle LDNky, pro vyčpělé baterky z aut jsou jen odkladem problému do budoucnosti. Taková bateriová úložiště, za nějaké další nutné investice, z cca 70% baterií budou od prvního dne je dál chřadnout a přijde den, kdy nevyhoví ani v tomto druhém životě a bude třeba je stejně nějak řešit.

Zatím nic moc, si myslím tedy já.